Angående resten av diskussionen så kan jag säga att det storfuskas betydligt mer än många av er verkar tro.
Jag säger inget om vad jag tycker om Eslövs nya regel då jag inte läst så noggrant om det, men det skulle definitivt behövts mer koll överlag.
Många verkar tro att att man är full personalstyrka hela dagen som det är öppet, dvs 06.15-18.30 (i den kommun jag jobbar iaf).
Men så är ju givetvis inte fallet. Vi lägger våra scheman efter barnens schema och när föräldrar gärna ”lägger till” nån timme här och nån timme där, för att kunna åka till köpcentrum/gymma eller vad som, efter arbetstid, innebär det att vi lägger schema så vi har personal för att täcka upp. Samtidigt kan det innebära att vi måste dra in på personal vid annat tillfälle som i sin tur kan innebära att vi kan inte göra en aktivitet vi skulle vilja, eller att vi har en stressigare situation vid annat tillfälle än vad vi hade behövt.
Stress för oss innebär stress för barnen.
Vi är ju liksom inte precis överbemannade om jag säger så.
Likadant händer det (relativt ofta i vårt yrke) att personal är sjuka och vikarier måste sättas in.
Varje gång vi sätter in vikarie kostar det mer pengar än om ordinarie jobbar, pengar som annars kunde gått till ”barnen” via inköp/aktiviteter mm.
Hade föräldrar inte fuskat, hade vi kunnat dra ner på vikariens timmar.
Det är absolut inte ”5 minuter för att köpa mjölk” som är problemet med fusk. Och det handlar inte om att vi inte vill ha barnen där eller att de är ett ”problem”.
Det handlar om att det ska kunna bli bättre kvalite på den tid de är där.