Det här med gästlista till fest..

Men uäähhh, det är ju faktiskt en förbrukad person! Såklart ingen vill kladda på hen. Du vet väl att en inte festar på andras rester?! :grin: :D

Vad menar du? Vänner raggar väl inte på vänner eller deras partners oavsett singlar eller inte?

Normala människor är inte otrogna eller ligger med andra pga alkohol.
 
För mig låter det som upplagt för att bli fel faktiskt. Men jag hoppas att jag har fel såklart.
Jag vill såklart inte att det ska bli fel, men ärligt talat så ser jag inte problemet?

Jag har inte spikat gästlistan än så vet inte riktigt hur vi gör i slutändan, men i det stora hela är jag inte alls oroad. Vill folk fira med oss så kommer de. Är de sura stannar de väl hemma.
 
Jag vill såklart inte att det ska bli fel, men ärligt talat så ser jag inte problemet?

Jag har inte spikat gästlistan än så vet inte riktigt hur vi gör i slutändan, men i det stora hela är jag inte alls oroad. Vill folk fira med oss så kommer de. Är de sura stannar de väl hemma.

Så som det låter för mig så är det en massa smågrejer som jag kan tänka mig retar folk. Hade det varit en grej hade det varit ok, men det verkar bli många. Du har kuvertavgift, säger att vissa respektive är välkomna och andra inte, vill låta bli att bjuda några få på jobbet, måste sålla hårt bland vilka du bjuder, du funderar på att ha reservlista (:yuck:) osv osv.
Det känns lite som en fest för din skull och på ditt sätt, inte för att ha kul tillsammans.
 
Ja det är ju upp till dig vad man vill "riskera". Som sagt jag är väldigt noga med etikett och hade aldrig bjudit in till fest utan respektive och framförallt inte när ni har mage att ta ut en kuvertavgift. Då hade jag helt enkelt tagit en större lokal och bjudit med alla eftersom att man ändå får betala för sig.

Hellre 12 lyckliga pers som skapar en grym fest än att dom 4 inte vill komma pga att dom inte får ta med sin partner.

Och vill du att 4 pers av 7 kommer hade jag ändå bjudit allihop, skillnad på om man är 40 på ett företag och vill bjuda 12 än i din situation.

Jag hade aldrig i livet bjudit med partners som jag inte känner eller umgås med. Om folk inte kommer för att deras partner är bjuden hade jag nog inte bjudit den personen någon mer gång.
 
Så som det låter för mig så är det en massa smågrejer som jag kan tänka mig retar folk. Hade det varit en grej hade det varit ok, men det verkar bli många. Du har kuvertavgift, säger att vissa respektive är välkomna och andra inte, vill låta bli att bjuda några få på jobbet, måste sålla hårt bland vilka du bjuder, du funderar på att ha reservlista (:yuck:) osv osv.
Det känns lite som en fest för din skull och på ditt sätt, inte för att ha kul tillsammans.
Inte för att vara den som är den... Men är inte en födelsedagsfest exakt just det, en fest för TS skull på hens sätt?
 
Alltså det verkar så svårt att bjuda folk på större fester utan att trampa någon på tårna!
Om jag var du skulle jag nog bjuda alla kollegor eftersom ni är ett så litet gäng. Säg att de gärna får ta med sina respektive i mån av plats men att ni behöver kolla hur fullt det verkar bli först?

Kompisgänget till sambon hade jag nog faktiskt valt att bjuda alla som brukar vara med om det inte är 100 pers liksom. Känns som att det kan bli lite dålig stämning annars och folk som känner sig utanför.


Det där med respektive är också svårt ibland... Jag har inga problem att gå på fest utan min sambo, och på ett sätt tror jag att det är sunt att inte ha ALLA vänner gemensamma. Speciellt inte om man ska hålla på med "ursprungsvänner" och hålla sig till dem om det är så att förhållandet tar slut, då kan man ju inte bonda med de gemensamma vännerna på riktigt, tänk OM jag och min partner gör slut så kan vi inte umgås längre? Välja sida och sådär verkar jobbigt om det ändå varit självklart att man umgåtts alla gemensamt under hela förhållandet på alla tillställningar, fester och grillkvällar. Tänk om man varit tillsammans i 20-30 år och sedan gör separerar, jobbig situation om man inte riktigt kommer ihåg vem som kände vem först?

Jag umgås gärna med min killes vänner och om de ska ha en vanlig hemmafest där det är flera par så tycker jag nog att det mest vettiga är att bjuda med allas respektive. Är det någon respektive med bjuder vi oftast fler, för att ingen ska känna sig utelämnad. Jag skulle dock ha full förståelse om det var en stor fest, dop, student eller bröllop tex där man på något sätt måste börja prioritera för att få plats och där värdparet ska stå för en stor lokal och betala mat och dryck. Jag var på bröllop i början av juni, jag kände bruden väl och vi båda ingår i ett tjejgäng om 5 tjejer. En av de tjejerna var tärna till bruden och hennes sambo var med på bröllopet och festen. Vi andra tre var bjudna själva så vi gick tillsammans. Vårt gäng har bara umgåtts nära i 2-3 år och våra killar har varit med på något enstaka tillfälle med hela gruppen bara så killarna känner inte bruden och hennes kille direkt alls. Min kille har träffat brudgummen en gång, de andra två tjejernas killar har nog aldrig träffat honom. Bruden hörde av sig till oss och sa att hon önskade att de kunde bjuda med våra killar också men pga platsbrist var de tvungna att prioritera de som står dem närmst och tärnornas (tror det var 8 tärnor totalt, jag sminkade iallafall 8 stycken haha) respektive. De hade stor släkt och många vänner båda två med gäster som kom från andra länder osv, och är man inte stenrik så måste man ju prioritera på något sätt, det kan bli hur dyrt som helst annars. Jag tycker inte att man kan kräva att värdarna för en fest ska ha hur mycket pengar som helst eller vilja ha med hur mycket folk som helst, och i slutändan måste de ju få prioritera att ha med de som de känner mest och helst vill ha där. Då förstår jag att man prioriterar en respektive man umgåtts regelbundet med i flera år framför en som varit med på en middag liksom. Någonstans måste man kanske börja sålla och min sambo och de andra tjejernas killar hade inga problem att förstå det.
 
Jag förstår inte att man måste bjuda in respektive. Nu är det ju begränsat antal med platser, lokal för 150 st, det är fyra stycken som ska ha en gemensam fest, vilket innebär att varje person kan bjuda in 36 personer var. Ska man då vara tvungen att bjuda alla kollegorna plus respektive är man uppe i 12 redan där, då återstår 24 stycken... Det betyder bara 12 vänner till får inbjudningar om alla måste få ta med sin respektive. Det hade kanske vart en annan sak om man som ensam kunde bjuda in 150 personer, men så är ju inte fallet. Hade jag haft 36 personer att bjuda på en fest, hade jag ju inte valt att bjuda 4 kollegor till om det bara är 1/5 jag trivs bra med :confused:
 
Så som det låter för mig så är det en massa smågrejer som jag kan tänka mig retar folk. Hade det varit en grej hade det varit ok, men det verkar bli många. Du har kuvertavgift, säger att vissa respektive är välkomna och andra inte, vill låta bli att bjuda några få på jobbet, måste sålla hårt bland vilka du bjuder, du funderar på att ha reservlista (:yuck:) osv osv.
Det känns lite som en fest för din skull och på ditt sätt, inte för att ha kul tillsammans.
Det kanske retar dig och dina vänner, men jag har svårt att tro att det kommer störa folk i min bekantskapskrets.
 
Om jag var du skulle jag nog bjuda alla kollegor eftersom ni är ett så litet gäng. Säg att de gärna får ta med sina respektive i mån av plats men att ni behöver kolla hur fullt det verkar bli först?
Ja jag tror jag gör så! Det känns rimligt och jag är övertygad om att mina kollegor kommer förstå!
 
Jag och några vänner planerar stor gemensam 30-års fest. Jag sitter och stirrar på min gästlista och får bara ångest av eländet :arghh::p
Skulle uppskatta lite allmänna reflektioner eller "såhär har/hade jag gjort" när det gäller att skära ner i listan..
Vi ska hyra in oss på lokal och har därför ett maxtak på antal gäster att förhålla oss till.

Just nu funderar jag på..
- Hur många bjuder man in i förhållande till max antal platser? Ska man kallt räkna med att många tackar nej? Har man reservlista och tidigt svarsdatum? Vad gör man om fler än man tänkt dyker upp?
- Bör man alltid bjuda med respektive även när man inte känner personen i fråga själv?
- Hur förhåller man sig till kollegor? Jag jobbar i en ganska liten arbetsgrupp (7 personer inkl mig själv + chef) och är mer vän med vissa än andra. Känner mig som ett arsle om jag inte bjuder alla men är egentligen bara 4 av 6 jag känner behov av att ha där.
- Likaså kompisgäng där man kommer mer överens med vissa än andra. I mitt fall är det min sambos kompisgäng där jag blivit bra vän med flera men inte alla. Vi umgås ofta hela gänget i andra situationer och jag misstänker att det kan vara känsligt från vissa håll om inte "alla" blir bjudna.

Jag har aldrig haft en såhär stor fest och definitivt aldrig behövt tänka på att skära ner någon gästlista.. Gah! Hoppas på kloka svar från er andra :D

Jag tänker hade gjort lite som vi gjorde på vårt bröllop. Bjudit de jag idag umgås med och känner att jag vill fortsätta umgås med. De som är tveksamma, som jag har i tanken mest för att jag "måste" de rök.
Angående respektive valde vi att bjuda med, då man på större fester vill ha sin andra halva med. Men där ska du gå på hur du hade känt om du blev bjuden men inte din sambo till en större händelse/fest.

Hade sedan haft ett tidigt osa datum för att sedan bjuda in andra om någon väljer att tacka nej. De som är anmälda och osade är de som får komma in. Det är ingen studenfest utan en tillställning där bara inbjudna är välkomna. Så hade jag i vart fall sett det.
 
Så som det låter för mig så är det en massa smågrejer som jag kan tänka mig retar folk. Hade det varit en grej hade det varit ok, men det verkar bli många. Du har kuvertavgift, säger att vissa respektive är välkomna och andra inte, vill låta bli att bjuda några få på jobbet, måste sålla hårt bland vilka du bjuder, du funderar på att ha reservlista (:yuck:) osv osv.
Det känns lite som en fest för din skull och på ditt sätt, inte för att ha kul tillsammans.
Men vem ska reta upp sig på allt det du tar upp? Om jag blir bjuden, så menar du att jag skulle kunna reta upp mig på kuvertavgiften, sen på festen skulle jag kunna reta upp mig på att Nisselinas man var bjuden men inte min och så skulle jag kunna reta upp mig på att jag bara stod på gästlistan? Fy 17, hoppas jag aldrig kommer ha så lättretliga vänner :nailbiting:
 
Jag har oxå lite svårt att gå på fester där min man inte är bjuden. Skulle han ha förhinder så skulle jag dock gå själv.
Det är lite som att mina vänner inte accepterar/tycker om mitt val av man. Men sedan beror det på vad för fest det är, är andra respektive bjudna? Om inte så skulle det inte göra mig något, men om andras är bjudna skulle det kännas otroligt konstigt.
 
Jag har oxå lite svårt att gå på fester där min man inte är bjuden. Skulle han ha förhinder så skulle jag dock gå själv.
Det är lite som att mina vänner inte accepterar/tycker om mitt val av man. Men sedan beror det på vad för fest det är, är andra respektive bjudna? Om inte så skulle det inte göra mig något, men om andras är bjudna skulle det kännas otroligt konstigt.
Men det handlar ju om plats?
Man har inte plats för hur många som helst.
 
Men det handlar ju om plats?
Man har inte plats för hur många som helst.

Då är det upp till värden att bestämma hur man vill göra. Vissa tackar nej pga kuvertavgift, vissa för att sambo inte är bjuden osv. Det är fortfarande värdens fest och denne som ställer kraven för inbjudan. det är inget jag som bjuden an bestämma över. Men det är även mitt val som gäst om jag väljer att gå och varför jag går/inte går.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 313
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 506
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp