Det här med NH?

Sv: Det här med NH?

jaca skrev:
Vet inte om jag undervärderar mig själv eller om andra övervärderar sina kunskaper. Visst är jag grön hästägare men innan hästköpet tog jag med i beräkningen att ta hjälp utifrån och tror nog att hästarna mår utmärkt hos mig.
Ja, jösses, ska man vänta tills man är den allra mest perfekta och überkunniga hästägaren innan man skaffar häst så får man väl vänta i all evighet.:D Det är ju faktiskt sant det där; att ju mer man kan om hästar (och även många andra saker); desto mer inser man hur lite man kan. Klart man ska kunna "få" skaffa häst utan att vara helt superperfekt. Det är ju också när man skaffar sig egen häst som man verkligen börjar lära sig mer både vad gäller hantering och till viss del ridning. Ridskolan räcker liksom inte till i all evighet.

Trots att jag idag är rätt kritisk till en hel del saker som sågs som självklara i ridskolevärlden (och jag hör att en del ridskolor fortfarande fungerar så) så är jag ändå djupt tacksam för att de finns! Det är trots allt ett hyfsat lättillgängligt sätt att lära folk det mest grundläggande om häst. Utan dem hade det nog varit betydligt sämre hästkunskaper i landet. Trots allt.

jaca skrev:
Jag skulle själv aldrig komma på idén att försöka lära andra nåt men det är jobbigt att ständigt hamna i gruppen ; nya (dumma?) hästägare.....

Tar jättegärna emot råd och tips från folk som kan mer (de flesta) men tyvärr lägger sig en del till med en överlägsen attityd omedelbart som inte är så kul.

Förstår dock vilka sorter du pratar om; de som precis kommit på nåt och tror att det är dom själva som uppfunnit lösningen och sedan raskt vill frälsa världen. Såna finns det gott om i andra sammanhang också.
Ödmjuka människor som gör sitt bästa utifrån sin kunskapsnivå hamnar nog inte i kategorin "nya dumma hästägare". Ej heller folk som har mycket kunskap och inte har den där attityden eller "prackar på" andra sina lösningar och "rätt o fel".

Det är väl helt enkelt så att var och en måste få pröva sina egna vägar och lära sig på egen hand i mångt och mycket. Det ska jäkligt mycket till för att jag ska lägga mig i någons hästhållning, hantering eller ridning. Man kan gott vänta tills man blir tillfrågad i så fall. Eventuellt skulle jag kunna ställa en fråga om/när jag märker att någon tex har problem med att leda hästen eller lasta den. "Behöver du hjälp?" räcker gott. Svarar de nej så får man acceptera det.

kopparberg skrev:
I de trakter där jag bor, där finns en människa som säger sig vara NH-instruktör. Och han har massor med både kunder och beundrare!

En gång tog en hästägare kontakt med denne, hästägaren kunde omöjligt få in sin häst i kärran. Hästen gick upp på lämmen, sedan kastade den sig bakåt, längre kom de inte.
NH-tränaren kom dit, och började med det som jag uppfattat som ngt NH-tränare gör, lite longera hästen närmare och närmare kärran med en sådan där lång "tåt".
De kom upp på lämmen, sedan förkunnade tränaren "se vad lätt det var". Hästägaren påpekade att så långt, det kom hästägaren också.
NH-tränaren fortsätter, men kommer inte längre än upp på lämmen, sedan får denne samma resultat som hästägaren, dvs hästen slänger sig bakåt.

NH-tränaren säger då "NH funkar inte på den här hästen", sedan får han tag i ngt tillhygge och börjar klå upp hästen.

Visst, lätt att säga att det här var en dålig NH-tränare, för det är vi ju alla överens om. NH eller vad man än kallar det han gjorde, så var det ju åt h-e, och fungerade icke.
Men faktum kvarstår, denne titulerar sig som NH-tränare, har massor med kunder, och jag vet många som dyrkar marken han går på!
Och har så många fel?

That's a shame! Och vet du vad...det finns fler än honom. Men det och finns dålig trännare i dressage, hopp, western, barrock...och dem kommer alltid finnas. Pga av en dålig trännare (eller två), betyder inte att systemet inte fungera, eller hur?

oops! Skulle har fortsätt att läsa nästa inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att läsa ditt inlägg för som jag sa har jag ofta inte mycket att tillföra hästdiskussionerna men läser det mesta, gallrar och använder det som verkar vettigt. Den typen av hjälp du pratar om är bara mysigt om någon ger. Ofta kan tyvärr folk se när man gör fel, vågar inte säga nåt och sen tisslas det istället...

Å andra sidan har jag träffat på massor med trevliga hästmänniskor också ...

Håller mer CaliforniaSwed, oavsett om denne skulle titulera sig NH-tränare lr inte så är det ju helt åt helvete det h*n gör men tänker man efter så finns dessa tränare i ALLA grenar :( jag har sett tränare inom både dressyr, hoppning och även ridskolelärare som LÄRT UT att man ska klå upp hästen i vissa lägen och som jag själv även sett rida fasansfullt och ändå har kunder och "beundrare". Dom tror väl helt enkelt att en tränare alltid gör rätt och har inget sunt förnuft ;) själva till att avgöra vad som är rätt och fel :crazy: it's a shame, men det finns inom alla ridgrenar!

Om man anser att en häst ska skickas till en "nh-människa" för att den har problem så är inte nh det en del påstår att det är. Hantering på hästens vis. För vem är så dum att den tror att en häst kan lära sig att vara häst, av en människa? :smirk: Skicka dit människan istället i så fall.

Jag vill inte förknippas med nh i allmänhet. Anledningen? Det innehåller för saker jag inte alls står för, eller utövar. Jag följer heller inga "nh:ns regler" utan använder mig av sunt förnuft och försöker lära mig hur hästar gör och tänker.

Den uppfattning jag har fått av nh är att det är en hop oseriösa människor som tror att de pratar häst med div övningar som måste följas till punkt och pricka och fungerar på alla hästar. Sen är det med största sannolikhet inte så egentligen. Men det finns allt för många såna "nh-utövare" att jag också av den anledningen inte vill förknippas med begreppet.

Jag håller med dig. Kalla det god hästhållning och låt det få vara "ingenting". Varför måste man göra allt till en gren som man antingen håller på med eller inte? Behandla hästen på ett trevligt sätt och strunta i att namnge det.

tintilar skrev:
Varför måste man göra allt till en gren som man antingen håller på med eller inte? Behandla hästen på ett trevligt sätt och strunta i att namnge det.

NH är väl ingen "gren" :confused: . Det är ett sätt att hantera hästen, NH = Natural Horsemanship = Naturligt hästHantering eller hästmannaskap... Som Pat Parelli beskriver det: Natural HorseManShip = Natuligt HästMänniskoSkepp, "Människa och häst måste kunna sammarbeta på samma nivå för att skeppet ska segla" (lite luddigt men något sånt där lät förklaringen jag fick en gång).

NH handlar som du skriver inte om att lära hästen något, för alla hästar kan det redan utan det handlar om att lära människan hur hästar fungerar och "hanterar" varann och där igenom skapa en "naturlig" kontakt, för i hästens ögon e vi eg rovdjur....

MEN jag förespråkar nu inte att alla ska börja med det för funkar det som man gör med sunt förnuft så räcker väl det...;)

Håller med dig, allt med NH har blivit så överdrivet.
Det är ju eg bara vanlig sund hästhantering.

Det håller jag med om! Att man kan träna sig själv alltså i hästhantering.
Men att träna hästen i "hantering", det är ju inte ngt man kan som man kan träna den i tex hoppning.

Det här med rangordningen, jag tycker att mina hästar har tydlig rangordning, och de visar flera gånger om dagen vem som är högst i rang i hagen ingen tvekan om det.
Har inte sett till någon "kompisrelation" där hästarna är på lika nivå utan det är alltid någon som är högre och lägre men att de kan ex. tolerera att andra äter i samma hö-hög efter en stund.

kopparberg skrev:
Det håller jag med om! Att man kan träna sig själv alltså i hästhantering.
Men att träna hästen i "hantering", det är ju inte ngt man kan som man kan träna den i tex hoppning.

:bow:
NH handlar om "Människoträning" i hur man hanterar en häst på ett för hästen naturligt eller förnuftigt sätt...

Senast ändrad:

Bubbaz skrev:
:bow:
NH handlar om "Människoträning" i hur man hanterar en häst på ett för hästen naturligt eller förnuftigt sätt...

Jag anser absolut att man kan träna en häst i "hantering" - inte bara kan man BÖR göra det.

Man kan aldrig räkna med att alla människor som kommer att komma i kontakt med "min häst" är lika fenomenala på att "tala hästens språk" - utan man MÅSTE träna hästen så att den kan hanteras även av sådana som inte kan "prata med hästar".

Inget fel i att använda sig av sin förmåga att komunicera med hästen när man tränar den - men man måste som sagt var lära hästen att kuna bli hanterad av "vem son helst".

Men att skriva "NH-tränad" i en annons, det låter fortfarande fel i mina öron! För mig är det att det "trixats och fixats" med hästen.
Skriv lugn, välhanterad, väluppfostrad, trevlig vid all hantering, lätthanterlig, osv, vad som helst i stället!

Eller så gör man så att man "uppfostrar" de människor som ska hantera ens häst. :) Brukar ju sällan röra sig om något stort antal, inte ens på stora stall, och tiden det tar att uppfostra en människa för att klara den vardagliga hanteringen av en häst som är van vid "vältalande" människor brukar inte ta lång tid.

Har nu läst nästan hela denna tråd :smirk: och det är intressant att höra hur olika ni resonerar.

Jag vill gärna göra ett litet inlägg i debatten :) !

Har som vuxen återupptagit min ridning efter ca 15 år utan kontakt med hästar. Äger sedan 1 dryg månad min första egna häst :love: !!!!

Andra i det stall jag är håller på med NH och det har tagit mig 1 år att förstå och faktiskt bli nyfiken på den synen på hästhantering - sett utifrån människans sätt att agera.

Nu när jag börjat läsa lite om det, frågar en massa och faktiskt tränar för en instruktör med NH-tänk - öppnar sig en helt ny värld. Känns det som.

Jag ska ju inte dominera hästen - vi ska ha kul ihop. Självklart för vissa och även för mig - MEN den stora skillnaden för mig är mitt eget beteende med min häst. Egentligen handlar det ju om migsjälv - och en utveckling av mig som människa. Svårt att förklara men jag är otroligt nyfiken på allt som JAG kan lära mig. Min häst förstår ju OM jag gör rätt. Kommunicerar rätt. :bump:

Tycker mycket om det som du skriver CalifornianSwede - vi har lika åsikter i mycket!

Kände bara att jag ville skriva lite hur JAG känner inför detta med NH - alltså en skola för mig som människa och mitt förhållningssätt till min häst! Underbart!!!!!:bump:

Intressant tråd!!

Jag har hållit på med NH i ett par år och måste säga att det har hjälpt mig mycket!!:) Har inte haft någon problemhäst utan bara haft ett stort intresse av att lära mig att kommunicera med mina hästar bättre och jag märker positiv skillnad. För mig handlar det inte om att exempelvis kunna löslongera eller att lasta hästen på ett visst sätt, utan mer att få en helhet i kontakten med hästarna, och där har NH hjälpt MIG:)

I mina ögon så är NH inte något nytt, kanske då begreppet, men själva hanteringen av hästen är inget nytt. Har varit hos en helt fantastisk tränare och hon har i sin tur haft kontakt med "gamla hästkarlar" så tycker att det är lite synd att en del har fått bilden av att NH är något nytt för det är inte bilden jag har fått.

Så kanske måste jag rikta lite kritik mot mig själv som inte har haft tillräckligt med sunt förnuft att ha samma relation till mina hästar nu som jag hade innan jag började med NH, men då är jag i alla fall evigt tacksam att jag kom i kontakt med BRA NH-tränare som har utvecklat mitt ledarskap.;)

Vinja, Milou75 m.fl: :bow: en bugning till de som lärt sig av NH, himla kul att fler och fler gillar det! :banana:

kopparberg skrev:

En häst ute i naturen ska säkerligen hoppa redan innan man tränar den, annars skulle den väl aldrig kunna lära sig hoppa... ? :smirk:
Man kanske inte kan "träna" hästen i hantering, men man kan träna sig själv i att hantera hästen ur ett hästlikt perspektiv och lära sig kommunicera genom hästarnas redan befintliga kroppspråk. Bland annat.

*knapplån*
Jag måste säga att detta är en av de trevligaste trådar jag läst angående diskussion om NH!! :bow: till alla som är med i tråden, både de som praktiserar NH och ni som inte gör det. Känns som om vi kan "mötas" bra i diskussionen, trots något skilda åsikter/erfarenheter.

Det allra viktigaste för oss alla tycks ju vara att finna metoder att kunna kommunicera med våra älskade hästar så bra som möjligt.:)

kopparberg skrev:
Men att skriva "NH-tränad" i en annons, det låter fortfarande fel i mina öron! För mig är det att det "trixats och fixats" med hästen.
Skriv lugn, välhanterad, väluppfostrad, trevlig vid all hantering, lätthanterlig, osv, vad som helst i stället!

Ja - just det uttrycket skulle nog få mig att tänka till en gång extra..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 175
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar