Jag går till läkare när barnen är på fsk om besöket ligger på deras ordinarie schematid. Har ej frågat om det är ok men tänker att alternativen är orimliga - ta med dem? Det är bäckenbottencentrum jag är frekvent besökare hos, det skulle vara totalt olämpligt att ta med barnen. Iofs hade det inte blivit nån undersökning med klåfingrig 1,5-åring lös i rummet. Pappan får ta barnen när jag är där? Då får han ta ledigt från jobbet, hämta ungarna en timme och sen lämna dom igen. Om vi bortser helt från hur det påverkar pappans arbete så hade det inte heller varit det bästa för barnen, framförallt inte eftersom det inneburit en extra lämning och fel i rutinerna.
Jobbar jag hemma så rastar jag hunden när barnen är på fsk. Det är tillåtet att göra ärenden, träna osv på lunchen, enligt den information vi fått. Så då lägger jag min lunchrast på en promenad.
Gällande @sjoberga s halmgubbe så har jag en liknande: jag har en halvtimme till jobbet. Det är också vad jag har till närmsta stad, ja faktiskt fyra städer, som alla är en halvtimme bort. Behöver barnen nya stövlar borde jag alltså sluta jobba i Staden, köra 30 min för att hämta barnen, köra 30 min tillbaka till Staden, köpa stövlar och köra hem 30 min igen. Vi skulle också kunna köra ens ärende på helgen, det är ju ett bättre alternativ men ändå 60 min onödigt körande. Så jag erkänner, jag har fuskat: jag svänger inom skoaffären på vägen hem. (Varför inte på lunchen? För att det kräver att jag sätter mig i bilen så det går totalt sett mer tid när jag måste köra tillbaka till jobbet.)
Ja, det är ett sådant ärende som inte får göras och ja, du ska egentligen göra som du skriver. Men om vi till exempel istället för att köpa stövlar till barnet, som ju kanske kan gå snabbt och enkelt, säger att du ska köpa skor till dig själv. Det innebär ju ofta en del provande och tittande och kan lätt ta, säg en halvtimme-timme.
Tycker du det är okej också?
Läkare/tandläkare under arbetstid är i vår kommun okej, men det kan ju säkert variera beroende på vad tillämpningsreglerna säger i din kommun.