Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag kan väl tycka att om en man inte vill ha barn så gör han en vasektomi.
Om det ändå blir barn så har han ju i alla fall gjort vad som går att göra.

Men en man som inte har gjort en vasektomi har inte tagit sitt ansvar och får då ta de konsekvenser som blir.
Att strunta i att vidta de åtgärder som står till buds för att sedan stå där och gnälla är inte okej.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men börja där.
Vasektomi löser det mesta i alla fall.
Och mannen har visat att han tar ansvar genom att göra vad som går.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag kan väl tycka att om en man inte vill ha barn så gör han en vasektomi.
Om det ändå blir barn så har han ju i alla fall gjort vad som går att göra.

Men en man som inte har gjort en vasektomi har inte tagit sitt ansvar och får då ta de konsekvenser som blir.
Att strunta i att vidta de åtgärder som står till buds för att sedan stå där och gnälla är inte okej.

Jämlikhet är inte att kräva av en part att ta ansvar för ett jobb som utförs gemensamt.
Jämlikhet är att tillsammans ta ansvar för ett jobb som utförs gemensamt.

Och jämlikhet brukar ju kvinnor sträva efter. Eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Du är så rätt ute här alltså.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men börja där.
Vasektomi löser det mesta i alla fall.
Och mannen har visat att han tar ansvar genom att göra vad som går.

Ts skrev ju att han inte vill ha barn just nu, då han inte vill ha ännu ett barn med en kvinna han inte är ihop med. En sterilisering gör man ju inte bara så där. Jag vill inte ha barn just nu, kanske aldrig, vad vet jag? Men jag är 22 år gammal, har likt förbannat sex trots att min livmoder är kvar.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag kan väl tycka att om en man inte vill ha barn så gör han en vasektomi.
Om det ändå blir barn så har han ju i alla fall gjort vad som går att göra.

Men en man som inte har gjort en vasektomi har inte tagit sitt ansvar och får då ta de konsekvenser som blir.
Att strunta i att vidta de åtgärder som står till buds för att sedan stå där och gnälla är inte okej.

Din lösning på alla oönskade/oplanerade graviditeter är alltså att alla pojkar/män innan sin sexdebut gör en vasektomi, om de inte uttryckligen vill ha barn.

Inser du vad detta kommer göra med vårt samhälles demografi på lång sikt?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Fast nu vet jag inte vad du är ute efter.
OM mannen inte vill ha barn så gör han vad HAN kan göra för att undvika det.
Det har i alla tider hittills legat på kvinnan att undvika att bli gravid, men när man föreslår en metod som faktiskt fungerar för män som inte vill ha barn så börjar du gasta om jämställdhet för att jobbet ska göras gemensamt! HALLÅÅ??

Det stora problemet, som jag ser det, är att många män inte vill göra vasektomi för att det skulle "påverka deras manlighet". :yuck:

Det finns för övrigt steriliserade kvinnor som blivit gravida också, jag har en vän som blev det 15 år efter sin sterilisering... Jag har också en vän som har en hel hög med p-pillerbarn och en annan som två gånger blivit gravid trots hormonspiral.
Enbart kastrering är 100%-ig...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Din lösning på alla oönskade/oplanerade graviditeter är alltså att alla pojkar/män innan sin sexdebut gör en vasektomi, om de inte uttryckligen vill ha barn.

Inser du vad detta kommer göra med vårt samhälles demografi på lång sikt?
Gummihatten funkar också!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jämställdhet är att var och en tar ansvar för sin egen sexualitet.

Om mannen inte vill ha barn så steriliserar han sig.
Om kvinnan inte vill ha barn så steriliserar hon sig.

Du resonerar ju som att jag skulle ha tvingat min sambo att sterilisera sig för att jag inte skall ha flera barn.
Och det blir ju fel.

Jag steriliserade mig för att jag inte skulle ha några flera barn alls.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

.., har likt förbannat sex trots att min livmoder är kvar.

Man tar inte bort livmodern vid en sterilisering man klipper bara av äggledarna.

Men då så måste ju du ta ditt ansvar för din sexualitet och eventuella graviditet.
Du kan ju inte kräva att mannen skall ha steriliserat sig för att kompensera för det.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jämställdhet är att var och en tar ansvar för sin egen sexualitet.

Om mannen inte vill ha barn så steriliserar han sig.
Om kvinnan inte vill ha barn så steriliserar hon sig.

Du resonerar ju som att jag skulle ha tvingat min sambo att sterilisera sig för att jag inte skall ha flera barn.
Och det blir ju fel.

Jag steriliserade mig för att jag inte skulle ha några flera barn alls.

Jättebra. Genialt!
När man är ung vill man oftast inte ha barn. Inte direkt.
Därför ska alla unga sterilisera sig!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

men hur resonerar du?? :banghead: Om kvinnan tar p-piller och ändå blir gravid, vem ska bestämma om abort eller ej? Kvinnan vill ha barnet men mannen vill inte, vem ska ha sista ordet? Det är ju inte så att man kan kompromissa eller mötas halva vägen direkt. Så vem av de två ska bestämma? Mannen?! Enligt dig får ju inte kvinnan fatta något sådant beslut...
läste du? Jag har inte förespråkat för abort alls, jag har förespråkat för ett val att ta del i barnets liv, om kvinnan efter helt eget val väljer att behålla barnet( vilket jag tycker till 100%, eftersom det är hennes kropp och hennes liv) jag har faktiskt inte sagt ett ord om jag skulle göra abort själv, bara att det skulle vara för min skull och faderns närvaro eller ekonomiska närvaro inte skulle påverka det beslutet.
kvinnan käkar p-piller och blir gravid. Hon vill inte ha barnet men han vill. Vems ord väger tyngst? Hans??

Att det är kvinnans val som väger tyngst är inte något vi ska ändra på.

Vad gäller underhåll så är det så att mannens inkomstnivå är den som avgör hur mycket han ska betala in till försäkringskassan. Försäkringskassan betalar ut 1273 kr till mamman oavsett vad pappan betalar. Man kan inte kräva underhåll för mer än 2 månader bak.

Det här med ensam vårdnad vid födseln är vettigt! Det finns en hel drös med pappor som ställer till med bekymmer för mammor så den lagen är bra. Om de är överens om att de ska ha gemensam vårdnad så kryssar man i en ruta på faderskapsbekräftelsen. Om inte så kan pappan gå till domstol.
Självklart påverkar det inte barnets umgängesrätt med sin pappa.tja... Jag ser inte män dom rötägg i första hand, dessutom tycker jag de ska ha lika stor rätt till umgänge med barnet.
1010101010
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jättebra. Genialt!
När man är ung vill man oftast inte ha barn. Inte direkt.
Därför ska alla unga sterilisera sig!

Och vad är då din lösning?
Att unga kvinnor skall göra abort när unga män vill nuppa utan gummi och inte engagerar sig i preventivmedel.
Tjejen skall vara på piller och fallerar det så skall tjejen göra abort.

Var finns mannens ansvar?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jättebra. Genialt!
När man är ung vill man oftast inte ha barn. Inte direkt.
Därför ska alla unga sterilisera sig!

en smart sak kan ju vara att använda kondom först när man är ung och funderar på saken, och sen sterilisera sig om man kommer fram till att man inte vill ha barn. så svårt kan det väl ändå inte vara?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

en smart sak kan ju vara att använda kondom först när man är ung och funderar på saken, och sen sterilisera sig om man kommer fram till att man inte vill ha barn. så svårt kan det väl ändå inte vara?
Jag antar att min ironi inte gick fram..?

Självklart är det så här,
Men som Inte_Ung framställde det hela så var lösningen på problematiken ytterst svartvit;

Men börja där.
Vasektomi löser det mesta i alla fall.
Och mannen har visat att han tar ansvar genom att göra vad som går.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Och vad är då din lösning?
Att unga kvinnor skall göra abort när unga män vill nuppa utan gummi och inte engagerar sig i preventivmedel.
Tjejen skall vara på piller och fallerar det så skall tjejen göra abort.

Var finns mannens ansvar?
Är ni inte vana vid ironi på detta forum?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag tyckte att du verkade behöva en svart-vit frågeställning för att sluta slingra dig.
Du har fortfarande inte svarat på frågan var mannens ansvar har tagit vägen?
Eller hur din lösning ser ut?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp