Nu har jag inte läst så mycket de senaste sidorna, men ni som säger att man ska vara medmänniska och inte vårdare hur tänker ni egentligen?
Det är ingen här som har sagt att TS ska släppa allt och ta hand om sin sambo. Utan det har varit förslag på att hon får antingen ta kontakt med ett mobilt vårdteam = några som kan komma dit och kolla till honom eller köra in honom till psykakuten = vara chaufför.
Dessa åtgärder går att jämföra med en somatiskt sjuk person som man antingen ringer in till 1177 för rådgivning om ( "Hej min sambo har så ont i magen att han vill dö vad ska jag göra?") eller att köra in någon till vanliga akuten. Vilket jag inte tror nån av er hade tvekat att göra för er egen sambo.
Eller säger ni sorry, jag är din medmänniska och inte vårdare så du får köra in själv med den brutna foten?
Ts har valt att leva med en person som är kroniskt sjuk, ungefär som att leva med någon som har EP eller diabetes. Skillnaden här är att detta är en mycket mera stigmatiserad sjukdom som det finns mycket fördomar kring.
@sthu Jag kan inte svara på dina frågor, det ser olika ut för alla. Jag tror det bästa du kan göra är att prata med din sambo om hur det har varit för honom innan, eller hans andra närstående. Det finns stödgrupper för anhöriga vilket jag tycker du kan kolla efter. Kanske finns något på facebook?
@vallhund kan vara bättre på detta också