Det är inte föris uppgift

Med ordning och disciplin? Var det verkligen det genomgående temat? Själv läste jag mera om mammor som tvingades börja jobba efter en - ett par månader och lämna bort sina späspädbarn
Nje. Jag skrev bara vad jag tyckte var intressant.

Genomgående tema var väl att ju dyrare ju bättre och mer ordning och reda på föris. Sen ville väl föräldrarna sökte bästa föris och var villiga att betala för det.
 
Någon skrev typ att föris inte är ett förvar. Men det är ju precis vad det är. Föräldrar måste ju göra av ungarna nånstans för att kunna jobba. Under den tiden måste ju ungarna sysselsättas med nått vettigt annars blir dom ju less.

Så din beskrivning är korrekt. Man sätter dit ett fint namn på verksamheten.
Där har du fel.
Förskolan har en läroplan och utbildade pedagoger för att kunna genomföra denna.
"Förskolan ska bidra till kontinutet och progression i barnets utveckling och lärande samt förbereda för fortsatt utbildning"

Förskolan anses så viktig att alla barn mellan tre och fem år har rätt att gå i förskolan 15 timmar i veckan. Även barn till arbetslösa, sjukskrivna, barnlediga osv. Det är alltså inte bara för att förvara dem.

Därför blir det lite nedvärderande att kalla det "föris". Det är faktiskt en del av skolverksamheten och den har en målsättning.
Ingen säger väl lågis, mellis, högis och gymmis om övriga klasser?
 
Det var intressant läsning. Mer ordning och disciplin som sedan följer med under hela skoltiden tills studierna är avklarade. Varför kan inte Sverige ta till sig detta?
Har vi verkligen läst samma artikel? Mitt samlade intryck av artikeln är att det i många länder är betydligt kortare föräldraledighet än i Sverige, samt att förskola är mindre subventionerad än här (eller inte alls) så att många föräldrar (dvs mammor) väljer att vara hemma med sina barn istället. Vilken del av detta är det du vill Sverige ska ta till sig?
 
Har vi verkligen läst samma artikel? Mitt samlade intryck av artikeln är att det i många länder är betydligt kortare föräldraledighet än i Sverige, samt att förskola är mindre subventionerad än här (eller inte alls) så att många föräldrar (dvs mammor) väljer att vara hemma med sina barn istället. Vilken del av detta är det du vill Sverige ska ta till sig?
Mindre subventioner
 
Där har du fel.
Förskolan har en läroplan och utbildade pedagoger för att kunna genomföra denna.
"Förskolan ska bidra till kontinutet och progression i barnets utveckling och lärande samt förbereda för fortsatt utbildning"

Förskolan anses så viktig att alla barn mellan tre och fem år har rätt att gå i förskolan 15 timmar i veckan. Även barn till arbetslösa, sjukskrivna, barnlediga osv. Det är alltså inte bara för att förvara dem.

Därför blir det lite nedvärderande att kalla det "föris". Det är faktiskt en del av skolverksamheten och den har en målsättning.
Ingen säger väl lågis, mellis, högis och gymmis om övriga klasser?
Men jag skrev ju att ungarna måste sysselsättas
 
Om det är något som är en kvinnofälla och kommer att göra att färre kvinnor i den gruppen vissa politiker och grupper alltid säger sig måna om, ska ut på arbetsmarknaden så är det att ta bort subventionen. Ensamstående heltidsarbetande inom låglönearbeten skulle också tvingas bort eftersom de inte har råd med avgifterna.

Att slopa subventionerna är bland det dummaste jag hört på länge.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp