men hur resonerar du??
Om kvinnan tar p-piller och ändå blir gravid, vem ska bestämma om abort eller ej? Kvinnan vill ha barnet men mannen vill inte, vem ska ha sista ordet? Det är ju inte så att man kan kompromissa eller mötas halva vägen direkt. Så vem av de två ska bestämma? Mannen?! Enligt dig får ju inte kvinnan fatta något sådant beslut...
läste du? Jag har inte förespråkat för abort alls, jag har förespråkat för ett val att ta del i barnets liv, om kvinnan efter helt eget val väljer att behålla barnet( vilket jag tycker till 100%, eftersom det är hennes kropp och hennes liv) jag har faktiskt inte sagt ett ord om jag skulle göra abort själv, bara att det skulle vara för min skull och faderns närvaro eller ekonomiska närvaro inte skulle påverka det beslutet.
kvinnan käkar p-piller och blir gravid. Hon vill inte ha barnet men han vill. Vems ord väger tyngst? Hans??
Att det är kvinnans val som väger tyngst är inte något vi ska ändra på.
Vad gäller underhåll så är det så att mannens inkomstnivå är den som avgör hur mycket han ska betala in till försäkringskassan. Försäkringskassan betalar ut 1273 kr till mamman oavsett vad pappan betalar. Man kan inte kräva underhåll för mer än 2 månader bak.
Det här med ensam vårdnad vid födseln är vettigt! Det finns en hel drös med pappor som ställer till med bekymmer för mammor så den lagen är bra. Om de är överens om att de ska ha gemensam vårdnad så kryssar man i en ruta på faderskapsbekräftelsen. Om inte så kan pappan gå till domstol.
Självklart påverkar det inte barnets umgängesrätt med sin pappa.
tja... Jag ser inte män dom rötägg i första hand, dessutom tycker jag de ska ha lika stor rätt till umgänge med barnet.