Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
och vara bered att bli sin närståendes vårdare snarare än närstående. Som anhörig så har jag ju trots allt ett eget liv att leva ett som inte går ut på att hålla reda på min närståendes möten och se till att hen kommer iväg på dessa.Vad gäller hjälp att komma iväg så borde väl de kunna göra ungefär den insats som en boendestödjare kan hjälpa till med? Men det handlar ju förstås också om att någon måste vara ledig/hemma när du ska iväg.
Det kan ju gå, vet ett fall med ett par bekanta som tog sig in på en plats med mycket kramar och gråt. Det släppte faktiskt permanent och liknande platser är inte längre ett problem. Men det var ju ett platsproblem snarare än ett allmänt problem iofs.Och det finns ju en gräns för både vad en boendestödjare och en närstående kan göra på den punkten. Om den som ska hjälpas iväg ramlar ihop i en krampande ångesthög på hallgolvet, är det ju inte mycket att göra.
Eller om personen utan synliga symtom sätter sig ner och säger att det inte går, det är en spärr. Kan andra personer ta bort ens spärr?
Kan man lära sig att komma iväg på egen hand genom att bli konkret hjälpt iväg först? Jag hade inte litat på det.
och vara bered att bli sin närståendes vårdare snarare än närstående. Som anhörig så har jag ju trots allt ett eget liv att leva ett som inte går ut på att hålla reda på min närståendes möten och se till att hen kommer iväg på dessa.
Fast jag tänker tvärtom, om man vet hur det sklijer sig borde man ju lättare kunna få anpassning och hjälp med sin funktionsnedsättning. Men det kan säkert uppfattas som du säger också.Jo, det är klart att det skiljer, det var ju lite det jag var inne på. Men för personer med NPF kan det bli rätt kontraproduktivt att läsa i den här tråden om vad de inte klarar utan hjälp eftersom deras hjärnor är annorlunda.
Men det gäller ju att träna och träna och träna på det. Tillslut när vanan att komma iväg finns så minskar spärrarna också. Är det så att personen bryter ihop så är det värsta som händer att den inte kommer iväg den dagen men nästa gång kanske det går bättre. Så andra kan absolut hjälpa till att ta bort spärrar.Och det finns ju en gräns för både vad en boendestödjare och en närstående kan göra på den punkten. Om den som ska hjälpas iväg ramlar ihop i en krampande ångesthög på hallgolvet, är det ju inte mycket att göra.
Eller om personen utan synliga symtom sätter sig ner och säger att det inte går, det är en spärr. Kan andra personer ta bort ens spärr?
Jag har som sagt en anhörig med den här typen av problem, att lägga över på en närstående att hen ska vara där och passa när det är dags för ett möte är ju helt ohållbart. Dessutom så är man ju inte som anhörig terapeut och kan hjälpa personen att hitta verktyg för att så småningom om själv hantera situationen. Min anhöriga är tillexempel helt värdelös på att ladda sin telefon vilket gör att hen inte går att nå och då fungerar heller en app. Det är ju heller inte så att resten av livet glider räkmacka när man delar det med en person som inte ens kan ta sig iväg på bokade möten, så resten av livet är ju hyggligt belastat utan att man behöver ta ytterligare uppgifter på sig.Hålla reda på möten verkar ju inte vara något problem(och där finns många vettiga, tekniska hjälpmedel). Om jag ändå är hemma och har möjlighet känns det för egen del mer rimligt att jag hjälper min partner att komma iväg på ett viktigt möte än att en boendestödjare ska komma hem till oss och göra det. I synnerhet om det handlar om terapi som ska hjälpa partnern att leva mer självständigt.
Nu var ju TS anhöriga inte tillgängliga mestadels, om du läser mitt inlägg ser du att jag inte menar att de skulle hjälpa henne i stället för att leva sina egna liv.
Fast det är ju bara en allmän välvilja att hjälpa till på ett sånt enkelt sätt att bara följa med personen ut genom dörren. Sånna här problem är ju heller sällan något som går att terapia bort oftast ändå, så det är ju inga sådana krav på dom anhöriga att dom på något vis ska prata en igenom det jobbiga. Det handlar bara om att hjälpa till att få iväg en person till möten som har betydelse för dens liv.Jag har som sagt en anhörig med den här typen av problem, att lägga över på en närstående att hen ska vara där och passa när det är dags för ett möte är ju helt ohållbart. Dessutom så är man ju inte som anhörig terapeut och kan hjälpa personen att hitta verktyg för att så småningom om själv hantera situationen. Min anhöriga är tillexempel helt värdelös på att ladda sin telefon vilket gör att hen inte går att nå och då fungerar heller en app. Det är ju heller inte så att resten av livet glider räkmacka när man delar det med en person som inte ens kan ta sig iväg på bokade möten, så resten av livet är ju hyggligt belastat utan att man behöver ta ytterligare uppgifter på sig.
Jag har som sagt en anhörig med den här typen av problem, att lägga över på en närstående att hen ska vara där och passa när det är dags för ett möte är ju helt ohållbart. Dessutom så är man ju inte som anhörig terapeut och kan hjälpa personen att hitta verktyg för att så småningom om själv hantera situationen. Min anhöriga är tillexempel helt värdelös på att ladda sin telefon vilket gör att hen inte går att nå och då fungerar heller en app. Det är ju heller inte så att resten av livet glider räkmacka när man delar det med en person som inte ens kan ta sig iväg på bokade möten, så resten av livet är ju hyggligt belastat utan att man behöver ta ytterligare uppgifter på sig.
Och där skulle jag då hellre se att någon som har det som arbete gör det, än att någon närstående gör det. Av väldigt många skäl.Men det gäller ju att träna och träna och träna på det. Tillslut när vanan att komma iväg finns så minskar spärrarna också. Är det så att personen bryter ihop så är det värsta som händer att den inte kommer iväg den dagen men nästa gång kanske det går bättre. Så andra kan absolut hjälpa till att ta bort spärrar.
Men vad är det för arbete? Följa med någon ut genom dörren? Varför ska anhöriga skyddas något så extremt mot allt som har med psykiska problem hos anhöriga att göra. Det är inte farligt att följa någon genom dörren, man blir inte medberoende när det gäller sådana problem liksom.Och där skulle jag då hellre se att någon som har det som arbete gör det, än att någon närstående gör det. Av väldigt många skäl.
Inte vet jag, boendestödjare, kanske. Jag ser inte det som min sak att känna till.Men vad är det för arbete? Följa med någon ut genom dörren? Varför ska anhöriga skyddas något så extremt mot allt som har med psykiska problem hos anhöriga att göra. Det är inte farligt att följa någon genom dörren, man blir inte medberoende när det gäller sådana problem liksom.
Det brukar ofta gå att lösa med rutiner, jag skulle aldrig orka vara tillsammans med någon där de är beroende av mig för att fungera.Fast det är ju bara en allmän välvilja att hjälpa till på ett sånt enkelt sätt att bara följa med personen ut genom dörren. Sånna här problem är ju heller sällan något som går att terapia bort oftast ändå, så det är ju inga sådana krav på dom anhöriga att dom på något vis ska prata en igenom det jobbiga. Det handlar bara om att hjälpa till att få iväg en person till möten som har betydelse för dens liv.
Sen är det så sällan det är läkarmöten och andra riktigt viktiga möten så dom få gånger det handlar om tycker jag nästan att anhöriga bör ställa upp på. Precis som man hjälper anhöriga och vänner på alla andra sätt i livet oavsett om det är att hjälpa till att handla/flytta eller vad som helst.
Och en person som inte kan ta sig iväg på möten kan fungera fint i livet i övrigt, alla är ju inte deprimerade vrak som ständigt behöver hjälp med allt. Man kan vara högfungerande och ändå ha såna här spärrar.
Det blir ju en extra tid att hålla reda på att man skall vara närvarande och hjälpsam på, så förutom alla mina egna göromål som handlar om bokade tider skall jag även närvara och hjälpa den anhöriga vid sina bokade tider. Jag skulle inte hålla reda på min anhöriges diabetes (och gör heller inte det), det blir ju ett väldigt ansvar på mig om det är jag som ska hålla reda på hens sjukdom. Tanken är ju även att hen ska arbeta mot att fungera själv, jag kanske inte alltid kommer vara närvarande och ska inte behöva vara det heller. En eller två gånger absolut men kontinuerligt under en längre period, absolut inte.Och jag har själv den här typen av problem, då och då på nivån att jag behöver hjälp av anhöriga. Jag är rätt övertygad om att ingen av dem känner sig som min vårdare eller att de inte får leva sitt liv.
Situationen du beskriver låter apjobbig men den går inte att applicera på alla förhållanden. Det finns grader i helvetet. Jag blir inte vårdare till min(något förvirrade) anhöriga med diabetes bara för att jag påminner om insulinpennan.
Att påminna en förvirrad (jag tolkar det som åldersdement) om insulin, kan jag göra. Men jag påminner inte min partner om insulin. Jag håller inte koll på hens diabetes. Varför skulle jag göra det? Det är ju hens kropp.Och jag har själv den här typen av problem, då och då på nivån att jag behöver hjälp av anhöriga. Jag är rätt övertygad om att ingen av dem känner sig som min vårdare eller att de inte får leva sitt liv.
Situationen du beskriver låter apjobbig men den går inte att applicera på alla förhållanden. Det finns grader i helvetet. Jag blir inte vårdare till min(något förvirrade) anhöriga med diabetes bara för att jag påminner om insulinpennan.
Att påminna en förvirrad (jag tolkar det som åldersdement) om insulin, kan jag göra. Men jag påminner inte min partner om insulin. Jag håller inte koll på hens diabetes. Varför skulle jag göra det? Det är ju hens kropp.
Det brukar ofta gå att lösa med rutiner, jag skulle aldrig orka vara tillsammans med någon där de är beroende av mig för att fungera.
Det blir ju en extra tid att hålla reda på att man skall vara närvarande och hjälpsam på, så förutom alla mina egna göromål som handlar om bokade tider skall jag även närvara och hjälpa den anhöriga vid sina bokade tider. Jag skulle inte hålla reda på min anhöriges diabetes (och gör heller inte det), det blir ju ett väldigt ansvar på mig om det är jag som ska hålla reda på hens sjukdom. Tanken är ju även att hen ska arbeta mot att fungera själv, jag kanske inte alltid kommer vara närvarande och ska inte behöva vara det heller. En eller två gånger absolut men kontinuerligt under en längre period, absolut inte.
Om jag ändå är hemma och har möjlighet känns det för egen del mer rimligt att jag hjälper min partner att komma iväg på ett viktigt möte än att en boendestödjare ska komma hem till oss och göra det. I synnerhet om det handlar om terapi som ska hjälpa partnern att leva mer självständigt.