Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.
Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16
Det är min upplevelse också. Mina barn går som sagt på en förskola som är öppen 7-17. I fredags lämnade vi lite tidigare än vi brukar vid 07:20. Då var han första barnet på plats av 40 st. Hämtar man efter 16:30 är det ett fåtal barn kvar. Nu fattar jag också att det är en stark socio-ekonomisk faktor i det hela, folk här har bra förutsättningar helt enkelt. Plus att man säkerligen inte väljer en förskola med de öppettiderna om man har behov av barnomsorg på obekväm arbetstid.
Däremot så tror jag att det inte är så ovanligt att man "fuskar" genom att barnen är på förskolan om en förälder har tagit semester en fredag och är bortrest samtidigt som den andra är hemma och jobbar. Det hann vi göra ett par gånger innan vi insåg att just det, det får man såklart inte göra. Fast nästa gång det var aktuellt frågade jag förskolan och fick svaret att SJÄLVKLART var barnet välkommet. Så hade inte gjort omedvetet helfel ändå