Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Säger varken bu eller bä, men vill att du ska veta att jag känner till en ung familj, där dom idag inte är äldre än 25 år och blev gravida efter 3 veckor för några år sen. Sen är det ett år ganska exakt mellan förstfödde och den sista lilla. Plus ett bröllop på det 2012.

Så det finns dom det går för. Även om det inte heller var ett helt lätt beslut för dessa människor att välja varandra och barnet i början.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Knapp

ja att det är bra kille jag hittat råder det inge tvivel om.. Han kunde inte bete sig bättre, men för honom finns det just nu inga alternativ mer än abort. Och jag börjar känna att jag måste göra det, för att det är det enda rätta.

Kan faktiskt inte heller förstå varför det skulle vara det enda rätta?
Känns snarare som det enda rätta i ditt läge är att behålla, att be dig ta bort det kan ju vara att beröva dig den enda chansen du har att få barn, för att han tycker tidpunkten är fel.
Han står ju i en helt annan sits då han har ett barn sedan innan och även med största sannolikheten har kvar all möjlighet att skaffa fler när han tycker tidpunkten är rätt.

Ta i första hand ett beslut på vad DU vill! Om han sedan vill eller inte vill vara med på resan är hans val.

Men håller vi ihop så vet vi nu att vi kan få barn ihop iallafall.
Fast det finns det ju absolut inga garantier för, det kan vara denna gången du har tur att det gick fast cystorna är där. Det behöver absolut inte betyda att du har tur igen, tyvärr.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det enda rätta är det beslut du fattar efter att ha tagit in alla fakta. Oavsett vilket det beslutet är.

Klart det är svårt för honom, han ställs inför kalla fakta som han inte egentligen kan påverka. Han kan berätta vad han känner, men han kan egentligen inte på allvar inverka på slutresultatet. Han kan få en unge till, som han egentligen inte vill ha. Som han dessutom kommer att få ta ekonomiskt ansvar för minst 18 år framåt (Kronofogdens register är fullt med män som är fäder mot sin vilja och inte klarar av att betala för barnet).

Det du beslutar blir det rätta beslutet. För dig. Han kommer att få leva med ditt beslut.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag håller helt med att det kan tyckas fel att fadern inte har något att säga till om. Men det finns inget alternativ som är acceptablet på något vis. Att tvinga någon till ett ingrepp som kan bli förödande får aldrig någonsin vara ett alternativ. Kvar finns då att få kvinnan att "förstå sitt eget bästa" och det känns på ett sätt nästan värre än en tvångsabort faktiskt.

Så det är inte det att jag inte förstår problemet. Men som någon skrev tidigare. Vissa misstag kan inte göras ogjorda och så är det. Sex blir barn.

Samtidigt kan jag känna att ett onöskat barn inte är den värsta konsekvensen som kan komma av ett misstag.

Det som jag tycker blir problematisk med det hela är att har det väl hänt så är mannen rättslös fram till barnet är 18 alt. 21 om dom pluggar vidare.
Har haft en killkompis som efter en fyllekväll som han inte ens minns fått en dotter som han inte fick veta att hon fanns förrän hon var drygt 4 år gammal, då hennes mamma kom på att hon vill ha underhållsbidraget för alla fyra år...
Hon tyckte fortfarande inte att han skulle få ha någon del i sin dotter mer än att betala för henne :-S
Här missade han i slutändan nästan fem år av sin dotters uppväxt, och hon var utan en helt underbar pappa i fem, plus att det blev personlig konkurs för honom pga att han var tvungen att betala underhållsbidraget i en klump i samma veva som han höll på att avveckla sin firma då den inte bar sig.
Så jag har faktiskt svårt att se att det systemet vi har idag fungerar.

Självklart(!) är det kvinnans rätt att välja då det är hennes kroppen men om det inte är ett ömsesidigt beslut så måste hon också vara beredd att ta "konsekvenserna" själv, men så ser vårt system inte ut idag.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Här missade han i slutändan nästan fem år av sin dotters uppväxt, och hon var utan en helt underbar pappa i fem, plus att det blev personlig konkurs för honom pga att han var tvungen att betala underhållsbidraget i en klump i samma veva som han höll på att avveckla sin firma då den inte bar sig.
Så jag har faktiskt svårt att se att det systemet vi har idag fungerar.


/Camilla

Är helt galet där faktiskt.. Jag tycker inte att kvinnan ska ha rätt att i efterhand kunna kräva betalt för det som varit. Men helt klart för framtiden.

Trist att din vän förlorade så många år med sin dotter. Känns så himla trist när det är sådär..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Är helt galet där faktiskt.. Jag tycker inte att kvinnan ska ha rätt att i efterhand kunna kräva betalt för det som varit. Men helt klart för framtiden.

Trist att din vän förlorade så många år med sin dotter. Känns så himla trist när det är sådär..

Ännu mer trist för hans dotter att missa dom åren med en super engagerad pappa, då han verkligen är en sådan som älskar sina båda barn överallt.

Fram för allt det där att hon som mamma har "rätt" att låta honom leva ovetande om det, för att sedan upplysa om det när det passar henne.
Så dagens system tycker jag ger kvinnan alldeles för mycket rätt att "leka" med mannens liv.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ännu mer trist för hans dotter att missa dom åren med en super engagerad pappa, då han verkligen är en sådan som älskar sina båda barn överallt.

Fram för allt det där att hon som mamma har "rätt" att låta honom leva ovetande om det, för att sedan upplysa om det när det passar henne.
Så dagens system tycker jag ger kvinnan alldeles för mycket rätt att "leka" med mannens liv.

/Camilla

Är helt enig med dej där.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men håller vi ihop så vet vi nu att vi kan få barn ihop iallafall.

Och hur vet du det?

Jag gjorde en abort som 17-åring. Absolut inget som jag ångrar - trots att jag nu 33 år senare faktist är ofrivilligt barnlös.

Men kan ALDRIG till 100 % säkert veta att man blir gravid igen. Jag skulle INTE våga chansa - inte med endometrios. Och framför allt INTE om jag verkligen hade barnlängtan.


/Lizzie
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Och hur vet du det?

Jag gjorde en abort som 17-åring. Absolut inget som jag ångrar - trots att jag nu 33 år senare faktist är ofrivilligt barnlös.

Men kan ALDRIG till 100 % säkert veta att man blir gravid igen. Jag skulle INTE våga chansa - inte med endometrios. Och framför allt INTE om jag verkligen hade barnlängtan.


/Lizzie

Inte jag heller, och då har jag ändå hela mitt liv i stort sett inte kunnat tänka mig tanken att skaffa barn.

/Camilla
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Och hur vet du det?

Jag gjorde en abort som 17-åring. Absolut inget som jag ångrar - trots att jag nu 33 år senare faktist är ofrivilligt barnlös.

Men kan ALDRIG till 100 % säkert veta att man blir gravid igen. Jag skulle INTE våga chansa - inte med endometrios. Och framför allt INTE om jag verkligen hade barnlängtan.


/Lizzie


Det vet ingen. Men det var han som sa så..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vill en man undvika att bli pappa eller betala underhåll så får han väl använda kondom??? Blir man så redlöst full att man inte ens minns att man har sex får man skylla sig själv.

TS Skit i vad han säger, ärligt talat. Ert förhållande kan vara slut nästa vecka och du kanske aldrig kommer bli gravid igen. Själv vill jag absolut inte ha barn men det verkar som det är jätteviktigt för dig. Då får du inte låta någon som kan visa sig bara vara en tillfällig flamma stå i vägen för det.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

KL

Alla vet att jag inte gillar barn... (kommer inte skaffa heller)

Men med TS historik skulle jag om jag va TS ALDRIG göra abort...
Barnet framför mannen...

Killar finns i överflöd, säger hon som vart singel i evigheter (ofrivilligt) men ett barn .. Ett eget barn kommer inte med posten !

Däremot kan ju frågan komma upp om just underhåll mm...

Vill han inte ha barnet å inte stå sitt kast går det ju att ljuga om vem pappan är, så va de problemet ur världen.
Man måste ju inte va en "bitterfitta" och kräva att pappan SKA ta sitt ansvar. Tillräckligt många singelmammor visar att det funkar utan kille, alt med ny kille...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det vet ingen. Men det var han som sa så..

Då har han inte förstått hur endo fungerar. Be honom läsa på nätet! Ta INGET beslut förrän han gjort det!
De två jag känner som blivit barnlösa pga endo hade för mycket cystor i 30-årsåldern så att det då var för sent. Du är 27, så tänk dig för noga innan du gör abort. Ta med i beräkningen att detta kan vara din chans. Är du beredd att göra IVF eller adoptera om du inte kan bli gravid igen?
Värsta scenariot, men det kan bli så. Det kan bli så att du blir bitter över det som hänt och lägger skulden på honom. Då har ni inget förhållande och du har inget barn. Det har han däremot och han kan träffa en ny och få fler om han vill.
Stackars dig, vilken situation du har hamnat i... :(
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

TS Skit i vad han säger, ärligt talat. Ert förhållande kan vara slut nästa vecka och du kanske aldrig kommer bli gravid igen. Själv vill jag absolut inte ha barn men det verkar som det är jätteviktigt för dig. Då får du inte låta någon som kan visa sig bara vara en tillfällig flamma stå i vägen för det.

Just den attityden känns så osjysst. Att strunta fullständigt i att han också påverkas av beslutet? Det är ju inte han som gjort barnet, utan dom har gjort det. Ett misstag ifrån bådas håll. Självklart vill man ju inte att hon ska straffas för det, men han då? Varför ska han straffas? I slutändan är det ändå hon som tar beslutet, då kan man faktiskt åtminstone diskutera det, och lyssna på den andres åsikter och fundera lite innan man gör sitt val.

Jag tycker ts ska ta det lugnt, fortsätta träffa killen och diskutera framtiden. Än så länge har dom ett par veckor på sig. Givetvis ska hon föra talan om vad hon vill, men han måste ju ändå få vara med och dela sina tankar om saken. Vad det verkar på ts så är det ju en väldigt vettig kille, och jag blir inte alls förvånad ifall de behåller barnet. Är det rätt partner så känner man det ganska tidigt. Inget säger att man kommer vara tillsammans hela livet, men det gör det ju inte efter 1-10 år tillsammans heller. Skulle det ta slut så ser det ju iaf ut som att barnet kommer ha en bra pappa, det är många barn som har skilda föräldrar idag, men som klarar sig alldeles utmärkt.

Denna killen verkar ju inte vara problem med att han inte vill ha med barnet att göra, utan snarare att han faktiskt vill det, men att han tycker det är jobbigt med mamman till sitt barn han redan har?

Till ts. Kan du inte boka en tid hos mvc och ta med killen dit? Så han verkligen förstår vad problemet med abort kan bli för er del? Kan vara bra för er båda att få prata med någon.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

*knapplån*
Det verkar som om folk här bestämt sig för att TS aldrig mera kommer att kunna bli gravid.
Konstig inställning!
Hon har blivit gravid trots sina endo. Vad är det då som säger att hon inte kan bli det igen?
Jag har massor av bekanta som har bekymmer med endo, men vad jag vet har ingen av dom haft bekymmer med att få barn, tvärtom!
En kompis har 4 oplanerade barn, och en annan 3 stycken.

Här ska vi inte måla faan på väggen och måla upp skräckscener.
Till TS
Gör som ditt och din killes hjärta säger NU! ingen kan ändå sia i framtiden om eventuella barn.

Lycka till
* Jenny *
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Bland det värsta jag vet är när kvinnor behåller barn som inte är önskvärda från mannens håll.

Och det värsta jag vet är när män anser att de inte behöver ta ansvar för var de doppar snoppen utan skydd.
Nuppar en man utan kondom så kan han råka bli pappa.
Och det är en risk som han får ta.

Om han inte vill bli pappa så klär han på snoppen gummi eller steriliserar sig.
Så enkelt är det.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Det är enkelt, engills resonemang, mannen ska få bestämma över kvinnans kropp. Vill han att hon ska lägga sig under kniven, så ska hon. Skulle hon, fy tvi, vilja bestämma över sin egen kropp i strid med en mans vilja - så är hon det "värsta som finns".

1800-talsvibbarna är solklara. Kvinnor ÄR helt enkelt inte lika mycket värda som män.

I jämställdhetens namn tycker jag att en kvinna som inte vill ha barn med en partner ska få tvinga honom att genomgå vasektomi i förebyggande syfte. Det värsta som finns är då "män som vägrar" att gå in i operationssalen. :crazy:
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Ja, precis så enkelt är det!

Vad är det för jäkla 1800-talsmentalitet att det bara är kvinnans jobb att undvika graviditet? Och när det händer så är det plötsligt mannen som skall bestämma om hon får behålla barnet eller ej??
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Då tycker vi olika. Jag tycker att det är ditt ansvar att ha koll på vad du stoppar i dig.

Jag tycker nog att även mannen har ett ansvar i att ta reda på att dessa P-piller och penicillin inte går bra ihop.
Informationen var öppen för var och en att nyttja på lika villkor.
Fass på nätet gör ingen skillnad på om kvinnan eller mannen läser i den.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Helt ärligt så tror jag att en abort mot din vilja ödelägger alla chanser till ett fungerande förhållande. Jag hade för evigt känt en sorg över det och det är nära till hands att tro att jag alltid hade hållit det emot killen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 381
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 851
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 041
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp