Det här med NH?

Sv: Det här med NH?

jaca skrev:
Tycker mig tyvärr se rätt mycket förakt här på sidorna mot "oss" som eventuellt är uppväxta i stan och gått på ridskola , ofta fler terminer än två, och som sedan köper häst. Säger inte att just du säger det här men lyser ofta igenom i många inlägg.
Jag har själv vuxit upp i tätort (litet samhälle) och har skaffat häst som vuxen efter 8-10 år som ridskoleryttare. Så; jag känner defintivt inte förakt mot någon alls som är som jag! :D Däremot är min erfarenhet av en del personer som börjar med hästar senare i livet inte alltid bra. Speciellt ett par personer jag träffat som efter 1 år på ridskola/turridning skaffar egen häst, vilket naturligtvis är HELT okej, men..... efter 1 år som hästägare börjar dessa försöka lära mig och mina kompisar hur man "ska göra". Såna personer har jag träffat några. Med eller utan NH så är de jobbiga. Men med NH-kurser i bagaget vill de gärna demonstrera och lära ut saker - som jag redan kan....

Och jag håller med dig om att ifall NH hjälper någon som inte har så mycket erfarenhet så är det toppenbra!! Däremot blir jag trött när man kategoriserar och tror att alla som inte har NH-kunskaper armbågar sina hästar för att få dem att backa, kan inte få på hästen på släpet eller slår sina hästar till lydnad. :crazy: Jag har mött en del såna antaganden. Eller som när en i vårt stall varit på NH-kurs och skulle visa hur man leder hästen och får den att stanna när man själv stannar. Något som vi liksom befäst för lääääängesen. :smirk: Men det är ju förstås rätt inskränkta personer som är såna och långtifrån alla.

Björk skrev:
:bow: Väl talat Zeli! Jag håller med dig i allt du skriver i ditt inlägg. De jag har mött som gått NH-kurser o dylikt har i regel varit folk som haft något slags hanteringsproblem/ledarproblem i relationen med sin häst. Det jobbiga för mig är inte att de går NH-kursen - det är väl JÄTTEBRA om de får hjälp av någon slags "metodik" att arbeta med sin häst och klarar hantera den på ett bättre sätt (tex bara att leda den utan att den ska sticka eller lasta den utan problem). Problemet uppstår däremot när de sen kommer till mig och talar om för mig hur jag "ska göra". Och då blir jag så trött. Jag har inte deras problem - varför ska jag lära mig en metod att "lösa" något lastproblem eller ledarskapsproblem som inte finns? :crazy:

Men, men; det har också oftast handlat om människor som haft ganska liten hästvana och erfarenhet. Så för dem är det säkerligen revolutionerande. Men för mig rätt ointressant att lyssna på/se på osv. Så länge mina vanliga "suntförnuftmetoder" fungerar så har jag inget personligt behov av att "lära mig" NH.

Precis så! Huvudet på spiken!

lillamyggan skrev:
Vi vill backa våra hästar på stallgången.
Jag: Vickar på pekfingret framför hästen!
Kompisen: Knuffar hästen bakåt, Höjer rösten och tillslut skriker BACKA! Sätter armbågen i bringan på hästen. Drar grimman bakåt mm.

Hmmm... tja du.. jag har aldrig hanterat mina hästar enligt "NH" - men när jag ber dem att backa så brukar jag säga "back" och peka...
Vad säger detta dig??

apocalypsze skrev:
Å andra sidan, ni kanske bara ser det som att "vifta med grimskaft" eller "fläckta med armarna", har ni aldrig nån gång frågat varför ? står man bara och tittar på så är det självklart att det ser helt skumt ut och man undrar vad det är dom håller på med egentligen. Men sluta sitta och titta på alla dessa mini-utövare och ta ett steg högre upp istället, så ser man nog mer rim och reson i det.

Jo då, jag har vist frågat mig "varför" - och därför tagit reda på en del.. läst nån liten bock och varit med och kollat på nån liten kurs (som förövrigt hölls av en otroigt duktig och imponerande tränare).

Jag brukar alltså förstå vad tanken bakom dessa övningar att snurra på rep, låta hästen snurra runt runt runt bervid transporten osv är.... problemet är ju bara att dessa människor som står där och snurrar ofta själva inte verkar ha en susning. OCh ännu värre - inte kan "läsa" sin häst och ge "eftergift" när de ska eller intensifiera "hjälpen" när det är läge för det.... vilket brukar resultera i hästar som a) mest ser förvänade ut, b) hästar som stressar upp sig och inte fattar nått, c) hästar som verkligen blir "avtrubbade" och står och kollar på matte/husse och tänker "gäsp.. vad de håller på och ryar.. suck".

(OBS - detta är en grov och onyanserad generalisering med ett inslag av ironi)

apocalypsze skrev:
CaliforniaSwed :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

:bow: :bow: :bow: Till er båda

Anser att de kunskaper jag fått genom PNH har ökat mitt sunda förnuft, mycket inom hästhanteringen har blivit "klarare".

Hanterar sjäv min häst enligt PNH-läran. Detta kom jag in på genom min systers häst, och även för att jag alltid e intresserad av nya/alternativa "läror", som när hon köpte honom var överdominant och van att få bestämma, han gick med en till hagen inte tvärt om :angel: . Eftersom detta fungerade, han e en helt annan häst nu förtiden, så hanterar jag min häst enligt PNH. Inte för att hon har problem med människor eller så, är sen tidigare än väluppfostrad dam, utan för att jag känner att jag får en bättre kontakt med henne, nu säger jag inte att man inte har kontakt med sin häst om man inte använder sig av NH, har själv haft bra kontakt med tidigare hästar innan jag kom in på PNH. Upplever oxå att hon blir mer lyhörd och är mer uppmärksam på "matte" i ridning så som all typ av hantering.

Men jag anser att man ska få hantera sin häst så som det fungerar bäst för häst och ägare.

Det står ju tom ibland i saluannonser! "NH-tränad". Jaha tänker jag, vad menas med det? :confused:
Sådant låter ju som om NH är en gren i hästeriet, precis som körning, hoppning osv.

Om du läser Ridsport, då ser du att det inte bara skriks om denna rollkur, det VRÅLAS!
Det är ju världens "apparat" som dragits igång i Tyskland!
Bra tycker jag, jag är en av dem som inte gillar rollkur.
Jag gillar sådana bilder som de man ser på Balkenhol till häst när han protesterat mot rollkur.
Visst, jag tror rollkur kan fungera och att det blir fler rosetter. För de som håller på med det, de vinner ju!
Men priset är för högt, för många hästar slås ut på vägen, och ett pris som är så högt, det ska man inte betala anser jag.

"Men jag har inget imot NH som filosofi, bara det att de som utövar NH borde inse att de utövar sunt bondförnuft och inte något revultionernade. De kommer inte komma till himmeln bara för att de har ett annat namn på det vi kallar "god hästhantering".

Så menar jag också!

I de trakter där jag bor, där finns en människa som säger sig vara NH-instruktör. Och han har massor med både kunder och beundrare!

En gång tog en hästägare kontakt med denne, hästägaren kunde omöjligt få in sin häst i kärran. Hästen gick upp på lämmen, sedan kastade den sig bakåt, längre kom de inte.
NH-tränaren kom dit, och började med det som jag uppfattat som ngt NH-tränare gör, lite longera hästen närmare och närmare kärran med en sådan där lång "tåt".
De kom upp på lämmen, sedan förkunnade tränaren "se vad lätt det var". Hästägaren påpekade att så långt, det kom hästägaren också.
NH-tränaren fortsätter, men kommer inte längre än upp på lämmen, sedan får denne samma resultat som hästägaren, dvs hästen slänger sig bakåt.

NH-tränaren säger då "NH funkar inte på den här hästen", sedan får han tag i ngt tillhygge och börjar klå upp hästen.

Visst, lätt att säga att det här var en dålig NH-tränare, för det är vi ju alla överens om. NH eller vad man än kallar det han gjorde, så var det ju åt h-e, och fungerade icke.
Men faktum kvarstår, denne titulerar sig som NH-tränare, har massor med kunder, och jag vet många som dyrkar marken han går på!
Och har så många fel?

kopparberg skrev:
Visst, lätt att säga att det här var en dålig NH-tränare, för det är vi ju alla överens om. NH eller vad man än kallar det han gjorde, så var det ju åt h-e, och fungerade icke.
Men faktum kvarstår, denne titulerar sig som NH-tränare, har massor med kunder, och jag vet många som dyrkar marken han går på!
Och har så många fel?

Ja, det är ju undebart.. men sen så fins ju dessa tränare också innom "vanlig ridning" också.
Det som är så synd är ju att det är så lätt för dem att dupera de som inte har hållit på med hästar så länge, de som behöver mest hjälp.

Denne tränare har ägnat sig åt träning i andra "kategorier" också. Lika värdelös där!
Men just som NH-tränare, där har han jäklaremej hittat kunder!

kopparberg skrev:
Det står ju tom ibland i saluannonser! "NH-tränad". Jaha tänker jag, vad menas med det? :confused:
Sådant låter ju som om NH är en gren i hästeriet, precis som körning, hoppning osv.

Jag reagerar också mycket hårt mot termen "NH-tränad". :crazy: Jag må vara en NH-nisse, men när jag läser "NH-tränad" så kickar mina fördomar in och antar att säljaren inte har den blekaste aning om vad NH är...

Rumpnissen skrev:
Ja, visst är det skönt att göra rätt, speciellt när man länge gjort fel. Och att utrycka sin exaltering är inte heller fel, det har man all rätt till!
Men det är inte svart och vitt hos mig. God hästhantering är god hästhantering, och en stor del av det är vad många människor idag kallar NH. Om man går över från "vanlig hästhantering" till nh tycker jag man är fel ute. För det finns massor av metoder som kan anses rätt och fel, men man behöver inte utöva nh bara för att vara ledare och kunna komunicera med kroppsspråk.

Jag kan löslongera "min" häst med kroppspråk, hon följer efter mig, springer när jag ber henne, stannar när jag ber henne, jag rider henne utan någon utrustning och hon gör allt jag ber henne om, med kroppsspråk. Innan jag köpte henne (nu är hon såld igen men jag hanterar henne nästan varje dag) blev hon tillbaka lämnad två gånger för hon var elak, nu kan du inte hitta en lätthanterligare häst. Och jag har aldrig påstått att jag utövar nh. Jag har bar använt sunt förnuft och väldigt väldigt mycket känsla.

För min del spelar det ingen roll vad man kallar det, så länge man idkar god hästhantering. Jag känner många duktiga hästmänniskor som aldrig hört orden "Natural horsemanship", men att se dem jobba är ändå lite som att läsa en bra NH-bok. Jag kallar dem "natural horsemen", eftersom natural horsemanship är MIN benämning på god hästhantering.

NH för mig har inget med övningar och utrustning att göra, utan handlar endast och enbart om attityd, förhållningssätt, kunskap, konsekvens och lyhördhet. Saker som borde vara självklara, saker som inte borde behöva "speciella tränare" för att lära folk.

Utifrån vad du skriver skulle jag säga att du använder dig av NH-filosofin, för du verkar vara just en natural horseman (woman). "Min sorts NH" är det absolut inget hokus pokus med, men jag vill inte heller kalla det vanlig hästhantering för utifrån vad jag upplevt är det inte vanlig hästhantering att verkligen kommunicera och samarbeta. Jag kanske är cynisk, men jag ser inte mycket av det du och jag kallar sunt förnuft i dagens hästhantering.

Så jag håller helt med dig i allt vad du skriver. Jag är kritisk mot hur NH framställs idag, och jag är kritisk mot hur vanlig hästhantering är idag. Jag är överlag jävligt negativ, helt enkelt. ;)

Kan tillägga att jag anser inte att själva NH-hanteringen/filosofin i sig e något revolutionerande men att använda och förstå filosofin med NH har varit en revolutionerande upplevelse för mig :smirk:

JAg kan bara tala för mig det här med löslongering jag kan göra detta i ett stort ridhus och ändå ha hästen runt mig , den första gången använder oftast hästen hela ridhuset sen kommer den till mig och jag står bara och säger öka , kom hit sakta mm behöver inte ens spö och vänder jag och går kommer hästen till mig.JAg har aldrig sysslat med vad som kallas NH utan har bara vanligt bondförnuft. JAg kan även göra detta i hagen hemma dock är den inte superstor men det går, jag använder detta för att se att hästarna litar på mig och det är roligt.

Man kan ju träna sig själv. :) Man kan träna sitt kroppspråk, sin kroppskontroll, sin attityd, sitt humör, sin humor ;), sin fantasi etc etc och på så sätt få fram en bättre hantering. Men hästen har ju inte så mycket med det att göra.

Som Pat Parelli säger om sin bok: "This is not a horse training manual - it's a people training one". Det tycker jag sammanfattar det hela rätt bra. :9

Ja, du har rätt i att det verkar finnas gott om besserwissrar (stavning?) i alla läger och det är för sorgligt.

Vet inte om jag undervärderar mig själv eller om andra övervärderar sina kunskaper. Visst är jag grön hästägare men innan hästköpet tog jag med i beräkningen att ta hjälp utifrån och tror nog att hästarna mår utmärkt hos mig. Någon gång är alla nybörjare ändå. Dessvärre får jag leva med den här lite överlägsna attityden från en del självutnämnda "proffs" vilket jag börjat komma underfund att alla faktiskt långt ifrån är. Jag skulle själv aldrig komma på idén att försöka lära andra nåt men det är jobbigt att ständigt hamna i gruppen ; nya (dumma?) hästägare.....

Tar jättegärna emot råd och tips från folk som kan mer (de flesta) men tyvärr lägger sig en del till med en överlägsen attityd omedelbart som inte är så kul.

Förstår dock vilka sorter du pratar om; de som precis kommit på nåt och tror att det är dom själva som uppfunnit lösningen och sedan raskt vill frälsa världen. Såna finns det gott om i andra sammanhang också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar