Nej precis, det var det jag tyckte, att det lilla inte är att hålla koll på någon utan mer av normal konversation. Jag trodde du tyckte det var att hålla koll och blev förvånad.
Fast jag tycker även att det är ok att typ, följa en vän till psykakuten vid ett sammanbrott osv, att typ sitta med en vän som är jättefull (ungdomar) och allt sådant. Och att typ tre gånger fösa ut någon genom en dörr hamnar för mig i den kategorin (tex tänk en behandling för tandläkarskräck hos en expert tre gånger. Alla förväntar sig att problemet kommer att lösa sig med de tre mötena.). Men att göra det alltid, varje vecka, för all framtid, gör inte det, då kan man ju förvärra situationen då är det ju en uppgift för en stödjare.
Jag tänker helt enkelt att sådana akuta saker är något som kan ramla in i ens liv. Jag räddade en gammal gubbe som ramlade omkull i ett spårvagnsspår häromåret, tex. Jag fick honom undan innan vagnen kom, och jag ringde ambulans. Givetvis hade jag gjort detsamma även om det var en person jag kände.
SEn håller jag nog koll rätt lite både på mig själv och andra. De saker jag måste hålla koll på för egen del, dyker upp i min kalender allt eftersom. Med vuxna barn, har jag inte min partners tider i min kalender, för det påverkar ju inte mig nämnvärt om hen kommer hem kl 17 eller kl 20 (jag är ändå i stallet, inga barn att hämta på förskolan).
Jag lever ju alltså med en person som har en
mycket tung historia av depressionssjukdom. Jag vet att det är ovanligt att inte antingen helt enkelt lämna för att man inte står ut (ofta män), eller bli medberoende (ofta kvinnor). Jag har utan större svårigheter undvikit båda.
De synpunkter som många depressionssjuka (och relaterade sjukdomar) ger uttryck för här på buke, när det gäller hur partners bör hantera sin sjuka partner, är direkta uppmaningar om att gå rakt in i medberoende. Vi vet att det sänker den friska. Och det kan aldrig lyfta den sjuke.
Det är också så att vårdpersonal, terapeuter och andra typ ger stående ovationer när jag/vi pratat med dem om min roll. De som kritiserar mig är huvudsakligen andra - mer eller mindre sjuka - här på buke.
Hade min partner fått välja när hen var som sjukast, hade jag också gått in i den medberoende rollen. Ganska snart, var vi båda väldigt klara över vad som var bra med att jag inte gjorde det.
Jag ser nog önskan om en medberoende partner som ett av de många sjukdomssymtomen, helt enkelt. Nappar den friska partner på det, har vi snart två mer eller mindre sjuka personer. Det blir tex skrämmande för den medberoende om den sjuka börjar bli frisk.