G
Generalen
Sv: Det här med NH?
CaliforniaSwed
CaliforniaSwed
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
apocalypsze skrev:Man ska inte glömma hur det började med NH, hur folk fick upp ögonen för det - nämligen "problemhästar". Dominanta hingstar och andra hästar med olika problem som saknade respekt. Har man inte denna typ av häst så behöver man inte utöva NH av någon sort alls, kanske bara för att komma lite, lite närmare sin häst, lite närmare än vad man redan tror att man är. Ni som inte har dessa problem med hästar behöver alltså inte sätta så stort fokus NH-träning överhuvudtaget.....
Man ska komma ihåg att NH är för hästar som har problem med människor (eller rädslor, t.ex att gå in i en transport), inte människor som har problem med hästar. Det har med "traditionell hästhantering" beror på vad man ser som traditionell hästhantering.......
medan det finns hästar som någon gång i livet råkat ut för en olycka, misshandlare eller vanvård osv och som behöver hjälp genom NH? Eller likväl för de som vill ta ett steg närmare sin häst och lämna det traditionella. Det finns alltid två sidor av något.
lillamyggan skrev:men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen!
Ex
Vi vill backa våra hästar på stallgången.
Jag: Vickar på pekfingret framför hästen!
Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg.
Det är ju kanon om du funnit ett sätt att jobba med din häst som funkar för dig! MEN; jag har inte gått en enda NH-kurs och behöver ändå inte slå, skrika eller armbåga min häst för att hon ska backa. Nu är ju just min nuvarande kuse liiiiite smått "för cool" så ibland måste jag göra det som du kallar "ta i" - höja händerna för att backa henne, men med andra individer jag hanterar och har hanterat behövs inte den markeringen alls. Jag har inga lastproblem, jag har inga problem att rida var som helst med henne, jag har inga problem att hantera henne. Och det har jag liksom klarat för att jag har stor hästerfarenhet bara. Så; för mig är det sunt förnuft i kombination med erfarenhet. Och; jodå det räcker gott!lillamyggan skrev:Nu har jag inte läst alla dina inlägg men jag svarar på det första och jag håller inte med dig. Jag hanterar mina hästar enligt NH-läran. Jag är ingen expert så det blir säkert fel då och då men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen! Jag behövde i alla fall lära mig av nån som kunde mer. Tyvärr tycker folk att man är knäpp men när jag jämför mig och en annan tjej i stallet och hur vi hanterar våra hästar så känner jag att NH rules
Ex
Kompisen: Knuffar hästen bakåt, Höjer rösten och tillslut skriker BACKA! Sätter armbågen i bringan på hästen. Drar grimman bakåt mm.
Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg. Kanske är det för att min häst reagerar mycket starkare som hon tycker att jag beter mig konstigt
Tack för ett mycket bra inlägg!apocalypsze skrev:Man ska komma ihåg att NH är för hästar som har problem med människor (eller rädslor, t.ex att gå in i en transport), inte människor som har problem med hästar. Det har med "traditionell hästhantering" beror på vad man ser som traditionell hästhantering. Jag ser det som det man fick lära sig som liten på ridskolan, hur tuff man var tvungen att verka för att hästarna inte skulle mosa en. Men detta beror ju självklart även på vilken ridskola man också gått på...
Jag förstår precis vad du menar! Och; som du säger; alla vill inte "mer". Jag kan ibland tycka det vore roligt att lära någon häst lite mer "tricks". Tex det du nämner härovan. Eller cirkustrick som att lära dem gå ner på knä eller lägga sig på kommando. Men; jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga ner tiden på sånt. Eftersom jag främst har hästen som riddjur och vill kunna hantera den som tränings och tävlingskompis så har inte den "extrakunskapen" prio 1 för mig. Och då räcker det gott med "vardagsträningen".CaliforniaSwed skrev:Jag trännade att rida mina hästar lös utan utrustning att hämta posten och allat annat (jag kunne kom på) sen jag var liten. Men jag vill mer.
lillamyggan skrev:Nu har jag inte läst alla dina inlägg men jag svarar på det första och jag håller inte med dig. Jag hanterar mina hästar enligt NH-läran. Jag är ingen expert så det blir säkert fel då och då men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen! Jag behövde i alla fall lära mig av nån som kunde mer. Tyvärr tycker folk att man är knäpp men när jag jämför mig och en annan tjej i stallet och hur vi hanterar våra hästar så känner jag att NH rules
Ex
Kompisen: Knuffar hästen bakåt, Höjer rösten och tillslut skriker BACKA! Sätter armbågen i bringan på hästen. Drar grimman bakåt mm.
Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg. Kanske är det för att min häst reagerar mycket starkare som hon tycker att jag beter mig konstigt
Immer skrev:Jag har inte sysslat med NH, men däremot har jag hanterat hästar i mer än 40 år och har aldrig haft några problem.
Att NH behövs beror troligen på att mycket gammal hästkunskap försvunnit med åren, folk som är födda och upväxta i stan köper häst efter två terminer på ridskolan.....
Immer