Det är inte föris uppgift

Jag går till läkare när barnen är på fsk om besöket ligger på deras ordinarie schematid. Har ej frågat om det är ok men tänker att alternativen är orimliga - ta med dem? Det är bäckenbottencentrum jag är frekvent besökare hos, det skulle vara totalt olämpligt att ta med barnen. Iofs hade det inte blivit nån undersökning med klåfingrig 1,5-åring lös i rummet. Pappan får ta barnen när jag är där? Då får han ta ledigt från jobbet, hämta ungarna en timme och sen lämna dom igen. Om vi bortser helt från hur det påverkar pappans arbete så hade det inte heller varit det bästa för barnen, framförallt inte eftersom det inneburit en extra lämning och fel i rutinerna.

Jobbar jag hemma så rastar jag hunden när barnen är på fsk. Det är tillåtet att göra ärenden, träna osv på lunchen, enligt den information vi fått. Så då lägger jag min lunchrast på en promenad.

Gällande @sjoberga s halmgubbe så har jag en liknande: jag har en halvtimme till jobbet. Det är också vad jag har till närmsta stad, ja faktiskt fyra städer, som alla är en halvtimme bort. Behöver barnen nya stövlar borde jag alltså sluta jobba i Staden, köra 30 min för att hämta barnen, köra 30 min tillbaka till Staden, köpa stövlar och köra hem 30 min igen. Vi skulle också kunna köra ens ärende på helgen, det är ju ett bättre alternativ men ändå 60 min onödigt körande. Så jag erkänner, jag har fuskat: jag svänger inom skoaffären på vägen hem. (Varför inte på lunchen? För att det kräver att jag sätter mig i bilen så det går totalt sett mer tid när jag måste köra tillbaka till jobbet.)


Ja, det är ett sådant ärende som inte får göras och ja, du ska egentligen göra som du skriver. Men om vi till exempel istället för att köpa stövlar till barnet, som ju kanske kan gå snabbt och enkelt, säger att du ska köpa skor till dig själv. Det innebär ju ofta en del provande och tittande och kan lätt ta, säg en halvtimme-timme.
Tycker du det är okej också?
Läkare/tandläkare under arbetstid är i vår kommun okej, men det kan ju säkert variera beroende på vad tillämpningsreglerna säger i din kommun.
 
Gör någon skillnad på det nu mer? Gick i skolan på 90-talet och det var lärare eller fröken för alla. Var ingen redan då som sa magister bara för att personen var XY.

Vad jag kommer ihåg som gick i skolan ännu tidigare var att man inte sa varken lärare, fröken eller magister utan förnamnet. Var en chock när jag började i en internationell skola och plötsligt var det Miss (aldrig Mrs) och Mister.
 
Gör någon skillnad på det nu mer? Gick i skolan på 90-talet och det var lärare eller fröken för alla. Var ingen redan då som sa magister bara för att personen var XY.
När jag gick i skolan sa vi fröken eller magistern beroende på kön :)

Å så sa vi dagmamma för dagis var inte uppfunnet då :rofl:
 
Jag minns tyvärr inte att vi hade några manliga pedagoger då jag var mycket ung (samt gick hos dagmamma de första åren) men i skolan använde vi mest lärarnas namn helt enkelt. :)
 
Det kan väl inte vara föräldrarna som lär barnen föris. Kan det vara personalen på föris som lär ungarna att dom går i föris?

Ingen aning. På vår förskola har jag aldrig hört det vi sägas av någon. Våra barn säker förskola, verkar inte varit några bekymmer att lära sig…
 
Vad jag kommer ihåg som gick i skolan ännu tidigare var att man inte sa varken lärare, fröken eller magister utan förnamnet. Var en chock när jag började i en internationell skola och plötsligt var det Miss (aldrig Mrs) och Mister.
Lågstadiet hade vi kvinnlig fröken eller namn. Mellanstadiet hade vi en som hette klimpen och det var det du sa.
 
Ja, det är ett sådant ärende som inte får göras och ja, du ska egentligen göra som du skriver. Men om vi till exempel istället för att köpa stövlar till barnet, som ju kanske kan gå snabbt och enkelt, säger att du ska köpa skor till dig själv. Det innebär ju ofta en del provande och tittande och kan lätt ta, säg en halvtimme-timme.
Tycker du det är okej också?
Läkare/tandläkare under arbetstid är i vår kommun okej, men det kan ju säkert variera beroende på vad tillämpningsreglerna säger i din kommun.

Varför skulle @soom tycka det är okej att prova skor i en timme utifrån det som skrevs?

Tänker att det är väl sunt förnuft som borde råda även där? Ungefär som att jag tror att de flesta är helt okej med att en kollega svarar på ett kort privat samtal på arbetstid. Utan för den sakens skull tycka att det är okej att kollegan pratar i en timme om oväsentligheter?
 
Arbetar själv i förskola och det är inte föräldrarna som hoppar in på affären för att köpa en mjölk man vill komma åt. Det är de föräldrarna som har lediga dagar och ändå lämnar sina barn 7-17 trots ledighet.
Ni skulle bara veta hur många föräldrar det är som gör så.
 
Jag ser mycket hellre att skatt som läggs på förskola delvis ”felaktigt” går till att barnen får vara där om föräldern någon gång i veckan måste handla mat, i stället för till någon pappersnisse som måste granska föräldrars evigt ändrade scheman. För annars lär det realistiskt inte alls hinnas med… Handlar en förälder när barnet är kvar på förskolan så får alla en mindre högljudd upplevelse i mataffären när vi är trötta efter jobbet och barnen får i stället åka direkt hem och slipper få ett raseriutbrott på golvet i en affär med en lika trött och uppgiven förälder bredvid.
 
Arbetar själv i förskola och det är inte föräldrarna som hoppar in på affären för att köpa en mjölk man vill komma åt. Det är de föräldrarna som har lediga dagar och ändå lämnar sina barn 7-17 trots ledighet.
Ni skulle bara veta hur många föräldrar det är som gör så.

Men om ni som arbetar i förskolan vet om att det sker, varför hanteras det inte då? Förskolan har ju alla möjligheter att kräva in intyg från det ”misstänkta” fallet utan att bedöva granska kommunens samtliga föräldrar?
 
Men om ni som arbetar i förskolan vet om att det sker, varför hanteras det inte då? Förskolan har ju alla möjligheter att kräva in intyg från det ”misstänkta” fallet utan att bedöva granska kommunens samtliga föräldrar?
Jag tror att Eslövs fallet kommer att bli en väckarklocka för övriga kommuner framöver.
 
Ja, det är ett sådant ärende som inte får göras och ja, du ska egentligen göra som du skriver. Men om vi till exempel istället för att köpa stövlar till barnet, som ju kanske kan gå snabbt och enkelt, säger att du ska köpa skor till dig själv. Det innebär ju ofta en del provande och tittande och kan lätt ta, säg en halvtimme-timme.
Tycker du det är okej också?
Läkare/tandläkare under arbetstid är i vår kommun okej, men det kan ju säkert variera beroende på vad tillämpningsreglerna säger i din kommun.
Det blir ju orimligt i stövelexemplet. En timme, 8 mil, onödigt bilåkande för nåt som löses med 15 min och tre km extra på vägen. 15 min som jag dessutom kortar lunchen med så att jag får ihop min arbetstid och ändå kan hämta i tid. (Jag nämner bara restiden för det hade ju fått ske på en helg, att få till det på en vardag med två trötta och hungriga barn hade ju otvivelaktigt blivit katastrof)
Nej, jag går inte och shoppar en timme med barnen på förskola, det är snabba ärenden det handlar om, oftast barnrelaterade. Ska jag handla skor till mig själv så får jag göra det när pappan hämtar (eller på lunchen, för det är ju ok har dom sagt, men då blir det den där extra bilresan och det slipper jag helst)
 
Arbetar själv i förskola och det är inte föräldrarna som hoppar in på affären för att köpa en mjölk man vill komma åt. Det är de föräldrarna som har lediga dagar och ändå lämnar sina barn 7-17 trots ledighet.
Ni skulle bara veta hur många föräldrar det är som gör så.
Då tycker jag du ska visselblåsa. Kan ske anonymt. Det är ju ändå ett brott mot regler/lagen
 
Det blir ju orimligt i stövelexemplet. En timme, 8 mil, onödigt bilåkande för nåt som löses med 15 min och tre km extra på vägen. 15 min som jag dessutom kortar lunchen med så att jag får ihop min arbetstid och ändå kan hämta i tid. (Jag nämner bara restiden för det hade ju fått ske på en helg, att få till det på en vardag med två trötta och hungriga barn hade ju otvivelaktigt blivit katastrof)
Nej, jag går inte och shoppar en timme med barnen på förskola, det är snabba ärenden det handlar om, oftast barnrelaterade. Ska jag handla skor till mig själv så får jag göra det när pappan hämtar (eller på lunchen, för det är ju ok har dom sagt, men då blir det den där extra bilresan och det slipper jag helst)

Lite grann precis det jag försöker förklara. Skillnaden på fusk och fusk.
Tekniskt sett fuskar du i bägge exemplen (om du nu hade gjort som i andra exemplet) men i stövelexemplet berättar du ju samtidigt att du istället drar ner din rast och hämtar inom rätt tid.
Det vi menar med fusk är de som redan från början lägger på extra tid i barnens schema, för att kunna göra saker som exempelvis handla egna skor som kan ta en timme.
Eller som ovanstående säger, de som lämnar barnen hela dagen fast de är lediga.
Det finns de som utan skrupler lämnar sina barn en hel dag för att åka till Ullared tex.
 
Varför skulle @soom tycka det är okej att prova skor i en timme utifrån det som skrevs?

Tänker att det är väl sunt förnuft som borde råda även där? Ungefär som att jag tror att de flesta är helt okej med att en kollega svarar på ett kort privat samtal på arbetstid. Utan för den sakens skull tycka att det är okej att kollegan pratar i en timme om oväsentligheter?

Se mitt svar till @soom nedan. Hoppas det förklarar min fråga :)
 
Då tycker jag du ska visselblåsa. Kan ske anonymt. Det är ju ändå ett brott mot regler/lagen
I dagsläget får/ska vi inte ifrågasätta föräldrarna när de lägger in barnens scheman. Vi ska lita på föräldrarna. I min kommun alltså.
Antar att det är det Eslövs kommun upptäckt inte fungerar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp