Det är inte föris uppgift

Jaha, jag tolkade det som en fråga till mig eftersom du citerade även mitt svar angående stövelexemplet, men då är jag med.

Min gissning är att de väljer att göra så för att kunna komma åt även alla de som de inte vet fuskar, men som garanterat finns.

Förlåt det är jag som är snurrig! Jag blandade ihop ditt inlägg med det som @Sofie.S om vilka de ville "komma åt".

Angående stövelexemplet så är jag helt med dig på att medvetet lägga till tid på schemat för att göra privata ärenden definitivt är fusk. Eller för den delen att lämna barnen en ledig dag om det inte är överenskommet. Att gå lite tidigare från jobbet för att hinna med ett kort ärende och ändå hämta inom barnens ordinarie tid drabbar ju verkligen ingen och faller inom det sunda förnuftet (enligt mig).
 
I det här fallet har piteå kommun den regeln. Då kan ju inte föris personal bara gå emot kommunen och tillåta föräldrar att ha ungar på föris när föräldrar är lediga. Det är ju tjänstefel

Antar att Eslöv resonerar i samma banor
Vad menar du med kommunen? "Föris personal" är en del av kommunen. Har kommunen rätt att gå emot sina egna regler? Ja troligen, det blir nog svårt att driva den frågan i varje fall. Man har ju tex inte skrivit ut någon sanktion metod för föräldrar som inte följer regelverket så det kan bli svårt att bestraffa dom på något sätt mer än att möjligen tala med dom. Jag har tex svårt att tänka mig att man kan stänga av barn från förskolan för att deras föräldrar har valt att ha dom där när de själva är lediga en dag. Möjligen skulle man kunna ta ut någon extra avgift men det måste nog vara beskrivet innan och det känns som en rätt omfattande process att bevisa och kräva ut. Så nej det är nog knappast tjänstefel att inte "göra något" åt fuskande föräldrar.
 
Förlåt det är jag som är snurrig! Jag blandade ihop ditt inlägg med det som @Sofie.S om vilka de ville "komma åt".

Angående stövelexemplet så är jag helt med dig på att medvetet lägga till tid på schemat för att göra privata ärenden definitivt är fusk. Eller för den delen att lämna barnen en ledig dag om det inte är överenskommet. Att gå lite tidigare från jobbet för att hinna med ett kort ärende och ändå hämta inom barnens ordinarie tid drabbar ju verkligen ingen och faller inom det sunda förnuftet (enligt mig).

Ja, men då är vi ju helt överens :)
 
I det här fallet har piteå kommun den regeln. Då kan ju inte föris personal bara gå emot kommunen och tillåta föräldrar att ha ungar på föris när föräldrar är lediga. Det är ju tjänstefel

Antar att Eslöv resonerar i samma banor

Tjänstefel? Vet du vad det innebär? :)

Om personal på en förskola är för generösa mot föräldrarna vad gäller vistelsetider i förhållande till kommunens regler så blir det en intern fråga för organisationen att lösa inom given budget. Lite som ifall personalen varit för frikostiga med ritpapper eller flingor till mellis. Och får lösas efter hur stort problemet är.

Det är inte en fråga för varken förvaltningslagen eller brottsbalken.
 
Börjar fundera på varför det finns behov av förskola som barnpassning när föräldrar är på gym eller är det bara här gym erbjuder barnpassning när föräldrar gymar?


Det verkar på det jag läst om varför de behöver lämna in intyg från arbetsgivaren att en del föräldrar lägger till en del tid någon eller några dagar i veckan utöver arbetstiden och restid. Enligt vad jag läst så lägger en del föräldrar till tid för att storhandla, gå på gym eller göra någon annan tidskrävande aktivitet efter jobbet för att få ihop vardagspusslet.
 
Gick in och läste en del på familjeliv av nyfikenhet för att se om detta med timmar på förskola verkar vara något diskussionsämne . Detta då jag inte har några kompisar med barn i den här åldern. Blev faktiskt rätt förvånad att det förekom väldigt många trådar om hur man fick fler timmar på förskola genom att fuska på ett eller annat sätt eller där folk efterfrågar tips för hur de kan fuska. . Det var trådar med rätt många svar.

Det mest chockerande inlägget för mig och som kändes väldigt sorgligt var någon som ville ta med sitt barn till psykolog för att få ett intyg om speciella behov även fast barnet inte hade några svårigheter eller särskilda behov enligt inlägget. Personen ville att barnet skulle få gå på heltid när hon fick ytterligare ett barn och förskoletid begränsades till 15 timmar för första barnet. Jag hoppas verkligen inte att det låg så mycket sanning i det inlägget, hon menade att hon kraftigt skulle överdriva problem med barnet inför psykologen 🙁
 
Gick in och läste en del på familjeliv av nyfikenhet för att se om detta med timmar på förskola verkar vara något diskussionsämne . Detta då jag inte har några kompisar med barn i den här åldern. Blev faktiskt rätt förvånad att det förekom väldigt många trådar om hur man fick fler timmar på förskola genom att fuska på ett eller annat sätt eller där folk efterfrågar tips för hur de kan fuska. . Det var trådar med rätt många svar.

Det mest chockerande inlägget för mig och som kändes väldigt sorgligt var någon som ville ta med sitt barn till psykolog för att få ett intyg om speciella behov även fast barnet inte hade några svårigheter eller särskilda behov enligt inlägget. Personen ville att barnet skulle få gå på heltid när hon fick ytterligare ett barn och förskoletid begränsades till 15 timmar för första barnet. Jag hoppas verkligen inte att det låg så mycket sanning i det inlägget, hon menade att hon kraftigt skulle överdriva problem med barnet inför psykologen 🙁

Du hade lika gärna kunna valt flashback ;)
 
Har tyvärr inte läst hela tråden, men ville bara säga hur stelbenta regler kan ställa till det för den enskilda.

Hade en kollega jag jobbade tillsammans på en verkstad med. Ett jobb där man blev REJÄLT skitig och ibland inte ens blev ordentligt ren av att dusha (bastu behövdes).
Förskolan hade bestämt att hon hade en kvart på sig att hämta barnen efter att hon hade slutat. Det var helt otänkbart att hon skulle få lite extra tid för att få göra sig ren, det kunde hon minsann göra på arbetstid (eh, nej....).

Sen fick hon kommentarer om att " Mamman kom och hämtade barnen SMUTSIG!"... jo.. svettig och skitig försökte hon få av det värsta från ansiktet innan hon åkte...
Bara tanken att behöva byta om till egna kläder i det stadiet gör mig illamående.
 
Jag brukar undvika att gå in i sådana här trådar för jag blir bara provocerad, men jag vill dela en krönika från igår som rätt bra sammanfattar läget:
https://www.vilarare.se/forskolan/k...-hamta-ditt-barn-nar-ditt-jobb-ar-slut-81900/
Men hur bra koll går det egentligen att ha? Vi är jättemånga som har diverse förmåner som vi får göra på arbetstid. Tex träning på arbetstid som är fritt att ta ut i slutet på arbetspasset och på valfri plats. Det är per definition helt ok men omöjligt för någon utomstående att se om just den dagen var eget gymmande eller på arbetstid.
 
Men hur bra koll går det egentligen att ha? Vi är jättemånga som har diverse förmåner som vi får göra på arbetstid. Tex träning på arbetstid som är fritt att ta ut i slutet på arbetspasset och på valfri plats. Det är per definition helt ok men omöjligt för någon utomstående att se om just den dagen var eget gymmande eller på arbetstid.
Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.
 
Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.
Fast ganska svårt. Jag har aldrig jobbat (sedan utbildningen till civilingenjör) hos en arbetsgivare som har scheman. Så i förväg finns inget intyg från arbetsgivaren. Däremot finns det i efterhand facit om man vill göra kontroll, mot historisk data, efter faktiskt arbetad tid.

I överenskommelsen med arbetsgivaren står bara att arbetstiden ska vara 40h / vecka i snitt. Hur gör man med egenföretagare som jobbar vid efterfrågan? Accepterar man helt ändrade planer dagligen?

Den friheten används av de flesta för att minska behovet av tid på förskola, men å andra sidan kanske inte de som fuskar hårt pratar om det till andra?

Det blir en slags förenkling av verkligheten när man ska kontrollera och tyvärr brukar det slå mot de barn som verkligen har behov av det och missa de som fuskar för egen lättjas skull.

Men till sist ska sägas att jag inte haft kontakt med förskoleverksamhet alls sedan 2010 och det här kanske har accelererat genom attityder som behövs göras något åt. Ofta är riktade åtgärder vid misstanke om fusk mer träffsäkra än generella svepande kontrollsystem som ger signifikant collateral damage.
 
Börjar fundera på varför det finns behov av förskola som barnpassning när föräldrar är på gym eller är det bara här gym erbjuder barnpassning när föräldrar gymar?

Jag har aldrig sett barnpassning på nåt gym. Friskis här har ett lekrum men det är ingen där som passar barnen så då måste barnet vara tillräckligt stort för att klara sig där själv under tiden mamma/pappa tränar.
 
Ja, det är ett sådant ärende som inte får göras och ja, du ska egentligen göra som du skriver. Men om vi till exempel istället för att köpa stövlar till barnet, som ju kanske kan gå snabbt och enkelt, säger att du ska köpa skor till dig själv. Det innebär ju ofta en del provande och tittande och kan lätt ta, säg en halvtimme-timme.
Tycker du det är okej också?
Läkare/tandläkare under arbetstid är i vår kommun okej, men det kan ju säkert variera beroende på vad tillämpningsreglerna säger i din kommun.

Självklart är det ok om det är inom den tid jag meddelat förskolan att barnet ska vara där och jag köper mina skor på min lunchrast! Jag kan ju jobba precis granne med skoaffären.

Jag får inte besöka läkare på arbetstid men jag har förtroendearbetstid och har tidigare haft flextid. Så jag har flexat ut och gått till läkaren (under den tid som jag angett att barnet ska vara på förskolan) och sen återgått till mitt arbete efteråt. Hämtat barnet på överenskommen tid.
 
Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.

Alla har inte scheman. Hur svårt är det att förstå? Vi är flera i tråden som påpekat detta. Jag har förtroendearbetstid. D.v.s. jag ska göra mitt jobb, men när jag gör det och hur lång tid det tar per dag är inte exakt kontrollerat. Om jag skulle ordna ett intyg från min arbetsgivare med vilka tider jag jobbar så hade jag varit tvungen att berätta för min arbetsgivare vilka tider som skulle stå på intyget. För jag har inget fastställt schema.
 
Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂
 
Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂

Det är min upplevelse också. Att de allra flesta föräldrar verkligen kämpar för att hämta sina barn så tidigt som möjligt och många har mor- eller farföräldrar som hämtar nån gång i veckan för att ytterligare minska den tid barnen är på förskola/fritids. Det är som en statussymbol nästan.
 
Det är min upplevelse också. Att de allra flesta föräldrar verkligen kämpar för att hämta sina barn så tidigt som möjligt och många har mor- eller farföräldrar som hämtar nån gång i veckan för att ytterligare minska den tid barnen är på förskola/fritids. Det är som en statussymbol nästan.
Och sätter ett helt abnormt tryck på ensamstående föräldrar utan nätverk på orten som måste jobba heltid eller mer för att få ihop ekonomin alls.
 
Det är min upplevelse också. Att de allra flesta föräldrar verkligen kämpar för att hämta sina barn så tidigt som möjligt och många har mor- eller farföräldrar som hämtar nån gång i veckan för att ytterligare minska den tid barnen är på förskola/fritids. Det är som en statussymbol nästan.
Delat helt din upplevelse. Här är förskolan öppen 7:30-17. Nägra dagar i veckan lämnar jag mitt barn där innan jag lämnar mitt skolbarn, då lämnar jag 7:50. Det har aldrig någonsin varit nåt annat barn som kommit då. Hämtar som senast 16:15, då brukar det vara en handfull barn kvar. Nu är det en rätt liten förskola med bara två avdelningar, men normen där verkar verkligen inte vara att överutnyttja förskolan precis.. jag räcker inte ens min atbetstid utan jobbar igen på kvällar etc.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp