Jag har fått höra ganska mycket att jag borde bli polis/militär, faktiskt. Särskilt då jag har en del sådana i min närhet. Men, det spelar ju egentligen ingen roll. Klart att jag har tänkt på det fram och tillbaka, men jag vet ju att jag inte vill det, det är inte höjden av lycka för mig.
Så, jag tänker att om det hade varit vad som helst förutom barn, som är så socialt laddat, hade du tvivlat lika mycket då, eller hade det varit lättare att acceptera att du inte vill? Kvinnor är ju conditioned sedan barnsben att det är fint att skaffa barn, precis som jag varit conditioned sedan barnsben att det är fint/bra för en man att tjäna staten på sitt sätt (polis, militär). I ett historiskt perspektiv är det inte så annorlunda.
Så, jag tänker att det finns två saker som i huvudsak skapar tvivel men som inte kommer inifrån dig; nationalistisk conditioning över århundradena, samt att din sambo vill. Men ingen av dem är ju egentligen tvivel som kommer inifrån dig. Vilket säger ganska mycket.
Men jag kan ju vara helt ute och cykla med min analys. Kanske kommer tvivlet inifrån ändå. Det kan ju bara du veta, men jag tänker att det är värt att tänka på att separera de olika punkterna.