Det är inte föris uppgift

Märkligt att det inte blir ståhej när föräldrarna måste lämna in inkomst uppgifter. Det borde väl vara ännu känsligare att avslöja hur mycket man tjänar O_o
Lön är ju öppna uppgifter. Men alltså man får ju välja, men då får man betala maxtaxa om man väljer att inte dela med sig. Vet att de kontrollerar inkomstuppgifterna också, där åkte jag dit ett år, det var när jag var timvikarie, hade lämnat in för 75% men jobbade betydligt mer. Bara att bita i det sura äpplet och betala såklart, är ju svårt att veta hur mycket jobb man har som timvikarie när man pluggar dessutom och inte kan jobba för mycket.
 
Min kompis arbetar inom samma myndighet som dig, förr på PKC men nu inom annat, och hon hade med problem när hon arbetade skift.
Främst blev det synd om dottern när hon arbetade em eftersom hon inte fick lämna dottern förrän vid lunch vilket gjorde att dottern missade en hel del aktiviteter (som hon blev ledsen av). Plus då att min kompis inte fick ordentlig återhämtning då barnen ju inte ville ta sovmorgon direkt 😅

Ja det är inte helt lätt det där. Min unge får dock gå dagen efter att jag jobbar kväll (jobbar natt-kväll så sover max 4-5 timmar efter nattpass innan jag går på kvällen och slutar tidigast 00, ibland senare, när jag jobbar kväll), i alla fall några timmar. Annars överlever jag icke. Är ju sällan hemma före 00.30-01.00 😅
 
Lön är ju öppna uppgifter. Men alltså man får ju välja, men då får man betala maxtaxa om man väljer att inte dela med sig. Vet att de kontrollerar inkomstuppgifterna också, där åkte jag dit ett år, det var när jag var timvikarie, hade lämnat in för 75% men jobbade betydligt mer. Bara att bita i det sura äpplet och betala såklart, är ju svårt att veta hur mycket jobb man har som timvikarie när man pluggar dessutom och inte kan jobba för mycket.
Jo men man ser väl när man fyller i sina timmar och får lönen
 
Ja det är väl schemat? Det läggs in här också. Och arbetsschemat lämnar man till förskolans personal som säkerligen lämnar det till kommunen (i samma veva som inkomstuppgifterna som styrker vad man ska betala). Som sagt, är ju rätt uppenbart att det är en nyhet för många, det finns dock uppenbarligen kommuner där det redan är så i, och det funkar. I alla fall har jag aldrig haft problem och inte hört någon som haft det heller. Å andra sidan har jag inte lämnat barnen på förskolan för att jag ska storhandla eller laga mat heller, vilket verkar vara anledningen till att Eslöv begär in underlag. Det kan jag väl ändå tycka är rätt. Sanningen att säga är ju att förskolan faktiskt är till för att föräldrarna ska kunna arbeta. Sedan är jag rätt övertygad om att kommunikation i övrigt löser det mesta, det var väl uppe tidigare i tråden men jag har för mig att jag fått ha barnen på förskolan någon timme i samband med eget läkarbesök etc. Inte heller har någon kollat upp om eller hur jag flexat. Finns ju ingen chans att de ska kunna kolla allt tänker jag.
Fast vi har aldrig lämnat in föräldrarnas tider utan bara barnets.
 
Å den inkomsten kontrolleras väl inte förren deklarationen är fastställd? Eller när kontrolleras den inkomsten?
Såklart efter deklarationen. I mitt fall tog jag dock hellre den smällen än att ändra fram och tillbaka per månad. Vissa månader pluggade jag med CSN (lägsta betalning) och vissa månader arbetade jag för maxtaxa. Men som sagt, de uppgifterna är ju öppna så bara att lämna in, gör man inte det så får man betala maxtaxa.
 
Jag tycker det är rimligt att barnen är på förskola när föräldrar jobbar eller pluggar. Inte när de tränar eller storhandlar. Eller åker skidor eller jagar älg (om det nu inte är ens yrke). Jag tycker det är extremt provocerande när föräldrar ser förskolan som en barnvakt när de själva ska kunna göra sina hobbies eller aktiviteter
Hur menar du nu?

Vi hade både gym och organiserad jumpa a la Friskis och Svettis i jobbets lokaler, organiserad av jobbet för att folk skulle uppmuntras att "träna på lunchen".

Tänker du att man ska åka hem (typ en timmas restid) - hämta barnet - åka tillbaka till jobbet (en timmas restid), träna, utan barnpassning på plats, åka tillbaka med barnet (en timmes restid), och åter till jobbet (en timmes restid)?

Eller menar du "ordinarie arbetstid är 8-15 (11-17), men man hämta/lämnar barnet så sent som möjligt för att kunna träna/storhandla före eller efter jobbet"?

Det är viss skillnad på de olika situationerna.

Eller vill du att all annan aktivitet under arbetsdagen, som läkarbesök, gå en promenad på rasten för att få frisk luft, gå till apoteket m.m., ska vara förbjuden om man har barn i förskola?
 
Märkligt att det inte blir ståhej när föräldrarna måste lämna in inkomst uppgifter. Det borde väl vara ännu känsligare att avslöja hur mycket man tjänar O_o

Här behöver (eller ja det är ju ytterst frivilligt) man bara lämna in inkomstuppgifter om man ska betala reducerad avgift, annars blir det maxtaxa.
 
Jag går till läkare när barnen är på fsk om besöket ligger på deras ordinarie schematid. Har ej frågat om det är ok men tänker att alternativen är orimliga - ta med dem? Det är bäckenbottencentrum jag är frekvent besökare hos, det skulle vara totalt olämpligt att ta med barnen. Iofs hade det inte blivit nån undersökning med klåfingrig 1,5-åring lös i rummet. Pappan får ta barnen när jag är där? Då får han ta ledigt från jobbet, hämta ungarna en timme och sen lämna dom igen. Om vi bortser helt från hur det påverkar pappans arbete så hade det inte heller varit det bästa för barnen, framförallt inte eftersom det inneburit en extra lämning och fel i rutinerna.

Jobbar jag hemma så rastar jag hunden när barnen är på fsk. Det är tillåtet att göra ärenden, träna osv på lunchen, enligt den information vi fått. Så då lägger jag min lunchrast på en promenad.

Gällande @sjoberga s halmgubbe så har jag en liknande: jag har en halvtimme till jobbet. Det är också vad jag har till närmsta stad, ja faktiskt fyra städer, som alla är en halvtimme bort. Behöver barnen nya stövlar borde jag alltså sluta jobba i Staden, köra 30 min för att hämta barnen, köra 30 min tillbaka till Staden, köpa stövlar och köra hem 30 min igen. Vi skulle också kunna köra ens ärende på helgen, det är ju ett bättre alternativ men ändå 60 min onödigt körande. Så jag erkänner, jag har fuskat: jag svänger inom skoaffären på vägen hem. (Varför inte på lunchen? För att det kräver att jag sätter mig i bilen så det går totalt sett mer tid när jag måste köra tillbaka till jobbet.)
 
Hur menar du nu?

Vi hade både gym och organiserad jumpa a la Friskis och Svettis i jobbets lokaler, organiserad av jobbet för att folk skulle uppmuntras att "träna på lunchen".

Tänker du att man ska åka hem (typ en timmas restid) - hämta barnet - åka tillbaka till jobbet (en timmas restid), träna, utan barnpassning på plats, åka tillbaka med barnet (en timmes restid), och åter till jobbet (en timmes restid)?

Eller menar du "ordinarie arbetstid är 8-15 (11-17), men man hämta/lämnar barnet så sent som möjligt för att kunna träna/storhandla före eller efter jobbet"?

Det är viss skillnad på de olika situationerna.

Eller vill du att all annan aktivitet under arbetsdagen, som läkarbesök, gå en promenad på rasten för att få frisk luft, gå till apoteket m.m., ska vara förbjuden om man har barn i förskola?
Vad tror du själv att jag menar? Du får exakt en gissning.
 
Jo men man ser väl när man fyller i sina timmar och får lönen
Det är ju skitsvårt att uppskatta sin kommande lön om den varierar. Jag var till stor del föräldraledig och jobbade lite timmar, och har dessutom bonus som kommer årsvis i efterskott. Helt omöjligt att gissa inkomsten. Frågade då barnomsorgstaxaadminiatratören hur jag skulle göra för jag vill ju göra rätt men det var inte helt lätt, om det gick att ändra retroaktivt, men det gick inte utan jag fick vara snäll att gissa rätt. I e-tjänsten informerar dom numera om att dom minsann kontrollerar mot deklarerade inkomstuppgifter.
 
Vad kallar man manliga pedagoger?

Mina barn har konsekvent kallat alla som jobbar i förskolan och skolan (lågstadie) för ”fröken”. Deras kvinnliga förskolelärare, kvinnliga och manliga barnskötare, den manliga gympaläraren, de kvinnliga klasslärarna och de kvinnliga och manliga fritidspedagogerna. På simskolan finns två ”simfröknar”. De heter Alex och Emil.

Jag tror inte ens att de är medvetna om att ”fröken” har en kvinnlig association. I deras värld är det någon som jobbar på förskolan eller i skolan.

Hemma har vi aldrig sagt annat än lärare/pedagog eller personens namn. Så det kommer från förskolan/skolan. Och eftersom båda deras lärare i skolan kallar sig själva för fröken så utgår jag från att det inte är ett problem. 🤷‍♀️
 
Gör de?

Har haft barn på förskola sen 2017 och har aldrig hört ”föris” i verkligheten. Bara läst i diskussioner på nätet.
Det kan väl inte vara föräldrarna som lär barnen föris. Kan det vara personalen på föris som lär ungarna att dom går i föris?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 724
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 536
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp