Då blir det ju i princip som att man ordnar egen förskola hemma. Men även så, så tror jag det är svårt att få ihop så många barn varje dag som det blir på en riktig förskola. Om man inte bor på något speciellt ställe där det finns väldigt många barn, och av någon anledning ingen förskola så att alla är hemma hela tiden.Det som är skillnad nu är att nästan alla barn går på förskola när de är små, vilket gör att de som inte går på förskola blir isolerade. Bland annat därför har man ju även öppna förskolan dit föräldralediga och andra kan gå med sina barn så de kan umgås med andra som också är hemma. Det gör stor skillnad. Sen tror jag faktiskt att det är en bra förberedelse inför skolan att vara van att umgås med många andra barn och med vuxna.
Om man har en väldigt energisk förälder kanske man kompenserar för förskolans aktiviteter men om man mest hänger runt med barnen hemma på tomten eller bostadsgården så är det inte ovanligt att de faktiskt inte har samma motorik som barnen på förskolan och inte heller samma sociala färdigheter. Är man en förälder som tar med barnen ut och leker i skog och mark samt träffar andra barn och föräldrar mycket så är det nog däremot inga problem.
Är det en social och framåt familj kan man säkert ta igen det i skolan sen och komma ikapp, men jag ska erkänna att jag aldrig riktigt fattat detta vurmande för att få vara hemma med barnen tills de börjar skolan, eller att de ska gå korta dagar och vara så lite som möjligt på förskolan.