Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag håller med, det är inte okej att behöva ersätta retroaktivt på det viset.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är inte för kvinnans skull som män har skyldigheter gentemot sina barn. Det är för barnens skull.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nu kanske det står fel i de produktbeskrivningar jag läst, men vad jag vet är p-stav 100%.

Tänk om det varit tvärtom, något jag och en man skulle komma överens om att utföra, sedan händer något där han får bestämma helt över mig. Usch!

Många kvinnor vill nog inte leva/vara utan just den typen av sex. Men vi får väl "hoppas" att vi får läsa fler spalter med sexuellt frustrerade kvinnor då i framtiden. Som bevis på att de "korkade" män som inte vill bli fäder lärt sig något.

Men hur resonerar du?? :banghead: Om kvinnan tar p-piller och ändå blir gravid, vem ska bestämma om abort eller ej? Kvinnan vill ha barnet men mannen vill inte, vem ska ha sista ordet? Det är ju inte så att man kan kompromissa eller mötas halva vägen direkt. Så vem av de två ska bestämma? Mannen?! Enligt dig får ju inte kvinnan fatta något sådant beslut...

Kvinnan käkar p-piller och blir gravid. Hon vill INTE ha barnet men han vill. Vems ord väger tyngst? Hans??

Att det är kvinnans val som väger tyngst är inte något vi ska ändra på.

Vad gäller underhåll så är det så att mannens inkomstnivå är den som avgör hur mycket han ska betala in till försäkringskassan. Försäkringskassan betalar ut 1273 kr till mamman oavsett vad pappan betalar. Man kan inte kräva underhåll för mer än 2 månader bak.

Det här med ensam vårdnad vid födseln är vettigt! Det finns en hel drös med pappor som ställer till med bekymmer för mammor så den lagen är bra. Om de är överens om att de ska ha gemensam vårdnad så kryssar man i en ruta på faderskapsbekräftelsen. Om inte så kan pappan gå till domstol.
Självklart påverkar det inte BARNETS umgängesrätt med sin pappa.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det räknas så att det är barnet som har rätt till underhåll och inte den andra föräldern.
Så alla föräldrar skall försörja sina barn efter förmåga och behov utan att den andra föräldern hör dit egentligen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast det extremfallet skall väl snarare behandlas som en våldtäkt, varför anmälde han inte? Jag skulle inte säga att han får skylla sig själv men det kanske du tycker, bara för att han är man? Det går inte ihop med min världsbild att ett våldtäktsoffer får skylla sig själv, tycker du verkligen det??

Jag är inte jurist men jag vet inte om regelverket ser annorlunda ut för barn som blivit till genom att mannen våldtagits. Finns sådana fall?

Sen glömmer du en viktig part i detta, en helt oskyldig part. Det är barnet som inte får välja och som har rätt att veta sitt ursprung.

Som jag ser det själv får han absolut inte skylla sig själv, och jag vet faktiskt inte ens om han tänkt i de banorna utan förmodligen mer tagit för givet att han var med på det där och då även om han aldrig kommer få veta om det var så.
Jag tror faktiskt inte vi överhuvudtaget har ett sådant svenskt rättsfall.

Det jag reagerar på i diskussionen är att det är så otroligt svartvit, det verkar som alla anser att männen får väl skylla sig själv som har sex, lever dom inte i celibat så får dom skylla sig själv och räkna med att inte ha någon rätt att bestämma över sitt liv. Så ville få fram ett exempel som visar att saker är inte alltid svartvita och så enkla som de flesta här verkar tycka.

Det var hans största sorg i det hela att han missade de fem första åren av sin dotters liv, och hade inte mamman kommit på att hon var pengakåt så hade han troligen aldrig fått veta att dottern fanns då heller.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det här med ensam vårdnad vid födseln är vettigt! Det finns en hel drös med pappor som ställer till med bekymmer för mammor så den lagen är bra. Om de är överens om att de ska ha gemensam vårdnad så kryssar man i en ruta på faderskapsbekräftelsen. Om inte så kan pappan gå till domstol.
Självklart påverkar det inte BARNETS umgängesrätt med sin pappa.

Och jag tycker att det är vansinnigt. På det viset förutsätter man att mamman är en bra förälder medan pappan måste bevisa det. I många fall hjälper inte det heller eftersom gemensam vårdnad sällan blir resultatet om föräldrarna inte kan samarbeta.
Jag anser att utgångspunkten ska vara gemensam vårdnad och att pappan ska ha lika stor chans till enskild vårdnad som mamman. (Om skäl för enskild vårdnad anses föreligga.)

Trots allt så finns det rätt många mammor som ställer till med bekymmer för barn och pappor. (Även om de inte är lika många.)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Förlåt, men vad i hela friden menar du med detta? Konkretisera gärna.

Den enda tolkning jag kan komma på när det gäller alla inläggen i andan att det är förfärligt att "tvinga på" en man ett barn är faktiskt att det är så himla skrämmande för många kvinnor att tänka sig att kvinnor faktiskt har ett slags maktövertag över män i någon enda fråga, att de är beredda till vilka logiska kullerbyttor som helst för att avhända sig det maktövertaget.

Om det beror på att de ser män som något som måste beundras och daltas med, typ putsa glorian åt dem hela tiden, eller på något annat, lämnar jag tills vidare öppet.

BARA när det gäller att undvika kvinnors makt över män, tar somliga kvinnor till brösttoner ifråga om jämställdhet. Aldrig annars.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Därför att vaskotomi inte är en 100%-igt säker preventivmetod.

Jodå korrekt utförd så är den det.
Det måste klippas bort en bit av sädesledarna så att de inte kan växa ihop igen.
Det gör man numera men förut så kunde det bli en för lång bit kvar.
Slangen måste så att säga kortas så att den inte räcker fram.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

P-stav är absolut inte 100%, finns t.ex. en här på buke som lite ofrivilligt blev mamma då hennes inte fungerade.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag tycker att det är dags för män att ta eget ansvar för sin sexualitet.
Men förstår att det är en svår tanke för de flesta då kvinnor tidigare alltid haft det totala ansvaret.

Nya tider nu - nya ansvarsområden.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Därför att vasektomi inte är en 100%-igt säker preventivmetod.

Nej för att skydda sig mot att bli pappa när han har sex.

Vasektomi är en jämförelsevis väldigt säker preventivmetod.
Men ändå självläker, rekanaliserar nånstans runt 0.05% av alla opererade.

När man tar spermieprov, så betyder "inga spermier funna" i klartext att man med 95% säkerhet inte har mer än 200 spermier i de två droppar sperma provet består av.

Väldigt många av oss vet hur många spermier det behövs för att avla ett barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Som jag ser det själv får han absolut inte skylla sig själv, och jag vet faktiskt inte ens om han tänkt i de banorna utan förmodligen mer tagit för givet att han var med på det där och då även om han aldrig kommer få veta om det var så.
Jag tror faktiskt inte vi överhuvudtaget har ett sådant svenskt rättsfall.

Det jag reagerar på i diskussionen är att det är så otroligt svartvit, det verkar som alla anser att männen får väl skylla sig själv som har sex, lever dom inte i celibat så får dom skylla sig själv och räkna med att inte ha någon rätt att bestämma över sitt liv. Så ville få fram ett exempel som visar att saker är inte alltid svartvita och så enkla som de flesta här verkar tycka.

Det var hans största sorg i det hela att han missade de fem första åren av sin dotters liv, och hade inte mamman kommit på att hon var pengakåt så hade han troligen aldrig fått veta att dottern fanns då heller.

/Camilla

Fast bara för att det finns kvinnor som är svin är ju inte alla det och extremfall kommer alltid att finnas. Jag tycker inte att det som hände din vän är rätt men jag kan faktiskt inte se att det är något som liknar TS situation. Rötägg kommer alltid att finnas och de kan vi aldrig skydda oss ifrån vare sig de stjäl vår plånbok eller beter sig som kvinnan i din väns fall.

Jag menar inte heller att någon får "skylla sig själv" (märkligt uttryck att använda) jag menar bara att det medför alltid en (oftast extremt liten) risk att sex leder till barn (majoritetn av samlagen gör det ju inte) och att man bör ha detta i åtanke utifrån sitt perspektiv och ta ev. konsekvenser. Precis som får ta konsekvenserna av en brusten bungy-lina, vare sig man vill eller inte. Det är inte direkt raketkirurgi att ha en riskmedvetenhet. Speciellt i nya förhållanden eller vid tillfälliga förbindelser. Har man många år ihop så har man förhoppningsvis en tilllräckligt bra relation för att kunna prata om det och behandla varandra med respekt.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

men det är ju en självisk handling, för vems skull behåller hon barnet annars? Och vad hon än väljer har givetvis konsekvenser för livet, just därför måste hon själv få avgöra hur hon vill göra, men jag tycker inte det uteslutar mannens rätt vad han vill göra.

Hur ska man lösa det utan att kvinnan kallas självisk för att inte vilja utsätta sin kropp för ett ingrepp?

det har jag aldrig påstått, har heller aldrig menat att mannen ska kunna bestämma över kvinna och hennes kropp!

Jag säger inte att du sagt det. Men jag förstår inte hur det ska lösas.

samtidigt så har många sex för att de tycker om att ha sex. För att det har en betydelse i deras förhållande och liv. Man som kvinna. Vi vet riskerna med att köra bil också, men ingen kallar väl någon som råkar ut för en olycka och försökt undvika det för ett fån?

Jag säger inget om sex. Jag är inte oskyldig till att vilja ha det utan att bli gravid. Men jag har tagit till dubbla preventivmedel för att inte bli det igen. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt?
Samt nämnde jag att spricker kondomen så finns det ännu en möjlighet för mannen. Köpa dagen efter piller.
Väljer kvinnan att inte ta det kan jag ha mer förståelse för mannen men inte före jag vet mer om kvinnas anledning.

Ska man ha sex för att dej är najs måste man oxå vara redo att ta konsekvensen.







Lite allmänt.

Tänk om jag inte haft den fantastiska man jag har. Tänk om jag blev gravid helt oplanerat som ts. Men med en man som blivit helt tokig och krävt att jag skulle ta bort det. Hur skulle jag lösa det utan att bli kallad självisk bitterfitta?
Skulle jag för hans skull göra mej av med barnet trots att jag troligen skulle gråtit hysteriskt under hela ingreppen och troligen i år efter det. Sörjt och saknat det som kunde ha blivit?

Jag är då nog hellre en bitterfitta än knäcker mej själv för att slippa den stämpeln! Mer självrespekt har jag än så!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag tycker att det är dags för män att ta eget ansvar för sin sexualitet.
Men förstår att det är en svår tanke för de flesta då kvinnor tidigare alltid haft det totala ansvaret.

Nya tider nu - nya ansvarsområden.

Men det går ju inte :eek::wtf:

Det är ju kvinnor som gör att män våldtar dem- de blev så frestade juuuu.
Det är kvinnor som gör att män vill ha sex med dem- hur kan män låta bli när de ser en kåt kvinna liksom.
Det är ju kvinnor som slugt lurar till sig ett barn från männen- de förstod ju inte att det var just DET hon ville när han klev på henne.

Och så ska vi nu begära att männen ansvarar själv över sin sexualitet? :wtf: Men då tar vi ju bort mäns förmåga att vara hjälplösa amöbor!!!


Jag tror fler män skulle behöva lära sig hur man använder handen och en tidning istället. Då blir han inte pappa i alla fall! :)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vasektomi är en jämförelsevis väldigt säker preventivmetod.
Men ändå självläker, rekanaliserar nånstans runt 0.05% av alla opererade.

När man tar spermieprov, så betyder "inga spermier funna" i klartext att man med 95% säkerhet inte har mer än 200 spermier i de två droppar sperma provet består av.

Väldigt många av oss vet hur många spermier det behövs för att avla ett barn.

Men kombinerat med p-piller, spiral eller stav på kvinnan så är ju risken betydligt mindre.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men kombinerat med p-piller, spiral eller stav på kvinnan så är ju risken betydligt mindre.
Yes, definitivt.
Men att tro att en vasektomi är Guds lösning på alla oönskade graviditeter är är tro lite för mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp