Det här med namn.

Sv: Det här med namn.

Vi var övertygade om att det var en Vilgot i magen men ut tittade en liten tjej. Vi hade ett reservnamn ifall det skulle vara en flicka, Cilia, men när hon väl var där så passade inte det. Sagt och gjort, vi förflyttade oss in till bb rummet, och jag hittade en namnbok utanför som jag plockade in och satt och slöbläddrade i när jag kunde slita ögonen ifrån lillan. Jag läste upp de namnen jag kunde tänka mig, och vi kom till L, där vi hittade Lea. Inte ett namn vi hade tänkt på tidigare, men vi behövde bara säga det högt båda två så var det spikat! Och det passar henne utmärkt.

Vi valde inget mellannamn, vi hade inget släktnamn som vi ville föra vidare på, och har tidigare haft diskussioner om just mellannamn och isf i vilken ordning de ska vara så vi beslöt oss för att strunta i de. Hon har sambons efternamn, eftersom att mitt förvisso är ett ovanligt men jag har ingen kontakt med den sidan släkten idag och har inga planer på att heta det speciellt länge till, om än jag inte vill heta sambons namn heller... Men det är ett helt annat problem! :)

Vi hade bara ett namn som vi båda var överens om, ett tjejnamn. Vi var lite nervösa över om det skulle bli en kille faktiskt ;)

Ut kom en Chelsea Mary Margareta!

Chelsea efter fotbollslaget. Jag o pappan är fotbollsdårar så det var så givet så det fanns inte! Dock är det inte mitt favoritlag, men det var ändå så klockrent!

Mary efter pappans mormor och Margareta är ett släktnamn på min sida. Även dom givna, vackra och passande!

*kl*

Sonen heter Dominic Dan Marino.

Jag ville ha ett namn utan R och vi båda ville ha ett ovanligt namn. Till slut fastnade vi båda för tilltalsnamnet som bl.a. är från en film. De andra namnen är släktnamn. Han har bara mitt efternamn då pappan vägrar dubbla efternamn.

Jag personligen skulle inte välja ett vanlig namn som Alexander, Melvin, Nellie osv.

:) Sonen heter Nils Anders Algot, med tilltalsnamnet Algot. Väntar nu på nummer två och vi har fortfarande inte något bra namn på lut, funderingar finns på Alfred, Astrid eller Sigrid... Andranamn Anna om det är en flicka. Men vi vet inte, jag vill ha ett gammalt fint namn som är "mjukt" och samtidigt helst inte är så vanligt. Var helt inne på Lowe innan sonen föddes men han var inte någon Lowe så det tog nog en vecka eller två innan han blev Algot på riktigt. Nils bestämde vi oss för på förlossningen när han var född. Både Nils och Anders är släktnamn, Nils på bådas sidor, precis som Anna. Men, men.. än har vi ganska många veckor på oss att fundera :)

Sonen har mitt efternamn eftersom mannens är ovanligt och han fått utstå diverse pikar som liten och vi inte vill att sonen ska behöva göra det. Vi är gifta men har behållt våra egna efternamn sedan innan.

Senast ändrad:

För en flicka är Sophie jättefint, men det är vi inte ensamma om att tycka, jag tror att det är med bland topp tre för närvarande...

Sofie/Sophie hamnade på 96:e plats bland nyfödda förra året, så det är nog ingen större risk att det blir flera i samma klass t.ex.

:) Sonen heter Nils Anders Algot, med tilltalsnamnet Algot. Väntar nu på nummer två och vi har fortfarande inte något bra namn på lut, funderingar finns på Alfred, Astrid eller Sigrid... Andranamn Anna om det är en flicka. Men vi vet inte, jag vill ha ett gammalt fint namn som är "mjukt" och samtidigt helst inte är så vanligt. Var helt inne på Lowe innan sonen föddes men han var inte någon Lowe så det tog nog en vecka eller två innan han blev Algot på riktigt. Nils bestämde vi oss för på förlossningen när han var född. Både Nils och Anders är släktnamn, Nils på bådas sidor, precis som Anna. Men, men.. än har vi ganska många veckor på oss att fundera :)

Sonen har mitt efternamn eftersom mannens är ovanligt och han fått utstå diverse pikar som liten och vi inte vill att sonen ska behöva göra det. Vi är gifta men har behållt våra egna efternamn sedan innan.

Vad roligt med en till Nils Algot. Även om våran inte är ute än så är namnet bestämt

KL
Min första sons tilltalsnamn blev ett släktnamn från min finsk-ryska släkt, även om det är vanligt här i Sverige. Hans andra namn är ett släktnamn från min mans sida. Tvillingarna fick också släktnamn, och två var. Absolut inga modenamn, och ganska otrendiga, men gamla "bonde-namn" känns det som. Det är inte så många som verkar gilla våra barns namn har jag märkt, eftersom de inte heter Wilma, Hedda, Alice, Valdemar eller Neo etc. Inget ont om dessa namn alls, men jag har svårt för trendiga namn och ville ha släktnamn. Alla har min mans efternamn, vi är gifta men jag har behållit mitt eget efternamn och har inget dubbelnamn.

Tycker min son inte om sitt namn i framtiden får han skylla på bukefalos!

Precis ungefär efter att jag plussat satt jag och läste sommarföräldrarnas tråd, fastnade för ett namn där som hade precis allt jag ville ha.

De lät bra, började på M, fungerar i alla länder, samt att det är väldigt ovanligt :)

Så efter att ha läst att donnatellos inlägg om hennes Milliam, visste jag att om bebisen i magen är en son ska den heta Milliam. Dagen innan bebisen fick bråttom ut (bebisen kom en månad tidigt) hade jag även lyckats övertala sambon, så då bestämde väll sig bebisen för att dyka upp, då namnet var klart ;)

Och precis på dagen, 7 månader efter att jag läste inlägget om Milliam, kom en liten Milliam ut :)

Vi var övertygade om att det var en Vilgot i magen men ut tittade en liten tjej. Vi hade ett reservnamn ifall det skulle vara en flicka, Cilia, men när hon väl var där så passade inte det.

Lite nyfiken hur ni kom att tänka på det?
Det är ju ett ganska ovanligt namn:)

Alla våra barn har tre namn.

Jonatan, Hjalmar efter makens farfars far, Fredrik efter makens bästa vän.

Anton, Gunnar efter båda våra pappor, Jakob efter makens bror.

Lina, Anna efter makens mormor, Alice efter min mormor.

Alva, Hilda efter min farmor, Majken efter makens farmor.

Planerar 2 barn till. Eftersom de första tre barnens namn fanns med i Astrid Lindgrens sagor så fick även nr fyra ett namn därur, vilket även nr 5 o 6 kommer få. Mina favoriter är Emil och Alfred, eller Lotta och Kajsa. Eller kanske Astrid för att liksom "knyta ihop säcken"? :)

De har fram till i höstas haft mitt efternamn, men nu har vi alla bytt till makens efternamn, för det känns bra, det är kort och lätt, och när vi alla heter samma så "syns det" att vi hör ihop!

När sonen föddes var det kritiskt, vi hade inget namn bestämt innan heller.
Personalen på BB tjatade om att vi skulle ge honom ett namn,
storebror föreslog Jonathan!
Men nix, i bröderna Lejonhjärta så dog ju Jonathan så det vägrade
jag gå med på.
Fast å andra sidan så är ju Astrid Lindgrens världar helt fantastiska,
så vi valde ett namn därifrån. Vi på Saltkråkan hade ju Teddie och Freddie,
två flickor dock. Så vi gjorde om Freddie till Freddy istället.
Vi på Saltkråkan kändes glatt och lyckligt, så ett namn därifrån kändes tryggt.
Som andra namn valde vi Karl, som både jag och sambon har i släkten.

Jag har en gammal kompis syster som heter det, har alltid tyckt att det var fint och det gjorde sambon med. :) Vi hade väldigt svårt att enas om flicknamn, iaf innan hon var här, sen gick det bra!

Vår son heter Jack Staffan och så mitt efternamn som bara min släkt heter. Staffan är efter min morbror som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt. Att han skulle heta Staffan efter min morbror var bestämt långt innan tilltalsnamnet var satt.
Jack kändes inte ens helt klockrent förrän han hetat det ett par dagar :D Hade sambons svåger kläckt ur sig "han ser ut som en Harry!" tidigare så hade det nog blivit det :p
Nu känns det såklart helrätt med Jack!

Som flicknamn hade vi fastnat för Stella så det sparar vi till ett eventuellt syskon. Eller en Harry då ;)

Jag har en gammal kompis syster som heter det, har alltid tyckt att det var fint och det gjorde sambon med. :) Vi hade väldigt svårt att enas om flicknamn, iaf innan hon var här, sen gick det bra!

Vi döpte vår dotter till Cilia, det var helt enkelt en nerkortad form Cecilia.
Jag var helt inne på att hon skulle heta Idun, ända tills hon föddes. Hon var verkligen ingen Idun, tyvärr.

Min sambo sa hela tiden att man kan inte bestämma ett namn till någon man inte har sett än.

Lite trådkap, men hur uttalar ni Idun?
Iiiiiduuuun, Iiiidunn, iDunn? Verkar vara lite olika? Själv säger Iiiidunn.

Vår dotter heter Melba Iris. Vi hade ingen direkt "kravlista" mer än att det skulle vara ett namn vi tyckte om och som fungerade på bådas språk (svenska och engelska). Melba kändes rätt för båda redan på en gång och vi bestämde oss rätt tidigt för att hon skulle heta det. Ett fint, positivt namn med anknytning till sambons hemland. Iris är efter min sambos gammelfarmor.
Nu väntar vi på att lillebror ska dimpa ner om några veckor. Tilltalsnamnet väntar jag lite med att skriva ut då vi bara är 99,9% säkra på att vi har hittat rätt namn. :) I andranamn kommer han att heta Erik efter min morfar. Urvalsprocessen sker dock likadant den här gången; ett fint namn som funkar på både svenska och engelska.

Jag har inga direkta favoritnamn. Det finns många namn jag tycker är fina men som jag ändå inte skulle ge till mitt/mina barn. Och givetvis finns det många namn jag inte gillar men jag ser ingen poäng med att skriva ut vilka de är. :)

Det är jättefint Cilia.

Vi sa båda två att hade våran dotter varit en han, så hade det absolut varit den Vilgot vi trodde att det var hela tiden. Men nu saknade hon ju snopp, och Cilia kändes lite för käckt på något sätt när hon väl var ute, så det blev en Lea istället. Får vi ett barn nr två blir det förhoppningsvis en Elliot, vare sig det blir en tjej eller kille!

Vår dotter heter Leah Ana Maria. Vi var, förvånansvärt nog, tidigt överrens om tilltalsnamnet. Bland annat så var både jag och min man måna om att det skulle vara ett namn som är internationellt gångbart, dels för att vi själva reser mycket och har släktingar på flera platser runt om i världen, och dels för att det alltid underlättar (det vet jag, som själv inte har det ;) ). Ana är efter hennes farmor, som var från Chile, därav den spanska stavningen, och Maria efter min mamma.

Nu har jag Leahs syskon (vi kommer inte ta reda på kön) som ligger och sparkar i magen, och nu har jag och maken lite mer namn-fighter än sist, vi får se hur det slutar! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V