Det är inte föris uppgift

Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂

Det är min upplevelse också. Mina barn går som sagt på en förskola som är öppen 7-17. I fredags lämnade vi lite tidigare än vi brukar vid 07:20. Då var han första barnet på plats av 40 st. Hämtar man efter 16:30 är det ett fåtal barn kvar. Nu fattar jag också att det är en stark socio-ekonomisk faktor i det hela, folk här har bra förutsättningar helt enkelt. Plus att man säkerligen inte väljer en förskola med de öppettiderna om man har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid.

Däremot så tror jag att det inte är så ovanligt att man "fuskar" genom att barnen är på förskolan om en förälder har tagit semester en fredag och är bortrest samtidigt som den andra är hemma och jobbar. Det hann vi göra ett par gånger innan vi insåg att just det, det får man såklart inte göra. Fast nästa gång det var aktuellt frågade jag förskolan och fick svaret att SJÄLVKLART var barnet välkommet. Så hade inte gjort omedvetet helfel ändå :p
 
Delat helt din upplevelse. Här är förskolan öppen 7:30-17. Nägra dagar i veckan lämnar jag mitt barn där innan jag lämnar mitt skolbarn, då lämnar jag 7:50. Det har aldrig någonsin varit nåt annat barn som kommit då. Hämtar som senast 16:15, då brukar det vara en handfull barn kvar. Nu är det en rätt liten förskola med bara två avdelningar, men normen där verkar verkligen inte vara att överutnyttja förskolan precis.. jag räcker inte ens min atbetstid utan jobbar igen på kvällar etc.
Hur kan folk jobba heltid med dessa öppetider på förskolan? Jag jobbar på kontor och jag är hemifrån ca 6.20-16.40. Jag skulle aldrig få ihop mina åtta timmar
 
Däremot så tror jag att det inte är så ovanligt att man "fuskar" genom att barnen är på förskolan om en förälder har tagit semester en fredag och är bortrest samtidigt som den andra är hemma och jobbar. Det hann vi göra ett par gånger innan vi insåg att just det, det får man såklart inte göra. Fast nästa gång det var aktuellt frågade jag förskolan och fick svaret att SJÄLVKLART var barnet välkommet. Så hade inte gjort omedvetet helfel ändå :p
Kan tänka mig att det där aktualiseras mer med skilda/separerade föräldrar. Det kan ju inte vara helt ovanligt att en förälder reser bort under sin "barnfria" vecka, medan den förälder som har barnet jobbar som vanligt och självklart har behov av förskola. Hur gör man då? Jag har ju lite svårt att se det som "fusk" även om jag förstår att det formellt kan ses som det. Och det känns ju minst sagt opraktiskt om den för tillfället barnfria föräldern måste avstå från semestrar och liknande för att inte föräldern som har barnet ska förlora barnomsorgen?
 
Det är min upplevelse också. Mina barn går som sagt på en förskola som är öppen 7-17. I fredags lämnade vi lite tidigare än vi brukar vid 07:20. Då var han första barnet på plats av 40 st. Hämtar man efter 16:30 är det ett fåtal barn kvar. Nu fattar jag också att det är en stark socio-ekonomisk faktor i det hela, folk här har bra förutsättningar helt enkelt. Plus att man säkerligen inte väljer en förskola med de öppettiderna om man har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid.

Däremot så tror jag att det inte är så ovanligt att man "fuskar" genom att barnen är på förskolan om en förälder har tagit semester en fredag och är bortrest samtidigt som den andra är hemma och jobbar. Det hann vi göra ett par gånger innan vi insåg att just det, det får man såklart inte göra. Fast nästa gång det var aktuellt frågade jag förskolan och fick svaret att SJÄLVKLART var barnet välkommet. Så hade inte gjort omedvetet helfel ändå :p

Det sista har vi också gjort. Min man skulle resa och hälsa på en vän som bor utomlands över helgen och reste på torsdag kväll efter jobb och var tillbaka söndag kväll. Och jag stannade kvar hemma och jobbade. Det tycker jag måste få vara ok nån enstaka gång. Men inte om det sätts i system eller blir hela veckor.
 
Hur kan folk jobba heltid med dessa öppetider på förskolan? Jag jobbar på kontor och jag är hemifrån ca 6.20-16.40. Jag skulle aldrig få ihop mina åtta timmar

Om jag skulle lämna och hämta själv så hade jag behövt lämna kl. 6.30 och hämta kl. 16. Alt. 7.30 och hämta kl. 17. Det hade alltså precis gått om jag bara tog en halvtimme lunchrast och trafiken flöt på utan problem och jag aldrig behövde jobba övertid. Riktigt snåla tider!
 
Hur kan folk jobba heltid med dessa öppetider på förskolan? Jag jobbar på kontor och jag är hemifrån ca 6.20-16.40. Jag skulle aldrig få ihop mina åtta timmar

- Man är två föräldrar som hämtar och lämnar och har flextid/förtroendetid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån ibland som sparar restid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån kvällstid när barnen sover
- Man har hjälp någon dag i veckan med hämtning av en mormor eller liknande.

Vi gör allt ovanstående förutom mormorn. Barnen är på förskola/fritids 07:45-16 som regel.
 
Hur kan folk jobba heltid med dessa öppetider på förskolan? Jag jobbar på kontor och jag är hemifrån ca 6.20-16.40. Jag skulle aldrig få ihop mina åtta timmar
Vi är dels två föräldrar - dels jobbar jag alltid några timmar före jag lämnat/efter jag hämtat. Jag jobbar heltid. Osäker på hur alla andra föräldrar gör men antar att de gör ungefär som vi gör.
 
Upplever samma sak snarare än att folk har barnen längre än nödvändigt.

Däremot så kan jag absolut svänga in och snabbhandla mjölk på affären , typ 5min extra, innan hämtning om jag inte vet att barnen är sist kvar. Har mött förskollärare i affären (ligger nära förskolan) och de har då inte tagit upp det som något fel av oss 🤷‍♀️

Vi gör inte det (vi är ju 2), men personligen kan jag betala lite mer i skatt för att ensamstående ska få ex handla ordentligt medan barnen är på förskolan istället för att behöva släpa med trötta barn. Typ att de får en extra timme i veckan barnomsorg eller något sådant 🙂

Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂
 
Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂
Upplever samma, jag hämtar ofta 15.30 och då är hälften av barnen redan borta. De dagar vi hämtar 16 är de nästan ensamma kvar
 
- Man är två föräldrar som hämtar och lämnar och har flextid/förtroendetid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån ibland som sparar restid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån kvällstid när barnen sover
- Man har hjälp någon dag i veckan med hämtning av en mormor eller liknande.

Vi gör allt ovanstående förutom mormorn. Barnen är på förskola/fritids 07:45-16 som regel.
Vi gjorde också allt det där förutom att mormorn var en morfar, vi hade samma tider som ni förutom första året då jag jobbade deltid och iv "pusslade" lite extra för att förkorta tiden så mycket som möjligt så länge dottern var riktigt liten.

Det känns riktigt, riktigt priviligierat att ha det så och givetvis "behöver" man inte fuska när man har det så väl förspänt. Jag är rädd att hårdare regler i första hand kommer att drabba de som INTE har det sådär. Ensamstående föräldrar med fasta arbetstider och närvaroplikt på jobbet och utan nätverk av mor- och farföräldrar och andra som kan rycka in. Jag tycker faktiskt att de som har det så mycket väl kan få lov att svänga förbi affären och handla det nödvändigaste innan barnen hämtas, trots att det belastar "mina" skattepengar.
 
Det sista har vi också gjort. Min man skulle resa och hälsa på en vän som bor utomlands över helgen och reste på torsdag kväll efter jobb och var tillbaka söndag kväll. Och jag stannade kvar hemma och jobbade. Det tycker jag måste få vara ok nån enstaka gång. Men inte om det sätts i system eller blir hela veckor.
Jag kan ju tycka att det är okej att skattefuska nån enstaka gång bara det inte sätts i system. Det skulle ju hjälpa många människor att ha råd med det dom inte har råd med
 
- Man är två föräldrar som hämtar och lämnar och har flextid/förtroendetid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån ibland som sparar restid
- Man har möjlighet att jobba hemifrån kvällstid när barnen sover
- Man har hjälp någon dag i veckan med hämtning av en mormor eller liknande.

Vi gör allt ovanstående förutom mormorn. Barnen är på förskola/fritids 07:45-16 som regel.
Men alla har inte det även om man är två föräldrar. Mvh föräldern till barnet som var på dagis 6.00-16.45 hela sin dagistid förutom fredagar då hon gick hem 14.00. Ibland var det längre än 16.40 med.
 
Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.
Väldigt, väldigt många har inga scheman, utan flextid eller olika former arbetstid som kan förläggas lite hur man vill, och var man vill.


När jag jobbade "på kontor", så kunde jag komma när jag ville mellan 7-9, och gå hem när jag ville mellan 16-18. Jag kunde också jobba några korta dagar, för att sedan jobba några långa dagar. På totalen per 14 dagars period så skulle det bli 38,5 timmar per vecka.
Dessutom kunde jag jobba hemifrån flera dagar per vecka om det passade med arbetsuppgifterna, t.ex. för att sitta hemma och läsa in mig på material, eller skriva någon rapport utan att bli störd. Dessutom kryddat med en del kvällsmöten.

Jag hade dessutom en del resor både inom och utom Sverige, som kunde vara endera över dagen eller ibland flera dagar.

Förutom då att vi fick träna på arbetstid, gå på vårdbesök på arbetstid etc.

En fullt möjlig situation skulle kunna vara att lämna barnet på den vanliga tiden, åka hem för att läsa på och packa för en tjänsteresa, åka iväg till tågstation/flygplats vid lunch, och komma hem nästa dag, eller ett par dagar senare från resan, medan partner/far-morfäräldrar hämtar eller lämnar barn tills man är tillbaka.

Får man förresten äta på restaurang medan man är på tjänsteresa och har barn som behöver barnomsorg?

Numera är jag egenföretagare inom gröna näringar, arbete och fritid vävs ihop, jobb som måste göras göras utförs helt enkelt när det måste göras. Hört talas om att dra ihop en höskörd mitt i natten innan regnet kommer t.ex.? Lamningar och fölningar.

Det blir så extremt förenklat att tro att det finns scheman att "kontrollera" tider mot.
 
Men alla har inte det även om man är två föräldrar. Mvh föräldern till barnet som var på dagis 6.00-16.45 hela sin dagistid förutom fredagar då hon gick hem 14.00. Ibland var det längre än 16.40 med.

Såklart inte alla har det. Jag svarade bara på hur man lyckades lösa det med de öppettiderna som fanns i exemplet samtidigt som man jobbar heltid.
 
Jag brukar undvika att gå in i sådana här trådar för jag blir bara provocerad, men jag vill dela en krönika från igår som rätt bra sammanfattar läget:
https://www.vilarare.se/forskolan/k...-hamta-ditt-barn-nar-ditt-jobb-ar-slut-81900/
Nä precis. Varför tror vissa föräldrar att deras egentid är nån typ av mänsklig rättighet som man bara tycker är okej att fuska till sig? Skaffar man barn får man ta hand om dom. I annat fall tänk till innan, kommer jag klara, orka att ta hand om barnet utan att fuska med föris.
 
Upplever samma, jag hämtar ofta 15.30 och då är hälften av barnen redan borta. De dagar vi hämtar 16 är de nästan ensamma kvar

Ja det är ofta inte många barn kvar, de dagar jag kör lämnar jag 8 (skolan börjar då) och hämtar 16. Jag får då ihop 6 timmars arbetsdag. Det är stressigt och jobbigt för det betyder ju att de där timmarna ska tas igen någon annan dag. Just nu har jag -20 timmar flex 🙃🙃🙃 för att jag ska kunna lämna sent och hämta tidigt. Har alltså -20 timmar flex trots att de dagar jag inte kör jobbar jag 10-11-12 timmar och åker kollektivt.

Just ja jag måste köra i 120-130 nästan hela vägen för att hinna till hämtning. Det är 80 på den vägen. Kan inte gå tidigare för då blir min redan alldeles för korta arbetsdag ännu kortare. Detta pga hets att hämta hämta hämta. Min man hämtar alla andra dagar och det är SÅ skönt.

Så från ena hållet är det tjat att hämta tidigt, andra hållet är det gnäll för att jag går tidigt. Det är rätt rövig sits. Jag tror alla föräldrar gör så gott de kan.
 
Jo men då kan man fundera på hur man hade löst om kommunen fått för sig nått så idiotiskt.
Jo men då kan man fundera på hur man hade löst om kommunen fått för sig nått så idiotiskt.
Alla förskolor i kommunen har inte samma öppettider, så gissar att man valt en annan förskola. Bor i Sthlm innerstad ska jag kanske tillägga så finns massvis av förskolor att välja mellan på kort avstånd. Sen kan man säkert som förälder kräva att aktuell förskola ändrar sina öppettider också, man har väl rätt till barnomsorg mer än mellan 7:30-17. Men tror det blir ett rätt stort ”grupptryck” att inte göra det. Mitt barn är som sagt alltid ensam när han kommer 7:50, men då tänker jag att andra kompisar snart kommer - hade nog valt en annan förskola om jag behövt lämna honom mkt tidigare :)
 
Jag har aldrig sett barnpassning på nåt gym. Friskis här har ett lekrum men det är ingen där som passar barnen så då måste barnet vara tillräckligt stort för att klara sig där själv under tiden mamma/pappa tränar.
På mitt gym (inte i Sverige) finns det barnpassning. Men även där missbrukas det. Folk åker och gör ärenden när barnen är där. Helt otroligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp