Det här med gästlista till fest..

Bjud de du vill ha där, inte för att det känns som om du måste. Gnölar någon har de bevisat att de ändå inte var någon en hade velat ha där. Vill du ge något skäl vid ev gnöl säger du bara att det inte fanns plats för att bjuda alla.

Jag hade nog känt att kollegorna var lite trixigare än sambons kompisar men samtidigt, nog måste väl även de förstå att det är begränsat med plats och att det är rätt naturligt att bjuda de du är närmast. Hade det varit endast en person från jobbet du inte velat ha där hade jag bjudit denne ändå, att inte göra det hade varit rätt pissigt.

Jag hade inte bjudit in flera än vad som får plats eller haft en reservlista. Det känns om något som att bli inbjuden med armbågen.

Ja usch så svårt. På mitt jobb (ca 10 personer) var det en som gifte sig när jag var föräldraledig. Vi har jobbat ihop i ca 10 år och periodvis umgåtts. Även den blivande frun har jobbat på arbetsplatsen som vikarie flera perioder. Jag såg på Facebook att de gift sig och av bilderna att döma var alla kollegor där. Jag var inte ens bjuden. Det kändes väldigt konstigt. Jag hade sannolikt inte kommit, med en tvåmånadersbebis hade det mest blivit jobbigt, men så utanför jag kände mig :-(
Men absolut din fest, du väljer gäster. Men väljer man bort någon menar jag att det kan få folk att känna sig illa till mods. Kanske inget de säger till dig, men ändå
 
Etikettsdrottningen Ribbing skrev någon gång att om det är ett etablerat par (gifta, sambos etc) så bjuder man båda. Det kan jag förstå, men i dagens läge med unga människor är det kanske inte så många som är "etablerade" på det viset och då är det nog helt okej att bjuda bara en. Ribbing skrev också, apropå det att samma regler gäller för polyamorösa. Etablerat eller inte etablerat (vem som drar gränsen får avgöra).

Uppdatera gärna vilka reaktioner som kom! :D

Men det gäller väl bröllop? Inte vanlig fest?
 
Ja usch så svårt. På mitt jobb (ca 10 personer) var det en som gifte sig när jag var föräldraledig. Vi har jobbat ihop i ca 10 år och periodvis umgåtts. Även den blivande frun har jobbat på arbetsplatsen som vikarie flera perioder. Jag såg på Facebook att de gift sig och av bilderna att döma var alla kollegor där. Jag var inte ens bjuden. Det kändes väldigt konstigt. Jag hade sannolikt inte kommit, med en tvåmånadersbebis hade det mest blivit jobbigt, men så utanför jag kände mig :-(
Men absolut din fest, du väljer gäster. Men väljer man bort någon menar jag att det kan få folk att känna sig illa till mods. Kanske inget de säger till dig, men ändå
Men här tycker även jag att det är illa, är man tio bjuder man inte nio, men är man tjugo känns tio okej liksom.
 
Det visade sig att lokalen kan ta fler personer än vi först trodde, dock måste vi få kostnaderna klara och se hur mkt extra vi behöver lägga till per kuvert (vi vill inte ta mer än 300-350 per kuvert men gärna bjuda på lite dryck också). Blir det stora summor kommer vi nog ändå hålla nere antal personer.

Vi har många gemensamma vänner och så bestämde jag mig för att den äldre generationen familj (typ farmor) nog får komma på fika istället. Så då fick jag lite platser över och kanske kan få med tex kollegernas respektive :)
 
Ja usch så svårt. På mitt jobb (ca 10 personer) var det en som gifte sig när jag var föräldraledig. Vi har jobbat ihop i ca 10 år och periodvis umgåtts. Även den blivande frun har jobbat på arbetsplatsen som vikarie flera perioder. Jag såg på Facebook att de gift sig och av bilderna att döma var alla kollegor där. Jag var inte ens bjuden. Det kändes väldigt konstigt. Jag hade sannolikt inte kommit, med en tvåmånadersbebis hade det mest blivit jobbigt, men så utanför jag kände mig :-(
Men absolut din fest, du väljer gäster. Men väljer man bort någon menar jag att det kan få folk att känna sig illa till mods. Kanske inget de säger till dig, men ändå
Ja jag har bestämt mig för att bjuda alla på jobbet. Förutom chefen då ;)
 
Det visade sig att lokalen kan ta fler personer än vi först trodde, dock måste vi få kostnaderna klara och se hur mkt extra vi behöver lägga till per kuvert (vi vill inte ta mer än 300-350 per kuvert men gärna bjuda på lite dryck också). Blir det stora summor kommer vi nog ändå hålla nere antal personer.

Vi har många gemensamma vänner och så bestämde jag mig för att den äldre generationen familj (typ farmor) nog får komma på fika istället. Så då fick jag lite platser över och kanske kan få med tex kollegernas respektive :)

Fy sa besviken jag blivit om jag blivit bjuden pa fika istallet for fest bara for att jag ar farmor. :cautious: Nu ingar jag i flera fall i samma kompis gang som mitt barn :cool: och stormtrivs med fester dar vi alla ar inbjudna.:p
 
Fy sa besviken jag blivit om jag blivit bjuden pa fika istallet for fest bara for att jag ar farmor. :cautious:
Jag tänker att en känner sina släktingar relativt bra och vet vad dessa skulle uppskatta?

Min farmor hade tex surat sig igenom en hel fest (möjligtvis bröllop undantaget) men hon älskar när vi i närmsta familjen lunchar eller åker till roliga caféer ihop. Så att eh, hon har inte och kommer aldrig bli inbjuden till de enstaka festerna jag har. :angel: :D
 
Apropå det där med att bjuda båda eller bara den ena i ett par:
Mina föräldrar har varit tillsammans i 23 år, gifta i 21 dito. Jag tror helt seriöst att det är lättare för mig att räkna de få gångerna de "gått som par" på någons bjudning, än tvärtom. Och nu pratar vi inte bara om bjudningar där den bjudande bara känner den ena av de, utan även sådana där man typ "lärt känna den andra via den ena". Men trots att mina föräldrar är "grav-konservativa" 50-talister har de aldrig rynkat på näsan åt det utan gått på bjudningar på varsitt håll och varit nöjda/glada över det ändå.

Jag köper absolut om du själv hade kunnat bjuda 150-200 pers, då hade jag kanske tyckt att du skulle vara lite frikostig. Men när du ska dela med 3 andra och det trots allt inte blir så många personer du kan bjuda, tycker jag absolut att du bara ska bjuda de du verkligen vill ha där. Sen får ev. surmopsar bli sura.
 
Håller helt med. Jag körde lite efter devisen "skulle jag höra av mig till den här för att umgås bara vi två" = solklar inbjudan till festen, resten var sådana som jag gärna ville ha med på festen men inte på bekostnad av andra närmre vänner :)
Jag bjöd förövrigt den äldre generationen i min släkt, men de är också ganska få.
 
Fy sa besviken jag blivit om jag blivit bjuden pa fika istallet for fest bara for att jag ar farmor. :cautious: Nu ingar jag i flera fall i samma kompis gang som mitt barn :cool: och stormtrivs med fester dar vi alla ar inbjudna.:p
Alltså min farmor är gammal och mår oftast inte så bra. Hade jag trott att hon skulle ha roligt så självklart! Men jag är väldigt säker på att det skulle bli jättejobbigt för henne.
Vill hon komma så får hon, men jag räknar med att hon inte kommer vilja.
 
Men det gäller väl bröllop? Inte vanlig fest?

Nej, ska man följa strikt etikett är det nog att inte dela på "etablerade par" (gifta/sambo el likn) utan erbjuda möjligheten att ta med respektive, även på "vanlig fest". Undantag för personal- och föreningsfester och mer slutna sammansättningar.

Så vill man inte ha dit någons respektive som man inte känner eller inte tycker om eller av någon personlig anledning inte vill ha med, tolkar jag det som att man som huvudregel "ska" låta bli att bjuda sin egentliga kompis/släkting också, eller att den förväntas tacka nej.

"Den som bjuder kan inte utesluta en del av paret, finns det en konflikt eller ett ogillande från inbjudarens sida mot en person i parrelationen får man avstå från att bjuda någon av dem. Det kan finnas skäl att bjuda en i paret när det gäller selektiva bjudningar som föreningsvänner, arbetskamrater, kusiner, skolkamrater från förr eller liknande grupper. Annars bjuds båda - eller alla i paret. Om inbjudaren anser att det inte finns plats för alla och därför vill bjuda bara den ena i paret, ska man ha den kulturen i umgänget och samma mönster ska gälla för samtliga gäster."

Dvs, enligt Ribbing då. Själv håller jag med om att man ska bjuda dem man själv vill och anser sig kunna ha med, och blir någon stött över det så får den väl utebli eller ordna sina egna fester med egna regler.
 
Jag har inga problem med att gå på fest utan killen. Och ser inga problem med om han går utan mig. Detsamma gäller omvänt.
Sen går vi ofta på fest ihop också. Men blir det så att bara en bjuds skulle ingen av oss fastna vid det.
Ingen av mina vänner heller som tur är.
 
Jag bjuder dom/den som jag vill bjuda. Min fest då bestämmer jag vem jag vill ha där. Passar det inte så är det inte mina problem. Vill folk sitta hemma och tjura för att partnern inte fick följa med så kan dom göra det. Dom blir inte bjudna fler gånger.
 
Alltså, de flesta potentialla gäster bör väl förstå inbjudarens dilemma, och ha överseende med att denne säkert gjort sitt bästa att sätta ihop en trevlig grupp som passar inom budget och övriga begränsningar, och att denne inte menar att förolämpa eller uppröra med sina inbjudningar.
Dessutom vet man väl som potentiell gäst också hur nära ens relation till festplaneraren är, och kan själv uppskatta att man inte alltid kommer högst på listan?

Jag menar väl att man får vara lite ödmjuk och bara liksom uppskatta de inbjudningar som kommer ens väg - fester är ju ett kul extra, knappast något man har "rätt" till!

Edit: personligen skulle jag i de flesta scenarion också hellre slippa att följa med en pojkvän på en fest där jag känner få - alldeles för utmattande att vara så social alltför ofta - då ser jag hellre att han går själv och har trevligt :)
 
Jag spinner lite vidare med tanke på mitt senaste inlägg - hoppas TS intr har något emot detta :)

Hur ser ni på att halva paret tackar nej till en gemensam inbjudan?
Finns ju en hel hög med möjliga scenarion, där i mitt tycke, svaren varierar; men om vi tänker oss ett scenario där PV med partner blivit inbjuden till barndomsväns 30års fest. PV och vän umgås sällan, och är inte längre nära vänner, och de bor en jit ifrån varandra - men han vill gå får gamla tiders skull.
Du känner inte dessa personer, och kommer troligen ej träffa dem igen. Är det OK att tacks nej till inbjudan (och låta PV ensam) om du hade andra planer för kvällen? Inga planer men du bara pallar inte?
 
Jag spinner lite vidare med tanke på mitt senaste inlägg - hoppas TS intr har något emot detta :)

Hur ser ni på att halva paret tackar nej till en gemensam inbjudan?
Finns ju en hel hög med möjliga scenarion, där i mitt tycke, svaren varierar; men om vi tänker oss ett scenario där PV med partner blivit inbjuden till barndomsväns 30års fest. PV och vän umgås sällan, och är inte längre nära vänner, och de bor en jit ifrån varandra - men han vill gå får gamla tiders skull.
Du känner inte dessa personer, och kommer troligen ej träffa dem igen. Är det OK att tacks nej till inbjudan (och låta PV ensam) om du hade andra planer för kvällen? Inga planer men du bara pallar inte?
Jag har inte ens reflekterat över att det inne skulle vara okey.
 
Jag spinner lite vidare med tanke på mitt senaste inlägg - hoppas TS intr har något emot detta :)

Hur ser ni på att halva paret tackar nej till en gemensam inbjudan?
Finns ju en hel hög med möjliga scenarion, där i mitt tycke, svaren varierar; men om vi tänker oss ett scenario där PV med partner blivit inbjuden till barndomsväns 30års fest. PV och vän umgås sällan, och är inte längre nära vänner, och de bor en jit ifrån varandra - men han vill gå får gamla tiders skull.
Du känner inte dessa personer, och kommer troligen ej träffa dem igen. Är det OK att tacks nej till inbjudan (och låta PV ensam) om du hade andra planer för kvällen? Inga planer men du bara pallar inte?
Ja absolut ok att tacka nej
 
Jag hade nog skrivit en notis på inbjudningen att "pga platsbrist så avser inbjudan enbart de som står på inbjudan" för att det inte ska bli några frågetecken och man får svara på miljoner frågor om "får jag ta med partner/ kk/ kompis/ barnen/ hunden/ katten/ hästen/ påfågeln"

Skulle inte ha något problem om min sambo inte blev inbjuden eller tvärtom av utrymmesskäl, tyckte det var FINT att min bästa vän bjöd in min sambo på deras bröllopsfest fast hon inte ens träffat killen men inget jag hade räknat med när inbjudan kom var det dessutom rätt nytt, för min del hade jag kunnat gå ensam.

En helt annan grej om det är utpekat specifikt att "alla är välkommen UTOM du" utan god anledning på random kompisfest.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 312
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp