Det är inte föris uppgift

Ytterligare en variant från 60-talet:
Min mamma och en av hennes väninnor delade på en heltidstjänst. Den som inte jobbade tog hand om alla barnen, 2 från varje familj.
 
Det är inte alltid det står personal och väntar på att vi ska komma. Är avdelningen inne tar jag av mig skorna, letar upp en pedagog och säger "x är här". Är dom ute behåller jag skorna på och säger samma sak. Det ligger i mitt intresse att personalen vet om att mitt barn är där, skulle ALDRIG lämna mitt barn på förskolan utan att ha fått kontakt med personalen.
Såhär fungerar det på alla förskolor jag vikarierat på 🙂. Det har dock hänt att vi personal fått säga till någon enstaka förälder att hen måste komma in till oss och inte bara släppa barnet.

Ibland har vi möjlighet att möta i dörren, men oftast inte. I och för sig gör sig några barn gärna till välkomstkommitté 😅.
 
Född 82. Jag och några till (kan det varit 1/4 del tro) fick erbjudande om att börja sexårsverksamhet redan som femåringar då vi inte hade varit på någon barnomsorg innan.
Tror det var mest fördelaktigat då att min farmor och farfar som var pensionärer hade mig på dagarna. Var långt ifrån något förvara av mig hemma eller bara ute på gräsmattan.

Uppvuxen i en grannkommunen till Göteborg så inte ute på vischan direkt.

Detta hade jag nästan ordagrant kunnat skriva fast i Göteborg och vi var bara två som blev inlottade på deltidsförskola som femåringar. Gick ett år på dagis (som det hette då) som sexåring då vi flyttade.
 
Inga bidrag och ingen koppling till kommunen. Jag utgår ifrån att det då liksom nu fanns tillsyn. Privata aktörer.

Men om det bedrevs tillsyn så var ju kommunen och/eller länsstyrelsen medvetna om att verksamheterna existerade och hur många barn som fanns där. Alltså finns det ingen anledning att tro att dessa enskilda verksamheter inte skulle finnas med i barnomsorgsstatistiken där enskilda verksamheter tas upp.
 
Men om det bedrevs tillsyn så var ju kommunen och/eller länsstyrelsen medvetna om att verksamheterna existerade och hur många barn som fanns där. Alltså finns det ingen anledning att tro att dessa enskilda verksamheter inte skulle finnas med i barnomsorgsstatistiken där enskilda verksamheter tas upp.
Det fanns verksamheter med tillsyn, och en hel drös med verksamheter helt utan tillsyn.
 
Tänkte på den här tråden då jag pratade med en annan mamma i parken här om dagen, hon kom stormandes upprörd över kontakt med förskolan. Hon säger att hon alltid är punktlig men att det hänt att hon kommit 5-10 minuter sent några gånger eftersom hon är föräldraledig med bebis som ibland bjuder på en bajsblöja precis när de ska gå hemifrån eller att hon fastnar med amningen lite längre än tänkt. Däremot brukar förskolan vara sena med att checka in och ut barnet och det kan dröja någon halvtimme efter att hon hämtat att hon får en notis om utcheckning. Nu hade rektorn mailat med otrevlig ton att de måste bli bättre på att strukturera sin tid och frågade om familjen behöver stöd. Det känns så konstigt att det görs på det sättet i stället för att prata när man ses och reda ut om utcheckningarna stämmer, för jag vill anta att det är de som rektorn hänvisar till och inte att hon varit 5-10 min sen några få gånger. Vi alla har ju med barn att göra och det känns som ett systemfel om det inte finns utrymme för att byta en oväntad bajsblöja ibland.

Nu går min dotter inte på samma förskola men även där är det lite si och så med in- och utcheckningarna. De dröjer ofta 10 min men det har hänt att det dröjt upp till 30-40 minuter. Jag tänker att de har mycket att göra och gör så gott de kan, att de loggar så snart de får händerna lediga. Men jag hoppas att rektorn inte plötsligt kommer att hålla det emot en. Pedagogerna är helt fantastiska och jag skulle tycka att det vore obekvämt att hamna i en sits där jag måste berätta för deras chef att de inte checkar ut i tid. För mig gör det detsamma exakt när det loggas ut, det är såklart viktigare vid incheckning så att det är registrerat att hon är där om något skulle hända (brand exempelvis). Men jag har förståelse för att de inte alltid står med mobilen i handen. Jag tycker mest det är konstigt att vissa verksamheter som är till för barn är så nitiska med punktlighet. Alla vet ju att det kan vara svårt att styra med små barn. En annan mamma i parken berättade att hennes lilla barn hade velat promenera själv på morgonen så de gick med lite marginal och kom 20 min tidigt, hon hade inte ens tänkt att gå in utan lekte lite utanför staketet men en pedagog var ändå snabb med att hänga över staketet och påpeka att de var tidiga. Svägerskan har också fått en tillsägelse vid en (en!) försening på 10 min. Det är ju inte direkt så att småbarnsföräldrar behöver fler stressmoment i livet så den här häxjakten som verkar ske på vissa ställen känns helt galen.
 
Läste lite här i tråden och insåg precis att det där med förskola låter ju inte så jätteroligt. Kommer nog inte lämna något barn på ett sådant om de ska hålla på så där med tider hit och dit.
 
Tänkte på den här tråden då jag pratade med en annan mamma i parken här om dagen, hon kom stormandes upprörd över kontakt med förskolan. Hon säger att hon alltid är punktlig men att det hänt att hon kommit 5-10 minuter sent några gånger eftersom hon är föräldraledig med bebis som ibland bjuder på en bajsblöja precis när de ska gå hemifrån eller att hon fastnar med amningen lite längre än tänkt. Däremot brukar förskolan vara sena med att checka in och ut barnet och det kan dröja någon halvtimme efter att hon hämtat att hon får en notis om utcheckning. Nu hade rektorn mailat med otrevlig ton att de måste bli bättre på att strukturera sin tid och frågade om familjen behöver stöd. Det känns så konstigt att det görs på det sättet i stället för att prata när man ses och reda ut om utcheckningarna stämmer, för jag vill anta att det är de som rektorn hänvisar till och inte att hon varit 5-10 min sen några få gånger. Vi alla har ju med barn att göra och det känns som ett systemfel om det inte finns utrymme för att byta en oväntad bajsblöja ibland.

Nu går min dotter inte på samma förskola men även där är det lite si och så med in- och utcheckningarna. De dröjer ofta 10 min men det har hänt att det dröjt upp till 30-40 minuter. Jag tänker att de har mycket att göra och gör så gott de kan, att de loggar så snart de får händerna lediga. Men jag hoppas att rektorn inte plötsligt kommer att hålla det emot en. Pedagogerna är helt fantastiska och jag skulle tycka att det vore obekvämt att hamna i en sits där jag måste berätta för deras chef att de inte checkar ut i tid. För mig gör det detsamma exakt när det loggas ut, det är såklart viktigare vid incheckning så att det är registrerat att hon är där om något skulle hända (brand exempelvis). Men jag har förståelse för att de inte alltid står med mobilen i handen. Jag tycker mest det är konstigt att vissa verksamheter som är till för barn är så nitiska med punktlighet. Alla vet ju att det kan vara svårt att styra med små barn. En annan mamma i parken berättade att hennes lilla barn hade velat promenera själv på morgonen så de gick med lite marginal och kom 20 min tidigt, hon hade inte ens tänkt att gå in utan lekte lite utanför staketet men en pedagog var ändå snabb med att hänga över staketet och påpeka att de var tidiga. Svägerskan har också fått en tillsägelse vid en (en!) försening på 10 min. Det är ju inte direkt så att småbarnsföräldrar behöver fler stressmoment i livet så den här häxjakten som verkar ske på vissa ställen känns helt galen.
Låter helt sjukt! :eek:
Läste lite här i tråden och insåg precis att det där med förskola låter ju inte så jätteroligt. Kommer nog inte lämna något barn på ett sådant om de ska hålla på så där med tider hit och dit.
Aldrig varit med om liknande, men nu bor vi på landet (bodde i en liten stad innan). Tror @Voeux bor i en storstad?
 
Läste lite här i tråden och insåg precis att det där med förskola låter ju inte så jätteroligt. Kommer nog inte lämna något barn på ett sådant om de ska hålla på så där med tider hit och dit.

Förskola är INTE roligt alls! Men inte av den anledningen. Vår förskolan var underbar! Inget gnäll om nåt egentligen. Positiva, glada och lätta att ha att göra med. Dottern älskade sin förskola och sin fröknar! MEN, vi har aldrig varit så sjuka så ofta som när dottern gick där! Det slutade direkt när hon slutade förskolan!

Jag fick ångest varje år när sommaren tog slut och sjuksäsongen började! Pågick från oktober till mars/april. Vidrigt!
 
Jag har inte följt tråden nämnvärt, för det gör mest ont i hjärtat att läsa :( .
MEN en fundering som jag har. Ni som tycker att tider inte är så viktigt, är ni lika generösa i ert eget yrke? Det gör inget om folk kommer för sent till möten/bokade tider/osv, till exempel? Något som kan vara bra att veta - för det tror jag inte är självklart för alla föräldrar - är att det är rätt tight med personal på de flesta förskolor. Scheman läggs efter hur barnens tider ser ut. När vi har som flest barn måste vi alltså se till att vara flest personal också. Därför är tider rätt viktigt för oss. Så att vi kan på bästa sätt organisera vår verksamhet och se till att era barn får en rolig och säker vistelse hos oss... :)
 
Jag har inte följt tråden nämnvärt, för det gör mest ont i hjärtat att läsa :( .
MEN en fundering som jag har. Ni som tycker att tider inte är så viktigt, är ni lika generösa i ert eget yrke? Det gör inget om folk kommer för sent till möten/bokade tider/osv, till exempel? Något som kan vara bra att veta - för det tror jag inte är självklart för alla föräldrar - är att det är rätt tight med personal på de flesta förskolor. Scheman läggs efter hur barnens tider ser ut. När vi har som flest barn måste vi alltså se till att vara flest personal också. Därför är tider rätt viktigt för oss. Så att vi kan på bästa sätt organisera vår verksamhet och se till att era barn får en rolig och säker vistelse hos oss... :)

Men om tider är viktigt så är det ju viktigt att de tider som rapporteras (d.v.s. utcheckning av barnet) stämmer överens med den tid föräldern faktiskt hämtar barnet. Om föräldern är 5 min sen men rapporteras som 30 min sen så hade iaf inte jag tagit förskolans gnäll på allvar.
 
Läste lite här i tråden och insåg precis att det där med förskola låter ju inte så jätteroligt. Kommer nog inte lämna något barn på ett sådant om de ska hålla på så där med tider hit och dit.
Förskolan är bra för barnen i rimlig utsträckning, det är heller inte så många som har privilegiet att inte behöva tillgång till förskola för att klara sin ekonomi.

Den allmänna tillgången till förskola har varit en av våra allra viktigaste jämställdhetsreformer.
 
Men om tider är viktigt så är det ju viktigt att de tider som rapporteras (d.v.s. utcheckning av barnet) stämmer överens med den tid föräldern faktiskt hämtar barnet. Om föräldern är 5 min sen men rapporteras som 30 min sen så hade iaf inte jag tagit förskolans gnäll på allvar.
Vi lägger schema efter de tider som lämnas in av föräldrarna inte efter in- och utcheckning.
 
Vi lägger schema efter de tider som lämnas in av föräldrarna inte efter in- och utcheckning.
Men om det blir vajsing för att föräldrar kommer 10 minuter sent 2 gånger per termin så måste ju schemat läggas med större marginaler. Det gäller även många andra jobb som inte kan skjutas på. Oförutsedda saker händer.

Dessutom blir det ihop med trådstarten lite tveeggat, föräldrarna får bara lämna in schema på arbetstid + restid som är slimmad till idealtider och sen får man ovett när de inte kan hållas 1 gång av 20.

Som förälder skulle jag då vilja lägga schemat med lite marginaler, och istället oftast komma 15 minuter tidigare när läget är lugnt i trafiken.
 
Jag har inte följt tråden nämnvärt, för det gör mest ont i hjärtat att läsa :( .
MEN en fundering som jag har. Ni som tycker att tider inte är så viktigt, är ni lika generösa i ert eget yrke? Det gör inget om folk kommer för sent till möten/bokade tider/osv, till exempel? Något som kan vara bra att veta - för det tror jag inte är självklart för alla föräldrar - är att det är rätt tight med personal på de flesta förskolor. Scheman läggs efter hur barnens tider ser ut. När vi har som flest barn måste vi alltså se till att vara flest personal också. Därför är tider rätt viktigt för oss. Så att vi kan på bästa sätt organisera vår verksamhet och se till att era barn får en rolig och säker vistelse hos oss... :)
Jag har full förståelse för att tider är viktigt men om det inte finns luft i systemet för att ett barn kommer tio minuter tidigt eller att jag blir fast i en bilkö (mycket trafikolyckor hos oss tyvärr) när jag ska hämta så är något fel.
Barn är ju barn och saker kan hända i sista minuten oavsett hur tidigt man går upp på morgonen.

Obs! Vi har aldrig det här problemet med vår förskola.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 715
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp