MissFideli
Trådstartare
Samma här. Dessutom gillar jag inte att de på vissa ställen direktreglerar (och tar betalt för det!) Utan att fråga specifikt om det innan...
Det skulle jag också bli riktigt putt på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här. Dessutom gillar jag inte att de på vissa ställen direktreglerar (och tar betalt för det!) Utan att fråga specifikt om det innan...
Det är väl inte ovanligt att man hellre fördelar kostnader på "allt", annars skulle ju tex en operation bli helt orimligt dyr. En klinik som har en viss utrustning, personalkostnader osv måste självklart fördela kostnaderna så att de har en möjlighet att gå runt. Om man har en liten, enkel skada så kan man vända sig till mindre aktörer som inte har samma utbud och priser.Jag undrar ännu mer över prissättningen när man läser om de enklare ingrepp där priser jämförts. Är det så att man låter samtliga patienter betala för den dyra utrustningen oavsett anledning till besöket. Får t.ex. ägaren till hunden som klipper klor vara med och betala för röntgenutrustning osv? I så fall verkar det lite galet. Så gör man inte inom min bransch, där läggs kostnaden för dyr utrustning på de kunder som använder den.
Har hänt mig ett par gånger, men har berott på att receptionisten även fungerar som djursjukvårdare och inte alltid har möjlighet att diskutera fakturan när man är kvar. Jag tror att det kanske är vanligare att man vill ha direktreglering på högre belopp. Så hon är förlåten , även om det blir lite att hålla reda på när det blir en blandning av fakturor och direktregleringar.Samma här. Dessutom gillar jag inte att de på vissa ställen direktreglerar (och tar betalt för det!) Utan att fråga specifikt om det innan...
Såklart förs alltid en diskussion med djurägaren. Men många (inte alla) som inte har försäkring väljer att avstå saker pga kostnaden.Jag hoppas verkligen att så här inte är fallet när jag behöver veterinär till mina djur! Jag har alltid förutsatt att jag blir informerad om alla möjligheter oavsett om jag har djuret försäkrat eller inte, kanske jag måste börja fråga särskilt om detta?
Fast jag tycker det är ett oskick. Dels så kanske man inte vill utnyttja försäkringen, dels så är det inte okey är ta betalt för något som inte efterfrågats.Har hänt mig ett par gånger, men har berott på att receptionisten även fungerar som djursjukvårdare och inte alltid har möjlighet att diskutera fakturan när man är kvar. Jag tror att det kanske är vanligare att man vill ha direktreglering på högre belopp. Så hon är förlåten , även om det blir lite att hålla reda på när det blir en blandning av fakturor och direktregleringar.
Väldigt irriterande. Standardförfarandet borde ju vara att inget direktreglering sker om inte djurägaren uttryckligen vid betalning säger till att det skall göras.Fast jag tycker det är ett oskick. Dels så kanske man inte vill utnyttja försäkringen, dels så är det inte okey är ta betalt för något som inte efterfrågats.
Problemet är att det inte är fri konkurrens. Dels handlar det om geografi och avstånd men framförallt om att flertalet har en försäkring som tar udden av prisskillnaderna. Hade kunderna fått betala hela notan hade de varit mer priskänsliga.Nej varför det? Varför måste det vara samma pris? Det är ju inte direkt så att statliga prissättningsbyrån sätter priserna fortfarande.
Förstår inte riktigt denna hysterin med att allt skall kosta likadant. Vi har ju fri konkursens och prissättning är ett sätt att konkurrera med andra på.
Fast jag menar inte att jämföra med distriktet utan med andra kliniker.
Såklart finns användning för utrustningen men hur ofta, undrar jag. Hur många hästar har du t ex ultraljudat hjärtat på...?
Ja det är en av grejerna jag gillar med den lilla kliniken jag använder mest. De frågar innan de gör något och lyssnar på vad jag säger och de försöker ta hänsyn till djuren som individer.Väldigt irriterande. Standardförfarandet borde ju vara att inget direktreglering sker om inte djurägaren uttryckligen vid betalning säger till att det skall göras.
Det är standardförfarande att man frågar djurägaren. (Där jag jobbat i alla fall) Sen händer det att det blir fel.Väldigt irriterande. Standardförfarandet borde ju vara att inget direktreglering sker om inte djurägaren uttryckligen vid betalning säger till att det skall göras.
Ja, de behöver ju veta när de ska upphöra med behandling. Oavsett om jag har djuret försäkrat eller ej så vill jag såklart att min veterinär vet hur mycket jag kan betala så att jag inte står där med en räkning som jag inte kan betala. Det är nog varken jag eller veterinären intresserad av.Men vilket försäkringsbolag man har frågar Blå Stjärnan också. Är inte djuret försäkrat så måste man betala innan tex operation. Innan lite större operationer får man också skriva vad man har för tak. Ser inget konstigt med det. Det är väl jättebra att kliniken vet vad för smärtgräns man har ekonomiskt.
Här nere är det väldigt gott om kliniker både till häst och smådjur. De riktigt bra klinikerna ligger högt i pris.Problemet är att det inte är fri konkurrens. Dels handlar det om geografi och avstånd men framförallt om att flertalet har en försäkring som tar udden av prisskillnaderna. Hade kunderna fått betala hela notan hade de varit mer priskänsliga.
Det är sunt med spridning av priser ja. Men när skillnaderna är stora så kan man fråga sig varför och om skillnaden är skäligt och kolla närmre på varför. Är det sedan olika beroende på om försäkringen betalar eller inte känns det oseriöst. Är det välgörenhet att kanske halvera priset för oförändrade, eller oskäligt för den försäkrade?Jag har aldrig haft problem att få en prisuppgift. Dock har det alltid varit med tillägget "Om inget mer inträffar".
Jag skrev att apoteken inte går att jämföra med djursjukhusen för att bla apoteken inte har dyra inventarier.
Agria har väl redan nu någon/några ställen som är svartlistade. Dvs man får ingen ersättning om man väljer dessa ställen.
Djurägare måste helt enkelt bli bättre på att fråga om pris innan. Mycket från gamla tider som hänger kvar.
Fortfarande så tycker jag att det är sundare med spridning av priserna än priser som liknar varandra. Kartellbildning är mycket svårare att komma åt.
Här finns ju hur mycket möjligheter som helst för försäkringsbolagen att styra åt de kliniker man vill skall användas.
Jag har aldrig någonsin varit med om att varken Evidensia, Anicura eller privat klinik direktreglerat utan att fråga innan, även om samtliga vetat vilket bolag vi har. Och då har jag varit hos veterinären MÅNGA gånger, så jag har ett ganska bra statistiskt underlagVäldigt irriterande. Standardförfarandet borde ju vara att inget direktreglering sker om inte djurägaren uttryckligen vid betalning säger till att det skall göras.
Nej jag har heller aldrig varit med om det men det betyder inte att det inte händer. Men jag inbillar mig då att det mest varit av misstag, att det bara gått av farten.Jag har aldrig någonsin varit med om att varken Evidensia, Anicura eller privat klinik direktreglerat utan att fråga innan, även om samtliga vetat vilket bolag vi har. Och då har jag varit hos veterinären MÅNGA gånger, så jag har ett ganska bra statistiskt underlag
Om någon person gjort det på någon klinik så skulle jag tippa på att det bara är att bestrida kostnaden.
Sist jag var på Evidensia var det en kvinna där med sin katt, hon hade inte så mycket pengar och behövde få direktreglering gjord, samtidigt kände hon att hon inte hade råd att betala extra 150 kr för direktregleringen, så då fixade hon i receptionen så att hon slapp betala det.
Faktiskt är det en del jobb att skicka in för direktreglering, så jag tycker det är vettigt att de tar betalt. Det är ju inte som om deras system är ihopkopplade med försäkringsbolagen och de bara behöver trycka på en knapp..
Ja granskning är inget fel på. Men ta tex sterilisering av tik (icke akut). När jag kollade förra sommaren så var skillnaden mycket stora. Dyrast var Blå Stjärnan i Göteborg och billigast var en stor klinik i Malmö som just har den profileringen (billig bra klinik). Skillnaden var dubbla priset. Det är ju ett ingrepp man får betala själv.Det är sunt med spridning av priser ja. Men när skillnaderna är stora så kan man fråga sig varför och om skillnaden är skäligt och kolla närmre på varför. Är det sedan olika beroende på om försäkringen betalar eller inte känns det oseriöst. Är det välgörenhet att kanske halvera priset för oförändrade, eller oskäligt för den försäkrade?