Det är inte föris uppgift

Det som är skillnad nu är att nästan alla barn går på förskola när de är små, vilket gör att de som inte går på förskola blir isolerade. Bland annat därför har man ju även öppna förskolan dit föräldralediga och andra kan gå med sina barn så de kan umgås med andra som också är hemma. Det gör stor skillnad. Sen tror jag faktiskt att det är en bra förberedelse inför skolan att vara van att umgås med många andra barn och med vuxna.

Om man har en väldigt energisk förälder kanske man kompenserar för förskolans aktiviteter men om man mest hänger runt med barnen hemma på tomten eller bostadsgården så är det inte ovanligt att de faktiskt inte har samma motorik som barnen på förskolan och inte heller samma sociala färdigheter. Är man en förälder som tar med barnen ut och leker i skog och mark samt träffar andra barn och föräldrar mycket så är det nog däremot inga problem.
Då blir det ju i princip som att man ordnar egen förskola hemma. Men även så, så tror jag det är svårt att få ihop så många barn varje dag som det blir på en riktig förskola. Om man inte bor på något speciellt ställe där det finns väldigt många barn, och av någon anledning ingen förskola så att alla är hemma hela tiden.

Är det en social och framåt familj kan man säkert ta igen det i skolan sen och komma ikapp, men jag ska erkänna att jag aldrig riktigt fattat detta vurmande för att få vara hemma med barnen tills de börjar skolan, eller att de ska gå korta dagar och vara så lite som möjligt på förskolan.
 
Ja det stämmer :). Jag är född 1987. Syskon föddes 1990. Jag vet att det var tufft för mamma att vara hemma själv med oss båda, för jag har minnen som treåring av att sitta själv ute och leka i sandlådan, och att jag blev sur och rymde en del 😂. Sen flyttade vi till villaområde och jag var en del hos dagmamma först, tror det var kanske nåt år medans jag var 4? Jag har svaga minnen därifrån, och tror inte att bebis lillebror var med. Sen började vi båda på nyöppnat kooperativt dagis, som mina föräldrar öppnade tillsammans med andra föräldrar i området. Vi hade både utbildade pedagoger och så var alltid minst en förälder där och hjälpte till, jag tror framförallt i köket. Lokalen var en villa.
Måste verkligen ha berott på var man bodde? Jag är 89a och jag vet ingen som inte gick på dagis liksom? Nån enstaka gick väl hos dagmamma bara.
Började som typ 1,5åring, min lillebror var nog lite äldre när han började men det handlade mer om att han var sjuklig som liten iom downs.
 
Måste verkligen ha berott på var man bodde? Jag är 89a och jag vet ingen som inte gick på dagis liksom? Nån enstaka gick väl hos dagmamma bara.
Började som typ 1,5åring, min lillebror var nog lite äldre när han började men det handlade mer om att han var sjuklig som liten iom downs.
Samma här, är född -76 och alla gick på förskola. Var väl en i klassen som hade varit hemma, men det var för att hans mamma var dagmamma.
 
Jag tänker som så här (försök nu att inte vrida på det jag säger!):

Jag slutar jobba kl. 15.30. Jag satte hämtningstid till kl. 16. Jag jobbar ca 2 mil från förskolan. Detta tar 25 min med bil och 1 timme kollektivt. Förskolepersonalen tycker då att tiden är rimlig och ifrågasätter inte. Om jag däremot hade sagt att jag inte hämtar förrän kl. 18 gissar jag att de hade börjat undra och kanske fråga mig hur det kan ta så lång tid.

Jag tror alltså att man har en viss "vingelmån" på restiden just eftersom det kan vara väldigt svårt att bedöma och dels kontrollera. Men jag har inte läst någonstans att man behöver lämna in intyg på restiden. Så varför du tjatar om den vet jag inte. Så länge den är inom rimlighetens gräns så tror jag att man har ganska stor frihet där.

Nu har jag aldrig behövt lämna några intyg på arbetstider, men när äldsta gick mer än sina 15 timmar på förskolan förväntades schemat som vi satte för henne inkludera våra restider. När jag en period hade svårt att komma från jobbet och alltid var typ 10 minuter sen bad de mig helt enkelt lägga till en kvart på schemat varje eftermiddag. Klockslaget som stod på hennes schema skulle hon liksom vara hämtad och klar, men sen om det var en kvart eller en timme efter att jag slutade brydde de sig mindre om.

Vet att direktiven i kommunen är att om barnet inte är hämtat 20 minuter efter att schematiden är slut ska föräldrarna börja efterlysas.
 
En generation brukar man räkna 30 år. För 30 år sedan var förskolan dyr för maxtaxan hade inte införts.
Fast tror du verkligen det var avgörande? Om det handlade om 3% även då bara att maxtaxan inte var införd borde det inte gjort så stor skillnad för så många med knaper ekonomi?

Maxtaxan har ju en gräns på 54000 i hushållsinkomst idag. Dvs var det en som jobbade och en som var hemma var det ju bara om den som hade jobbade hade över (motsvarande) 54000 i lön som det hade gjort skillnad mot dagens läge. Hade man två inkomster skulle man ju ändå tjäna på det, sett till att med 100 000 in i hushållet skulle det kosta 3000/månad med ett barn på förskola.

För två medelinkomsttagare (~70 000 in) landar det på 2100 kr per barn. Mindre än 500 kr mer per månad än dagens maxtaxa. Har svårt att se att det skulle varit den avgörande faktorn, krävs rätt många barn innan det blir billigare att låta ena föräldern vara hemma.
 
Nu har jag aldrig behövt lämna några intyg på arbetstider, men när äldsta gick mer än sina 15 timmar på förskolan förväntades schemat som vi satte för henne inkludera våra restider. När jag en period hade svårt att komma från jobbet och alltid var typ 10 minuter sen bad de mig helt enkelt lägga till en kvart på schemat varje eftermiddag. Klockslaget som stod på hennes schema skulle hon liksom vara hämtad och klar, men sen om det var en kvart eller en timme efter att jag slutade brydde de sig mindre om.

Vet att direktiven i kommunen är att om barnet inte är hämtat 20 minuter efter att schematiden är slut ska föräldrarna börja efterlysas.
Det är väl bra. Kan ju tex hända en olycka på vägen till föris
 
Nu har jag aldrig behövt lämna några intyg på arbetstider, men när äldsta gick mer än sina 15 timmar på förskolan förväntades schemat som vi satte för henne inkludera våra restider. När jag en period hade svårt att komma från jobbet och alltid var typ 10 minuter sen bad de mig helt enkelt lägga till en kvart på schemat varje eftermiddag. Klockslaget som stod på hennes schema skulle hon liksom vara hämtad och klar, men sen om det var en kvart eller en timme efter att jag slutade brydde de sig mindre om.

Vet att direktiven i kommunen är att om barnet inte är hämtat 20 minuter efter att schematiden är slut ska föräldrarna börja efterlysas.
Jag tänker att de kommuner där de kräver in föräldrarnas scheman måste vara orter där alla eller de flesta har scheman på jobbet också? Det funkar ju inte om majoriteten av föräldrarna har jobb där det inte finns några scheman.

När mina barn gick på förskola, så var det att man fick ange vilka tider man ville ha barnet på förskolan, och så skulle man hålla sig till dem. Hämta sent var inte ok, såklart. Förskolan intresserade sig inte för våra arbetstider, utan jobbar man heltid har man rätt till heltid, hur det hela pusslas ihop är ens egen ensak.
 
Nu är procenten av svenska barn som är en inskrivna på förskolan hög det kan jag hålla med ommen var det verkligen så för en generation tillbaka?

En generation brukar man räkna 30 år. För 30 år sedan var förskolan dyr för maxtaxan hade inte införts. Rätten till 15-timmar för syskon vid föräldraledighet var inte införd så alla barn som hade ett syskon under 1 år var hemma. Så det skulle verkligen var intressant att se procenten svenska barn som var inskrivna på förskolan 1993. Dessutom tror jag att dagmammor var vanligare på nittiotalet än idag.

Året innan maxtaxans införande 2001 var 68% inskrivna i förskolan. Alla har inte alltid gått på förskola (oklart om dagmammorna är inräknade)

https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a655b89/1553959063593/pdf1595.pdf
Jag förstår inte varför du säger "för en generation sedan"? Är det inte bättre att nämna den tidsperiod du egentligen menar?

Före 1970-talet var daghemmen få, med väldigt mycket färre platser än efterfrågan.
jag var där under 1980-1990 talet, hade barn på förskolan. Och jobbade politiskt med frågorna.

Och förskolan var inte hårresande dyr, utan bara dyr, främst för de med något högre inkomster.


Det var medelklassens barn som hade de höga kostnaderna, medan de som verkligen behövde förskolan hade betydligt lindrigare kostnader.

Många använde också andra mer eller mindre subventionerade barnomsorgslösningar under den här tiden, t.ex. tre-familjssystem, eller privata dagmammor. Med varierade kvalitet som följd.
De som organiserade de här lite mer komplexa barnomsorgslösningarna av privat typ, var "bättre bemedlade".

Det är osant och helt fel att barn till föräldralediga, eller arbetslösa inte fick använda förskola under 1980-1990-talet . Det var olika i olika kommuner såklart, men på de allra flesta håll fick visst syskonen vara på förskolan. Dessutom ofta mer generöst än bara 15 timmar i veckan.
Vem/var påstås det att det inte var så?

Det är snarare så att införandet av rätten till 15 timmar i veckan för syskon, snarare har gjort det till "15 timmar i veckan för syskon är norm". Alltså det har blivit en begränsning istället för en möjlighet.

Det som hände när maxtaxan infördes var ungefär följande:

Alla de där varianterna med tre-familjssystem, privata daghem och privata dagmammor försvann, eftersom det blev billigare (och bättre) för föräldrarna med kommunalt subventionade förskolor när maxtaxan infördes.

Kommunerna var i samma veva i en stark nybyggnadsfas vad avser förskoleplatser, minns inte om det fanns riktade statsbidrag, så antalet platser ökade kraftigt.

Hur många barn som hade plats i den kommunala barnomsorgen, berättar egentligen endast hur många platser det fanns. Det säger väldigt lite om sådant som förvärvsfrekvens, eller om de alternativa sätten att ordna barnomsorg,
 
Då blir det ju i princip som att man ordnar egen förskola hemma. Men även så, så tror jag det är svårt att få ihop så många barn varje dag som det blir på en riktig förskola. Om man inte bor på något speciellt ställe där det finns väldigt många barn, och av någon anledning ingen förskola så att alla är hemma hela tiden.

Är det en social och framåt familj kan man säkert ta igen det i skolan sen och komma ikapp, men jag ska erkänna att jag aldrig riktigt fattat detta vurmande för att få vara hemma med barnen tills de börjar skolan, eller att de ska gå korta dagar och vara så lite som möjligt på förskolan.
Det var så det var från 1970-talet, och fram till maxtaxan, och "den stora utbyggnaden" kring millenieskiftet, när alla barn skulle garanteras en plats i barnomsorgen.

Byggdes/fanns inget kommunalt dagis, så ordnade en grupp föräldrar till något själva.
 
Måste verkligen ha berott på var man bodde? Jag är 89a och jag vet ingen som inte gick på dagis liksom? Nån enstaka gick väl hos dagmamma bara.
Började som typ 1,5åring, min lillebror var nog lite äldre när han började men det handlade mer om att han var sjuklig som liten iom downs.

Jag gick också på dagis - men inte förrän jag var fyra år.

Mamma kanske tyckte jag var för tismig eller nåt? Men jag tror det mest hade med ekonomi att göra.
 
Jag gick också på dagis - men inte förrän jag var fyra år.

Mamma kanske tyckte jag var för tismig eller nåt? Men jag tror det mest hade med ekonomi att göra.
Men hur lågbetald var hon om hon gick minus på att ha dig på förskolan jämfört med att jobba? Eller ni kanske inte bodde i Sverige iofs.
 
Men hur lågbetald var hon om hon gick minus på att ha dig på förskolan jämfört med att jobba? Eller ni kanske inte bodde i Sverige iofs.

Jo vi bodde i Sverige då, jag vet som sagt inte motivationen. Kanske pluggade hon just då? Sen började jag ettan som sexåring i Nederländerna 😅. Brorsan fick uppleva nederländsk förskola (pappas jobb stod nog för den avgiften).
 
Måste verkligen ha berott på var man bodde? Jag är 89a och jag vet ingen som inte gick på dagis liksom? Nån enstaka gick väl hos dagmamma bara.
Började som typ 1,5åring, min lillebror var nog lite äldre när han började men det handlade mer om att han var sjuklig som liten iom downs.
Jag är född 78 och jag tror att alla utom nån enstaka i klassen hade gått på dagis.
 
1998 dvs mer än 10 år efter du startade första klass var ca 60 procent av alla 1-5 åringar inskrivna i förskola och ca 12% hos dagmamma, så du växte upp i en miljö som inte speglade landet i stort vill jag påstå.

https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65be2a/1553966551446/pdf558.pdf
Så är det nog, jag är som sagt uppväxt i storstad som jag skrev så det påverkar ju hur det ser ut, jag har heller ingen koll på hur tillgången på dagis såg ut då. Men i den stadsdelen där jag bodde fanns det flera och mitt dagis hade fyra avdelningar.
 
Född 82. Jag och några till (kan det varit 1/4 del tro) fick erbjudande om att börja sexårsverksamhet redan som femåringar då vi inte hade varit på någon barnomsorg innan.
Tror det var mest fördelaktigat då att min farmor och farfar som var pensionärer hade mig på dagarna. Var långt ifrån något förvara av mig hemma eller bara ute på gräsmattan.

Uppvuxen i en grannkommunen till Göteborg så inte ute på vischan direkt.
 
1998 dvs mer än 10 år efter du startade första klass var ca 60 procent av alla 1-5 åringar inskrivna i förskola och ca 12% hos dagmamma, så du växte upp i en miljö som inte speglade landet i stort vill jag påstå.

https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65be2a/1553966551446/pdf558.pdf
Du missuppfattar statistiken.
Statistiken visar hur många som var indkrivna i KOMMUNAL barnomsorg.

Många barn fanns istället hos föräldrakooperativ, hos privata dagmammor (inte sällan svartjobb), i trefamiljsystem, eller andra privata lösningar.

En del som var mer som privata dagis, andra mer som enklaste barnpassning.
Många fick plats i den kommunala barnomsorgen efter idogt köande under några år.

Om du vill koppla till förvärvsfrekvens, blir det helfel.

Om du vill påtala att kommunal högkvalitativ barnomsorg var en bristvara, så stämmer det.

Men hur som helst, var det betydligt fler barn som hade någon form av organiserad barnomsorg, än som var inskrivna i den kommunala barnomsorgen.
 
Född 75 gick hos dagmamma
Fick börja sexårs verksamhet redan som femåring
Vi var fyra i min årskull sex stycken i årskullen över mig
Tror det var sex stycken årskullen under också
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp