Det är inte föris uppgift

Just ja jag måste köra i 120-130 nästan hela vägen för att hinna till hämtning. Det är 80 på den vägen. Kan inte gå tidigare för då blir min redan alldeles för korta arbetsdag ännu kortare. Detta pga hets att hämta hämta hämta. Min man hämtar alla andra dagar och det är SÅ skönt.
Så du bryter mot lagen för att hämta i tid? Låter inte smart. Med såna hastigheter blir du ju av med körkortet. Då hinner du verkligen inte hämta i tid utan körkort.
 
Så du bryter mot lagen för att hämta i tid? Låter inte smart. Med såna hastigheter blir du ju av med körkortet. Då hinner du verkligen inte hämta i tid utan körkort.
Har inte hänt på flera år så det går så länge det går. Hade varit superskönt för då slipper jag hämta 😂 men ska byta jobb snart så då slipper jag det här. Kommer jobba hemifrån och ha bättre flexibla tider etc.
 
Har faktiskt aldrig upplevt att folk fuskar så som det uppmålas. Har snarare upplevt att det tävlas i vem kan ha barnet kortast tid på föris, vem hämtar tidigast. Jag jobbade när dottern var liten 05-10 eller 05-1230 eller 05-14. Min man lämnade då vid 08 innan han började (förskolan låg i bottenvåningen på vårt lägenhetshus). De dagar jag jobbade till 14 och hämtade typ 1430 var det ofta halvtomt.

Upplever samma med fritids, jag hämtar 16 som senast, många barn är redan hämtade. Ska man tro på mitt barn är aaaaaaalla hämtade och hon är helt eeeensam kvar. Trots att hon leker med kompisar när jag hämtar 16 😂

Men jag håller med! Min unge går max två heldagar i veckan plus en kort dag. Som allra mest 30h/veckan, men oftast 20-25 timmar. De dagar hon går heldag är hon ALLTID sist kvar. Min man har ett vanlig dagtidsjobb, medan jag åker hemifrån innan honom och kommer hem efter. Känns ju skit att hon är sist kvar, men å andra sidan har hon oftast två helt lediga dagar varje vecka...
 
Men jag håller med! Min unge går max två heldagar i veckan plus en kort dag. Som allra mest 30h/veckan, men oftast 20-25 timmar. De dagar hon går heldag är hon ALLTID sist kvar. Min man har ett vanlig dagtidsjobb, medan jag åker hemifrån innan honom och kommer hem efter. Känns ju skit att hon är sist kvar, men å andra sidan har hon oftast två helt lediga dagar varje vecka...
Tycker hon inte det är skönt då att få massor av lugn egentid med fröknarna?
 
Tycker hon inte det är skönt då att få massor av lugn egentid med fröknarna?

Säkert! Hon verkar inte missnöjd, men vi känner oss dumma som "alltid är sist". Vilket vi ju inte behöver då hon är väldigt mycket ledig... Och ändå får jag dåligt samvete när jag läser sånt här. Hon är absolut på förskolan ibland när jag inte är på jobbet men det är ju för att jag behöver återhämtning pga treskift. Men det skaver ändå.
 
Säkert! Hon verkar inte missnöjd, men vi känner oss dumma som "alltid är sist". Vilket vi ju inte behöver då hon är väldigt mycket ledig... Och ändå får jag dåligt samvete när jag läser sånt här. Hon är absolut på förskolan ibland när jag inte är på jobbet men det är ju för att jag behöver återhämtning pga treskift. Men det skaver ändå.
Hon har det nog betydligt trevligare där än sittande hemma med sin trötta mamma. Det är ju därför man har infört de här 15 timmars reglerna för barn till arbetslösa och föräldralediga. Barnen trivs på förskolan och vara med sina vänner och personalen, de flesta saknar den när de inte får vara där.
 
Med sådana öppettider som var 7.30-17.00 inte många som kan jobba 40 timmar/vecka då.

Jaha det var det du menade. Mina barn går på en fristående förskola så det är inte kommunen som har "fått för sig något". Sedan finns det ju säkerligen ett "grupptryck" i att inte kräva längre öppettider även om man har den rätten vid behov enligt kommunens regelverk.
 
Hon har det nog betydligt trevligare där än sittande hemma med sin trötta mamma. Det är ju därför man har infört de här 15 timmars reglerna för barn till arbetslösa och föräldralediga. Barnen trivs på förskolan och vara med sina vänner och personalen, de flesta saknar den när de inte får vara där.

Ja, och det tycker jag är en himla viktig aspekt. Jag vet ju att jag inte fuskar med tanke på hur lite tid ungen spenderar på förskolan, men när jag är hemma för att vila och tar en promenad med hunden känner jag ju mig som en fuskis även om det inte är rimligt att jag spenderar prick all tid i sängen 😅
 
Så vad ska vi göra med dom som fuskar med föris?

Personligen tycker jag att kommunerna borde skicka på dessa fuskare en faktura på vad det egentligen kostar utan subventioner. Då lär dom sig ganska kvickt att rätta in sig i ledet.
 
Vad synd :/ enda som det går ut över är ju barnen.

Men sen tyckte jag ofta att det var väldigt mycket ”hämta gärna tidigare” ”idag känns hen lite sjuk” vi hämtade tidigt varje dag men ombads ändå hämta tidigare. Och när barnet var sjuk enligt dem så var det en superpigg unge vi hämtade hem. Vi sa dock aldrig emot när de smsade/ringde så vi var nog lätta att välja när det var ”för mycket barn”, för det var så det kändes.

Och då blir det märkligt att förskolan inte kan ställa upp tillbaka en enda gång.
En kollega var precis med om det till den grad att hon aldrig kunde vara på jobbet, de ringde alltid, varje gång, och sa att barnet var sjukt och måste hämtas. Hon var tvungen att flytta till en annan ort en timma bort och alla förskoleproblem löstes direkt. Dvs glad unge, glad personal osv.
 
Ja men vi som föräldrar jobbar så vi var tvungna att ha barnet på dagis 6.00-16.45 och det är inte lätt att få i hop 40 timmar när dagis öppnar 7.30.
Det finns också det omvända, alltså att man t.ex. jobbar i en butik, med öppettider 10-17 (arbetsdagen börjar 9).

Det blir ruskigt svårt att hämta före kl 17...

KL

Där jag hade barn i barnomsorg, så var öppettiderna mellan 7-18.

Några barn kom så tidigt som 7, några barn hämtades först vi 18.

Det vanligaste var att barnen kom vid 8-8.30, och de flesta barnen var hämtade 17-17.30.
 
Ja, och det tycker jag är en himla viktig aspekt. Jag vet ju att jag inte fuskar med tanke på hur lite tid ungen spenderar på förskolan, men när jag är hemma för att vila och tar en promenad med hunden känner jag ju mig som en fuskis även om det inte är rimligt att jag spenderar prick all tid i sängen 😅
Min ena dotter var oftast sist kvar på fritids och jag hade konstant dåligt samvete för att hon var sist och körde ibland som en biltjuv för att hämta.
Nu är hon ung vuxen och när vi reflekterar över att hon var sist kvar säger hon typ ” jaha var jag det?” ” kommer inte ihåg ”, ” det var väl inget märkvärdigt med det?”.
Klassiskt dåligt mamma samvete som spökade där tror jag.
 
Hos oss är förskolan öppen 06.30-17.30 och många föräldrar jobbar skift, så omöjligt att jämföra med min unge och kontorsarbetande (men pendlande) föräldrar.

De barn som hämtas tidigt börjar ju ofta tidigt också, om inte föräldrarna går olika skift den veckan då.
 
Jag tycker det är trams och ett jäkla sparkande nedåt. Urtypen för klasshat och småsinthet. De enda som kommer drabbas av den här minutkontrollen är de som redan sliter hårdast på schemalagda arbeten med närvaroplikt och typiskt sett kvinnor med tanke på hur samhället ser ut. Det kommer knappast vara börsVD:n som jagas om att skriva ihop ett schema eller andra med högt uppsatta positioner eller yrken som innebär oregelbundna arbetstider.

I vår familj jobbar vi båda när det behövs, utspritt över dygnet, veckan och året. Helg såväl som semester, kväll och natt likväl som dag om så krävs. Sena kvällsmöten eller övernattningar istället för dagtidsjobb vissa veckor och ett ständigt pusslande med vab- eller studiedagar för att få ihop det med arbetslivet. Den som skulle försöka spåra oss och våra arbetstider skulle få nedlägga en halv årsarbetstid för att kartlägga och ändå bara få ett genomsnitt ungefär. Eller har Eslöv tänkt sig att börja öppna även kvällstid så att vi som tvingas ta ett möte med utlandet med kort varsel kan lämna in barnet då mellan 19-23.30 på kvällen? Eller öppna vid 05 när vi tvingas sätta oss och akut skriva ett överklagande? Nej, oss kommer de inte jaga förstås och jag är väldigt glad att min kommun inte lägger resurser på sånt trams. Det lär kosta mer än det smakar.
Hur kan folk jobba heltid med dessa öppetider på förskolan? Jag jobbar på kontor och jag är hemifrån ca 6.20-16.40. Jag skulle aldrig få ihop mina åtta timmar
Håller med båda två. Jag jobbar nästan varje kväll men har lyxen att kunna göra det. Sen har jag lyxen att både bo, ha förskolan och jobba inom en sträcka på ,2 km. Enstaka dagar är jag på annat kontor 2,5 km bort. Mitt barn är alltid först på förskolan men hämtas runt 15.30-16 och då är det ofta mer än hälften kvar. Upplever noll stress från pedagoger och föräldrar kring tider. Nu hämtar jag ju rätt tidigt men de flesta lämnar nog 1-1,5 h senare istället. Däremot tar jag inga klämdagar om vi inte ska iväg då det verkar vara så himla mysigt på förskolan då, en gång var det tre pedagoger på två barn.. förskolan är öppen 7-17.30 så det hade varit tufft med pendling.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 878
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp