Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det finns kuratorer på MVC, det blev vi erbjudna i samband med att den säkra perioden visade sig vara väldigt osäker.. ;)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Han sa att han vet att han inte fixar detta nu, just för att han redan har en unge som han bara har 3 dagar i veckan. Att det är så bakvänt att börja nåt såhär och det är det ju. Han tycker om mig och vill att vi ska ha något eget innan. Men håller vi ihop så vet vi nu att vi kan få barn ihop iallafall.



Å jag förstår honom, det gör jag. Men jag vet inte om han fullt ut förstår varför det inte är självklart för mig. Han svor över att hans semester är slut efter denna veckan och att han kanske inte kan va med om jag ska göra abort.
Men han sa även att det är världskrig i hans huvud också, så det känns som att nån liten del av honom vill nog inte att jag gör abort och hade det vart om ett halvår hade han nog inte vart alls så säker.

Du kan inte alls veta att ni kan få barn ihop igen. Det du vet är att du är gravid nu men du kan aldrig veta om du någonsin kan bli gravid igen. Du vet att du har endomentrios och endomentrios gör det väldigt svårt för väldigt många att bli gravida.
Jag fick mina barn tidigt, jag var nästan 18 och nästan 20 när de föddes. När jag var 21 hade jag så många och så svåra sammanväxningar att min gynekolog sa att jag förmodligen var steril redan då. Ju äldre man är desto svårare är det att bli gravid och ännu svårare ju längre tid man har haft endomentrios.

Jag tycker att du ska fundera ett varv till och verkligen fundera på hur ditt liv skulle gestalta sig om du faktiskt inte skulle kunna bli gravid igen. Jag är absolut inte emot abort men jag tycker att i sådana här lägen ska man verkligen fundera ordentligt.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

för honom finns det just nu inga alternativ mer än abort. Och jag börjar känna att jag måste göra det, för att det är det enda rätta.

Jag tycker du ska lugna dig lite med beslutet. Allt står inte och faller med några dagar hit och dit. Ni behöver båda två ha lite tid på er att smälta och tänka. Tillsammans och var för sig.

Din kille tog nyheten lugnt till att börja med. Sen kände han att abort var enda alternativet trots att han i framtiden kanske gärna vill ha barn med dig. Vi människor fungerar så. Vi kan behöva gå några varv i kvarnen innan vi har fått syn på att det kan finnas fler alternativ än det verkade som vid första anblicken. Han behöver också få lite tid på sig att börja se andra alternativ och förhålla sig till dem. Precis som du har haft, genom att stöta och blöta olika alternativ här i tråden och på egen hand.

Din kille behöver t ex förhålla sig till att en abort nu kanske betyder att han aldrig kan få barn med dig. Och att du kanske aldrig kan få barn med någon annan heller. Vi vet inte om detta är enda chansen - det kan vara så, vi vet inte säkert - men det måste vägas in i beslutet.

Beslutet är ditt och ingen annans. Låt ditt beslut ta åtminstone en vecka till även om du lutar åt det ena eller det andra idag. Du ska inte genomföra en abort innan du är helt säker på att det är det du vill.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

*knapplån*
Det verkar som om folk här bestämt sig för att TS aldrig mera kommer att kunna bli gravid.
Konstig inställning!

Ingen vet om TS har möjlighet att bli gravid igen eller inte. Det är rätt få förunnat att veta något om chansen att åter bli gravid om man vill det men väljer abort vid detta tillfälle.

Endometrios är skitvanligt. Endometrios betyder däremot inte att man inte kan få barn. Som du skriver. Men kvinnor med endometrios är helt klart överrepresenterade bland de ofrivilligt barnlösa. Man räknar med att 25-50% av de barnlösa har endo. Jämfört med att minst 10% av alla kvinnor har endometrios. Rent statistiskt förstår man alltså att TS lider större risk för barnlöshet än de flesta andra. Hur mycket sämre beror ju på hur sjukdomen ser ut. TS har redan cystor skriver hon. Det är ju inte så bra.

Så. Att utgå från att det finns risk att hon aldrig mer får barn är inte det minsta konstigt - så är det ju för alla kvinnor. Att utgå från att det är ganska mycket högre risk att hon aldrig mer kommer få barn är inte heller helt opåkallat. TS själv eller hennes gyn/behandlande läkare vet bäst hur det ser ut med det.

Vill man väldigt, väldigt, väldigt gärna ha ett barn och man blir gravid men väljer abort så har man försuttit en chans. Om man får fler eller inte vet man aldrig i förväg. Jag har ingen som helst lust att skaffa barn. Skulle jag ändå bli gravid skulle jag trots det tänka mig väldigt noga för innan jag valde abort-alternativet.

Skulle jag känna att jag inte kan ta ett bra beslut på de få veckor jag har på mig så finns ju faktiskt även extremlösningen att direkt adoptera bort barnet vid födseln. Öppet eller slutet. Väldigt stigmatiserat, men barnet får leva och får föräldrar som verkligen verkligen längtat efter det. Och jag får 9 månader (plus de sex veckor som måste förflyta mellan födsel och adoptionen och den tid det tar för tingsrätten att mala igenom ärendet) på mig att vela klart. Och på den resan förmodligen rätt snart komma på att jag bara inte visste att jag ville ha barn, inte att jag inte ville det...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

*knapplån*
Det verkar som om folk här bestämt sig för att TS aldrig mera kommer att kunna bli gravid.
Konstig inställning!
Hon har blivit gravid trots sina endo. Vad är det då som säger att hon inte kan bli det igen?
Jag har massor av bekanta som har bekymmer med endo, men vad jag vet har ingen av dom haft bekymmer med att få barn, tvärtom!
En kompis har 4 oplanerade barn, och en annan 3 stycken.

Här ska vi inte måla faan på väggen och måla upp skräckscener.
Till TS
Gör som ditt och din killes hjärta säger NU! ingen kan ändå sia i framtiden om eventuella barn.

Lycka till
* Jenny *

Gravid kan hon bli trots endo, men bära fram barnet i en fullgången graviditet kan bli extremt mkt svårare med åldern.
Så jag hade nog funderat både en och tre gånger innan jag gjorde en abort i detta läget.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag har så fruktansvärt svårt för att du gör mannen till ett offer och samtidigt förminskar kvinnans konsekvens bara för att det var lätt för dig.

Jag tycker att det låter som att det var svårt och därmed nu till varje pris måste försvaras.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kl

En snabb offtopicfråga. Hur får man reda på om man lider av endometrios? Blir ju alldeles nojjig av tråden, så många som känner någon eller själv har denna sjukdom. Upptäcks de på vanliga gynekologundersökningar? Eller om man tidigare gjort abort? Eller lever de flesta i ovisshet tills de plötsligt inser att de inte kan skaffa barn? :confused: :crazy:

Till TS, tänker på dig men har inget vettigt att komma med. Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Om du väljer att behålla så kanske han vänjer sig med tanken och faktist ser fram emot det till slut...? Tycker absolut inte du ska göra abort bara för att HAN anser att det är det enda rätta,utan det ska du göra enbart för att DU vill i sånt fall,annars kommer du ångra dig hela livet sen.

Och om han blir arg kan du ju påminna han om att det faktist krävs två för att göra barn.

Att du ensam fixar det är jag inte det minsta tveksam på,men du måste verkligen fundera ut vad du själv vill och fatta ett beslut efter det,inte vad andra vill. Är han så bra som du säger så accepterar han ditt beslut!

Även om han är negativ nu så kan det som sagt vända under graviditetens gång och sluta med att ni blir två jättelyckliga föräldrar,det kan ta slut i morgon,om några år,det vet man aldrig,men om du gör det du vill göra så kan det inte gå helt åt helvete iallafall.

Mycket att fundera på och jag avvundas dig verkligen inte,men jag hoppas av hela mitt hjärta att det löser sig på något sätt!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hur ställer han sej till tanken på att du kanske inte vill göra abort? Jag förstår att han vill och jag tycker inte på något vis att det är konstigt eller fel. (vill klargöra det med tanke på min tuffa framtoning tidigare i tråden som för övrigt inte alls varit riktad mot honom utan enbart mot män som offer).

Men förstår han dej och dina känslor? Att detta skulle kunna vara din enda chans även om det inte alls behöver vara så. Är han okej med det även om det inte är det han vill?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det vet ingen. Men det var han som sa så..

Vad vet han om endometrios och cystor?? Vad säger din gynekolog om chanserna att bli gravid i framtiden och lyckas genomföra en graviditet?

Läste i ett svar att du är 27 år... vad jag vet så är en frisk kvinna mest fertil mellan 20-25 år, efter 30 så försämras chanserna för en graviditet radikalt....

Jag skulle se graviditeten som ett mirakel... och de brukar ju inte inträffa så himla ofta...

/Lizzie
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

*kl*

Jag blir alltid beklämd när jag hör talas om sådana här situationer.
Kvinnor som verkar kasta allt vad jämlikhet heter överbord.
Jag har så svårt för "det är kvinnans kropp, hon bestämmer".

Enligt mig är man två om att få barn. Utan en man, inget barn.
Varför ska hans vilja nonchaleras?
För mig personligen framstår kvinnor som väljer att behålla ett barn mot mannens vilja som fruktansvärt egoistiska!
Betänk att det finns många personer, i synnerhet barnet själv, vars liv blir styrda av vad EN kvinna bestämmer sig för!
I det här fallet en man som tror att chansen till graviditet är obefintlig då kvinnan äter P-piller.
Denna lilla "slant" i månaden han får betala för att inte TS hade koll på vilka mediciner hon äter uppgår i slutändan till 3-400 000:-
<3

Fast här tycker jag att du säger emot dig själv! Du har svårt för "det är kvinnans kropp, hon bestämmer", du säger att mannen tror att chansen att bli gravid är obefintlig då kvinnan äter p-piller, men det var just vad också kvinnan i det här fallet trodde! Du menar alltså att man är två om att få barn, att kvinnor som inte gör abort när mannen så önskar är egoistiska, men samtidigt är det kvinnans, och endast kvinnans, ansvar att ta reda på vilka mediciner som påverkar p-pillren negativt. Om de nu är två om det, borde det då inte också vara lika mycket mannens ansvar?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Läste i ett svar att du är 27 år... vad jag vet så är en frisk kvinna mest fertil mellan 20-25 år, efter 30 så försämras chanserna för en graviditet radikalt....

Mja, mjo, enligt vetenskapen är man lika fertil vid 30 som vid 25, rent statistiskt sett. Det är framåt 35 som det går utför, hyfsat fort... :nailbiting: Fram till si sådär 30 är chansen/risken att bli gravid under en ovulering 25-30%. Som 40-åring däremot är det bara 5% risk/chans att det tar sig under en menscykel, och man har bara 10% chans för att få en graviditet som utmynnar i att föda ett friskt barn räknat kumulativt under ett år.

Men för kvinnor med endo ser statistiken rätt annorlunda ut. På ett dåligt sätt sett ur barnfödarperspektiv. Men det har jag inga siffror på.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Till dig och några andra.
Jag tycker att jag redan har tagit för stor plats i den här tråden.
Intresset ska därför inte riktas emot mig, analyserande av mina aborter etc.

TS befinner sig i en jättejobbig situation och fokus bör ligga på henne
-Inte på en oliktänkande användares åsikter.
Jag har redan sagt vad jag tycker.
Med facit i hand ångrar jag det då det inte hjälper TS ett dugg.
Ibland glömmer man att det här är inte bara är ett allmänt cybertorg där åsikter har rätt att framföras hur som helst. Det finns en människa bakom nicket.

Om ni har ett fortsatt intresse av min ståndpunkt får ni gärna PM:a. :-)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Kl

En snabb offtopicfråga. Hur får man reda på om man lider av endometrios? Blir ju alldeles nojjig av tråden, så många som känner någon eller själv har denna sjukdom. Upptäcks de på vanliga gynekologundersökningar? Eller om man tidigare gjort abort? Eller lever de flesta i ovisshet tills de plötsligt inser att de inte kan skaffa barn? :confused: :crazy:

Till TS, tänker på dig men har inget vettigt att komma med. Hoppas det löser sig för dig.


Jag lovar att det är ingenting du inte märker av. När jag har haft dom värsta perioderna med cystor så har jag haft såna brutala smärtor främst under ägglossning och i början av mensen att jag legat dubbelvikt på golvet och inte kunnat röra mig, uppsökt akuten 3-4 ggr pga det.. och då kan jag tillägga att jag är väldigt smärttålig.


Tack! :)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

En ledtråd är att man har väldigt ont vid mens. Mer än normalt alltså, kanske kräkningar och svimningar. Men säkert många som inte får diagnos förrän de försöker få barn.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Du kan inte alls veta att ni kan få barn ihop igen. Det du vet är att du är gravid nu men du kan aldrig veta om du någonsin kan bli gravid igen. Du vet att du har endomentrios och endomentrios gör det väldigt svårt för väldigt många att bli gravida.
Jag fick mina barn tidigt, jag var nästan 18 och nästan 20 när de föddes. När jag var 21 hade jag så många och så svåra sammanväxningar att min gynekolog sa att jag förmodligen var steril redan då. Ju äldre man är desto svårare är det att bli gravid och ännu svårare ju längre tid man har haft endomentrios.

Jag tycker att du ska fundera ett varv till och verkligen fundera på hur ditt liv skulle gestalta sig om du faktiskt inte skulle kunna bli gravid igen. Jag är absolut inte emot abort men jag tycker att i sådana här lägen ska man verkligen fundera ordentligt.


Som sagt det var hans ord det om att vi vet att vi kan få barn ihop iallafall. Vilket ingen kan veta, detta kan ju vara enda gången vi lyckas, det vet ju ingen av oss tyvärr.


Svar plus lite allmänt:


Och det är väl just detta som är ett av dom stora dilemmana, hur kommer jag känna när jag är 40 och kanske inte fått några barn och inte kan om jag gör abort nu? Kommer jag kunna leva med det? Och om jag och killen håller ihop och det blir vi som inte får några barn ihop, kommer jag vara bitter på honom då?

Jag skrev till honom nu förut ikväll att ska jag göra abort så måste alla delar av mig vilja och tycka att det är det bästa, för gör jag det för hans skull så kommer det förstöra så mycket mer..framförallt för mig!

Han säger att han förstår hur jag känner och att han förstår att det inte är lika självklart för mig som för honom som redan har ett barn och vet redan nu att han inte kommer bli barnlös.
Frågade även idag hur det skulle bli om vi inte kunde få barn ihop sen, eftersom han vill ha fler barn. Och då fick jag svaret att han skulle stå vid min sida i vått och torrt oavsett.


Det positiva som hittills kommit ur det här är att han faktiskt öppnat sig mer. Och faktiskt för första gången talat om för mig att han tycker om mig och inser det mer och mer för varje dag. Är nog det som faktiskt försvårar det lite för mig nu, för det gör att mitt dåliga samvete gentemot honom dyker upp och gör mig än mer kluven.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Till dig och några andra.
Jag tycker att jag redan har tagit för stor plats i den här tråden.
Intresset ska därför inte riktas emot mig, analyserande av mina aborter etc.

TS befinner sig i en jättejobbig situation och fokus bör ligga på henne
-Inte på en oliktänkande användares åsikter.
Jag har redan sagt vad jag tycker.
Med facit i hand ångrar jag det då det inte hjälper TS ett dugg.
Ibland glömmer man att det här är inte bara är ett allmänt cybertorg där åsikter har rätt att framföras hur som helst. Det finns en människa bakom nicket.

Om ni har ett fortsatt intresse av min ståndpunkt får ni gärna PM:a. :-)


För min del är det ingen fara, visst jag är inte överens med dig. Men på buke får man räkna med att det blir lite vidare och ibland ganska hetsiga diskussioner ;)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad vet han om endometrios och cystor?? Vad säger din gynekolog om chanserna att bli gravid i framtiden och lyckas genomföra en graviditet?

Läste i ett svar att du är 27 år... vad jag vet så är en frisk kvinna mest fertil mellan 20-25 år, efter 30 så försämras chanserna för en graviditet radikalt....

Jag skulle se graviditeten som ett mirakel... och de brukar ju inte inträffa så himla ofta...

/Lizzie


Det vet jag inte, för jag har inte behövt va hos gynekologen sen i våras nu.. Har haft en bra sommar gällande cystorna och det är väl antagligen därför jag lyckades bli gravid nu.. för jag har inte haft ondare än normalt på flera månader. Vilket inte är helt ovanligt att man har lugnare perioder.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Om du gör abort för att han vill tycker jag att du är tossig!

Gör du det för att du(!!) vill så toppen.

Din kropp, du bestämmer.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja jag skrev ju att jag talade om för honom ikväll att ska jag göra abort så måste alla delar av mig vilja och tycka att det är rätt. För gör jag det för hans skull så kommer det bara bli jätte jätte fel..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 385
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 041
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp