Sv: Det här med NH?
Och jag håller med dig om att ifall NH hjälper någon som inte har så mycket erfarenhet så är det toppenbra!! Däremot blir jag trött när man kategoriserar och tror att alla som inte har NH-kunskaper armbågar sina hästar för att få dem att backa, kan inte få på hästen på släpet eller slår sina hästar till lydnad. Jag har mött en del såna antaganden. Eller som när en i vårt stall varit på NH-kurs och skulle visa hur man leder hästen och får den att stanna när man själv stannar. Något som vi liksom befäst för lääääängesen. :smirk: Men det är ju förstås rätt inskränkta personer som är såna och långtifrån alla.
Jag har själv vuxit upp i tätort (litet samhälle) och har skaffat häst som vuxen efter 8-10 år som ridskoleryttare. Så; jag känner defintivt inte förakt mot någon alls som är som jag! Däremot är min erfarenhet av en del personer som börjar med hästar senare i livet inte alltid bra. Speciellt ett par personer jag träffat som efter 1 år på ridskola/turridning skaffar egen häst, vilket naturligtvis är HELT okej, men..... efter 1 år som hästägare börjar dessa försöka lära mig och mina kompisar hur man "ska göra". Såna personer har jag träffat några. Med eller utan NH så är de jobbiga. Men med NH-kurser i bagaget vill de gärna demonstrera och lära ut saker - som jag redan kan....jaca skrev:Tycker mig tyvärr se rätt mycket förakt här på sidorna mot "oss" som eventuellt är uppväxta i stan och gått på ridskola , ofta fler terminer än två, och som sedan köper häst. Säger inte att just du säger det här men lyser ofta igenom i många inlägg.
Och jag håller med dig om att ifall NH hjälper någon som inte har så mycket erfarenhet så är det toppenbra!! Däremot blir jag trött när man kategoriserar och tror att alla som inte har NH-kunskaper armbågar sina hästar för att få dem att backa, kan inte få på hästen på släpet eller slår sina hästar till lydnad. Jag har mött en del såna antaganden. Eller som när en i vårt stall varit på NH-kurs och skulle visa hur man leder hästen och får den att stanna när man själv stannar. Något som vi liksom befäst för lääääängesen. :smirk: Men det är ju förstås rätt inskränkta personer som är såna och långtifrån alla.