Fast då handlar det ju om undantag att du glömmer snarare än regel. Om du istället för att glömma någon gång ständigt glömmer och du om din partner inte påminner dig inte kommer iväg på dina aktiviteter är det kanske en annan sak och en annan typ av belastning på din partner. Alla glömmer ju emellanåt men det skiljer sig ju från att ha ett problem som är så stort att det påverkar ens möjlighet till vård, vilket ju är det vi diskuterar i den här tråden? Inte om man ska påminna någon om att ta med sig lunchen när den går till jobbet och man ser att den står kvar på köksbordet någon gång.
Nej det är inte undantag att jag kommer 5-15 minuter sent
, om vi inte pratar möte eller tåget (så jag kan skärpa mig uppenbarligen) så det är mer regel än undantag (men jag förlitar mig såklart inte det minsta på det, jag stressar ju bara mer annars). Jag förser med annat i gengäld, håller koll på grejer åt honom i kalendern osv.
Men jag har skrivit att jag verkligen ser en skillnad i en vänlig putt, en hjälp till en start, tre gånger hemma för att putta iväg på viktiga möten. Och att konstant ändra sitt liv för att hjälpa någon. Saken var den att jag ser ingen koppling mellan de två och inte heller att det ena behöver leda till det andra. Men jag håller med om att det inte är bra att stänga in någon i ett beroende av hjälp. Men som sagt jag känner att det är olika saker inte samma sak. Att "belasta" uhm hjälpa varandra, med betoning på varandra-båda hjälper den andre lite, lite känner jag är ett partnerskap. Annars kunde jag ju bo med grannen och skaffa ett KK och få barn med donator (också helt ok! alternativ, men nu råkade jag vilja ha en partner).
Jag ser det som att min bekanta kunde få hjälp, en gång, av en vän att komma in på en plats. Men det betydde inte konstant hjälp, inte heller flera gånger hjälp, inget sluttande plan. Utan det var bra så, det räckte, det dög. En gång åkte jag och hämtade en väninna mitt i natten på flygplatsen, en gång, det dög
. Om tre gånger räcker är det också en engångsgrej att hjälpa en vän. Men om det inte går mot ökad självständighet är det inte gångbart.
Så vi pratar om helt olika saker faktiskt. Det är bara det att jag vill vara tydlig att skilja på min bekantskapskrets och familjs lilla putthjälp för vänner och ngt slags beroende. Och att man ibland kan hjälpa en vän utan att det går åt helvete.