Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rumpnissen skrev:Det är ju precis så jag tänker!
Men jag har inget imot NH som filosofi, bara det att de som utövar NH borde inse att de utövar sunt bondförnuft och inte något revultionernade. De kommer inte komma till himmeln bara för att de har ett annat namn på det vi kallar "god hästhantering". Ungefär.
Tassetass skrev:Jag kan tala av egen erfarenhet, att det är fanemig som att komma till himlen efter att i flera år gjort allt fel - eftersom det var så man lärde sig på ridskolan. Jag ser inte något som helst fel i att uttrycka sin exaltering över nyfunnen kunskap, hur gammal kunskapen än må vara i andras ögon. För om man bara får vara tokglad över saker man kommer på alldeles själv, då får man ju aldrig vara glad över något man lär sig.
För mig, och många med mig, var det revolutionerande att lära mig NH. Att det sen inte är revolutionerande för hästarna eller för t.ex. dig, vad spelar det för roll?
Alla besitter inte det där "goda förnuftet" som man hade hoppats att alla hästmänniskor hade i kroppen. Vissa kommunicerar ju inte alls med sitt kroppsspråk med hästen, och det är dom som fortfarande har den "traditionella" hästhanteringen i centrum och antagligen inte heller har något gott förnuft.
Men visst kan man ha en bra relation till hästen ändå, men det är ändå inte riktigt det som NH går ut på även om jag själv inte ser mig som ledare över min häst fast jag utövar NH. En sann ledare lämnar aldrig sin flock, därför kan en människa aldrig påstå sig vara ledare över sin häst !
att NH skulle vara "vanligt bondförnuft" tåls att diskuteras, men till er som tycker sig kunna kommunicera alldeles utmärkt med era hästar så grattis i så fall men det beror också mycket på hur hästen själv beter sig och dess uppväxt. Alla är ju inte lika förståerliga eller lätthanterliga...
CaliforniaSwed skrev:Suntförnuft och NH är sammasak!
Det bara behövde ett namn för att lära folk som inte har det. Skulle har låtet löjligt att kalle det för "Common Sense". "Hey, Billy-Bob I was a "common sense" clinic and i learned lots stuff i never knew about".
Det är ju verkligen positivt, och åter igen ställer jag mig frågan, brister den "tradionella hästhållningen" så mycket att detta behövs. Skulle inte dessa metoder kunna vara en utav de många andra "vanliga"?MEN det faktis finns många som har fått jätte mycket hjälp av dem programmet som finns och dem skulle fortsätta. Jag har varit runt sk NH för över 30 år och är mer nu motvillig att använda ordet NH, visa ta det på bra sättet men det finns många som har sabbat det för oss andra "NH-utövare".
Ni som inte tro på detta har verkligen inte sett det på högsta nivå. Inte bara i en film. Men att sett en häst (live) som har ändrads totalt på ett program som är skrivit i stegvis som har hälpt John Blund att får kontrol över sitt häst som han inte kunna går i hand förut, som nu går som en hund. Man kan inte skriva om det så att ni förstår. Det är som att titta på två personer bakom ett glass (soundproff) och försöker att lister ut vad dem gör, grina eller skratta, bråka eller skämta med varan. Hänger ni med? Om ni ser NH på avstånd utan att vet syftet bakom vad dem gör, lära hästen sidpass, flytar framdel t ex.. Ja Då ser det okomplet ut, Men dem kanske tränna att lära hästen att lättna fram ändan inte "drop the shoulder" (vet ej svenska ord) and träna sidpass kunne vara att förbredda för galoppbyte. Det är alltid ett syfte bakom det. Det beror på om dem som träna det vet vad det är, och då är det inte NH's fel, det är dem som dem har lärt det av. (jag vet, förmånga dem )
Men jag förstår hur ni tänka. Och jag respektera det. Men jag är på andra sidan av glaset och jag har sett och verkligen tror på det. NH, snuntförnuft, bondförnuft, eller common sense..."i'm there baby". Allt för hästens skuld eller hur?
Wow!Zeli skrev:Det som kan reta gallfeber på mig är dessa nyfrälsta "NH utövare" som helt plötsligt anser sig ha fått en revolutionerande kunskap om hur allt funkar som INGEN ANNAN som inte ”håller på med NH” har.
Dessa människor som från början inte hade en susning, och sen går en NH-kurs och helt plötsligt råkar lära sig något… och då tror att detta är något specifikt för just NH.
Dessa människor som sen dömer ut alla de som inte ”utövar NH” som helt värdelösa och i princip okunniga människor som inte kan hantera sina hästar osv…
(Jämför med en bekant som efter att börjat rida western lärt sig ett ”jättebra westerntrix” gör att fatta galopp i fall att det är problem med det – man kan nämligen ställa hästen lite utåt, lixom sitta till på inner sittben och lätta lite med innerhanden… så det så – tänk vad man kan inom western)
Som ni antagligen förstår så har jag inget emot ”metoden” som sådan, och jag har även den yttersta respekt för de duktiga NH-utövare som går runt hör ibland oss… och det tror jag att de flesta av ”oss som inte sysslar med NH” också har.
Men som vanligt så är det ju inte de riktigt duktiga man ser i sin vardag.. precis som NH-utövare antagligen har ”lättare att komma ihåg” den där stolliga dressyrhästen som tog en timma att lasta och som sen höll på att göra kaffeved av transporten och missar att se de flesta andra hästar som hanteras varje dag utan några problem – på samma sätt lägger antagligen ”vi andra” oftare märke till de där som gör en stor grej av att de ”kan NH” och helt planlöst springer runt och vevar i grimskaft och flaxar i armarna (medan hästen som någon så träffande sa mest står och ser förvånad ut).
Som jag ser det så kan det väl omöjligt vara så otroligt fel att hantera sin häst enligt ”traditionella metoder” om hästen utav det blivit snäll, positiv, lätthanterlig, lyhörd och välmående.
Vad är det som är så förkastligt att inte vilja ”anamma” NH när man redan har en metod som man tycker fungerar utmärkt?
Rumpnissen skrev:Det är ju verkligen positivt, och åter igen ställer jag mig frågan, brister den "tradionella hästhållningen" så mycket att detta behövs. Skulle inte dessa metoder kunna vara en utav de många andra "vanliga"?
Väl talat Zeli! Jag håller med dig i allt du skriver i ditt inlägg. De jag har mött som gått NH-kurser o dylikt har i regel varit folk som haft något slags hanteringsproblem/ledarproblem i relationen med sin häst. Det jobbiga för mig är inte att de går NH-kursen - det är väl JÄTTEBRA om de får hjälp av någon slags "metodik" att arbeta med sin häst och klarar hantera den på ett bättre sätt (tex bara att leda den utan att den ska sticka eller lasta den utan problem). Problemet uppstår däremot när de sen kommer till mig och talar om för mig hur jag "ska göra". Och då blir jag så trött. Jag har inte deras problem - varför ska jag lära mig en metod att "lösa" något lastproblem eller ledarskapsproblem som inte finns?Zeli skrev:Som jag ser det så kan det väl omöjligt vara så otroligt fel att hantera sin häst enligt ”traditionella metoder” om hästen utav det blivit snäll, positiv, lätthanterlig, lyhörd och välmående.
Vad är det som är så förkastligt att inte vilja ”anamma” NH när man redan har en metod som man tycker fungerar utmärkt?