Det är inte föris uppgift

Fast det är väl inga svårigheter? Om du, säg, har ett schema 8-17 och din arbetsgivare har skrivit på att detta är ditt schema så är det ju så? Om du sedan är på gymmet mellan 16-17 någon dag så finns det ju en helt rimlig förklaring till det.

Vad ska de som har behovsjobb och jagar varje extra arbetspass som finns göra? De har inget fast schema ens. Inte nog att att många har svårt att få de "fina" jobben med fast schema och förutsägbarhet, så ska de som inte har så bra regelmässigt sparkas på lite extra.

Tror knappast det drabbar någon välställd! Då är det lätt att hota andra för gud bevare om de köpte mjölken på förskole-tid.

Jag hatar också ordet "föris" till det grövsta. Det är som att försöka att ta tillbaka "dagis" fast man har just döpt det till FÖRSKOLA av en anledning, det är pedagoger som jobbar skol-förberedande, med pedagogik, det är ingen barnförvaring med mys-stämpel.
 
Instämmer i kören som säger att man ofta underutnyttjar förskolan för att barnet ska få gå hem tidigare. På min förskola var det bara tre barn som ofta var där hela öppettiden (7.30-16) och då var 2 av barnen syskon. Mitt eget barn snittade nog 30 h/vecka om ens det.

7.30-16 var hela öppettiden?

Wow.

Jag jobbar 7.30-16.15 sen har jag 40-45 min att köra. Hade blivit svårt att få ihop 😅
 
Okej, udda. Jag brukar kalla mina kollegor vid namn och är inte glad i att bli kallad syster (vilket jag upplever att ingen av oss yngre är). Om vi inom yrket använder en förkortning så är det "ssk".
Ja jag kan inte uttala mig om vad andra gör. Om någon svarar syster Erik (eller syster Lisa) i telefon så är det såvitt jag förstått hans sak och om du tycker det är udda så får du ta upp det med den vårdcentralen :). Likaså om en förskolepedagog säger till ett barn -gå till den fröken.
 
Vad ska de som har behovsjobb och jagar varje extra arbetspass som finns göra? De har inget fast schema ens. Inte nog att att många har svårt att få de "fina" jobben med fast schema och förutsägbarhet, så ska de som inte har så bra regelmässigt sparkas på lite extra.

Tror knappast det drabbar någon välställd! Då är det lätt att hota andra för gud bevare om de köpte mjölken på förskole-tid.

Jag hatar också ordet "föris" till det grövsta. Det är som att försöka att ta tillbaka "dagis" fast man har just döpt det till FÖRSKOLA av en anledning, det är pedagoger som jobbar skol-förberedande, med pedagogik, det är ingen barnförvaring med mys-stämpel.
Nja, vi sparkar bara på dom som fuskar. För hur skulle samhället se ut utan regler? KAOS.

Sen tycker jag att föris som ord passar väldigt bra. Kort ord lätt att lära sig + att ungarna gillar säga föris :D
 
Hur tycker du att sparkande på skattesmitare går förresten?
Eller slinker de igenom? De de där miljarderna som nämndes tidigare
Ingen aning. Jobbar inte på skatteverket. Men som med det mesta i detta land så är Sverige nog det slappaste landet i världen.
 
Ni som har föris i andra länder är det likadant att ungarna inte ska vara där när förälder är ledig?

Allt sånt beror väl på hur stor del av förskolan/barnomsorgen som subventioneras av staten/skattebetalarna. Om föräldrarna betalar allt själva ur egen ficka så får de nog har barnen där när som under öppettiderna. Men när staten subventionerar så mycket som man gör i Sverige så har man också valt (av naturliga skäl) att inte sponsra föräldrar med barnpassning för att föräldrarna vill gå gymmet, shoppa eller bara ha en lugn stund utan barnen. Skattepengarna ska gå till rätt saker. I det här fallet till att ge föräldrar en möjlighet att jobba.
 
Den här diskussionen blir intressant i ljuset av utspelet att förskola ska vara obligatoriskt för att bättre integrera yngre barn i samhället. Många av den barngruppens föräldrar, då särskilt mammorna, är oftast hemma på heltid.

Det blir ett intressant resonemang att å ena sidan jaga föräldrar som fuskar och låter sina barn vara för länge på förskolan och å andra sidan införa obligatorisk förskola även för arbetslösa föräldrar. Ska det finnas särskilda regler för olika grupper barn? Och hur ska de reglerna utformas för att inte krocka med diskrimineringslagstiftningen?
 
Den här diskussionen blir intressant i ljuset av utspelet att förskola ska vara obligatoriskt för att bättre integrera yngre barn i samhället. Många av den barngruppens föräldrar, då särskilt mammorna, är oftast hemma på heltid.

Det blir ett intressant resonemang att å ena sidan jaga föräldrar som fuskar och låter sina barn vara för länge på förskolan och å andra sidan införa obligatorisk förskola även för arbetslösa föräldrar. Ska det finnas särskilda regler för olika grupper barn? Och hur ska de reglerna utformas för att inte krocka med diskrimineringslagstiftningen?
Fast så ser det ju ut redan nu, minus det obligatoriska. Som hemmavarande förälder har du ändå rätt att ha ditt barn på förskola 15(?) timmar/vecka. Mer i vissa kommuner. En arbetande förälder som inte når upp i de siffrorna får nog ha sitt barn på förskolan när hen handlar också.
 
Den här diskussionen blir intressant i ljuset av utspelet att förskola ska vara obligatoriskt för att bättre integrera yngre barn i samhället. Många av den barngruppens föräldrar, då särskilt mammorna, är oftast hemma på heltid.

Det blir ett intressant resonemang att å ena sidan jaga föräldrar som fuskar och låter sina barn vara för länge på förskolan och å andra sidan införa obligatorisk förskola även för arbetslösa föräldrar. Ska det finnas särskilda regler för olika grupper barn? Och hur ska de reglerna utformas för att inte krocka med diskrimineringslagstiftningen?

Jag förstår din poäng men det finns olika faktorer att ta hänsyn till eftersom förskolan har två syften: barnpassning och pedagogiskt innehåll.

1) Föräldrar får ha sina barn på förskolan för att kunna arbeta.
2) Barn har rättigheter. Man har identifierat barn som man anser behöver få tillgång till den pedagogiska delen av förskolan.
 
Jag tycker också att det känns jobbigt att hämta sist av alla men ibland går det bara inte att hämta innan 17:30-17:45 för mig. (Även om jag ofta när hon har tid till 18 kommer att kunna hämta tidigare.) Väljer att intala mig att det faktiskt blir en bra och lugn nedvarvning på dagen och när jag hämtar såpass sent har hon inte börjat förrän 14 (min man börjar 15 när han jobbar kväll) utom någon enstaka gång, tror det är en dag per 6 veckor som hon går 7:30-17.

Hade absolut önskat att vi kunde modifiera lite så att hon gick åtminstone uppåt 20 timmar i veckan för hennes egen skull och gärna lite mer regelbundna tider för kontinuitet osv. men nu är det som det är.
 
Jag förstår din poäng men det finns olika faktorer att ta hänsyn till eftersom förskolan har två syften: barnpassning och pedagogiskt innehåll.

1) Föräldrar får ha sina barn på förskolan för att kunna arbeta.
2) Barn har rättigheter. Man har identifierat barn som man anser behöver få tillgång till den pedagogiska delen av förskolan.
Någon skrev typ att föris inte är ett förvar. Men det är ju precis vad det är. Föräldrar måste ju göra av ungarna nånstans för att kunna jobba. Under den tiden måste ju ungarna sysselsättas med nått vettigt annars blir dom ju less.

Så din beskrivning är korrekt. Man sätter dit ett fint namn på verksamheten.
 
Någon skrev typ att föris inte är ett förvar. Men det är ju precis vad det är. Föräldrar måste ju göra av ungarna nånstans för att kunna jobba. Under den tiden måste ju ungarna sysselsättas med nått vettigt annars blir dom ju less.

Så din beskrivning är korrekt. Man sätter dit ett fint namn på verksamheten.
Precis som skolan då tänker du?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 664
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp