Det här med NH?

Sv: Det här med NH?

apocalypsze skrev:
Man ska inte glömma hur det började med NH, hur folk fick upp ögonen för det - nämligen "problemhästar". Dominanta hingstar och andra hästar med olika problem som saknade respekt. Har man inte denna typ av häst så behöver man inte utöva NH av någon sort alls, kanske bara för att komma lite, lite närmare sin häst, lite närmare än vad man redan tror att man är. Ni som inte har dessa problem med hästar behöver alltså inte sätta så stort fokus NH-träning överhuvudtaget.....

Man ska komma ihåg att NH är för hästar som har problem med människor (eller rädslor, t.ex att gå in i en transport), inte människor som har problem med hästar. Det har med "traditionell hästhantering" beror på vad man ser som traditionell hästhantering.......

medan det finns hästar som någon gång i livet råkat ut för en olycka, misshandlare eller vanvård osv och som behöver hjälp genom NH? Eller likväl för de som vill ta ett steg närmare sin häst och lämna det traditionella. Det finns alltid två sidor av något. :idea:

Jag hålla med vad du säger....förutom ovan.

Då är jag rädd att du missförstår också vad NH innebär. Det är inte alls bara marktränning, lastning problem, mm. Det kan vara än början men inte helheten. Jag ser inte att NH är bara för problemhästar och tyvär har NH fått den rykte. För att det har hjälpt (enormt) folk med dessa hästar. Ja ser det som ett stil, sätt, ett val att hantera och att kommunecera (aaahhhh stavning? lexikon är på andra vånning:crazy: )med hästar.

Jag kan säger att jag har bara 1 av 7 hästar som var problem (svår misshanslat) och ja det har hjälpt honom. Nej...det har hjälpt mig att hjälp honom. Och jag kan säger att jag har sunt förnuft innan jag började med NH men jag vill har mer. Jag trännade att rida mina hästar lös utan utrustning att hämta posten och allat annat (jag kunne kom på) sen jag var liten. Men jag vill mer. Jag vill förstår hur hjärna fungera med hästen, instinkter, kroppsvikten att hjälpa med balans (det är mer än vad många tror, but we can take that another time;) ), hur man kan start med övning A så att att övning m,n,o fungera klock rent, utan "gadgets" (hjälp medel). Jag vill kunnna veta vilken sidan av hjärna min häst använar innan jag rider att ser hur min tränning ska sker den dagen. Jag vill helt enkel går mycket längre än många andra gör. (Inte tävlings mässig.) I mitt förhållande med hästen. Och det gör jag med vilken häst som helst en kokos boll eller en slugg som bara står och sover. Många är njöda med deras som det är. Och jag är HELT ok att andra är så, att dem inte vill NH. Deras val och som sagt jag respektera dem.

Jag tycker det är en intressant tråd. Jag skulle gärna diskutera mer. Jag vill inte övertala nån. Jag vill inte "Defend" NH. Jag vill förklara det lite till dem, om nån är nyfiken. Så att dem kanser skillnaden mellan oss. Så att det kanske förstår lite mer om NH och tänkar istället. "Aaahh so that's what those chicken arm flaping, ropeswinging nuts are doing! Cool". att dem inte har en negitiv åsikt om det. Även om det är inte är nåt för dem. Som jag, jag vill inte vara än dressage ryttare min jag söker en bra dessage lärare så att jag kan minst prova det så att jag förstår bättre vad "dem" hålla på med.

Nu har jag bråttom ut så ursäkta att jag har inte "proff read" inlägget.....:D

Jag är rädd att du missförstod mig där också, antar för att du hade bråttom :crazy: självklart är NH för mig en hel livsstil, och nej, inte bara till för problemhästar. Men för de flesta mini-utövare så var det så de kom i kontakt med NH, genom att de såg en snubbe på tv som tränade en lastningsrädd häst och vips! fick in den i transporten. Men självklart är det mer än bara så! :love: för mig är det också ett sätt att kommunicera och hantera sin häst på en helt annan nivå, och JA även jag höll mig till sunt förnuft innan jag verkligen kom i kontakt och fann NH som ett bättre alternativ (går nog fram i mitt andra inlägg... hoppas jag? :o ) och vem vill inte ha mer av det? :banana: inte heller jag håller på med problemhästar, har bara hjälpt en vän till mig med sin häst ett par gånger men annars håller jag mig till mitt eget. Hoppas att du förstår mig bättre den här gången ? :D

Jag vill inte alls låte pessimistisk, jag diskuterar gärna, men exempel som "rumpnisse" så verkar det ju som om vi inte kommer någon vart ? :angel: det finns de som går ett steg högre med sitt sunda förnuft, andra som nöjer sig med det och vissa som inte har sunt förnuft. Let's face it ! man jag vill gärna se er jämföra metoderna, toppenidé :idea:

Kram från lilla mig

Läste mitt förra inlägg, mycket låter kanske fel men skitsamma ! :rofl: skulle ju precis gå och lägga mig :angel: men som sagt, NEJ nh är inte bara för problemhästar, och NEJ jag missförstår absolut inte vad det innebär och anser också att det är en hel livsstil. Men jag försökte ta ett exempel, ska nog inte göra det inte :rofl: :angel:

Det är bara om jag missförstog dig, nån annan kanske kan också.

Ser det är bra att kommunicera! :banana: nu förstår vi varand. :)

Om jag kunde så skulle jag ta och radera det där inlägget men vart gör man det... ? äääsch skitsamma, nu fattar vi iaf :idea:

Jag kör "sunt förnuft" och det fungerar kanon på mina tunga hästar, fattar inte att man ska krångla till det så. Alla vill vi kalla det olika saker... :banana:

Finns väl ingenting som säger att man skulle "krånga till det" genom att träna NH med sina hästar? Vill man det så gör man det, vill man inte så vill man inte, det är allas fria val om de vill ta ett steg närmare i kommunikationen med sina hästar :d

Skulle snarare säga att det är att förenkla för sig själv och hästen genom att använda NH-tekniken.

Intressant frågeställning. Tror personligen (med betoning på tror) att mycket av det sunda förnuftet (NH) fick stå tillbaka när militären på väldigt kort tid skulle lära sina rekryter att rida.I stället för att anpassa människan till hästen så kom man väl på att med hjälp av diverse hjälpmedel kunde anpassa hästen till även en mindre lämplig ryttare. Givetvis fanns det stort hästkunnande inom militären,men p.g.a tidsbrist så gjorde man det bästa av situationen.
Efter militärens avhästning så har denna "skola" till stor del fått bilda norm då ridningen mer överfördes till det civila samhället. Visst har det sunda förnuftet (NH) alltid funnits där för den som har tillräckligt med tid att lägga ner och inte förlitar sig på en massa tekniska hjälpmedel att lösa sina ( inte hästens) problem.

lillamyggan skrev:
men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen!

Ex
Vi vill backa våra hästar på stallgången.
Jag: Vickar på pekfingret framför hästen!

Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg.

Fast jag kallar detta sunt förnuft, lika gärna som det kallas NH. så gör jag och så reagerar mina hästar också, har aldrig gått nån särskild NH clinic eller utbildning.....

lillamyggan skrev:
Nu har jag inte läst alla dina inlägg men jag svarar på det första och jag håller inte med dig. Jag hanterar mina hästar enligt NH-läran. Jag är ingen expert så det blir säkert fel då och då men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen! Jag behövde i alla fall lära mig av nån som kunde mer. Tyvärr tycker folk att man är knäpp men när jag jämför mig och en annan tjej i stallet och hur vi hanterar våra hästar så känner jag att NH rules

Ex
Kompisen: Knuffar hästen bakåt, Höjer rösten och tillslut skriker BACKA! Sätter armbågen i bringan på hästen. Drar grimman bakåt mm.

Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg. Kanske är det för att min häst reagerar mycket starkare som hon tycker att jag beter mig konstigt
Det är ju kanon om du funnit ett sätt att jobba med din häst som funkar för dig! MEN; jag har inte gått en enda NH-kurs och behöver ändå inte slå, skrika eller armbåga min häst för att hon ska backa. Nu är ju just min nuvarande kuse liiiiite smått "för cool" så ibland måste jag göra det som du kallar "ta i" - höja händerna för att backa henne, men med andra individer jag hanterar och har hanterat behövs inte den markeringen alls. Jag har inga lastproblem, jag har inga problem att rida var som helst med henne, jag har inga problem att hantera henne. Och det har jag liksom klarat för att jag har stor hästerfarenhet bara. Så; för mig är det sunt förnuft i kombination med erfarenhet. Och; jodå det räcker gott!

apocalypsze skrev:
Man ska komma ihåg att NH är för hästar som har problem med människor (eller rädslor, t.ex att gå in i en transport), inte människor som har problem med hästar. Det har med "traditionell hästhantering" beror på vad man ser som traditionell hästhantering. Jag ser det som det man fick lära sig som liten på ridskolan, hur tuff man var tvungen att verka för att hästarna inte skulle mosa en. Men detta beror ju självklart även på vilken ridskola man också gått på... ;)
Tack för ett mycket bra inlägg!

Jag fick en del insikter för egen del när jag började med islandshäst. När jag gick på ridskola så var det liksom vardag att vissa hästar högg mot en när man drog sadelgjorden i spiltan - då höll man sig bara utom räckhåll så att de inte nådde. :crazy: Och det var ganska vanligt att man nästan blev "överfallen" när man kom in i boxen med höet. Det har inte det minsta med ras att göra, men när jag började med islänning så fick jag en hel del insikter i just ledarskapsfrågor. Jag skulle idag aldrig tolerera att en häst försöker hugga mig när jag går in i hästens spilta eller box. Ej heller att de kastar sig över mig när de vill ha mat. Visst händer det att alla hästar testar gränser och att man inte alltid "orkar" vara helt konsekvent som människa, men generellt så har jag en annan inställning till ledarskapet över hästen nu än vad jag lärde mig på ridskolan.

Man kan nog säga att jag börjat praktisera "hundfostran" i högre grad på hästar i mitt liv.:D När jag ger kraftfoder så använder jag tex ofta begreppet "varsågod". Detta slarvar jag med ibland, men när jag vill befästa ledarskapet är det en enkel vardagsövning att hästen inte får äta förrän varsågod är sagt. Jag tolererar heller inte ranguppgörelser hästarna emellan när jag är i hagen (vilket ju sker ibland just när man kommer med mat). När jag är där så ska inte hästarna "kampa" om rang. Främst av säkerhetsskäl, men även detta befäster ju min "ledarroll".

Och; återigen; jag har knappt några kunskaper om NH alls. Men jag tror säkert att mycket av det är ungefär samma saker som det jag redan gör. Säkert skulle jag, som du säger, finna mer likheter hos de som håller på med NH på en mer "högre nivå" än de nybörjare inom gebitet som jag träffat. Men; som sagt; jag känner inget behov direkt. Jag grejar hanteringen rätt bra ändå.

CaliforniaSwed skrev:
Jag trännade att rida mina hästar lös utan utrustning att hämta posten och allat annat (jag kunne kom på) sen jag var liten. Men jag vill mer.
Jag förstår precis vad du menar! Och; som du säger; alla vill inte "mer". Jag kan ibland tycka det vore roligt att lära någon häst lite mer "tricks". Tex det du nämner härovan. Eller cirkustrick som att lära dem gå ner på knä eller lägga sig på kommando. Men; jag är inte tillräckligt intresserad för att lägga ner tiden på sånt. Eftersom jag främst har hästen som riddjur och vill kunna hantera den som tränings och tävlingskompis så har inte den "extrakunskapen" prio 1 för mig. Och då räcker det gott med "vardagsträningen".

PS. Jag har i alla fall lagt ner krut och lärt två hästar bocka med huvudet mellan benen och ena benet nästan helt framsträckt. Nästa steg skulle vara att gå ner på ena framknäet. Men dit har jag inte tagit det (ännu?). :D

Jag har inte sysslat med NH, men däremot har jag hanterat hästar i mer än 40 år och har aldrig haft några problem.

Eldprovet kom när jag för fem år sedan just fått stallplats hos Sveriges främsta "Hempflingexpert". Hon sade ingenting om att hon kollade hur jag gjorde, men efter en vecka kom hon och sa att jag fick stort A i hästhantering, och att hon inte hade någonting att lära mej. ;)

Att NH behövs beror troligen på att mycket gammal hästkunskap försvunnit med åren, folk som är födda och upväxta i stan köper häst efter två terminer på ridskolan.....

Immer

[
Att NH behövs beror troligen på att mycket gammal hästkunskap försvunnit med åren, folk som är födda och upväxta i stan köper häst efter två terminer på ridskolan.....

Immer[/QUOTE]

Det där håller jag med om. Och för dessa människor är det bra att det finns...

lillamyggan skrev:
Nu har jag inte läst alla dina inlägg men jag svarar på det första och jag håller inte med dig. Jag hanterar mina hästar enligt NH-läran. Jag är ingen expert så det blir säkert fel då och då men jag kan meddela att sunt förnuft tyvärr inte räcker. Jag menar man kommer jätte långt med sunt förnuft men inte hela vägen! Jag behövde i alla fall lära mig av nån som kunde mer. Tyvärr tycker folk att man är knäpp men när jag jämför mig och en annan tjej i stallet och hur vi hanterar våra hästar så känner jag att NH rules

Ex
Kompisen: Knuffar hästen bakåt, Höjer rösten och tillslut skriker BACKA! Sätter armbågen i bringan på hästen. Drar grimman bakåt mm.

Och hon tycker att jag är knäpp om jag måste "ta i" med min häst och kanske höja upp händerna och gå emot hästen ett steg. Kanske är det för att min häst reagerar mycket starkare som hon tycker att jag beter mig konstigt

Oj...min morfar bad hästen backa genom att be den ett steg i taget...han bad den gå framåt ett steg i taget...detta utan att ta den i tömmarna det minsta. Han och hans pappa i sin tur hjälpte folk som hade stött på problem i deras hästhantering. Betänk att detta skedde långt före "NH" ...God hästhantering finns det skrivet om sedan antiken. Kunskapen har funnits så länge alltså.

Du har fått lära dig en teknik andra har med sig naturligt utan att behöva gå NH-kurs. Det är bra att du fått ett verktyg i din hantering och din kompis behöver lära sig kommunicera bättre med sin häst.:cool:

Jag tycker det är intressant att du nämner militären. Min farfar 90 + var med och red in remonter när han gjorde lumpen den var 3 år då, han berättade att hans häst/ar följde honom som en hund, de lastade dem på tåg ut och in o.sv , man får ju tänka på att de killar som då gjorde lumpen hade vuxit upp med arbetshästar hemifrån...så militär skötsel var inte tvunget dålig hanterning.

men för honom var det självklart att sluta med ridning efter lumpen då det bara var "de med mycket pengar" som hade tid för att rida och ha häst....

det är sorgligt att sunt förnuft inte kan ingå i "traditionell hästhantering"...
när blev det så?

Immer skrev:
Jag har inte sysslat med NH, men däremot har jag hanterat hästar i mer än 40 år och har aldrig haft några problem.

Immer

Men iså fall är det väl kalas att NH finns? För oss som inte är så proffsiga som alla(?) här tycks vara...obs, ironi.

Tycker mig tyvärr se rätt mycket förakt här på sidorna mot "oss" som eventuellt är uppväxta i stan och gått på ridskola , ofta fler terminer än två, och som sedan köper häst. Säger inte att just du säger det här men lyser ofta igenom i många inlägg.

Många är vi som lägger ner vår själ på den hästen men trots det kan vi inte få 40 års erfarenhet och alltså är vi kanske lite valhänta ibland. Att då ta hjälp av några som kan, kan ju aldrig vara fel var de än inhämtat sina hästkunskaper ifrån. Själv har jag tagit hjälp av folk som hållit på med hästar länge och har så kallat "sunt förnuft" som bas men sen läser jag en del NH-böcker och det ger en viss kunskap i hur hästar fungerar som tillägg.

Uppfattar NH (som det återges i böcker) som erfarenheter från vant häst-folk. Vari ligger motsättningen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9