Samma här, är född -76 och alla gick på förskola. Var väl en i klassen som hade varit hemma, men det var för att hans mamma var dagmamma.
Samma här född -75, gick på först dagmamma (pengar svart
, hon var bra så jag minns det) och sedan på dagis och det var definitivt kombinerat sedan ungefär samma barn som i första klass
. (fast ett barn hade mamma som var hemmafru, det var mycket märkligt)
Kan inte varit hysteriskt dyrt, mamma har aldrig sagt ngt om det. Däremot pratar hon gärna om alla jobbiga trefamiljssystem som jag gick på innan dagmamman och det värsta systemet av dem alla, det med två olika barnträdgårdar där den ena var öppen förmiddag och den andra eftermiddag och man var tvungen att fiska upp barnen, ge dem lunch och lämna på nästa. Hon försökte dela på bördan med en annan mamma men fick bara ett barn till att skyffla istället. (som inte åt, inte ens glass, tydligen jätteirriterande).
Tillägger gärna att dagis (som jag fick när jag var fem eller så efter köande) var mycket hög nivå även jämfört med idag. De hade rejäl pedagogisk verksamhet och huset står kvar och ser likadant ut nu. Minns att jag tyckte det var väldigt mycket rutiner som jag var ovan vid. Läskigt att sitta i ring och säga namn osv och sova middag vid min höga ålder
. Fläta garn, göra garnbollar, snögubbar, luciatåg, julpynt, snölyktor, promenader o utflykter till pulkakullar, lera, lära ut gunga, sångsamling varje morgon i ring. Trejulingar och klätterställningar på den stora gården, musikrum där man fick använda bandspelaren själv osv. Har nästan mer grejs kvar från mig och dagis än från min unge och förskolan. De hade sexårsverksamhet på förmiddagarna när man fyllde sex och där man fick lära sig sitta still och fylla i böcker och lite siffror och bokstäver.
I första klass fick man stå i en ny evighetskö till fritids och under tiden var dagmammefritids. När man fick fritids var det några kvarter bort och det stod skolpoliser när hela fritidsgänget skulle över gatorna.