Det här med namn.

Sv: Det här med namn.

Fast om du haft en arabisk man, då hade ju inte ett barn med arabiskt namn känts som en bortbyting? Och du har väl även en egen koppling till mellanöstern, vilket gör det dubbelt hemtamt i så fall? Däremot, om jag och min helsvenska (nåja, nästan) man skulle välja ett arabiskt namn till vårt barn, så skulle jag tycka det kändes väldigt märkligt. Inte för att det inte finns massor av mycket vackra arabiska namn, utan för att det skulle låta som att barnet hade en anknytning som det inte hade.

När det gäller adoptivbarn så tycker jag det är lite kluvet - om barnet redan har ett namn skulle det nog kännas väldigt märkligt för mig att byta namn på barnet, men de flesta gör ju det (och kanske behåller det ursprungliga namnet som andranamn). Jag kan förstå det å ena sidan, för att man vill ha ett namn som passar för det helsvenska (eller i alla fall icke-kinesiska, tex) liv barnet kommer leva (om någon med indiskt utseende visar sig heta Maria Johansson, så är i alla fall min första tanke adoptivbarn. Heter hon Samira Johansson skulle jag nog tänka "indisk mamma" eller "indiska med svensk man". Så på det sättet leder ju ett svenskt förnamn tanken mer rätt), å andra sidan har ju barnet ett annat ursprung, som trots allt är en del av barnet. Det är nog inte helt enkelt, och förståss svårt att sätta sig in i riktigt för den som inte själv har adopterade barn.

Fast om du haft en arabisk man, då hade ju inte ett barn med arabiskt namn känts som en bortbyting? Och du har väl även en egen koppling till mellanöstern, vilket gör det dubbelt hemtamt i så fall? [

Nej, precis, det är så jag menar. Jag drömde för många år sedan att jag hade en brun liten bebis som hette Abdelfader, och det kändes helt ok. Nästan så jag blev lite ledsen när jag vaknade. :p

Min egen koppling till Mellanöstern är förvärvad, så att säga. Genom resor, eskapism och lite annat. Ingen familjekoppling.

Heter hon Samira Johansson skulle jag nog tänka "indisk mamma" eller "indiska med svensk man". Så på det sättet leder ju ett svenskt förnamn tanken mer rätt), å andra sidan har ju barnet ett annat ursprung, som trots allt är en del av barnet. Det är nog inte helt enkelt, och förståss svårt att sätta sig in i riktigt för den som inte själv har adopterade barn.

Ja, vi har diskuterat det rätt mycket i familjen. Min syster heter i princip Samira Johansson. Om man är van vid adopterade, så ser man nog ofta(st) på en person som heter så om hon är adopterad eller om hon har kulturellt blandad bakgrund på annat vis. Jag tänker på kroppsspråk och sådant.

Min syster har ett svenskt fast någorlunda "internationellt gångbart" förnamn också, just för att väldigt svenska namn som tex Stina kändes konstigt. Man var heller inte van vid fjärradopterade i Sverige då vi fick henne, så det fanns ingen "tradition" för namngivningen att luta sig mot.

I hennes fall fick det svenska förnamnet helt enkelt aldrig fäste. Det blev det utländska namnet, trots mängders mängders av förklaringar om hur det stavas etc som ska till i tid och otid. Och underliga uttal tex när sjuksyster ropar upp henne på Vårdcentralen och liknande.

Jag vet att hennes namn har bidragit till att hon känt sig utpekad som "annorlunda". Man får då minnas att ingen annan hade utländsk bakgrund i hela vår skola när vi var barn (förutom att vår mamma då också är invandrad). Å andra sidan vet ju ingen hur hon hade upplevt det att se ut som hon gör och sedan heta tex Stina, som inte alls "stämmer" med utseendet - hon var det första fjärradopterade barnet i vårt län, så det var lite annorlunda då - och vi vet inte hur folk hade reagerat på det. Kanske hade de sagt "hur kan du heta Stina", istället för att som det nu var säga "har du inget riktigt namn?".

Jag känner en tjej som är adopterad från Sydkorea och som heter Li. Det tycker jag är en idealisk lösning. Det funkar helt konfliktfritt på svenska och låter samtidigt som något som en person med hennes utseende heter (jag vet dock inte om tjejer heter Li i Sydkorea).

Jag tänker också att det beror lite på hur gammalt barnet är när det adopteras. En treåring skulle jag inte byta namn på, h*n vet ju vad h*n heter och skulle nog uppleva det som väldigt märkligt att plötsligt få ett nytt namn ovanpå allt annat. En liten bebis däremot, som inte hunnit få något begrepp om sitt eget namn, det är en annan sak. Och sen skulle det nog spela roll för mig hur barnet fått sitt namn också, är det barnhemmet som namngett barnet, eller de biologiska föräldrarna? Och hur jag kände gentemot de biologiska föräldrarna, om jag upplevde att de hade en del i barnet, eller att det var bara mitt barn. Det har ju också att göra med vad man vill att namnet ska signalera till andra - 100% svensk (men råkar ha ett annat utseende) eller etnisk svensk med annat ursprung (då är kanske ursprungsnamnet bättre).

Sen får man nog leva med att namn blir fel ändå ibland, oavsett ursprung. Min syster har aldrig någonsin kallats för det namn hon är döpt till. Tills hon var 16-17 nånting så kallades hon alltid ett helt annat namn, ett smeknamn som inte har någon som helst koppling till det ursprungliga namnet (och dessutom är ett ord på ett annat språk, och inte alls ett namn egentligen. Ungefär som att heta "Hallon" eller liknande). Då hittade hon själv på ett nytt namn, utan koppling till vare sig dopnamnet eller smeknamnet, och så har hon hetat sen dess (numer även formellt). Och det går ju det med, namnet hon har nu tycker hon om, och det passar henne.

Ja det blir ju definitivt en skillnad när man har en koppling till namnets ursprung. Samira Johansson skulle jag också tro hade en svensk och en och indisk/arabisk förälder. Samira går ju dessutom alldeles utmärkt att uttala på svenska.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå föräldrar som döper sitt barn till exempelvis Avery som nämndes tidigare i tråden, heter Johansson i efternamn och menar att barnets förnamn uttalas på engelska.

Avery är ett jättefint namn, men att medvetet ge ett barn ett namn där halva namnet ska uttalas på ett språk och halva på ett annat är ungefär lika logiskt som att döpa barnet till Sean-Björn .. Då får man nog räkna med att folk uttalar halva namnet fel..

Men om man nu inte vill såra någon så skriver man väl inte det alls? :confused: Jag tror att de som har vad ni kallar för påhittade namn vet mycket väl att det är dem ni syftar på, bara att ni är lite småfega och därför inte skriver ut direkt vem ni syftar på.

Men du, ursprungsfrågan i tråden var bl.a.
Finns det något namn som du inte tycker om?

Det handlar väl inte om feghet, utan rent hyfs, om du säger att köttbullar är det godaste du vet behöver ju inte jag skråla ut att det är skitäckligt, utan jag kan, om frågan kommer upp som nu, säga att jag tycker annorlunda.

Vad tillför det tråden om jag medvetet skulle skriva ut att "du" har döpt din unge till ett fult namn? :confused: Det är ju i allra högsta grad en smaksak och ingen sanning!

Jag förstår precis vad Lyrisk menar. Det finns ju bl.a ett ett par sådana "hittepå" namn angivna här i tråden men eftersom Lyrisk inte vill såra någon så valde hon att ta till namn som t o m är lite väl påhittade, eller har jag fel Lyrisk?

Du har så rätt :)

Fast här gällde väl frågan delvis hur man pratar om de namn som är klassmarkörer, och då kanske särskilt de namn som är markörer för en klass/socialgrupp som inte är eller som man inte vill se som sin egen?
Precis!

Sedan får man givetvis ha den smak man har, det säger jag ingenting om, men jag tycker att det i namntrådar vanligtvis blir så påtagligt vilka sorters namn människor ofta ser ner på. Och vilka som liksom är okej att se ner på. Mabuses inlägg där hon skrev att hon undviker namn som är tydliga klassmarkörer uppfattar jag inte alls som nedlåtande eller otrevligt, till skillnad från Zoyas där hon rakt ut kallar människor för skräp.

Fast det blir ju rätt uppenbart vilka namn du menar oavsett liksom, så spela roll. Men men, det har vi väl olika syn på antar jag.

Zoya: Du kallar uppenbarligen människor för white trash, en otroligt nedsättande term. Inte nog med det så dömer du vissa namn som WT. Det är i mitt tycke väldigt otrevligt och speglar uppenbarligen din människosyn, annars kallar man liksom inte människor för sånt. Spela roll om det är ett vedertaget begrepp bland vissa människor, det blir inte trevligare för det.

Om det var så uppenbart vad jag menade för namn undrar jag varför du bad om exempel? Jag har ärligt talat ingen aning om vilka namn från tråden du syftar på, jag vet bara vad jag själv tycker och så är det med det.

Det känns bara som att du fiskar nu faktiskt.

Jag undrade vad du menade med hittepå-namn eftersom det alltid är någon som tar upp det i namntrådarna här och jag då brukar känna att det finns en poäng i att ifrågasätta vad det faktiskt innebär.

Om du inte har någon aning om vilka namn jag gissar att du tänkte på så känns det ju märkligt att du skulle låtit bli att nämna namn av hänsyn till människor i tråden? :confused:

Zoya:
Jag förstår precis vad Lyrisk menar. Det finns ju bl.a ett ett par sådana "hittepå" namn angivna här i tråden men eftersom Lyrisk inte vill såra någon så valde hon att ta till namn som t o m är lite väl påhittade, eller har jag fel Lyrisk?

Du:
Du har så rätt :)
:confused:

Jag lät bli att nämna namn av hänsyn till folk, i och utanför tråden, folk som kanske bara läser utan att skriva.

Zoya skriver att det finns namn i tråden som känns "hittepå", men jag har fortfarande ingen aning om vilka namn hon menar, lika lite som du, jag valde väldigt påhittade namn för att du skulle förstå, men du hade ju tydligen redan bestämt dig för vilka jag menade?

Jag vet flera hittepå-namn som är väldigt vackra, hörde för länge sen en berättelse om en tjej vid namn Beciell, där mamman döpt sin dotter till det för att en mycket omtyckt elev till henne (eller liknande) hade svårt att uttala speciell och istället sa just Beciell. Det blir ju extra vackert med storyn, men jag vill inte döpa mitt barn till det!

Fast det blir ju rätt uppenbart vilka namn du menar oavsett liksom, så spela roll. Men men, det har vi väl olika syn på antar jag.

Zoya: Du kallar uppenbarligen människor för white trash, en otroligt nedsättande term. Inte nog med det så dömer du vissa namn som WT. Det är i mitt tycke väldigt otrevligt och speglar uppenbarligen din människosyn, annars kallar man liksom inte människor för sånt. Spela roll om det är ett vedertaget begrepp bland vissa människor, det blir inte trevligare för det.

Är det mer okej att säga att man inte vill döpa sitt barn till Carl-Philip för att det låter snobbigt, än att säga att man inte vill döpa sitt barn till Thyndrah för att det låter wt?

Jag menar inte att du har sagt det, jag bara gjorde reflektionen att man i namntrådar aldrig hör någon sparka bakut när något säger det förstnämnda. I mina ögon är det ena precis lika illa som det andra.

Jag tror det är själva uttrycket wt som folk reagerar på, inte att vissa namn skulle signalera en viss socialgrupp.

Fortfarande har jag inte kallat någon för WT, att du tolkar in det är faktiskt helt ditt eget problem och inte mitt. Vilka har jag dömt som WT, vi prata om namn här och inte människor, eller???

Speglar det uppenbarligen min människosyn? WOW! Hobbypsykologen har talat. :grin:

Dessutom - de flesta visste ju uppenbarligen vad jag menade iaf vilket var min poäng, alla utom du som drog helt andra långtgående slutsatser om det. Snacka om att både göra en höna av en fjäder och att gå händelserna långt i förväg :cool::grin:

Sen kan jag också undra lite över varför du kände dig manad över att börja hacka på mina namnval?

Känns faktiskt lite tråkigt att skriva i en tråd som denna där TS ville veta vad ens barn heter och varför och när man skriver det så kommer någon rabiat t**t och ska hoppa på en för att de anser att man tänkt fel när man valde sitt namn och sen har mage att kritisera just ens namnval. Ingen annan här har verkligen pinpointat ett visst namn och sagt att "hur tänkte du här"?

Tycker du borde skämmas faktiskt Niphredil.

Senast ändrad:

Fortfarande undrar jag var jag kallat människor för skräp?? :confused::confused:

Jag tror det ligger i själva uttrycket. Wt = en grupp människor. Trash = skräp. Alltså kallar man en grupp människor för skräp när man använder uttrycket wt. Jag tror det är så enkelt som att det är uttrycket man reagerar på, hur det än används.

Senast ändrad:

Jag tror det är själva uttrycket wt som folk reagerar på, inte att vissa namn skulle signalera en viss socialgrupp.

Jo det är sant. Men jag tror faktiskt inte att folk bokstavligen menar att andra människor är skräp när de använder uttrycket wt-namn. Det finns ju många uttryck där uttrycket betyder något annat än vad orden bokstavligen betyder.

Jag kan liksom inte se varför det skulle vara värre att säga "det är ett wt-namn" än att säga "det är ett lågstatusnamn". Jag tycker visserligen inte att det första uttrycket är särskilt vackert, och skulle inte använda det själv, men jag kan inte se varför det skulle vara värre för namnet som åsyftas.

Jo det är sant. Men jag tror faktiskt inte att folk bokstavligen menar att andra människor är skräp när de använder uttrycket wt-namn.

Nej, det tror inte jag heller. Det är bara ett uttryck, och jag tror inte det betyder samma sak en gång i Sverige som USA, det man i USA menar med wt finns ju knappast här. Jag har heller aldrig hört det användas direkt om människor i Sverige, utan snarare som adjektiv om annat, att namn/kläder/whatever är wt. Inte människor.

Jo det är sant. Men jag tror faktiskt inte att folk bokstavligen menar att andra människor är skräp när de använder uttrycket wt-namn. Det finns ju många uttryck där uttrycket betyder något annat än vad orden bokstavligen betyder.

Nej, det tror inte jag heller. Det är bara ett uttryck, och jag tror inte det betyder samma sak en gång i Sverige som USA, det man i USA menar med wt finns ju knappast här. Jag har heller aldrig hört det användas direkt om människor i Sverige, utan snarare som adjektiv om annat, att namn/kläder/whatever är wt. Inte människor.

Exakt. Huvudet på spiken.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur