Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om det är olika i olika kommuner, men här är det i alla fall inget tillfälligt utan är tänkt som långsiktigt.Oavsett så har jag åtminstone fått intryck av att boendestöd är tänkt som något tillfälligt, så meningen även där är ju att man ska fungera mer självständigt framöver.
Fast då känns det ju som om du har en bra början att fundera på där som är viktig både för dig själv och i kontakt med boendestödjare.
Vad är det som gör att du kommer i väg när du har någon anhörig som hjälper dig? Vad är annorlunda? Handlar det om tjat, att någon hjälper dig att göra dig i ordning eller något annat?
Kan man lära sig att komma iväg på egen hand genom att bli konkret hjälpt iväg först? Jag hade inte litat på det.
Vet inte om det är olika i olika kommuner, men här är det i alla fall inget tillfälligt utan är tänkt som långsiktigt.
Va? Mina anhöriga kan oftast inte hjälpa till. Det är inte ofta dom är lediga eller hemma då jag ska iväg och då spärren infinner sig. Det är inget vi kan förutse heller. Nej, något annorlunda är det väl inte om ett boendestöd eller anhörig skulle hjälpa.
Nej, man blir givetvis inte tvingad att ha det längre än man vill. I din kommun/landsting hade jag kontakt med mobila teamet, men det är tänkt som kortvarig insats och då de behövde hjälpa mig "för mycket" bestämdes att jag skulle ha boendestöd istället eftersom det är en mer långvarig insats (sen tyckte boendestödet att jag var psykiatrins jobb osv men det är en annan historia). Men för att förklara skillnaden.Är det något som är bestämt, att om en får boendestöd så måste en ha det länge? Jag trodde det var individuellt anpassat.
Vet inte om det är olika i olika kommuner, men här är det i alla fall inget tillfälligt utan är tänkt som långsiktigt.
Aha, jag vet bara om folk som haft det i år och det verkar inte finnas nån plan på att trappa ned det.På de flesta ställen verkar man söka om perioder i runt ett halvår, även om man självklart kan söka igen.
De jag känner som haft boendestöd har också verkat ha haft det för att klara sig utan framtida hjälp.
Det verkar som om du missförsyod vad jag skrev rätt rejält. Det handlade om att du har ett bra utgångsläge att identifiera exakt vad som är jobbigt och hur det går att övervinna när det finns situationer när det faktiskt funkar(anhörig hjälper).
Skulle det kunna funka om någon ringer upp dig när du ska ut och inte avslutar samtalet innan du är på väg?
Fast det spelar väl ingen roll om du vet ifall spärren kommer komma? Det värsta som händer är att personen ringde i onödan, men du kommer hur som helst iväg?Ibland. Om jag vet om att personen ska ringa. Och då gäller det ju också att jag vet om att spärren kommer komma.
Jag önskar att jag visste, det hade förenklat väldigt mycket för mig. Men tyvärr kan jag inte riktigt ge dig ett ärligt och klart svar. För jag vet inte. Inte mer än vad jag redan har försökt berätta i tråden.
Min spärr är iallafall ingen röst. Det enda jag kan förklara är åter igen att det är som ett vakuum. En tystnad. Och då menar jag inte att allt blir helt tyst omkring mig eller i mig, utan det är "som att det blir tyst". Som att allt bara fryser fast, även fast jag inte fastnar (fasiken vad mycket fast det blev).
Det är väl som att det helt plötsligt bara kommer upp en gigantisk mur framför som stoppar upp.
Ja för vissa hjälper det.Kan man lära sig att komma iväg på egen hand genom att bli konkret hjälpt iväg först? Jag hade inte litat på det.
Ledsen att behöva säga det, men du har fel.
Och det är något du och fler andra här tror att jag inte fattar? Att det är något som jag själv måste jobba med?
Men är det så mycket begärt att be vården (jag räknar alltså in psyk här) om hjälp?
Ja det är absolut hjälpsamt att få hjälp att komma iväg i början!Kan man lära sig att komma iväg på egen hand genom att bli konkret hjälpt iväg först? Jag hade inte litat på det.
Jag tänker att det kan ha att göra med varför/hur man inte kommer iväg, om man alls vill lära sig att komma iväg på egen hand, samt hur den man får hjälp av lägger upp det hela för sin del.Ja det är absolut hjälpsamt att få hjälp att komma iväg i början!
Det är ju grunden för all behandling. Först göra saker med stöd för att senare göra själv.