Det här med namn.

Sv: Det här med namn.

Jag har inte hackat på dina namnval, jag bara kommenterade dem. För mig får man döpa ungarna till vad man vill, om det är så är Månstråle Dixie Star eller Carl-Philip Valdemar Hjalmar (eller nåt). Däremot reagerade jag på att dina barn hade så populära namn i och med att du inte gillar modenamn. Ellen exempelvis har legat i topp hundra rätt länge - mest ett konstaterande än en förolämpning.

För mig ligger det ingen värdering i detta. Folk får döpa sina barn till superdupermodenamn, utländska namn eller namn efter förälderns gammelmormor. Jag är inte den som sitter i tråden och kallar vissa namn för white trash, det är det du som gör.

Skämmas kan du göra själv.

Jag har hört det användas om människor här i Sverige, både på riktigt och på internet. Det är en term för att beskriva en viss social grupp, hur de klär sig, hur de beter sig, vad de heter etc etc.

Att påstå att det inte är nedsättande att använda termen white trash är helt absurt tycker jag, hur kan det vara nåt annat?

Ingen har sagt att det inte är nedsättande, det jag och andra har sagt är att den som använder begreppet troligen inte bokstavligen menar att de människorna är skräp. Man använder uttrycket utan att mena det bokstavligt. Ungefär som att folk kan använda uttrycket "lattemamma" även om mamman ifråga de facto brukar dricka sitt kaffe svart när hon fikar.

Om vi inte ens kan erkänna att det finns olika grupper i samhället, och att de grupperna har olika status, då är vi väldigt långt från att kunna göra något åt det, som jag ser det. Oavsett om du tycker att t ex Novali Sundström är precis lika fint och bra som t ex Wilhelm Meidal, så kvarstår faktum att det förra namnet signalerar lågstatus/arbetarklass, och det senare medelklass/akademiker. Det innebär inte att det ena namnet är sämre än det andra, men de signalerar olika saker.

Senast ändrad:

Jag förnekar inte att vi har olika sociala grupper, jag vänder mig mot användningen av uttrycket white trash, som jag tycker är väldigt otrevligt. Men jag förstår att det är en märklig åsikt att ha, så jag respekterar att ni tycker annorlunda.
Att man inte bokstavligt talat menar skräp förstår jag också - men det är knappast positivt menat. Aldrig nånsin används väl WT som något annat än nedsättande om folk?

Som sagt, det du skrev om att undvika namn som är tydliga klassmarkörer (oavsett vilken klass namnet skulle signalera vad jag förstod) är för mig en sak, en helt annan är att säga att jag undviker vissa namn för de är så jäkla WT.

Jag har för övrigt svårt för när folk använder otrevliga uttryck med ursäkten att "folk ju vet vad man menar". På min arbetsplats hör jag väldigt ofta uttrycket "snål som en jude" vilket jag tycker är fullkomligt gräsligt. När jag reagerar på det så får jag bara höra "men kom igen, det är ju bara ett uttryck". Som om det ursäktar nåt liksom.

Men nu är vi nästan kriminellt OT här. TS, jag ber om ursäkt för det!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att användandet av begreppet wt säger särskilt mycket om den personens människosyn, faktiskt. Snarare hur noga den personen är med ord och vad de egentligen betyder. Det är inte ett ord jag använder själv, men det vänder sig inte i magen på mig om jag ser andra göra det. Men det finns trevligare ord för samma sak.

"Snål som en jude" håller jag med om är ett osmakligt uttryck, som har mycket otrevligare bagage än wt.

Absolut är det uttrycket värre, det var mer bara ett exempel även om det givetvis finns en stor gradskillnad.

Det skiljer oss åt då - jag reagerar när folk säger WT för för mig är det en rätt tydlig indikator på hur man ser på människor faktiskt. Det gör mig lite lättare till mods när jag tänker på de trådar som legat på S där just detta begrepp diskuterats, som tur är så är jag inte den enda som reagerar negativt på det. Men som sagt, detta är OT egentligen.

Att man inte bokstavligt talat menar skräp förstår jag också - men det är knappast positivt menat. Aldrig nånsin används väl WT som något annat än nedsättande om folk?

Men varför påstår du att jag ser folk som skräp då om du nu inte tror att man menar det :confused: Say what goddag yxskaft!

Och tro det eller ej - jag tycker också att man får ge sina barn vilket namn man vill men det innebär inte att jag är beredd att ge det namnet till mitt barn.

Jag förstår fortfarande inte det här med människosynen faktiskt - du känner mig inte öht och vet ingenting alls om mig men ändå kan du genom två rader på ett internetforum veta precis vad jag har för människosyn? Du har inte funderat på att söka till underrättelsetjänsten, tror folk med så härlig intuition är eftertraktade där :grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur