Deprimerad sambo

@dender
Sen tycker jag att liknelsen att leva med en diabetiker är rätt tarvlig.
Är det samma sak att leva med en diabetiker som att leva med någon som @sthu s sambo som har depression, tidigare psykoser och schizofreni?
Då undrar jag hur din verklighet ser ut.
Diabetes idag är en oftast rätt enkel sjukdom om man sköter sin kost och har bra medicinering.
Depressioner och psykiska sjukdomar är nåt helt annat. Diabetes gör dig i normalfallet inte psykotisk vad jag vet.
Min partner har även diabetes. Nu är diabetes en väldigt allvarlig sjukdom, det är väldigt viktigt att man sköter sig på en massa sätt som icke-diabetiker slipper tänka särskilt mycket på - men en normalt välskött diabetes innebär att diabetikern lever i princip precis som om hen hade varit frisk.

Att jämföra det med depression, visar att man inte vet ett skit om antingen diabetes eller om depression. Fruktansvärt obehagligt inlägg, det där.

´Det är en förenklad version, ja. Men om du har en sambo med diabetes lär du dig antagligen hur din sambo funkar optimalt och när det blir problem, en typ 1 diabetes är inte så enkel att det funkar med bara kost. T.ex. kan du märka på humör att det behövs socker eller att om det är på väg mot ett insulinkoma. I ena fallet ger du mjölk i andra ringer du ambulansen.
Jag tror vi går om varandra då du tänker på de enkla fallen av kostbehandlad diabetes och jag på svårare. Men nej diabetes gör dig inte psykotisk men sköldskörtelsjukdom kan ska jag ta det exemplet istället?

Men det är kronisk psykisk sjukdom, sambon kommer aldrig bli frisk bara bra och jag tror ts har stenkoll på detta. Det kan faktiskt bli riktigt bra med rätt medicinering, men vad rätt medicinering är kommer variera under åren. Men om det är något nu får det inte bli för djupt. Utan det är bättre att kontakta sjukvården, gärna då psykakuten (går oftast att ringa dit) och de får ta ansvaret. För man kan inte få sin sambo att magiskt må bättre men man kan köra dem till vården eller ringa ett samtal. Det gör dig inte till dess vårdare utan till en helt normal sambo.

(om det nu är relevant lever jag med en sambo med kroniska psykiska problem och jag har själv en kronisk PTDS och haft utmattningssyndrom. Jag vet hur det är åt båda hållen)

Är du inte klok?! Inte fan håller jag på och lägger mig i om partner har högt eller lågt blodsocker! Inte fan kommer jag springande med druvsocker vid behov! Mycket få diabetiker som inte har andra komplicerade sjukdomar och/eller kognitiva svårigheter av något slag behöver sådan hjälp.

Dessutom är det inte alls självklart att kostbehandlad diabetes är enklare. När jag pratar om diabetes pratar jag i normalfallet om typ 1 diabetiker som kollar blodsocker och tar insulin ganska många gånger per dygn. Din bild av familjens roll vid den sjukdomen är helt galen! Det är dessutom en ingång som läkare avråder från. Bara den sjuke själv känner sin sjukdom, det gäller till och med barn.

T.ex. kan du märka på humör att det behövs socker eller att om det är på väg mot ett insulinkoma. I ena fallet ger du mjölk i andra ringer du ambulansen.

Jag tror inte benämningen är "vårdare". Jag tycker mer det liknar "mamma". Jag är inte mamma åt min vuxna partner. Om inte partnern själv är i stånd att känna sin sjukdom (som du beskriver ovan) eller är så pass dålig att den inte själv kan hantera sin sjukdom - då är det ju läge att hitta andra vägar.

Alternativet är inte att göra sin livspartner till vårdare/mamma, i mina ögon. Det är ingen frisk relation.

Självklart ringer jag ambulansen eller kommer med ett glas mjölk, men om det händer på regelbunden basis börjar jag faktiskt lacka ur. Då sköter någon inte sin sjukdom, utan räknar kallt med min insats. Vilket kommer att stressa sönder både mig och vår relation. Och det är inte på mig att rädda det. Det handlar om någon annan som inte kan hantera en (frisk) relation.

Intressant diskussion, även om den egentligen inte gör mig klokare på min situation. För nu tänker jag på mig i första hand.

Han vill inte in akut just nu, för själv är han "bara lite nere" och vården "kan ändå inte göra nåt". Han har varit deprimerad länge länge, inte bara de senaste dagarna. Skillnaden är att han inte lämnar sängen om han inte måste.. Jag är som sagt inte orolig för hans liv "bara" hans hälsa.
Vi var hos samtalskontakten i fredags så vården har ju koll på honom regelbundet.

Det jag är mest orolig för nu är psykos. Hur upptäcker jag det i tid? Tänk om det inte är depression utan en psykos..

Du skrev att ni var hos samtalskontakten? Ni samtalar tillsammans alltså? Då låter det väl rimligt att du frågar vad du ska hålla ögonen öppna för gällande en psykos? Jag har tyvärr inga råd att ge gällande hur man upptäcker en sådan. För mig som aldrig haft en psykos låter det normalt att ha några dagar där man inte kommer upp ur sängen, men det kan ju finnas fler faktorer.

Du skrev att ni var hos samtalskontakten? Ni samtalar tillsammans alltså? Då låter det väl rimligt att du frågar vad du ska hålla ögonen öppna för gällande en psykos? Jag har tyvärr inga råd att ge gällande hur man upptäcker en sådan. För mig som aldrig haft en psykos låter det normalt att ha några dagar där man inte kommer upp ur sängen, men det kan ju finnas fler faktorer.

Nej jag är inte med på själva samtalen. Jag agerar chaufför. Jag borde kanske vara med men han vill inte det än. Kanske nästa gång.

Jag pratar lite med min egen samtalskontakt med men hon är inte så bra på just psykoser utan mer inriktad på bipolära.

Mitt bästa tips är du håller din egen näsa ovan ytan.
Hitta på saker, gör det du planerat, umgås med vänner. Att gå upp i en vårdande roll kan knäcka vem som helst och du är inte hans vårdare även om du vill hjälpa.
Jag hade kört vederbörande till psykakuten vid behov, och troligen varit ganska tuff. Han måste kontakta vården, eller om du kan hjälpa med det.
Men han måste själv ta ett ansvar för sitt mående så du inte hamnar i vård-rollen.
Utan att lägga någon helst värdering i hur man ska eller bör göra i Ts fall, för det kan jag inte.
Detta är egentligen inte svar till Ts heller utan jag delar bara med mig, helt enkelt.

För min egen del, som lever med återkommande depressioner och en ökad sårbarhet så påverkar det vår relation hemskt negativt.
Min sambo blir "smittad" även om han inte direkt "vårdar" mig eller tjatar på mig att uppsöka vård.
Tvärtom, snarare!
Jag går undan så mycket som möjligt för att det inte ska märkas, men det gör det ändå.
Jag sköter alla kontakter med vården själv, så där går han inte in något och har aldrig gjort.

För vår del funkar det inte alls med att leva ihop.
Vi kommer separera bland annat för att vi får helt enkelt inte ihop det på ett bra sätt för någon av oss.
Vi drar ner varandra bara.
Vi lever också med ett barn som har NSP diagnos vilket är skitjobbigt för oss båda.
Det drar också ner oss.
Tyvärr funkar det ju inte att barnet får sköta det själv, utan det påverkar hela familjen negativt, inte minst lillebror, i hög grad.

Det tar tid att acceptera och det är lätt att ta det som ett misslyckande.
Det tycker jag inte alls man ska göra, även om jag gör det själv. :o
Jag tror att det är få som verkligen kan ha det förhållningssättet som gör att man inte påverkas som en del i tråden nämner.
Men har man det, så tror jag det funkar och jag tror faktiskt till viss del att det är en förutsättning för att det ska funka.

Alternativt så finns det ju också dom som älskar att vårda andra och får energi av det.
Någon sådan person dvs en äkta Florence, har jag aldrig stött på däremot. ;)

Nej jag är inte med på själva samtalen. Jag agerar chaufför. Jag borde kanske vara med men han vill inte det än. Kanske nästa gång.

Jag pratar lite med min egen samtalskontakt med men hon är inte så bra på just psykoser utan mer inriktad på bipolära.

På det viset. Jag skulle nog inte vara överdrivet förtjust i att dra med en eventuell partner till terapeuten om det inte var absolut nödvändigt ;) Men det skulle nog underlätta för dig om du hade mer koll på varningssignaler, och kanske kunna slappna av nästa gång han är sängliggande några dagar :)

Jag tycker att det verkar extremt konstigt att du skulle vara med vid samtal med terapeuten!

Men det kan finnas anhöriggrupper. Det skulle kanske kunna vara något för dig?

Jag tycker att det verkar extremt konstigt att du skulle vara med vid samtal med terapeuten!

Men det kan finnas anhöriggrupper. Det skulle kanske kunna vara något för dig?

Jag är som sagt inte n med på samtalen, jag bara skjutsar till sjukhuset. Enda anledningen till att vi sagt att jag eventuellt ska vara med på nåt samtal är att det vore bra om jag fick veta mer om hans bakgrund. Det skulle då vara ett "specialbokat" samtal planerat i förväg på initiativ av samtalskontakten. Men vi har inte pratat mer om det. Jag och kontakten alltså.

Hur som haver är det inte honom jag behöver hjälp med nu, utan mig själv. Vad jag ska göra.

Jag är som sagt inte n med på samtalen, jag bara skjutsar till sjukhuset. Enda anledningen till att vi sagt att jag eventuellt ska vara med på nåt samtal är att det vore bra om jag fick veta mer om hans bakgrund. Det skulle då vara ett "specialbokat" samtal planerat i förväg på initiativ av samtalskontakten. Men vi har inte pratat mer om det. Jag och kontakten alltså.

Hur som haver är det inte honom jag behöver hjälp med nu, utan mig själv. Vad jag ska göra.
Håller med om att försöka luska i om det finns stödgrupper för anhöriga till nån med psykoser, som det rör sig om i ditt fall. Kan vårdcentralen/sjukhuset ha någon sån kanske? Eller om det finns nåt "förbund" för anhöriga.

Jag blir så ARG!

Man bryter normalt inte foten flera gånger i månaden. Men en djupt deprimerad person kan vara självmordsbenägen eller inte kommunicerbar återkommande. Det är så otroligt mycket svårare med psykisk sjukdom än fysisk eftersom den inte syns eller riktigt går att förstå.
Ibland önskar jag mig ett gipsat huvud så folk fattar när jag mår dåligt.
En kompis sade det bäst: "ju mer du skrattar och skämtar desto värre vet jag att det är. "
Inte riktigt applicerbart på brutna ben.
Eller den bästa: Ryck upp dig lite.
3dd07489fdeec343a65283f7773c006b.jpg

Jag som lever med en rätt svårt bipolär person (och det är troligt att jag också har ärftlig belastning när det gäller depression/bipolaritet), kan väldigt lätt se hur smitta skulle kunna ske.

Jag är inte smittad, men jag kan steg för steg se hur lätt jag skulle kunna bli det och hur sjuk det skulle kunna göra mig.
Kan också se hur smitta kan ske och att man kan ha en sårbarhet för hur enkelt man kan bli det. Om man som sjuk begränsar sin partner, belastar allt på denne, ej har insikt över hur ens sjukdom påverkar den andra osv. Så förstår jag konsekvenserna.

Men är det inte stigmatiserande att, fortfarande, påstå att man blir smittad av depression som att det vore en influensa? Då är man för djupt nedgrävd i sin partners problematik och måste ha ett i grunden stresskänsligt psyke redan. För jag kan inte se hur ett samtal till VC eller en skjuts till psyket = man blir deprimerad. Ledsen över att ens partner inte mår bra, helt klart. Men deprimerad?
Om det ens var tal om att jag gör min partner psykiskt sjuk varje gång jag mår dåligt, då skulle jag hellre vara singel än att utsätta honom för det. :crazy::cry:

Kan också se hur smitta kan ske och att man kan ha en sårbarhet för hur enkelt man kan bli det. Om man som sjuk begränsar sin partner, belastar allt på denne, ej har insikt över hur ens sjukdom påverkar den andra osv. Så förstår jag konsekvenserna.

Men är det inte stigmatiserande att, fortfarande, påstå att man blir smittad av depression som att det vore en influensa? Då är man för djupt nedgrävd i sin partners problematik och måste ha ett i grunden stresskänsligt psyke redan. För jag kan inte se hur ett samtal till VC eller en skjuts till psyket = man blir deprimerad. Ledsen över att ens partner inte mår bra, helt klart. Men deprimerad?
Om det ens var tal om att jag gör min partner psykiskt sjuk varje gång jag mår dåligt, då skulle jag hellre vara singel än att utsätta honom för det. :crazy::cry:
Att prata om smittad som om det vore influensa, kanske är stigmatiserande, det vet jag inte. Jag ser inte mycket av stigmat kring psykiska sjukdomar öht. Men jämförelsen med influensa förringar ju komplexiteten i smittan.

Sen har jag inte för ett ögonbluck tänkt på smittan som något som den sjuke bär ansvar eller skuld för. Gäller det min deprimerade närstående åligger smittskyddet mig, inte den sjuke. Smittan är snarare något som den friske suger upp genom sina egna handlingar och känslor, än som ett hoppande luftburet virus. Även där är jämförelsen med influensa dålig.

Det var en dålig jämförelse. Men faktum kvarstår att det är lätt att dras med i negativ spiral eftersom jag upplever att det är lätt att ta på sig ansvaret för den Andres mående. Ett samtal till vc är inte grejen utan att det oftast har föregåtts av massa oro och andra problem. Är man konstant orolig för sin partner blir det nedbrytande.

Sen vill jag säga att det behöver inte vara den sjuke som begränsar, det kan vara man själv.
Jag tror kvinnor är extra duktiga på det.
Man tackar nej till kvällen ute eftersom partnern sitter under en filt. Man slutar bjuda hem folk eftersom partnern inte är på topp.
Ofta utan att ens kolla vad partnern tycker gör man ett val som man tror är det bästa för denne och glömmer sig själv.

´Det är en förenklad version, ja. Men om du har en sambo med diabetes lär du dig antagligen hur din sambo funkar optimalt och när det blir problem, en typ 1 diabetes är inte så enkel att det funkar med bara kost. T.ex. kan du märka på humör att det behövs socker eller att om det är på väg mot ett insulinkoma. I ena fallet ger du mjölk i andra ringer du ambulansen.
Jag tror vi går om varandra då du tänker på de enkla fallen av kostbehandlad diabetes och jag på svårare. Men nej diabetes gör dig inte psykotisk men sköldskörtelsjukdom kan ska jag ta det exemplet istället?

Nej. Min makes diabetes (typ 1) är hans ansvar. Givetvis hjälper jag till om det skulle gå åt fanders, på samma sätt som att jag skulle hjälpa honom att stoppa blodflödet om han skär sig i tummen, men jag håller INTE koll på vad han äter eller hur hans socker ligger. Vi har pratat om saken och varken han eller jag vill att jag ska agera som någon sorts diabeteshund. Jag har diabetiker i min närhet där deras respektive ständigt håller koll och frågar och lägger sig i och det gör ingen av parterna lyckligare.

Sen vill jag säga att det behöver inte vara den sjuke som begränsar, det kan vara man själv.
Jag tror kvinnor är extra duktiga på det.
Man tackar nej till kvällen ute eftersom partnern sitter under en filt. Man slutar bjuda hem folk eftersom partnern inte är på topp.
Ofta utan att ens kolla vad partnern tycker gör man ett val som man tror är det bästa för denne och glömmer sig själv.
Det här är bara gräsligt. Ja, inte det du skriver, men verklighetens beskaffenhet. Den alltigenom könade verklighetens beskaffenhet.

Statistiska studier visar att en faktor som talar för att ett heteroäktenskap blir långt (nu syns ju äktenskap bättre än andra relationer i statistiken, antagligen är det därför det handlar om just dem) är att mannen får en svår sjukdomsdiagnos. (Givetvis kan döden i de fallen förkorta äktenskapet, men då talar vi ändå om ett livslångt äktenskap.) En faktor som talar mot att heteroäktenskapet blir långt är om kvinnan får en svår sjukdomsdiagnos.

Dvs män till sjuka kvinnor lämnar, fruar till sjuka män stannar.

Och vi vet att kvinnor lever med mycket högre stressnivåer än män. Detta visas i DN idag, tex.

Genusroller placerar kvinnor i en djävligt utsatt position när deras manliga partners blir sjuka. Jag har klarat mig extremt bra. Och jag blir alltid kritiserad och skuldbelagd av just kvinnor i trådar som den här. (Nu är det ett rätt litet problem för mig, men det illustrerar något intressant.)

Nej. Min makes diabetes (typ 1) är hans ansvar. Givetvis hjälper jag till om det skulle gå åt fanders, på samma sätt som att jag skulle hjälpa honom att stoppa blodflödet om han skär sig i tummen, men jag håller INTE koll på vad han äter eller hur hans socker ligger. Vi har pratat om saken och varken han eller jag vill att jag ska agera som någon sorts diabeteshund. Jag har diabetiker i min närhet där deras respektive ständigt håller koll och frågar och lägger sig i och det gör ingen av parterna lyckligare.
Precis så jag menar

Precis så jag menar

Men varför nämner du ens diabetes i så fall?

Med en normalt skött diabetes typ 1 hos en för övrigt normalt frisk person, uppstår öht inte de lägen där du tänker dig att partner agerar. Jag har aldrig lyft ett finger för min partners diabetes, och vi har varit ihop i 20 år. Det enda jag har gjort är att säga åt vänner att INTE försöka anpassa maten när vi kommer på middag. Det är allt.

När det gäller hans depression hade jag kunnat engagera mig motsvarande ett halvtidsjobb under i alla fall ett av våra decennier ihop. Men det har jag inte gjort, för det hade varit meningslöst och destrutivt för båda.

Det finns helt enkelt inga sådana lkheter mellan normalt fungerande diabetes typ 1 och klinisk depression.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: soom
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 039
Senast: tott
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 351
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka