Det är inte föris uppgift

Vem betalade de?
Och trefamiljssystem, nu har jag läst på om vad det är. Det är onekligen flera familjer som går ihop och barnen passas hos en av familjerna av "någon" (det står kommunalt anställd i de flesta förklaringar). Jag visste bara att jag gått i det, jag måste fråga vem hon betalade för det, misstänker att det var en av familjernas mamma bara. Men det kan ju varit en barnflicka.
 
Till dagmamman? Eller hur menar du?

Det jag menade förut att OM man var så pass "ordnade" att man gick ihop flera familjer och (vitt) anställde en barnskötare för sina barns barnomsorger som beskrevs, DÅ var det märkligt om man inte gjorde det genom föräldrakooperativ och kommunala bidrag.

En dagmamma kunde ju vara familjedaghem och få bidrag från kommunen eller inte vara det, men lär ju inte varit anställd av föräldrarna?
 
Och trefamiljssystem, nu har jag läst på om vad det är. Det är onekligen flera familjer som går ihop och barnen passas hos en av familjerna av "någon" (det står kommunalt anställd i de flesta förklaringar). Jag visste bara att jag gått i det, jag måste fråga vem hon betalade för det, misstänker att det var en av familjernas mamma bara. Men det kan ju varit en barnflicka.

Det låter ju rimligare än att personen var anställd av föräldrarna utan att det var kooperativ :)
 
Och trefamiljssystem, nu har jag läst på om vad det är. Det är onekligen flera familjer som går ihop och barnen passas hos en av familjerna av "någon" (det står kommunalt anställd i de flesta förklaringar). Jag visste bara att jag gått i det, jag måste fråga vem hon betalade för det, misstänker att det var en av familjernas mamma bara. Men det kan ju varit en barnflicka.
"Kommunen betalade en ”barnflicka” dvs utbildad barnomsorg. Lokal och mat; en vecka i taget hos familjerna (alltså gratis för kommunen inkl mat)!"

Alltså maten gratis för kommunen?

"Ja just det. Minns inte att vi fick ersättning för det. Men jag kanske minns fel. Det blev mycket fiskpinnar o frysta köttbullar…"

Så kanske i statistiken då ändå.

Gissar att i storstäder och i universitetsstäder så var det mycket barnomsorg, nästan alla, men kanske inte lika mycket ute i vissa delar av landet där pressen var hög att vara hemma?
 
Blev helt chockad av kollega som precis hade problem med förskolan. De mötte inte barnen i dörren alls eller tog emot. Man fick dumpa dem bara och dra. Fungerade inte alls för hennes barn. De verkade totalt flippade. Ringde dessutom nära 90% av tiden runt 14 eller tidigare och sa att barn var sjuka och behövde hämtas.

Det är inte alltid det står personal och väntar på att vi ska komma. Är avdelningen inne tar jag av mig skorna, letar upp en pedagog och säger "x är här". Är dom ute behåller jag skorna på och säger samma sak. Det ligger i mitt intresse att personalen vet om att mitt barn är där, skulle ALDRIG lämna mitt barn på förskolan utan att ha fått kontakt med personalen.
 
Det är inte alltid det står personal och väntar på att vi ska komma. Är avdelningen inne tar jag av mig skorna, letar upp en pedagog och säger "x är här". Är dom ute behåller jag skorna på och säger samma sak. Det ligger i mitt intresse att personalen vet om att mitt barn är där, skulle ALDRIG lämna mitt barn på förskolan utan att ha fått kontakt med personalen.
Vet inte om vi någonsin blivit mötta i dörren? Kanske under pandemin men inte annars. Vi har alltid gått in med vårt barn och lämnat till en fröken där inne :) Tycker som du att det är viktigt att "lämna över" barnet ordentligt.
Nu för tiden springer grabben in själv ibland men då går jag efter och säger hej till personalen ändå.
 
Det är inte alltid det står personal och väntar på att vi ska komma. Är avdelningen inne tar jag av mig skorna, letar upp en pedagog och säger "x är här". Är dom ute behåller jag skorna på och säger samma sak. Det ligger i mitt intresse att personalen vet om att mitt barn är där, skulle ALDRIG lämna mitt barn på förskolan utan att ha fått kontakt med personalen.
Vi har nog alltid blivit mötta i dörren. Inte att de står där som en dörrvakt men de brukade ju ploppa upp medan man tog av kläderna eller öppnade grinden eller vad som.
 
"Kommunen betalade en ”barnflicka” dvs utbildad barnomsorg. Lokal och mat; en vecka i taget hos familjerna (alltså gratis för kommunen inkl mat)!"

Alltså maten gratis för kommunen?

"Ja just det. Minns inte att vi fick ersättning för det. Men jag kanske minns fel. Det blev mycket fiskpinnar o frysta köttbullar…"

Så kanske i statistiken då ändå.

Gissar att i storstäder och i universitetsstäder så var det mycket barnomsorg, nästan alla, men kanske inte lika mycket ute i vissa delar av landet där pressen var hög att vara hemma?
Nu tror jag att jag har rett ut det :) nästan ett år på två olika barnträdgårdar med lunch emellan, till 2 årsåldern. (kanske kommunala? kanske ngt kyrka? vet ej får fråga) tre år svart dagmamma till femårsåldern. Då ca ett år kommunalt trefamiljssystem med kommunal barnflicka (som vi stöter på då och då än idag :) ) sedan ett år på kommunalt dagis, varav sista terminen före skola med tillagd förskoleklass. Så tre år minst utan statistik på barnomsorg då och som sagt klasskamrater på samma svarta dagmamma som inte alls var skum på minsta vis. (ställd i kö till kommunen direkt såklart så ca 5 års kö då)
 
Även privata daghem som hade egen kö och egna prissättningar? Som inte hade något med kommunen att göra överhuvudtaget?

Vet du att de inte hade något alls med kommunen att göra? Att kommunen exempelvis inte bedrev tillsyn?
Det vanliga när man pratar om "privat barnomsorg" är ju just enskild barnomsorg, därav frågan.

Men du menar alltså att det fanns många privata daghem, (inte familjedaghem) med anställd personal som hade noll koppling till kommunen, som inte fick statsbidrag och där varken kommunen eller Länsstyrelsen hade tillsyn? Vilka drev dem?
 
Tillägg till inlägget ovan.

Jag har ingen uppfattning om hur vanligt det var att föräldrar gick ihop och gemensamt anställde en barnskötare UTAN att bilda föräldrakooperativ och då få kommunala bidrag. Men det låter ju som ett märkligt förfarande när möjligheten fanns.
Det finns ett enkelt svar: det fanns helt enkelt inte mer pengar i kommunens budget.
Vet du att de inte hade något alls med kommunen att göra? Att kommunen exempelvis inte bedrev tillsyn?
Det vanliga när man pratar om "privat barnomsorg" är ju just enskild barnomsorg, därav frågan.

Men du menar alltså att det fanns många privata daghem, (inte familjedaghem) med anställd personal som hade noll koppling till kommunen, som inte fick statsbidrag och där varken kommunen eller Länsstyrelsen hade tillsyn? Vilka drev dem?
Ja, så var det!

De drevs av familjerna som hade behovet.

Det var ofta ganska "rörigt" runt den här helprivata och tämligen "svarta" barnomsorgen.

Det typiska var att föräldrarna ville ha sina barn i "kommunal barnomsorg", och stod i kö. Men vare sig kommunala dagmammor eller daghem fanns tillgängliga, och de som hade behovet kunde inte uppfylla villkoren för att få stöd och stå under tillsyn.
Barn kom och gick, så snart de fick en "kommunal" plats försvann barnen och därmed föräldrarna, de som tog hand om barnen var ofta unga flickor utan utbildning, eller äldre kvinnor utan utbildning. Svartarbete var nog väldigt vanligt.
Föräldrarna hade dessutom en tendens att bli osams.

Det var ingen "bra" barnomsorg, vare sig för barnen eller föräldrarna egentligen, men det fanns inget alternativ.
 
Det finns ett enkelt svar: det fanns helt enkelt inte mer pengar i kommunens budget.

Ja, så var det!

De drevs av familjerna som hade behovet.

Det var ofta ganska "rörigt" runt den här helprivata och tämligen "svarta" barnomsorgen.

Det typiska var att föräldrarna ville ha sina barn i "kommunal barnomsorg", och stod i kö. Men vare sig kommunala dagmammor eller daghem fanns tillgängliga, och de som hade behovet kunde inte uppfylla villkoren för att få stöd och stå under tillsyn.
Barn kom och gick, så snart de fick en "kommunal" plats försvann barnen och därmed föräldrarna, de som tog hand om barnen var ofta unga flickor utan utbildning, eller äldre kvinnor utan utbildning. Svartarbete var nog väldigt vanligt.
Föräldrarna hade dessutom en tendens att bli osams.

Det var ingen "bra" barnomsorg, vare sig för barnen eller föräldrarna egentligen, men det fanns inget alternativ.

Ja om allt var svart är det ju en annan sak, och då har jag inga problem att förstå att detta skulle finnas utanför statistiken, precis som svarta familjedaghem och liknande. Det jag var frågande till var ifall det verkligen var så vanligt med helt privata daghem som drevs i precis som enskilda daghem men helt utan inblandning från det allmänna.
 
Ja om allt var svart är det ju en annan sak, och då har jag inga problem att förstå att detta skulle finnas utanför statistiken, precis som svarta familjedaghem och liknande. Det jag var frågande till var ifall det verkligen var så vanligt med helt privata daghem som drevs i precis som enskilda daghem men helt utan inblandning från det allmänna.
Det verkar tydligen (efter att jag frågat) även funnits studentdagis (tydligen min tidigaste variant) för halva dagar drivna av universitet? Studentkåren? ingen aning? och kanske ngt som kyrkan drev och andra initiativ också.
 
Nu tror jag att jag har rett ut det :) nästan ett år på två olika barnträdgårdar med lunch emellan, till 2 årsåldern. (kanske kommunala? kanske ngt kyrka? vet ej får fråga) tre år svart dagmamma till femårsåldern. Då ca ett år kommunalt trefamiljssystem med kommunal barnflicka (som vi stöter på då och då än idag :) ) sedan ett år på kommunalt dagis, varav sista terminen före skola med tillagd förskoleklass. Så tre år minst utan statistik på barnomsorg då och som sagt klasskamrater på samma svarta dagmamma som inte alls var skum på minsta vis. (ställd i kö till kommunen direkt såklart så ca 5 års kö då)
Barnträdgårdar 🤣🤣🤣. Ja, Det var tider det. Ingen som klagade på det. Behövde inte vara så fina namn på den tiden. Nu ska allt vara så fint och inlindat 🙃
 
Vet du att de inte hade något alls med kommunen att göra? Att kommunen exempelvis inte bedrev tillsyn?
Det vanliga när man pratar om "privat barnomsorg" är ju just enskild barnomsorg, därav frågan.

Men du menar alltså att det fanns många privata daghem, (inte familjedaghem) med anställd personal som hade noll koppling till kommunen, som inte fick statsbidrag och där varken kommunen eller Länsstyrelsen hade tillsyn? Vilka drev dem?
Inga bidrag och ingen koppling till kommunen. Jag utgår ifrån att det då liksom nu fanns tillsyn. Privata aktörer.
 
Det finns ett enkelt svar: det fanns helt enkelt inte mer pengar i kommunens budget.

Ja, så var det!

De drevs av familjerna som hade behovet.

Det var ofta ganska "rörigt" runt den här helprivata och tämligen "svarta" barnomsorgen.

Det typiska var att föräldrarna ville ha sina barn i "kommunal barnomsorg", och stod i kö. Men vare sig kommunala dagmammor eller daghem fanns tillgängliga, och de som hade behovet kunde inte uppfylla villkoren för att få stöd och stå under tillsyn.
Barn kom och gick, så snart de fick en "kommunal" plats försvann barnen och därmed föräldrarna, de som tog hand om barnen var ofta unga flickor utan utbildning, eller äldre kvinnor utan utbildning. Svartarbete var nog väldigt vanligt.
Föräldrarna hade dessutom en tendens att bli osams.

Det var ingen "bra" barnomsorg, vare sig för barnen eller föräldrarna egentligen, men det fanns inget alternativ.
Det du beskriver är inte alls vad jag syftar på. Här var det främst välbärgade familjer som hade råd att betala som hade sina barn i privata alternativ.
 
Jag känner nu att jag måste sätta mig och prata med mina föräldrar om detta. :D Jag gick hos dagmamma fram till första klass tror jag? Känns som att de flesta andra barn gick på dagis eller annan dagmamma - den enda klasskamrat jag minns som inte gick hos endera hade en mamma som själv var dagmamma. Annars arbetade alla föräldrar utanför hemmet tror jag.
 
Måste fråga mamma om hur det var. Fick bo på barnhem när jag var liten eftersom det inte fanns något alternativ (född 1961). Mamma var änka och fick plugga istället för att ta hand om mig och brorsan. Sen var brorsan och jag nyckelbarn. Det fanns inget fritids när vi var i den åldern .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 715
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp