Det är inte föris uppgift

Så vad ska vi göra med dom som fuskar med föris?

Personligen tycker jag att kommunerna borde skicka på dessa fuskare en faktura på vad det egentligen kostar utan subventioner. Då lär dom sig ganska kvickt att rätta in sig i ledet.
Men alltså vad är ditt problem egentligen? Vad är du arg för? Uppenbarligen är det ovanligt med medvetet överutnyttjande av förskolan, och som flera är inne på: de enstaka barnen har det nog bättre på förskolan än hemma. De som inte har hjälp med barnpassning kanske fuskar några minuter/vecka. Men det gynnar nog också den stora massan, för hur kul är det att handla samtidigt som småbarnsföräldrar och deras skrikiga förskolebarn? Så det finns inga vinnare med ditt förslag, bara väldigt många förlorare bland de som redan har det tufft.
 
Min ena dotter var oftast sist kvar på fritids och jag hade konstant dåligt samvete för att hon var sist och körde ibland som en biltjuv för att hämta.
Nu är hon ung vuxen och när vi reflekterar över att hon var sist kvar säger hon typ ” jaha var jag det?” ” kommer inte ihåg ”, ” det var väl inget märkvärdigt med det?”.
Klassiskt dåligt mamma samvete som spökade där tror jag.

Jag har för mig att jag gillade den sista stunden på dagen, när det inte längre var fullt och man fick tid att faktiskt sitta och pyssla och prata i lägre tempo? :up: Var sällan speciellt förtjust i de mer "aktiva" aktiviteterna.
 
Instämmer i kören som säger att man ofta underutnyttjar förskolan för att barnet ska få gå hem tidigare. På min förskola var det bara tre barn som ofta var där hela öppettiden (7.30-16) och då var 2 av barnen syskon. Mitt eget barn snittade nog 30 h/vecka om ens det.
 
Jag har för mig att jag gillade den sista stunden på dagen, när det inte längre var fullt och man fick tid att faktiskt sitta och pyssla och prata i lägre tempo? :up: Var sällan speciellt förtjust i de mer "aktiva" aktiviteterna.
Det är ju väldigt olika. Min unge har aldrig gillat förskola eller fritids. Nu när han har börjat skolan så hämtar hans pappa honom varje dag kl 14 även mina veckor trots att vi har rätt till betydligt mer.
 
Jag har aldrig sett barnpassning på nåt gym. Friskis här har ett lekrum men det är ingen där som passar barnen så då måste barnet vara tillräckligt stort för att klara sig där själv under tiden mamma/pappa tränar.
Här har friskis och svettis från 2 till 5 år under vår och höst.
Sats har miniSats från 6 veckor till 10 år med inskolning, max 1,5h per gång.
Nordic wellness har Kidz Club för barn mellan 1,5 till 10 år.

Övriga gym har jag ingen koll på om det erbjuder barnpassning eller inte här.
 
Här har friskis och svettis från 2 till 5 år under vår och höst.
Sats har miniSats från 6 veckor till 10 år med inskolning, max 1,5h per gång.
Nordic wellness har Kidz Club för barn mellan 1,5 till 10 år.

Övriga gym har jag ingen koll på om det erbjuder barnpassning eller inte här.

Ja, alltså, Friskis här har barnpass. Men det är ju inte samma sak som barnpassning.
 
De enda som kallar sjuksköterskor syster är äldre personer är min upplevelse idag.


Tycker att man inte använder titlarna idag längre, den manliga pedagogen kallas sitt namn precis som den kvinnliga.
Ja jag vet inte, jag har gått på vad de kallar sig själva i tex telefon eller kallar varandra.
(fröknar och systrar)
 
I slutet på 80-talet gick jag ett halvår i en religiös friskola (lågstadie) med krav på att säga Magistern eller Magister Namn. Annars svarade inte läraren på tilltal. Man skulle också niga eller bocka när man kom på morgonen. Jag tyckte att det var helt sjukt och blev inte långvarig på den skolan.
 
Säkert! Hon verkar inte missnöjd, men vi känner oss dumma som "alltid är sist". Vilket vi ju inte behöver då hon är väldigt mycket ledig... Och ändå får jag dåligt samvete när jag läser sånt här. Hon är absolut på förskolan ibland när jag inte är på jobbet men det är ju för att jag behöver återhämtning pga treskift. Men det skaver ändå.
Känner precis samma. Hela diskussionen verkar enbart handla om de barn med en eller två föräldrar med kontorstider. Jag jobbar skift och maken dagtid med flex. Det innebär dels att barnet ibland är på förskolan när jag är ledig, tex ska gå på natt alternativt har gått av natt. Men också att han ibland får långa dagar när jag jobbar kväll och maken ska hämta. Vi pusslar och generellt går han 3-4 dagar/ vecka vilket ändå känns rimligt.

Diskuterade detta på jobbet i natt, då med undersköterskor, läkare och sjuksköterskor och alla har lämnat barn på gå på/ gå av-dag. Så det är väl där man ska satsa på att klämma åt, men i gengäld kommer det inte finnas vårdpersonal med små barn som jobbar kvar på obekväm arbetstid 🤷‍♀️
 
Min sambo jobbar konstiga skifttider, sällan samma varje vecka, jag kontorstider med förtroendearbetstid. Det innebär att vi har dagar när sambon ska börja jobba 14 ca och jag slutar runt 16 och ska hämta. Då tyckte faktiskt förskolan att det var bättre för deras rutiner om vi lämnade innan lunch för det skulle bli så kort. Så då har vi ju faktiskt dottern på förskola fastän sambon inte börjat jobba än. Det bedömde förskolan gick in under barnets eget behov snarare än vårt.
 
Min sambo jobbar konstiga skifttider, sällan samma varje vecka, jag kontorstider med förtroendearbetstid. Det innebär att vi har dagar när sambon ska börja jobba 14 ca och jag slutar runt 16 och ska hämta. Då tyckte faktiskt förskolan att det var bättre för deras rutiner om vi lämnade innan lunch för det skulle bli så kort. Så då har vi ju faktiskt dottern på förskola fastän sambon inte börjat jobba än. Det bedömde förskolan gick in under barnets eget behov snarare än vårt.

Så gjorde vår förskola också av precis samma anledning. De tyckte att det skulle bli bättre för barnet om hon fick vara med på lunchen varje vecka istället för bara varannan.
 
Så gjorde vår förskola också av precis samma anledning. De tyckte att det skulle bli bättre för barnet om hon fick vara med på lunchen varje vecka istället för bara varannan.
Ja vissa veckor om vi skulle gå helt på sambons schema hade hon knappt kommit över 15 timmar, men då får hon gå mer så det blir en vettig kontinuitet för hennes skull. Det är för hennes skull men känns såklart även lyxigt för oss. Jag vet att sambon definitivt utnyttjar den extra tiden till ärenden för att kunna vara helhjärtat med henne när hon är hemma. Jag skäms inte ett dugg över att hon är där på det viset, det är helt i samförstånd och inget fusk från vår sida.
 
Ja, alltså, Friskis här har barnpass. Men det är ju inte samma sak som barnpassning.
Urklipp från f&s

"Vi passar dina barn när du tränar
Vi erbjuder barnvärdar på fyra av våra anläggningar. De tar hand om ditt/dina barn under tiden du tränar."

Har bekanta som använt sig av just barnpassning under tiden dom tränar på just F&S, inte alla med några av deras gym.
 
Senast ändrad:
Ja vissa veckor om vi skulle gå helt på sambons schema hade hon knappt kommit över 15 timmar, men då får hon gå mer så det blir en vettig kontinuitet för hennes skull. Det är för hennes skull men känns såklart även lyxigt för oss. Jag vet att sambon definitivt utnyttjar den extra tiden till ärenden för att kunna vara helhjärtat med henne när hon är hemma. Jag skäms inte ett dugg över att hon är där på det viset, det är helt i samförstånd och inget fusk från vår sida.
Så gör vår förskola med. Min sambo har på papperet arbetstid 24/7 365 dagar om året men Är i praktiken ledig varannan månad. Förskolan tycker det är bättre att hon är där varje dag men korta dagar. Tom när han var föräldraledig 6 veckorna somras tyckte dom hon kunde börja hans sista vecka hemma för att få en mjukstart (hon var ledig 7 veckor drygt). Däremot vill de ha mina arbetstider att lägga personalen utifrån, så det gynnar dem väl kanske också. Hon har veckotid på 48 timmar men går sällan mer än 35-40 om ens det.
 
Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.
Jag har förtroendetid och har inget schema mer än ”40h /vecka” så jo, det skulle vara stora svårigheter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 664
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp