Det är inte föris uppgift

Jag håller absolut med om att TS resonemang är så dumt att klockorna stannar. Men konsekvensen blir kanske inte barnarbete, utan att kvinnor inte arbetar. Dvs man låser samhällets utveckling så att det omöjligt kan bli jämställt. Och att barnen inte ammas, utan flaskmatas med pulver trots att forskning belyser hur viktigt det är med både bröstmjölk och hudkontakt. Sen undrar jag personligen hur det blir med anknytning och psykisk hälsa när man skyfflas runt som liten bebis.
Barnarbete referensen handlade om att TS refererade till dagens förskola som sysselsättning och förvaring.
 
Jag håller absolut med om att TS resonemang är så dumt att klockorna stannar. Men konsekvensen blir kanske inte barnarbete, utan att kvinnor inte arbetar. Dvs man låser samhällets utveckling så att det omöjligt kan bli jämställt. Och att barnen inte ammas, utan flaskmatas med pulver trots att forskning belyser hur viktigt det är med både bröstmjölk och hudkontakt. Sen undrar jag personligen hur det blir med anknytning och psykisk hälsa när man skyfflas runt som liten bebis.
Fast att skamma de som flaskmatar är väl bra osmakligt det med, inte ok.
 
Ja men inte bara. Alla utom en av svenskarna hade väl sina barn på förskola?

Men artikeln handlade ju om skillnader i förskolan i olika länder. Då är det ju inte så konstigt att de intervjuar personer som har barn på förskola? :)

Jag vet inte hur vanligt det är att ha små bebisar på förskola i Europa? Att halva Europa skulle göra det känns osannolikt? Mer troligt att väldigt många fler mammor är hemma med barnen utan eller med väldigt låg ersättning.
 
Men artikeln handlade ju om skillnader i förskolan i olika länder. Då är det ju inte så konstigt att de intervjuar personer som har barn på förskola? :)

Jag vet inte hur vanligt det är att ha små bebisar på förskola i Europa? Att halva Europa skulle göra det känns osannolikt? Mer troligt att väldigt många fler mammor är hemma med barnen utan eller med väldigt låg ersättning.
Okej vad nu än andelen är tror jag inte att Europa och Nordamerika är fullt av traumatiserade barn pga deras dåliga föräldraförsäkring.
 
Nej, traumatiserade är nog att ta i - men uppvuxna med en helt skev bild av en rimlig fördelning av föräldraansvaret och en rimlig kvinnosyn.

Så mer kollektivt trauma än individuellt.
Jag svarade på ett inlägg om psykisk hälsa hos barnen som lämnas på förskola tidigt.

En skev bild är ju en annan sak.
Nej att någon skulle bli traumatiserad har väl ingen påstått?
Hur blir det med anknytning och psykisk hälsa lyftes i tråden (tror det var @Milosari )och det var det inlägget jag svarade på.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur blir det med anknytning och psykisk hälsa lyftes i tråden (tror det var @Milosari )och det var det inlägget jag svarade på.

Fast anknytningsproblem behöver ju verkligen inte leda till att man blir traumatiserad?

Jag har ingen aning om hur eller om barn påverkas mentalt av att gå på förskola som spädbarn så de ska jag inte uttala mig om. Men OM det är så, så är det nog en betydligt mindre del än halva Europa så inte nödvändigtvis så att det skulle uppenbart märkas.
 
Fast anknytningsproblem behöver ju verkligen inte leda till att man blir traumatiserad?

Jag har ingen aning om hur eller om barn påverkas mentalt av att gå på förskola som spädbarn så de ska jag inte uttala mig om. Men OM det är så, så är det nog en betydligt mindre del än halva Europa så inte nödvändigtvis så att det skulle uppenbart märkas.
Ja jag raljerade lite så som man ibland gör.
Även psykisk hälsa lyftes ju som fråga, inte bara anknytning.
 
Jag håller absolut med om att TS resonemang är så dumt att klockorna stannar. Men konsekvensen blir kanske inte barnarbete, utan att kvinnor inte arbetar. Dvs man låser samhällets utveckling så att det omöjligt kan bli jämställt. Och att barnen inte ammas, utan flaskmatas med pulver trots att forskning belyser hur viktigt det är med både bröstmjölk och hudkontakt. Sen undrar jag personligen hur det blir med anknytning och psykisk hälsa när man skyfflas runt som liten bebis.

Jag hoppas min unge fortsätter vara den trygga, glada tjej hon är trots att hon är uppfödd på pulver. 🤷
 
Angående Schweiz

It’s striking to see that, compared to other countries, parents in Switzerland pay a lot for childcare outside the home. Daycares and preschools generally cost between CHF 110 and 130 a day. These rates vary greatly depending on your canton and town. Depending on what they earn, parents are expected to cover between 30 and 100 percent of this amount. Families that enroll two or more children in the same childcare center receive a sibling discount. And the prices for home-based family daycares, which are often organized in associations, vary even more. Many daycare parents are paid a before-tax rate of about CHF 8 per hour. Meals, transportation expenses and entertainment are extra

vilket leder till

some 60% of 25 to 54-year-old women work part time nowadays. This stands in contrast to seven out of eight men who still work full time. Because part-time employees earn less, they contribute less to their savings in the 1st Pillar and the 2nd Pillar. They can expect to only receive the minimum OASI pension and a considerably lower pension from their retirement fund. This is not enough to maintain the standard of living they are used to
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...ngsgraden i Nederländerna,låg på 28,5 procent.

Jmf med Sverige och subventioner

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...Kvinnor-pa-arbetsmarknaden---internationellt/

Men visst, att ta bort subventionerna kommer göra att fler kvinnor kommer ut på arbetsmarknaden och även kan jobba heltid. Vilket Tidöpartierna hävdar är det viktigaste i modern tid. När man inte kan få folk i arbete genom sänkta bidrag så höjer vi kostnaderna för förskola.

Jag tror inte det finns ett politiskt parti (eller normal person) i Sverige som inte ser hur korkat det är.

OT. Jag är tudelad till förslaget om obligatorisk förskola. Å ena sidan vet vi att modersmålet förankras tidig i barndomen, viss forskning anser att det sker redan vid 18 månades ålder. Och att vid sju års ålder är det inte ovanligt att barnet redan halkat efter och inte senare kan ta igen språksvagheten.

Men obligatorisk förskola för att förankra svenskan kräver att barnen talar svenska inte bara med pedagogerna utan även varandra. Vilket inte kommer att ske om barnen på samma förskola har ett gemensamt språk.
 
Angående Schweiz



vilket leder till


https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/Kvinnor-pa-arbetsmarknaden---internationellt/#:~:text=Trots att sysselsättningsgraden i Nederländerna,låg på 28,5 procent.

Jmf med Sverige och subventioner

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/A...Kvinnor-pa-arbetsmarknaden---internationellt/

Men visst, att ta bort subventionerna kommer göra att fler kvinnor kommer ut på arbetsmarknaden och även kan jobba heltid. Vilket Tidöpartierna hävdar är det viktigaste i modern tid. När man inte kan få folk i arbete genom sänkta bidrag så höjer vi kostnaderna för förskola.

Jag tror inte det finns ett politiskt parti (eller normal person) i Sverige som inte ser hur korkat det är.

OT. Jag är tudelad till förslaget om obligatorisk förskola. Å ena sidan vet vi att modersmålet förankras tidig i barndomen, viss forskning anser att det sker redan vid 18 månades ålder. Och att vid sju års ålder är det inte ovanligt att barnet redan halkat efter och inte senare kan ta igen språksvagheten.

Men obligatorisk förskola för att förankra svenskan kräver att barnen talar svenska inte bara med pedagogerna utan även varandra. Vilket inte kommer att ske om barnen på samma förskola har ett gemensamt språk.
Tanken är väl att barnen på förskolan ska ha just svenskan som gemensamt språk, då kan de prata det med varandra och personalen på förskolan.
 
Tanken är väl att barnen på förskolan ska ha just svenskan som gemensamt språk, då kan de prata det med varandra och personalen på förskolan.

Ja men det blir svårt om barnen talar samma språk (icke-svenska). De kommer att tala det på förskolan också. Barnen behöver ha svenska som enda gemensamma språk vilket kommer att bli knepigt (omöjligt?)
 
https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik/2022/barn-och-personal-i-forskola---hosten-2021#:~:text=Nästan 86 procent av landets,barn per heltidstjänst i förskolan.

Procenten av svenska barn som går på förskola har varit högt i nästan två generationer, så majoriteten av vuxna svenskar idag är traumatiserade och har svårt med anknytning.
Nu är procenten av svenska barn som är en inskrivna på förskolan hög det kan jag hålla med om, men var det verkligen så för en generation tillbaka?

En generation brukar man räkna 30 år. För 30 år sedan var förskolan dyr för maxtaxan hade inte införts. Rätten till 15-timmar för syskon vid föräldraledighet var inte införd så alla barn som hade ett syskon under 1 år var hemma. Så det skulle verkligen var intressant att se procenten svenska barn som var inskrivna på förskolan 1993. Dessutom tror jag att dagmammor var vanligare på nittiotalet än idag.
 
https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik/2022/barn-och-personal-i-forskola---hosten-2021#:~:text=Nästan 86 procent av landets,barn per heltidstjänst i förskolan.

Procenten av svenska barn som går på förskola har varit högt i nästan två generationer, så majoriteten av vuxna svenskar idag är traumatiserade och har svårt med anknytning.

Fast diskussionen handlade väl om att få problem med anknytningen om man går på förskola som liten bebis, likt andra länder i artikeln. Och det är det ju inga svenska bebisar som gör.
 
Fast diskussionen handlade väl om att få problem med anknytningen om man går på förskola som liten bebis, likt andra länder i artikeln. Och det är det ju inga svenska bebisar som gör.

Så svenskar är inte traumatiserade och har problem med anknytning men många européer är det?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp