Sv: Det här med NH?
Trots att jag idag är rätt kritisk till en hel del saker som sågs som självklara i ridskolevärlden (och jag hör att en del ridskolor fortfarande fungerar så) så är jag ändå djupt tacksam för att de finns! Det är trots allt ett hyfsat lättillgängligt sätt att lära folk det mest grundläggande om häst. Utan dem hade det nog varit betydligt sämre hästkunskaper i landet. Trots allt.
Det är väl helt enkelt så att var och en måste få pröva sina egna vägar och lära sig på egen hand i mångt och mycket. Det ska jäkligt mycket till för att jag ska lägga mig i någons hästhållning, hantering eller ridning. Man kan gott vänta tills man blir tillfrågad i så fall. Eventuellt skulle jag kunna ställa en fråga om/när jag märker att någon tex har problem med att leda hästen eller lasta den. "Behöver du hjälp?" räcker gott. Svarar de nej så får man acceptera det.
Ja, jösses, ska man vänta tills man är den allra mest perfekta och überkunniga hästägaren innan man skaffar häst så får man väl vänta i all evighet. Det är ju faktiskt sant det där; att ju mer man kan om hästar (och även många andra saker); desto mer inser man hur lite man kan. Klart man ska kunna "få" skaffa häst utan att vara helt superperfekt. Det är ju också när man skaffar sig egen häst som man verkligen börjar lära sig mer både vad gäller hantering och till viss del ridning. Ridskolan räcker liksom inte till i all evighet.jaca skrev:Vet inte om jag undervärderar mig själv eller om andra övervärderar sina kunskaper. Visst är jag grön hästägare men innan hästköpet tog jag med i beräkningen att ta hjälp utifrån och tror nog att hästarna mår utmärkt hos mig.
Trots att jag idag är rätt kritisk till en hel del saker som sågs som självklara i ridskolevärlden (och jag hör att en del ridskolor fortfarande fungerar så) så är jag ändå djupt tacksam för att de finns! Det är trots allt ett hyfsat lättillgängligt sätt att lära folk det mest grundläggande om häst. Utan dem hade det nog varit betydligt sämre hästkunskaper i landet. Trots allt.
Ödmjuka människor som gör sitt bästa utifrån sin kunskapsnivå hamnar nog inte i kategorin "nya dumma hästägare". Ej heller folk som har mycket kunskap och inte har den där attityden eller "prackar på" andra sina lösningar och "rätt o fel".jaca skrev:Jag skulle själv aldrig komma på idén att försöka lära andra nåt men det är jobbigt att ständigt hamna i gruppen ; nya (dumma?) hästägare.....
Tar jättegärna emot råd och tips från folk som kan mer (de flesta) men tyvärr lägger sig en del till med en överlägsen attityd omedelbart som inte är så kul.
Förstår dock vilka sorter du pratar om; de som precis kommit på nåt och tror att det är dom själva som uppfunnit lösningen och sedan raskt vill frälsa världen. Såna finns det gott om i andra sammanhang också.
Det är väl helt enkelt så att var och en måste få pröva sina egna vägar och lära sig på egen hand i mångt och mycket. Det ska jäkligt mycket till för att jag ska lägga mig i någons hästhållning, hantering eller ridning. Man kan gott vänta tills man blir tillfrågad i så fall. Eventuellt skulle jag kunna ställa en fråga om/när jag märker att någon tex har problem med att leda hästen eller lasta den. "Behöver du hjälp?" räcker gott. Svarar de nej så får man acceptera det.