Det är inte föris uppgift

Här har det kommunala förskolorna öppet 06.00-17.45 sen från 18.00 så övergår det till nattomsorg för de barn som behöver det. Jag jobbar extra på nattomsorgen för barn och vi tar i mot dem från 17.30 ungefär kommer de både från sina respektive förskolor eller fritids med sin ordinarie personal.

Förr tror jag det öppnade redan från 05.30 - 05.45 då min pappa började jobba runt 06 iaf när min syster var liten hon var den av oss som gick på förskola jag gick hos dagmamma. Sen finns det föräldrakooperativ och andra fristående förskolor här men det har egna öppet tider anpassade efter deras verksamheter.
 
Det finns många såna länder. Du kan säkert hitta ett som passar dig. Schweiz är ett mycket trevligt land där de inte subventionerar alls lika mycket som i Sverige. Ett helt annat typ av samhälle. Men ett underbart vackert land!

Ja, där får mammor långledigt betalt vid barntillkomst medan pappor får en enda dags betalt ledigt i samband med födseln (förekommer ganska vanligt lite mer generösa avtal för pappor med vissa arbetsgivare dock).

Sådär som vi hade det i Sverige innan 1974! Spola tiden 50 år tillbaka.
 
Ja, där får mammor långledigt betalt vid barntillkomst medan pappor får en enda dags betalt ledigt i samband med födseln (förekommer ganska vanligt lite mer generösa avtal för pappor med vissa arbetsgivare dock).

Sådär som vi hade det i Sverige innan 1974! Spola tiden 50 år tillbaka.

Japp, om man vill ha det så så är Schweiz ett bra alternativ. Vackra berg, god ost och god choklad. Och man får betala allt själv ur egen ficka. Sjukförsäkring för ca 5000 kr/månad för en frisk vuxen och nästan 1000 kr/vecka för förskola för ett barn.

Så det finns ju trevliga alternativ om man vill bo i ett sånt samhälle.
 
Japp, om man vill ha det så så är Schweiz ett bra alternativ. Vackra berg, god ost och god choklad. Och man får betala allt själv ur egen ficka. Sjukförsäkring för ca 5000 kr/månad för en frisk vuxen och nästan 1000 kr/vecka för förskola för ett barn.

Så det finns ju trevliga alternativ om man vill bo i ett sånt samhälle.
Hur mycket skatt betalar man i Schweiz på sin lön :laugh:
 
Jo lärare är förskollärare pedagog är barnskötare oftast
Jag skrev dock pedagoger i våra veckobrev då jag jobbade på förskola

Ja precis. Därför tänker jag att det inte går att använda pedagog och lärare som synonym som du föreslog (jag kan ha missuppfattat diskussionen dock).
 
Nje. Jag skrev bara vad jag tyckte var intressant.

Genomgående tema var väl att ju dyrare ju bättre och mer ordning och reda på föris. Sen ville väl föräldrarna sökte bästa föris och var villiga att betala för det.
Du ser inga problem med att införandet av ett inte lika subventionerat system som bygger på att individer personligen ska tvingas betala mer för att få bra kvalitet på det som idag är offentligt finansierat skulle kunna slå hårdare mot människor med låga inkomster i din ideala nationalstatis?
 
Jag tolkar det snarare som ett ironiserade över TS förslag. Ett sätt att ganska effektivt belysa det skeva resonemanget
Jag håller absolut med om att TS resonemang är så dumt att klockorna stannar. Men konsekvensen blir kanske inte barnarbete, utan att kvinnor inte arbetar. Dvs man låser samhällets utveckling så att det omöjligt kan bli jämställt. Och att barnen inte ammas, utan flaskmatas med pulver trots att forskning belyser hur viktigt det är med både bröstmjölk och hudkontakt. Sen undrar jag personligen hur det blir med anknytning och psykisk hälsa när man skyfflas runt som liten bebis.
 
Du ser inga problem med att införandet av ett inte lika subventionerat system som bygger på att individer personligen ska tvingas betala mer för att få bra kvalitet på det som idag är offentligt finansierat skulle kunna slå hårdare mot människor med låga inkomster i din ideala nationalstatis?
Nej, det ser jag inte. Föris i utlandet funkar bra och även deras skolor och elevernas resultat.

Jag är mer orolig över att man även ska förstöra föris precis som man har förstört den svenska skolan. Dvs låta förispersonal få prova på sina egna oprövade ideer.

https://allastudier.se/tips-o-fakta/skolverket-i-ny-rapport-br-svenska-elever-blir-all-15948
 
Jag håller absolut med om att TS resonemang är så dumt att klockorna stannar. Men konsekvensen blir kanske inte barnarbete, utan att kvinnor inte arbetar. Dvs man låser samhällets utveckling så att det omöjligt kan bli jämställt. Och att barnen inte ammas, utan flaskmatas med pulver trots att forskning belyser hur viktigt det är med både bröstmjölk och hudkontakt. Sen undrar jag personligen hur det blir med anknytning och psykisk hälsa när man skyfflas runt som liten bebis.
Det verkar ju vara så att ungarna har mer psykisk ohälsa här i Sverige än ute i Europa ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp