Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Den enda tolkning jag kan komma på när det gäller alla inläggen i andan att det är förfärligt att "tvinga på" en man ett barn är faktiskt att det är så himla skrämmande för många kvinnor att tänka sig att kvinnor faktiskt har ett slags maktövertag över män i någon enda fråga, att de är beredda till vilka logiska kullerbyttor som helst för att avhända sig det maktövertaget.

Om det beror på att de ser män som något som måste beundras och daltas med, typ putsa glorian åt dem hela tiden, eller på något annat, lämnar jag tills vidare öppet.

BARA när det gäller att undvika kvinnors makt över män, tar somliga kvinnor till brösttoner ifråga om jämställdhet. Aldrig annars.

Så det är alltså det de handlar om? Att behålla makt över män?

Och passa dig för att dömma hur jag eller andra bedriver andra frågor för kvinnlig jämställdhet, det vet du ingenting om. Själv så motarbetar jag maktutövning hos båda. En man ska inte ha makt över mig för att jag är kvinna, men jag tycker även tvärtom. Tänk om alla män hållit lika hårt i andra frågor som rösträtt eller arv, nej det handlar inte om genetik, men om att dela med sig makt. Det handlar fortfarande inte om att ha något att säga till om vid abort, utan om att ta del av barnet.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Är ni inte vana vid ironi på detta forum?

Jo.
Men jag tycker inte att din ironi är rolig samt att både ämnet och TS är för allvarliga saker för att sätta igång med "ironi-leken".
Det blir bara tramsigt och oseriöst.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men snälla rara, barnet har fortfarande rätt till umgänge med båda sina föräldrar oavsett vem som har vårdnaden över det!.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jo.
Men jag tycker inte att din ironi är rolig samt att både ämnet och TS är för allvarliga saker för att sätta igång med "ironi-leken".
Det blir bara tramsigt och oseriöst.
Ok.
Jag tyckte ditt uttalande var så märkligt ogenomtänkt att jag tyckte det förtjänade ironi, trots trådens allvarliga ämne.

Men du tycks inte ha någon aning om vad jag reagerat på, medan du har reagerat på någonting jag skrivit - som jag inte har någon koll på.

Jag ska förtydliga mig.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

hur ska man lösa det utan att kvinnan kallas självisk för att inte vilja utsätta sin kropp för ett ingrepp?

någon lösning finns tyvärr inte idag, men jag skulle vilja ha en lösning på det! För att båda parter ska kunna få ett val, men inte på bekostnad på kvinnans rätt över sin kropp såklart!

jag säger inte att du sagt det. Men jag förstår inte hur det ska lösas.



Jag säger inget om sex. Jag är inte oskyldig till att vilja ha det utan att bli gravid. Men jag har tagit till dubbla preventivmedel för att inte bli det igen. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt?
Samt nämnde jag att spricker kondomen så finns det ännu en möjlighet för mannen. Köpa dagen efter piller.
Väljer kvinnan att inte ta det kan jag ha mer förståelse för mannen men inte före jag vet mer om kvinnas anledning.

Ska man ha sex för att dej är najs måste man oxå vara redo att ta konsekvensen.
jag kan bara gå till mig själv och jag hade inte gillat läget om omständigheterna varit det motsatta. Så jag sett ingen orsak varför jag ska gilla läget nu, bara för att jag är priviligierad med valet.

1010101010




lite allmänt.

Tänk om jag inte haft den fantastiska man jag har. Tänk om jag blev gravid helt oplanerat som ts. Men med en man som blivit helt tokig och krävt att jag skulle ta bort det. Hur skulle jag lösa det utan att bli kallad självisk bitterfitta?
Skulle jag för hans skull göra mej av med barnet trots att jag troligen skulle gråtit hysteriskt under hela ingreppen och troligen i år efter det. Sörjt och saknat det som kunde ha blivit?

Jag är då nog hellre en bitterfitta än knäcker mej själv för att slippa den stämpeln! Mer självrespekt har jag än så! jag skriver inte på något uttalande om bitterfittor! Jag dömer heller ingen kvinns som vill behålla. Jag ifrågasätter om fadern ska tvingas till ansvaret till barnet han inte vill ha, om han aldrig kommer att ha kontakt med det.
1010101010
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men det enda ansvaret som en man kan tvingas till är det ekonomiska och det är inte så hårresande tycker jag. (för honom alltså, för barnet kan det vara tuffare)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men snälla rara, barnet har fortfarande rätt till umgänge med båda sina föräldrar oavsett vem som har vårdnaden över det!.

Ok, men jag tycker inte alls det ska vara så självklart till ensam vårdnad.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

någon lösning finns tyvärr inte idag, men jag skulle vilja ha en lösning på det! För att båda parter ska kunna få ett val, men inte på bekostnad på kvinnans rätt över sin kropp såklart!

Mannen har ett val. Två val! Först skydda sej och kondom är ett bra alternativ. Sen kan han erbjuda sej att köpa dagen efter piller om kondomen spricker. Men det krävs ju att han vill ta det ansvaret och inte när det ligger något i magen böla över att han inte har något val!
Abort är ett stort steg för många kvinnor och ska inte behöva övertalas för eller emot.

När barnet väl är producerat ska båda ta sin del i ansvaret och att han blir ekonomiskt skyldig är bra!. Han kan välja att inte ta del i barnets liv men för BARNETS skull så ska han betala. Det är dyrt att ha barn och barn ska inte behöva leva fattigt om mamman råkar bli arbetslös osv. Det bortglömda barnet bör iaf få veta vem pappan är om det är möjligt.

Att bara få kärlek av en förälder är inte otillräckligt!


jag kan bara gå till mig själv och jag hade inte gillat läget om omständigheterna varit det motsatta. Så jag sett ingen orsak varför jag ska gilla läget nu, bara för att jag är priviligierad med valet.

Ja hur vi själva ser på det är upp till var och en. Men man får inte döma andra som inte kan se på det lika.

jag skriver inte på något uttalande om bitterfittor! Jag dömer heller ingen kvinns som vill behålla. Jag ifrågasätter om fadern ska tvingas till ansvaret till barnet han inte vill ha, om han aldrig kommer att ha kontakt med det.

Bitterfitta kom av en annan i tråden. Men just den synen på kvinnor som inte klarar av att genomgå en abort är skrämmande..

För barnets skull ska han ta ansvar. Om så bara ekonomiskt som jag tidigare nämnde. Barnet som flera nämnt glömts bort här.
Mannen kan välja! Han har val! Innan och efter.. Men ekonomin får han självklart och tack och lov inte komma undan för barnets skull!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Så det är alltså det de handlar om? Att behålla makt över män? .

Vilken urbota usel tolkning. Eller ironiserar du?

Det handlar om makten över sin egen kropp, även om det blir besvärligt för någon man.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vilken urbota usel tolkning. Eller ironiserar du?

Det handlar om makten över sin egen kropp, även om det blir besvärligt för någon man.

Åh, helt seriös tolkning. Jag försökte få något vettigt ur ditt inlägg, där du skrev om att vi motarbetar för att " kvinnan har någon slags maktövertag över män i någon enda fråga". Dina ord inte mina.

Jag har aldrig varit emot rätten över sin kropp, så den delen av diskussionen är vi faktiskt ense om. Det är sedan vi krockar.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

När barnet väl är producerat ska båda ta sin del i ansvaret och att han blir ekonomiskt skyldig är bra!. Han kan välja att inte ta del i barnets liv men för BARNETS skull så ska han betala.

Det kan han naturligtvis, faderskap är ju till skillnad från moderskap frivilligt. Men jag tycker att det är helt oförlåtligt om han väljer att enbart bidra ekonomiskt utan att utveckla ett eget föräldraskap. Om det var min bror eller kompis som gjorde så, skulle han få sina fiskar varma.

Som jag ser det finns det inget acceptabelt alternativ till att ta ansvar för de barn man sätter till världen, oavsett om man är man eller kvinna.

Underhållet är dessutom pinsamt lågt.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag har aldrig varit emot rätten över sin kropp, så den delen av diskussionen är vi faktiskt ense om. Det är sedan vi krockar.

Men då finns det ju inget att "krocka" om. Mannen bestämmer över sin kropp och tar genom frivilliga handlingar risken att det blir en graviditet. Kvinnan bestämmer över sin kropp och föder barnet.

Det enda anständiga mannen då kan göra är att lära sig att bli en vettig förälder.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Mannen har ett val. Två val! Först skydda sej och kondom är ett bra alternativ. Sen kan han erbjuda sej att köpa dagen efter piller om kondomen spricker. Men det krävs ju att han vill ta det ansvaret och inte när det ligger något i magen böla över att han inte har något val!
Abort är ett stort steg för många kvinnor och ska inte behöva övertalas för eller emot.

När barnet väl är producerat ska båda ta sin del i ansvaret och att han blir ekonomiskt skyldig är bra!. Han kan välja att inte ta del i barnets liv men för BARNETS skull så ska han betala. Det är dyrt att ha barn och barn ska inte behöva leva fattigt om mamman råkar bli arbetslös osv. Det bortglömda barnet bör iaf få veta vem pappan är om det är möjligt.
Enda orsaken till att jag är det minsta för ekonomisk ansvar, är för barnet. I övrigt tycker jag kvinnan får stå för sitt eget livsval.
Att bara få kärlek av en förälder är inte otillräckligt!
Nej precis, därför tycker jag mannen också borde gå ett val.



Ja hur vi själva ser på det är upp till var och en. Men man får inte döma andra som inte kan se på det lika.
Kasta inte sten i glashus. För tydligen får man döma de män och kvinnor som inte håller med.


Bitterfitta kom av en annan i tråden. Men just den synen på kvinnor som inte klarar av att genomgå en abort är skrämmande..

För barnets skull ska han ta ansvar. Om så bara ekonomiskt som jag tidigare nämnde. Barnet som flera nämnt glömts bort här.
Mannen kan välja! Han har val! Innan och efter.. Men ekonomin får han självklart och tack och lov inte komma undan för barnets skull!

Kvinnan kan också välja! Hon har också val! Hon kan också låta bli att ha sex för att själv skippa dilemmat abort eller ej.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hon kan också låta bli att ha sex för att själv skippa dilemmat abort eller ej.

Självklart. Det faktum att kvinnor är så mycket bättre på att skydda sig än män, tyder ju också på att kvinnor har helt klart för sig att (viss form av) sex innebär graviditetsrisk.

Män verkar oftare förlita sig på kvinnan, och det är ju extremt korkat av dem i de fallen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja givetvis kan man strunta i att ha sex som kvinna för att slippa abort. På samma sätt kan ju mannen skippa sex om han inte vill ha barn.

OT. Jag gillar för övrigt jämförelsen med att köra bil. Hade jag tyckt att det värsta som kunde hända var att krocka min nya fina bil hade jag inte kört bil.

Trådens karl har valt att lita på ts icke 100%iga preventivmedel trots att han inte vill ha barn. Han har alltså inte gjort nån ansträngning alls att skydda sig. Överhuvudtaget så tycker jag nästintill samtliga män som får barn mot sin vilja inte har använt skydd utan det ska ligga på kvinnan. :banghead:
En kvinna ska alltså proppa sig full med hormoner och när dessa fallerar så har mannen (enligt er) noll skyldighet att bidraga till den graviditet han hjälpt till att skapa.

P-piller för män har väl kommit med färre biverkningar än kvinnors men *tadaa* män vill inte ta dem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp