Det här med NH?

Sv: Det här med NH?

Tassetass skrev:
Eller så gör man så att man "uppfostrar" de människor som ska hantera ens häst. :) Brukar ju sällan röra sig om något stort antal, inte ens på stora stall, och tiden det tar att uppfostra en människa för att klara den vardagliga hanteringen av en häst som är van vid "vältalande" människor brukar inte ta lång tid.

Tja - personligen vill jag ha en häst som kan ledas ut av min granne, eller min ohästintresserade sambo, eller.. ja vem som helst.
När jag blir arbetslös, eller dör knall och fall och hästarna måste säjlas så ska de kunna hanteras och uppfattas som snälla och lätthanterliga av "vem som helst".
Och står man uppstallad på ett större stall så kan man nog ge sig f*n på att det fins mint en stönig typ om inte tänker "nedlåta sig" till att lyssna på andra..

Att man sen om man vill med stor framgång kan använda sig av "NH-metoder" för att komma dit tvivlar jag inte en sekund på.
Men jag anser i alla fall att en häst ska tränas så att den kan hanteras av "vem som helst"..

Jag har inget problem att ta till mig mycket av det som sägs vara "NH", jag tycker att filosofin är jättebra, jag är stum av beundran för den kunskap som jag sett...

Nu vet jag inte hur mkt erfarenhet du har av banhoppning, men det är tyvärr inte jämförbart med att hoppa enstaka hinder i skogen.

kopparberg skrev:
Nu vet jag inte hur mkt erfarenhet du har av banhoppning, men det är tyvärr inte jämförbart med att hoppa enstaka hinder i skogen.

Haha nej det vet du ju antagligen inte :D men det var bara en jämförelse

Zeli skrev:
Tja - personligen vill jag ha en häst som kan ledas ut av min granne, eller min ohästintresserade sambo, eller.. ja vem som helst.

Vem har sagt att bara för att en häst skulle vara "NH-tränad" så skulle den inte kunna vara fullt hanterbar som alla andra hästar, kanske till och med lättare? :confused: Många hästar jag känner i mitt stall (där jag är den enda NH-intresserade:( ) är väldigt pigga även när man bara ska leda dom till eller från hagen även om dom är uppfostrade rätt osv. och det kanske inte är så lätt varje gång man ska leda dom hur snälla de än är (allt kan ju hända, lr hur?:idea: ).

apocalypsze skrev:
Vem har sagt att bara för att en häst skulle vara "NH-tränad" så skulle den inte kunna vara fullt hanterbar som alla andra hästar, kanske till och med lättare? :confused:

Det tror jag inte att någon sagt - inte i den här tråden i alla fall. ;)

Det jag vänder mig mot är när man säger att man inte ska träna hästen i att försåt människan utan man ska träna människan i att förstå hästen.

Att männsikan för att kunna träna hästen (oavsett om man sysslar med NH eller inte) måste kunna förstå hästen och också komunicera med den så att den förstår vad man vill säga torde ju vara ganska självklart.
(Nu vet jag att det inte är så alltid - varken innom "vanlig" häst hantering eller innom "NH" - men för varje något så när hästvan person borde det vara uppenbart)

Men nästa steg borde (enligt mig) självklart vara att lära hästen att umgås även med männsikor som inte "kan NH" eller inte är hästvana.
Jag (och de flesta med mig antar jag) ser det som självklart att man tränar sin häst så att även en person som inte genom vana eller naturbegåvning är bra på att "prata hästens språk" utan problem kan hantera den.

Alltså - det räcker inte att träna människan.

apocalypsze skrev:
Många hästar jag känner i mitt stall (där jag är den enda NH-intresserade:( ) är väldigt pigga även när man bara ska leda dom till eller från hagen även om dom är uppfostrade rätt osv. och det kanske inte är så lätt varje gång man ska leda dom hur snälla de än är (allt kan ju hända, lr hur?:idea: ).

Jaha? Och vad vill du ha sagt med detta?
Hade det varit bättre om de hade haft "nh ägare" eller är det så att om du var "bättre på NH" så hade du kunnat leda dem utan problem?
Jag fattar inte riktigt - utveckla gärna lite mer..

Som Pat Parelli beskriver det: Natural HorseManShip = Natuligt HästMänniskoSkepp, "Människa och häst måste kunna sammarbeta på samma nivå för att skeppet ska segla" (lite luddigt men något sånt där lät förklaringen jag fick en gång).

Naturligt hästmanskap ('skap' i samma betydelse som i ex vis försäldra'skap') har jag fått höra. Visst kanske detta är syftet, men det är ingen nh:are som bevisat att det faktiskt är så, för mig. Den enda nh-relaterade personen som jag anser håller på med hästhantering på hästars vis är Hempfling och han har väl aldrig sagt att det han gör är "nh"?

Jag vet vad det sägs vara, men jag är inte övertygad om att det faktiskt ÄR det också.

Tassetass verkar dock ha en bra tanke bakom hennes hantering, tycker jag. Men jag har aldrig sätt det i verkligheten och kan därför inte säga att jag anser att det hon gör är det hon säger. :cool:

Zeli skrev:
Det jag vänder mig mot är när man säger att man inte ska träna hästen i att försåt människan utan man ska träna människan i att förstå hästen...

Men nästa steg borde (enligt mig) självklart vara att lära hästen att umgås även med männsikor som inte "kan NH" eller inte är hästvana.
Jag (och de flesta med mig antar jag) ser det som självklart att man tränar sin häst så att även en person som inte genom vana eller naturbegåvning är bra på att "prata hästens språk" utan problem kan hantera den.

Bara för att man skulle träna NH med sin häst så betyder inte det att man avviker från den dagliga hanteringen i övrigt. En NH-häst kan alltså även tas om hand av "icke-nh:are", den förstår självklart att den t.ex. ska flytta bakdelen oavsett om jag själv endbart visar upp en hand mot bakdelen eller om någon annan helt enkelt flyttar bakdelen med handen själv. Det är inte ens hälften så krångligt som du verkar tror :D

Zeli skrev:
Jaha? Och vad vill du ha sagt med detta?
Hade det varit bättre om de hade haft "nh ägare" eller är det så att om du var "bättre på NH" så hade du kunnat leda dem utan problem?
Jag fattar inte riktigt - utveckla gärna lite mer..

Jag tog det som ett exempel ang. din "ickehästintresserade sambo", att oavsett häst kan vad som helst hända även när man bara leder hästen till och från hagen och då spelar det ju ingen roll om hästen är NH-tränad eller ej? Hoppas du förstår bättre :)

Kram från lilla mig

apocalypsze skrev:
Bara för att man skulle träna NH med sin häst så betyder inte det att man avviker från den dagliga hanteringen i övrigt.

Om man läser tråden så tycker jag att det framgår ganska tydligt att i alla fall min åsikt inte är den att NH på något sätt är dåligt, krångligt eller konstigt.

Självklart utesluter inte ”NH-hantering” av en häst att den kan hanteras av ”vem som helst” – det har jag aldrig sagt och ingen annan heller.

Däremot så är attityden hos vissa ”NH-människor” ganska tråkig (ja, självklart finns en liknande attityd även hos en del andra också *ler*).
Inställningen att NH är den ”enda vägen” – och att vi som inte sysslar uttalat med NH gör FEL, inte är intresserade av att ha en bra relation till våra hästar, har svårhaterliga hästar mm är det som gör mig irriterad.

Diskusionen som sådan handlar som jag förstått det inte om i fall att NH är bra eller dåligt, snarare om det verkligen är den enda rätta sättet.
Att det finns MÅNGA fantastiska hästmänniskor men en otrolig kunskap inom NH tror jag ingen ifrågasätter, precis som det finns inom alla ”inriktningar”.

apocalypsze skrev:
En NH-häst kan alltså även tas om hand av "icke-nh:are", den förstår självklart att den t.ex. ska flytta bakdelen oavsett om jag själv enbart visar upp en hand mot bakdelen eller om någon annan helt enkelt flyttar bakdelen med handen själv. Det är inte ens hälften så krångligt som du verkar tror :D

Som jag sagt tidigare så ”tror” jag inte att det är något krångligt – var har du fått det ifrån?
Att en häst kan flytta på bakdelen om man pekar på den eller om man lägger på en hand – oavsett om den är ”NH-tränad” eller inte är väl ganska självklart.
Att en häst kan tränas till att vara hanterbar av vem som helst – med en ”NH-metod” eller utan är inget jag någonsin ifrågasatt.

Som jag sa tidigare:
Att man sen om man vill med stor framgång kan använda sig av "NH-metoder" för att komma dit tvivlar jag inte en sekund på.
Men jag anser i alla fall att en häst ska tränas så att den kan hanteras av "vem som helst"..

Däremot så kan man lätt få intrycket att vissa NH-människor inte prioriterar den biten (lägg här märke till att jag säger VISSA).
Tex så tränar man sig själv och sin häst i att hästen alltid ska gå bakom när den leds… och detta blir ett självändamål. Hästen ska gå bakom – utan att reflektera över frågor som: Varför? Ska den ALLTID gå där eller ska man kunna placera sig var man vill? osv..

Att hästen ska gå bakom är helt ok med mig om man är en kunnig person som har förmåga att förmedla till hästen att jag är ledare, därför ska du gå bakom mig.. och som dessutom kan ”läsa av hästen” när nått är på G.
En person som däremot saknar all hästerfarenhet ska INTE gå framför hästen då risken att skadas blir allt för stor.
Om du är ovan så kan du inte läsa av om hästen blir rädd eller försöker hävda sig och man kan lätt bli översprungen, biten eller sparkad.
Därför tycker jag personligen att det är jätteviktigt att man kan gå bredvid min häst och leda den – medan vissa (åter igen VISSA) NH-människor faktiskt aldrig lett sin häst på det viset – för att det sett på en instruktionsfilm att hästen ska gå bakom ”ledaren”.

Det är det här jag menar med att det är så fel att enbart tänka att det är människan som ska lära sig hästens språk…. För att träna sin häst behöver man som människa självklart kunna kommunicera till hästen, men man måste OCKSÅ träna hästen i att fungera även med människor som inte kan kommunicera med hästen på des eget språk… Förstår du hur jag menar?

apocalypsze skrev:
Jag tog det som ett exempel ang. din "ickehästintresserade sambo", att oavsett häst kan vad som helst hända även när man bara leder hästen till och från hagen och då spelar det ju ingen roll om hästen är NH-tränad eller ej? Hoppas du förstår bättre :)

Aha, efter som att du tog upp att du var den enda i ditt stall som var ”NH-intresserad” så trodde jag att det hade nått med saken att göra.
Men OK.. du menar alltså att oavsett hur man fostrat sin häst så kan oväntade saker hända. Absolut.. självklart!
Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det har med diskussionen i övrig att göra.

Min egen förhoppning med mina egna hästar är att de genom "NH-träningen" (tycker inte om att prata om träning då jag mer ser det som en filosofi) blir lättare att hantera för ALLA. Detta är inte på något sätt ändamålet med "träningen", men att det blir en god sideffekt av den.(Har man en nordsvensk bruks på 1,60 så är det inte så dumt:p)

Jag skulle aldrig kräva att exempelvis någon måste leda dem på ett visst sätt även om jag alltid har dem bakom mig. Jag brukar förklara att jag leder dem på det sättet och varför, men att sen personen i fråga får göra på det sättet som känns tryggast. Då jag står i ett stall med andra så anser jag att jag kan inte på något sätt begära att någon ska göra på "mitt" sätt men jag försöker berätta hur jag förväntar mig att mina hästar ska uppföra sig och hur man kan agera om de inte gör så. Lite svamligt, hoppas ni förstår...

Däremot så är attityden hos vissa ”NH-människor” ganska tråkig (ja, självklart finns en liknande attityd även hos en del andra också *ler*). Inställningen att NH är den ”enda vägen” – och att vi som inte sysslar uttalat med NH gör FEL, inte är intresserade av att ha en bra relation till våra hästar, har svårhaterliga hästar mm är det som gör mig irriterad.

Tycker det är jätte synd att det är så!! Kan bara gå till mig själv och kanske kanske så blir jag lite ivrig att frälsa andra när jag har något som fungerar så bra för mig och mina hästar;) Men hoppas jag sansar mig och jag anser att NH definitiv inte är den enda vägen och jag tror att genom att stänga dörren för annat så kan man gå miste om kunskap, man ska plocka russinen från kakan.:d

Det jag däremot kan se ibland är att hästägarens ledarskap är obifintligt och hästen gör lite vad den vill, men förhoppningsvis så händer inget allvarligt för hästen är "snäll". (som det exempelvis var för mig och min första häst för en sisådär 15 år sedan....:angel:Han var väldigt snäll men såg definitivt inte mig som någon ledare de första åren.) Då kan jag verkligen tänka att ojojojoj, här behövs det ledarskapsträning...Men den tanken hoppas jag att alla kan slås av, inte bara av mig som är "NH-frälst";)

tintilar skrev:
Naturligt hästmanskap ('skap' i samma betydelse som i ex vis försäldra'skap') har jag fått höra. Visst kanske detta är syftet, men det är ingen nh:are som bevisat att det faktiskt är så, för mig. Den enda nh-relaterade personen som jag anser håller på med hästhantering på hästars vis är Hempfling och han har väl aldrig sagt att det han gör är "nh"?

Jag vet vad det sägs vara, men jag är inte övertygad om att det faktiskt ÄR det också.

Tassetass verkar dock ha en bra tanke bakom hennes hantering, tycker jag. Men jag har aldrig sätt det i verkligheten och kan därför inte säga att jag anser att det hon gör är det hon säger. :cool:

Tack tack :bow: Jag tror då att jag gör som jag säger, men det är väl de som sett mig lattja med olika hästar som får bedöma det. Hästarna brukar då bli nöjda, i alla fall! :D

Zeli skrev:
När jag blir arbetslös, eller dör knall och fall och hästarna måste säjlas så ska de kunna hanteras och uppfattas som snälla och lätthanterliga av "vem som helst".
Och står man uppstallad på ett större stall så kan man nog ge sig f*n på att det fins mint en stönig typ om inte tänker "nedlåta sig" till att lyssna på andra..

Jag har inget problem att ta till mig mycket av det som sägs vara "NH", jag tycker att filosofin är jättebra, jag är stum av beundran för den kunskap som jag sett...

Just därför vägrar jag ha häst uppstallad nånstans ;) Skulle aldrig klara det, måste få vara diktator i mitt stall :D

Lyckligtvis så blir "NH-hanterade" hästar ofta väldigt lättlhanterade, i alla fall de jag träffat på i olika situationer, även av folk som inte är så hästvana eller har en annan hanteringsfilosofi. Bra hantering ska ju göra hästen lugn och trygg i sig själv, något den tar med sig även med andra människor.

Hittar man ett stall där alla har samma filosofi, då blir man kannonöjd! Men det är svårt att hitta det!:crazy:
Jag har haft tur! :bow:

En korrekt hanterad och riden häst, blir ju ofta som du säger, lugn för även ovana att hantera. En bra läromästare helt enkelt!
Precis som Ridsportförbundets slogan för många år sedan: "säker ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst".

Vinja skrev:
Det jag däremot kan se ibland är att hästägarens ledarskap är obifintligt och hästen gör lite vad den vill, men förhoppningsvis så händer inget allvarligt för hästen är "snäll". (som det exempelvis var för mig och min första häst för en sisådär 15 år sedan....:angel:Han var väldigt snäll men såg definitivt inte mig som någon ledare de första åren.) Då kan jag verkligen tänka att ojojojoj, här behövs det ledarskapsträning...Men den tanken hoppas jag att alla kan slås av, inte bara av mig som är "NH-frälst";)

Oh ja.. sånt ser man ofta. ÄVEN bland NH-folk.
Det man då kan säga till den okunniga delan av nh-folkets "försvar" är ju att de faktisk aktivt söker kunskap och lärdom (genom att gå på div nh-kurser) vilket är mer än vad man kan säga om en del andra okunniga hästmänniksor.

Tassetass skrev:
Lyckligtvis så blir "NH-hanterade" hästar ofta väldigt lättlhanterade, i alla fall de jag träffat på i olika situationer, även av folk som inte är så hästvana eller har en annan hanteringsfilosofi. Bra hantering ska ju göra hästen lugn och trygg i sig själv, något den tar med sig även med andra människor.

Förutsatt att de hanteras av en kunnig "NH-person" så blir de ju så klart lugna och lätthanterliga - precis som en häst som hanteras av en kunnig "icke nh-person" också blir lugn och lätthanterlig.

Jag fösöker inte på något sätt att antyda att NH inte fungerar - det är ju klart att det gör.
Men man kan nå samma resultat utan att bekänna sig till "NH"..

De flesta välhanterade hästar jag känner, med eller utan NH, är lätthanterade även av icke hästvana människor. :) Till och med min galning till häst nådde, genom god hantering, en punkt då han kunde hanteras även av icke NH/hästvana människor.

Har du läst mina tidigare inlägg så står det ju klart att jag inte ser NH som den enda vägen; bara det är bra hästhantering struntar jag i vad utövaren kallar det, och om det är bra hantering eller inte, det ser man ju på hästen. :)

Zeli skrev:
Ja.. blir på nått vis lättare då. ;)

Oh ja! Jag vill kunna bli förbannad om någon inte beter sig vettigt mot folk eller fä, och det blir jag också. Kan inte vara lätt att ha mig som hyresvärd. :devil:

Tassetass skrev:
De flesta välhanterade hästar jag känner, med eller utan NH, är lätthanterade även av icke hästvana människor. :) Till och med min galning till häst nådde, genom god hantering, en punkt då han kunde hanteras även av icke NH/hästvana människor.

Har du läst mina tidigare inlägg så står det ju klart att jag inte ser NH som den enda vägen; bara det är bra hästhantering struntar jag i vad utövaren kallar det, och om det är bra hantering eller inte, det ser man ju på hästen. :)

Håller med dig helt.. :D

Tassetass skrev:
Oh ja! Jag vill kunna bli förbannad om någon inte beter sig vettigt mot folk eller fä, och det blir jag också. Kan inte vara lätt att ha mig som hyresvärd.

He he..
Nej, kolektivstall blir det aldrig igen för min del.. inte heller att hyra in sig hos någon annan.. det får bli ett eget stall med ev nån snäll och lite lagom mesig hyresgäst. :D :D

Att ha eget stall är underbart :love: Förutom det där med att kliva upp halv sex-sex varenda jäkla morgon för att ge kräken mat och kånka ut varmvatten när det är 25 grader kallt eftersom dubbelkräken vägrar dricka vatten som är annat än just varmt... *suckar*

Tassetass skrev:
Att ha eget stall är underbart :love: Förutom det där med att kliva upp halv sex-sex varenda jäkla morgon för att ge kräken mat och kånka ut varmvatten när det är 25 grader kallt eftersom dubbelkräken vägrar dricka vatten som är annat än just varmt... *suckar*

Ja, det har ju både för och nackdelar. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar