Rätt eller fel med skrönor, jag har hört lite för många olika för att det inte ska ligga något bakom, så borde veterinären erbjuda olika alternativ utan om hästen är försäkrad. Hade din varit försäkrad hade du troligen opererat din " hagprydnad".Jag har själv varit med om att en sådan skröna startat.
Gällde en operation i en led. När veterinären förstod att hästen inte var försäkrad och att ägaren (jag) inte var så rik så föreslog denna en kortisonbehandling av leden istället för en titthålsoperation. Inte alls lika effektivt och risk att skadan kom tillbaka om några år om hästen blev bra nu. Risken var också stor att hästen inte blev helt bra.
Eftersom hästen ändå bara skulle gå som hagprydnad, eventuellt skogsmulle om den klarade av det så valde jag kortisonbehandlingen.
Tjejen som då åkte med mig som sällskap fick det till att veterinären prutade ner kostnaden från 15 000 kr till 3000 kr när han fick reda på att hästen inte var försäkrad. Denna felaktighet fick ett eget liv och lever fortfarande nu 15 år senare.