Först - jag blir jätteglad att så många svarar och kommer med bra tips och berättar om liknande erfarenheter. Tack!
Det här med förståelse verkar vara något negativt för många. För mig är det en självklarhet med förståelse. Eller, jag kräver såklart inte att folk ska förstå. Men eftersom flera här inne säger att det här är ett så vanligt problem så borde ju dessa också förstå.
Men okej, vi byter ut ordet förståelse mot acceptans. Jag kräver att bli accepterad och lyssnad på. Jag har träffat mängder med olika läkare, psykologer och allt där mellan. Om jag blir accepterad och lyssnad på? Nej. Det hör inte till vanligheten. Jag har träffat en läkare som verkligen tagit sig tiden att lyssna på mig utan att köra över mig. Den läkaren träffade jag för över 10 år sen och hen är en läkare som jag nog aldrig kommer glömma. Det är viktigt att bli accepterad och sedd. Det är viktigt att bli lyssnad på och att folk förstår vad det är jag pratar om. Och jag ser inte det som mycket begärt inom vården och speciellt då psykiatrin. Deras jobb är ju att hjälpa folk som mig.
Att bli lyssnad på, att bli sedd, att bli accepterad och förstådd har INGENTING att göra med att jag ska slippa vissa saker. Det handlar verkligen inte om det. Ändå verkar många här tro det. Och det skrämmer mig. OM jag inte hade velat ha hjälp så hade jag för det första inte ens sett min spärr som ett problem. Då hade jag troligtvis njutit av livet och dess härligheter. Att säga att jag saknar vilja, motivation eller inte har försökt tillräckligt är fruktansvärt nedvärderande och förminskande. Det är elakt och riktigt vidrigt. Folk får tänka så, folk får ha vilka åsikter dom vill, jag skiter i det. Men varför medvetet såra någon? Varför fortsätta med det snacket? Och nu pratar jag inte bara om folk här på buke utan även läkare och liknande människor.
OM jag hade kunnat så hade jag också fungerat som "vem som helst". OM jag hade kunnat så hade jag inte haft dom här problemen. OM det hade varit något som jag idag kunde ta mig igenom så hade det inte varit ett lika stort problem. Men det ÄR det. Det ÄR ett gigantiskt problem. Något som många försöker förminska genom att säga att "det är bara att göra det ändå, för det kommer kännas bättre efteråt".
Och fine, det funkar säkert jättebra för den personen eller för många andra. Men inte för alla och speciellt inte för mig. För mig är det ett hårt jävla slag i ansiktet. Och det är inte okej.
Jag förstår inte ens varför någon tolkar in något i det jag skriver, som jag aldrig ens har nämnt. Jag har aldrig sagt att jag inte tänker jobba och kämpa för att ta mig förbi mina problem. Jag VET att det är jag som i slutänden måste göra jobbet själv. Men är det så fel att be om hjälp? Jag vet att många tycker att det är hemskt att be om hjälp. Och jag håller på ett sätt med, jag vill inte behöva be om hjälp. Jag vill kunna klara mig själv. Men jag KAN inte. Därför ber jag om hjälp. Att då få höra att "det bara är att gå igenom spärren trots att det är svårt" och att ingen annan kan hjälpa mig med det här än jag själv, det är hemskt.
Det går självklart att framföra sina åsikter på olika sätt. Och jag diskuterar gärna kring det här. Men jag tänker inte diskutera eller prata med någon som bestämt sig hur det är redan innan vi ens börjat prata. Många här har alltså redan en bestämd åsikt om mig och tror sig veta hur jag tänker och fungerar, mer än vad jag själv vet om mig själv. Visst om det hade varit någon jag känner väl, men här inne känner jag ingen.
Slutrantat för idag.
Och igen, tack till er som på riktigt kommer med tips och råd och hjälp och egna erfarenheter!