Det är inte föris uppgift

Nu har jag inga barn (vilket är tur för det verkar meckigt) men vad jag förstår blir de inte direkt glada på förskolan om man hämtar tidigare heller? Utan man ska komma utsatt tid. Om man då blivit klar på jobbet tidigare än avtalat så måste man ju hämta tidigare men samtidigt så ska man inte hämta tidigare än utsatt tid. Jag får inte riktigt ihop det hela.

Förlåt men va?
Har jobbat på många olika förskolor i många år och aldrig någonsin varit med om att man som förälder inte skulle få hämta tidigare? Det är ju för sjutton deras barn.
 
Det går alldeles utmärkt att hämta tidigare. Dels kan ju ungen ledsnat på att vara där och vill hem då ringer föris upp föräldrar och söker en lösning. Dels kan föräldrar ringa föris o säga att man kommer vid det klockslaget i stället. Föris blir bara glada över ett problem mindre:up:
Om personalen ser barnen som är där som problem är de nog i fel yrke. I övrigt har ju du ingen erfarenhet eller faktiskt kunskap om förskolor så jag förstår inte varför du svarar.
 
Angående resten av diskussionen så kan jag säga att det storfuskas betydligt mer än många av er verkar tro.
Jag säger inget om vad jag tycker om Eslövs nya regel då jag inte läst så noggrant om det, men det skulle definitivt behövts mer koll överlag.
Många verkar tro att att man är full personalstyrka hela dagen som det är öppet, dvs 06.15-18.30 (i den kommun jag jobbar iaf).
Men så är ju givetvis inte fallet. Vi lägger våra scheman efter barnens schema och när föräldrar gärna ”lägger till” nån timme här och nån timme där, för att kunna åka till köpcentrum/gymma eller vad som, efter arbetstid, innebär det att vi lägger schema så vi har personal för att täcka upp. Samtidigt kan det innebära att vi måste dra in på personal vid annat tillfälle som i sin tur kan innebära att vi kan inte göra en aktivitet vi skulle vilja, eller att vi har en stressigare situation vid annat tillfälle än vad vi hade behövt.
Stress för oss innebär stress för barnen.

Vi är ju liksom inte precis överbemannade om jag säger så.
Likadant händer det (relativt ofta i vårt yrke) att personal är sjuka och vikarier måste sättas in.
Varje gång vi sätter in vikarie kostar det mer pengar än om ordinarie jobbar, pengar som annars kunde gått till ”barnen” via inköp/aktiviteter mm.
Hade föräldrar inte fuskat, hade vi kunnat dra ner på vikariens timmar.

Det är absolut inte ”5 minuter för att köpa mjölk” som är problemet med fusk. Och det handlar inte om att vi inte vill ha barnen där eller att de är ett ”problem”.
Det handlar om att det ska kunna bli bättre kvalite på den tid de är där.
 
Halvt ot men eftersom det ändå står i trådrubriken…Föris. Vilket fruktansvärt ord. Låter som när man pratar bebisspråk till barn.

Jag sätter det ordet i samma kategori som vuxenmys och vitkiss.

När man har sömnbrist är det jobbigt att säga förskola... för att inte tala om förskoleklass! F-klass är nog så tungvrickande.

Fritids är ju accepterat kort för fritidshem, så varför inte föris?
 
När man har sömnbrist är det jobbigt att säga förskola... för att inte tala om förskoleklass! F-klass är nog så tungvrickande.

Fritids är ju accepterat kort för fritidshem, så varför inte föris?
Jag har aldrig upplevt att det är jobbigt att säga förskola.

Förskoleklass kan jag hålla med om är lite tungjobbat.

Hemtjänsten är ju också långt. Jag kanske ska börja säga att jag jobbar på ”hemmis”😉
 
Är det så, jag har fått till mig av kollegor att det inte alltid blir så nöjt om man inte kommer på utsatt tid eftersom förskolorna har planerade aktiviteter.

Jag skulle gissa att antingen du eller kollegorna missuppfattat något.
Absolut att vi uppskattar om man slänger iväg ett sms men inte att man inte skulle få hämta.
Är det mitt i en aktivitet är det väl bara att antingen vänta i hallen tills aktiviteten är slut eller smyga lite försiktigt för att störa så lite som möjligt.
 
När man har sömnbrist är det jobbigt att säga förskola... för att inte tala om förskoleklass! F-klass är nog så tungvrickande.

Fritids är ju accepterat kort för fritidshem, så varför inte föris?
Det kan (väl :o) inte bara vara jag som får associationer till att det potentiellt är en lika kreativ omskrivning av förhud som vitkiss och vuxenmys är till annat :p


Sorry för helt OT.
 
Men misstolkar du med flit? Om ngn tex mormor,farfar, moster, kusin, polare eller nån annan en vårdnadshavare hämtar så meddelas detta självklart. Å ja det kan bli 3 Tim tidigare helt plötsligt. Varför är de så otroligt
Det är inte otroligt, jag förstår bara inte varför man måste ringa innan om man är tidig om det är helt självklart att man alltid får hämta tidigare om man blir tidig. Om det alltid går bra varför då ringa och förvarna?
 
Det är inte otroligt, jag förstår bara inte varför man måste ringa innan om man är tidig om det är helt självklart att man alltid får hämta tidigare om man blir tidig. Om det alltid går bra varför då ringa och förvarna?

Inte till mig men jag svarar ändå.
Av många anledningar. Precis som du säger kan man ha planer just då och då kan man kommunicera det och komma överens om att föräldern väntar 15 minuter om det går.
Vissa barn har svårt med övergången som blir av en plötslig oväntad hämtning och kan behöva förberedas, nu kommer mamma om en liten stund.
Eller så enkelt som att man vill kolla över blöjan en extra gång innan hämtning. De flesta ställen kollar blöjorna med jämna intervaller och ska barnet hämtas precis innan en sådan tidpunkt vill man gärna kolla så inte barnet precis kissat blöjan full innan man lämnar ut det.
Däremot som ni pratade om innan så ska man alltid meddela om någon annan än de vanliga anhöriga hämtar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 877
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 715
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 662
Senast: Oh_really
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 534
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp