Det här med namn.

Sv: Det här med namn.

Som rubriken säger helt enkelt:
Varför valde du/ni just det namnet till barnet?
Hur många förnamn är lagom?
Utöver barnet/barnens namn, har du något favoritnamn?
Finns det något namn som du inte tycker om?

// Reykjavik - som inte skall ha barn på ett tag. Men ändå inte kan sluta tänka ut namn & kombinationer :angel:

Haha, jag har planerat namn betydligt längre än jag har planerat/väntat barn, så jag förstår precis :laugh:

Nu har vi en liten son på 10 veckor. Det vi ville ha i ett namn när vi väntade honom var:
  • Ett svenskt namn (måste inte vara ursprungligt svenskt, men bör "kännas" svenskt), eller i alla fall ett som går att uttala på svenska.
  • Inget krångligt, krusidulligt namn.
  • Tvåstavigt.
  • Inget "nytt" namn.
Det blev en liten Björn Alfred :love: Björn är efter hans morfar (och så förväntar vi oss att han blir stor och björnaktig :)). Alfred dök upp i namnlistan efter att jag halvvägs genom graviditeten drömde att han hette Algot :D

Ja på tal om detta med namn! Har en manlig bekant med en bedårande son.
Vid tillfälle kom namn på tal och min manlige bekant visade sig ha ett, enligt honom själv, fruktansvärt fult mellannamn, dubbelnamn á lá "Stig-Börje", och han hade blivit retad för och dolt namnet under hela sin uppväxt, men ändå var det för honom och hans partner självklart att deras son skulle heta det också! :eek:
Visst, "Stig-Börje" var en kär släkting, men om man inte själv vill bära namnet, varför i allsindar?!

Jag och sambon har också pratat lite om detta, och vi är eniga om internationellt gångbara namn utan åäö, därmed går mitt efternamn bort (men det gör det snart ändå :love: ), och hittills har vi bara ett pojknamn.

Gillar inte "hittepå-namn" eller utländska namn där uttalet blir konstigt på svenska, och vill egentligen bara ha ett tilltalsnamn, men det blir nog ett mellannamn ändå..

Det är verkligen en hel vetenskap detta, tur vi är relativt eniga i tycke och smak här änsålänge, men bebis är inte beräknad närmaste åren.. :D

Hrm.. Ja, jag valde att inte skriva ut exempel för att inte råka såra någon som inte tycker som jag, men t.ex. rent påhittade namn i stil med "Krullidutta" "Månstråle" eller "Warg", eller namn från tevespel/seriefigurer/etc. typ "Pikatchu" eller "Sonic" för att välja exempel som jag inte tror att någon faktiskt valt.. :)

Hmm, förutom Månstråle har jag nog inte hört något av de där namnen faktiskt.

Jag blev nyfiken för en hel del som väljer väldigt "gamla namn" säger just som du att de inte gillar "påhittade namn" och i mitt tycke låter det så lustigt. Visst, vissa 'nya' namn är väldigt mycket på mode men få är ju faktiskt påhittade. Eller ja, inte mer påhittade än vad exempelvis Bengt var första gången någon döpte en unge till det.

Jag gillar inte heller "hittepå-namn" men idag fick jag mig en knäpp på näsan. Fick höra att en bekant döp sin son till "Leonit" varpå jag suckade något om just "hittepå-namn" och varför man inte kan döpa sin barn till något vettigt. Till svar fick jag att Leonit tydligen är ett väldigt populärt och vanligt namn i det land min bekantas sambo kommer från. Tji fick jag :D.

Vi har också fått kommentarer om "hittepå-namn". Vår dotters namn bars dock av en opersångerska som levde på slutet av 1800 talet. Iofs hade hon i sin tur tagit namnet men alla namn är i ju i grunden påhittade. Vår dotters namn har äldre anor än många tror och de ser lite generade ut när de får veta att det inte är vi som kommit på det själva. :)

Haha, rätt åt dig med tanke på att du var så oförskämd och dömde ut deras val av namn som ovettigt ;)

Åh! Grattis till lille Alfred! :D
Tack! :D

Jag blev nyfiken för en hel del som väljer väldigt "gamla namn" säger just som du att de inte gillar "påhittade namn" och i mitt tycke låter det så lustigt. Visst, vissa 'nya' namn är väldigt mycket på mode men få är ju faktiskt påhittade. Eller ja, inte mer påhittade än vad exempelvis Bengt var första gången någon döpte en unge till det.
Jag förstår din poäng, men jag tror det hänger på om man upplever namnet som påhittat eller som ett "riktigt namn". Självklart är det som du säger, att någon gång fick en unge namnet Bengt och då var det lika påhittat som de nya namnen som kommer nu. Men när Bengt var nytt hade jag nog inte valt det till mitt barn heller. Min egen avoghet mot nya namn beror nog på tröghet... Det är samma med kläder. När det kommer något nytt mode kan jag tycka det är svinfult. Tills jag har vant mig vid att ett klädesplagg faktiskt kan se ut så också :) Tur att det finns de som är mer öppensinnade än jag :D

Jag förstår precis vad Lyrisk menar. Det finns ju bl.a ett ett par sådana "hittepå" namn angivna här i tråden men eftersom Lyrisk inte vill såra någon så valde hon att ta till namn som t o m är lite väl påhittade, eller har jag fel Lyrisk?

Jag hade också ett sådant kriterium. Ville verkligen inte ha namn från olika filmer eller andra s.k modenamn eller sådana som är lite WT.

Jag ville ha hyfsat vanliga, inte jätte, jättevanliga men iaf ganska välkända, svenska namn till mina barn. De skulle vara korta, tvåstaviga och vara gångbara internationellt, efternamnet de fick är pappans. Detta eftersom jag själv har två förnamn som folk verkar tycka är både svåra att stava till och uttala (även om de inte är det egentligen) och mitt efternamn är utländskt och tydligen helt omöjligt att stava rätt. Det skapade ganska mycket lidande för mig under skolåren och jag vill inte att mina barn ska behöva bli retade p.g.a sina namn i alla fall (som jag blev).

Mina barn heter David och Ellen i tilltalsnamn.

Jo, det är ju en smaksak. Jag tycker bara att det är lite lustigt att vissa har en sån aversion mot sk nya namn. Ofta är ju dessutom inte namnen nya utan det kan vara som i Rumpnissens eller micaelathegreats fall - att folk helt enkelt inte vet var namnet kommer ifrån och därför förutsätter att det bara är påhittat.

En på mitt jobb har döpt sitt barn till Zarah och många rynkar SÅ på näsan åt det "gud så WT" liksom. Att man stavar så i Kurdistan och hon är gift med en kurd har alla liksom missat bara...

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju bl.a ett ett par sådana "hittepå" namn angivna här i tråden men eftersom Lyrisk inte vill såra någon så valde hon att ta till namn som t o m är lite väl påhittade, eller har jag fel Lyrisk?
Men om man nu inte vill såra någon så skriver man väl inte det alls? :confused: Jag tror att de som har vad ni kallar för påhittade namn vet mycket väl att det är dem ni syftar på, bara att ni är lite småfega och därför inte skriver ut direkt vem ni syftar på.

Ville verkligen inte ha namn från olika filmer eller andra s.k modenamn eller sådana som är lite WT.
Lustigt att du nämner modenamn för frågar du mig så är Ellen ett typiskt modenamn just nu. Ungarna ska heta Nils, Algot, Ellen, Edith, Ella, Edgar, Alfred etc etc. Bara för att man inte valt ett namn i stil med Texas betyder det inte att man inte följt rådande trender. Just gubb- och gumnamn är ju jättevanligt nu - kolla bara i den här tråden!
Angående det du skriver om WT så kan jag bara beklaga att du har en sån tråkig människosyn att du talar så om människor.

Men om man nu inte vill såra någon så skriver man väl inte det alls? :confused: Jag tror att de som har vad ni kallar för påhittade namn vet mycket väl att det är dem ni syftar på, bara att ni är lite småfega och därför inte skriver ut direkt vem ni syftar på.

Fast bara för att jag inte vill ha sådana namn så betyder det ju inte att jag ser ner på dem som vill ha sådana namn, eller hur? Jag skrev att jag inte ville ha hittepånamn, inte att alla sådana namn är fula och föräldrar som ger sina barn sådana namn är dumma i huvudet. Märk skillnaden liksom. Smaken är ju som baken. Varför har du taggarna utåt ? Jag skulle kunna lista hur många namn som helst i den här tråden, en hel del av dem helt vanliga namn, som jag aldrig skulle kunna tänka mig på mina barn men det finns ju liksom ingen anledning eller hur? Hur tråkigt skulle inte det vara om alla gillade samma namn till sina barn?

Lustigt att du nämner modenamn för frågar du mig så är Ellen ett typiskt modenamn just nu. Ungarna ska heta Nils, Algot, Ellen, Edith, Ella, Edgar, Alfred etc etc. Bara för att man inte valt ett namn i stil med Texas betyder det inte att man inte följt rådande trender. Just gubb- och gumnamn är ju jättevanligt nu - kolla bara i den här tråden!
Angående det du skriver om WT så kan jag bara beklaga att du har en sån tråkig människosyn att du talar så om människor.

Varför är det så lustigt? Jag kan garantera dig att Ellen inte var ett modenamn för 6 år sedan när min dotter föddes. Det var inte David heller - det namnet blev poppis två år efter min son föddes. Att ett namn senare blir poppis - betyder det enligt dig att jag då måste byta namn på mina barn? Jag skrev dessutom att jag ville ha ett hyfsat vanligt namn. Det och modenamn är inte för mig samma sak men det kanske det är för dig?

Min människosyn vet du för övrigt ingenting alls om så där skulle jag knipa igen tack så mycket. WT är ett vedertaget uttryck och säger man det så vet de flesta vilken typ av namn man menar, simple as that!

Eller förresten, vad skrev jag om WT som fick dig att explodera? Vad jag kan se så har jag bara skrivit "ville verkligen inte ha modenamn eller sådana som är lite WT". Hur talar jag då om människor?? Du har därmed dragit långtgående slutsatser om min människosyn bara genom några simpla ord som inte ens är en full mening bara för att där finns en förkortning du inte gillar. Snacka om att göra en höna av en fjäder :cool:

Senast ändrad:

Jo, det är ju en smaksak. Jag tycker bara att det är lite lustigt att vissa har en sån aversion mot sk nya namn. Ofta är ju dessutom inte namnen nya utan det kan vara som i Rumpnissens eller micaelathegreats fall - att folk helt enkelt inte vet var namnet kommer ifrån och därför förutsätter att det bara är påhittat.

Men det är väl inte främst det påhittade man stör sig på, utan att namn av det slaget blivit en väldigt stark social markör? Ungefär som Ronny/Conny etc var förut.

Och känner man sig inte hemma i den socialgrupp som namnet signalerar, så är det väl inte så konstigt om man inte känner sig bekväm med att ens barn bär det namnet? Man inkorporerar ju normerna och gör dem till sina egna åsikter, det gör alla.

Åtminstone för egen del så vill jag att mina barn ska ha namn som jag känner mig bekväm med, som känns som namn som passar för vårt liv - inte namn som låter som att barnet är en bortbyting, som jag inte tycker är fina.

Ens smak är ju i väldigt hög grad präglad av den socialgrupp man har, så det är ju helt enkelt så att i princip alla människor tycker att sånt som man brukar ha i den egna socialgruppen är fint och kul (gäller allt från kläder till mat till tavlor till intressen till barnens namn), och sånt som bara människor från en annan social grupp brukar ha känns mindre intressant/tråkigt/fult. Det är så människan funkar, och det är en anledning till att det är svårt att göra klassresor, man kommer helt enkelt ha lite fel smak hela tiden i den nya gruppen.

Som exempel så kan jag ta vårt dagis, vi bor i en klassisk arbetarförort. På min sons dagis heter barnen saker i stil med Nilo, Avery, osv. En kompis till mig med jämnårigt barn bor i innerstan, några kilometer längre bort. På deras dagis finns i princip inga såna namn, där heter barnen istället namn som August och Wilhelm.

För mig är det uppenbart att förnamn kanske mer än någonsin är en social markör. Även om det såklart inte sker medvetet, alla föräldrar väljer det de tycker är fint, men eftersom man har inkorporerat olika normer beroende på vilken samhällsgrupp man tillhör, så tycker man att olika namn är fina, och väljer därefter.

Men det är väl inte främst det påhittade man stör sig på, utan att namn av det slaget blivit en väldigt stark social markör? Ungefär som Ronny/Conny etc var förut.

Åtminstone för egen del så vill jag att mina barn ska ha namn som jag känner mig bekväm med, som känns som namn som passar för vårt liv - inte namn som låter som att barnet är en bortbyting, som jag inte tycker är fina.

Fast här gällde väl frågan delvis hur man pratar om de namn som är klassmarkörer, och då kanske särskilt de namn som är markörer för en klass/socialgrupp som inte är eller som man inte vill se som sin egen?

I övrigt håller jag så klart med dig, jag vill inte heller att mina barn har namn som gör att det låter som att de är någon annans barn. Samtidigt känner jag att jag är betydligt mer flexibel med avseende på "utländska" namn, än de namn jag uppfattar som fel klassmarkörer. Jag är inte främmande för att mina barn hade kunnat ha arabiska förnamn, tex, om jag hade råkat få dem med en man med arabisk bakgrund.

Min syster som är adopterad (från utanför Europa) har fortfarande det förnamn hon hade med sig som bebis som tilltalsnamn, tex. För mig är det en variant på temat - hennes namn passar ihop med hennes utseende, men hade varit lite underligt om jag hade hetat det.

En annan liten anekdot på området är vår utflugna fosterdotter. Hennes namn är uppenbarligen så oväntat på en dotter till mig att folk ofta reagerar, och då är det ändå ett vanligt namn, helt normalt både på svenska och i hennes biologiska mammas kultur. Och när hennes namn kommer på tal, känner jag just den där känslan av att hon är en bortbyting. :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur