Det är inte föris uppgift

Visselblåsa? Det är något man gör om organisationen man jobbar på gör något fel. Att säga till att sin chef eller vem det nu är att en förälder fuskar med sin förskoledagar är inte visselblåsning det är en helt vanlig anmälan om fusk.
Gör inte organisation fel då om man tillåter föräldrar att ha ungar på föris när föräldrar är lediga?
 
Se mitt svar till @soom nedan. Hoppas det förklarar min fråga :)

I dagsläget får/ska vi inte ifrågasätta föräldrarna när de lägger in barnens scheman. Vi ska lita på föräldrarna. I min kommun alltså.
Antar att det är det Eslövs kommun upptäckt inte fungerar.

Fast då är det ju ett ställningstagande som kommunen har gjort, och min fråga kvarstår. Om man vill "komma åt" de som lämnar barnen på förskolan på lediga dagar finns ju alla möjligheter att göra detta utan att kräva intyg från kommunens alla föräldrar.
 
Gör inte organisation fel då om man tillåter föräldrar att ha ungar på föris när föräldrar är lediga?
Fel enligt vad? Kommunen bestämmer ju själv vad den vill ha för regler. Visselblåsa handlar om att en anställd har rätt att anmäla om organisationen bryter mot lagstiftning tex eller behandlar brukare fel. Inte kommunens rätt att ta fast fuskande föräldrar. Så nej det är inte visselblåsning på någon nivå. Möjligen om det fanns omfattande korruption inom förskolan där vissa barn och föräldrar gynnades och andra inte utifrån något intrikat systematiskt jäv.
Det finns liksom ingen lag som säger att föräldrar inte får ha sina barn på förskolan när de själva är lediga, det finns en lag som säger att man har rätt till förskola när man arbetar däremot. Så det är en fråga om kommunen vill erbjuda mer utöver det lagstadgade kravet. Man kan ju tolka det som att Eslövskommun inte vill det.
 
Det finns ingen lag som förbjuder kommuner att låta barnen vara på förskolan längre än vad de har rätt till enligt lag.
Ett exempel från Piteå

Gemensam information gällande förskola och
fritidshem
Information
Julafton, nyårsafton och midsommarafton samt alla röda dagar är förskolorna/fritidshemmen stängda.
Om barnet har en placering men inte varit närvarande under en längre tidsperiod, har utsedd person
inom Utbildningsförvaltningen rätt att på delegation avsluta platsen för barnet utan uppsägning.

Ledighet
Barn som har plats i förskola eller fritidshem rekommenderas till minst fyra veckors sammanhängande
ledighet från gruppvistelse under ett kalenderår. När vårdnadshavare har semester eller annan ledighet,
ska barnet vara ledigt från förskolan och fritidshemmet.
 
Ett exempel från Piteå

Gemensam information gällande förskola och
fritidshem
Information
Julafton, nyårsafton och midsommarafton samt alla röda dagar är förskolorna/fritidshemmen stängda.
Om barnet har en placering men inte varit närvarande under en längre tidsperiod, har utsedd person
inom Utbildningsförvaltningen rätt att på delegation avsluta platsen för barnet utan uppsägning.

Ledighet
Barn som har plats i förskola eller fritidshem rekommenderas till minst fyra veckors sammanhängande
ledighet från gruppvistelse under ett kalenderår. När vårdnadshavare har semester eller annan ledighet,
ska barnet vara ledigt från förskolan och fritidshemmet.

Jag förstår inte vad du vill säga med detta?
 
Ett exempel från Piteå

Gemensam information gällande förskola och
fritidshem
Information
Julafton, nyårsafton och midsommarafton samt alla röda dagar är förskolorna/fritidshemmen stängda.
Om barnet har en placering men inte varit närvarande under en längre tidsperiod, har utsedd person
inom Utbildningsförvaltningen rätt att på delegation avsluta platsen för barnet utan uppsägning.

Ledighet
Barn som har plats i förskola eller fritidshem rekommenderas till minst fyra veckors sammanhängande
ledighet från gruppvistelse under ett kalenderår. När vårdnadshavare har semester eller annan ledighet,
ska barnet vara ledigt från förskolan och fritidshemmet.
Ja det är en regel, det är inte lagstiftning.
 
Fast då är det ju ett ställningstagande som kommunen har gjort, och min fråga kvarstår. Om man vill "komma åt" de som lämnar barnen på förskolan på lediga dagar finns ju alla möjligheter att göra detta utan att kräva intyg från kommunens alla föräldrar.

Ja visst är det ett ställningstagande kommunen gjort. Men min kommun har inte heller gått ut och begärt in föräldrarnas schema.

Din fråga kvarstår skriver du, men jag förstår nog inte din fråga till mig då, du får gärna hjälpa mig förstå den :)
 
Men läs vad som står under Ledighet. Ungarna SKA inte vara på föris när föräldrar har semester eller annan ledighet

Ja under ledighet står det att i Piteå kommun ska barnen vara lediga när föräldrarna har semester.

Det innebär inte att det är emot lagen att bryta mot den regeln. Eller att det är emot lagen för någon annan kommun att låta barnen gå på förskola under föräldrarnas ledighet.
 
Ja visst är det ett ställningstagande kommunen gjort. Men min kommun har inte heller gått ut och begärt in föräldrarnas schema.

Din fråga kvarstår skriver du, men jag förstår nog inte din fråga till mig då, du får gärna hjälpa mig förstå den :)

Jag menade inte att frågan var riktad till dig personligen. Utan att frågan om varför en kommunen nödvändigtvis måste granska samtliga föräldrar för att "komma åt" de som de VET fuskar kvarstår :)
 
Ja under ledighet står det att i Piteå kommun ska barnen vara lediga när föräldrarna har semester.

Det innebär inte att det är emot lagen att bryta mot den regeln. Eller att det är emot lagen för någon annan kommun att låta barnen gå på förskola under föräldrarnas ledighet.
I det här fallet har piteå kommun den regeln. Då kan ju inte föris personal bara gå emot kommunen och tillåta föräldrar att ha ungar på föris när föräldrar är lediga. Det är ju tjänstefel

Antar att Eslöv resonerar i samma banor
 
Jag menade inte att frågan var riktad till dig personligen. Utan att frågan om varför en kommunen nödvändigtvis måste granska samtliga föräldrar för att "komma åt" de som de VET fuskar kvarstår :)

Jaha, jag tolkade det som en fråga till mig eftersom du citerade även mitt svar angående stövelexemplet, men då är jag med.

Min gissning är att de väljer att göra så för att kunna komma åt även alla de som de inte vet fuskar, men som garanterat finns.
 
Jag menade inte att frågan var riktad till dig personligen. Utan att frågan om varför en kommunen nödvändigtvis måste granska samtliga föräldrar för att "komma åt" de som de VET fuskar kvarstår :)
Det verkar ju betydligt mindre resurskrävande om det nu är onödigt slöseri med resurser som är målet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 663
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp