Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt vansinnigt att man inte har tappskokompetens? Då skulle detta aldrig inträffa! Jag ska se till att skaffa det så slipper hela tillvaron rasa ihop för en sådan här grej!
Ffa helt vansinnigt att du inte känner nån som har det tänker jag.

Sådär ja, ännu en tävlingsdag i konstant regn, det positiva är väl att jag vid det här laget har lärt mig att packa med femtioelva ombyten.

Av olika anledningar har jag inte varit upplagd för tävling alls sista tiden men bestämde mig ändå för att genomföra debuten i H100, det var ändå på hemmaplan.

Jag var ganska nöjd med dressyren, några missar (jag red fel väg, jag noterade att ryttaren innan mig red fel sen gjorde jag exakt likadant) och i den ena galoppen med förlängda språng taggade hästen till så det blev halvt sken. Men utöver det kändes det spm en hyfsat avspänd och trevlig ritt (om jag jämför med tidigare). 54,3 straff tror jag.

Hoppningen var super, jag red bra framåt och hästen hoppade super. Tyvärr en liten touch på sista hindret, 4 fel.

I terrängen blev det desto mer fel. Det var ganska blött och mitt mål var att ge hästen en lugn och rolig runda, en bra erfarenhet och att hon skulle tycka att det var lätt. Första halvan av banan var hon ganska vinglig, hade dålig bjudning och var ofokuserad på vad hon skulle göra (däremot väldigt fokuserad på allt omkring, lite som förra säsongen). Brunstig såklart. Efter två stopp gick sista halvan av banan bra, bättre bjudning och flyt. Hon hoppade väldigt väl hela vägen runt och trots drygt 85 straff i terrängen hamnade jag ungefär på samma placering som innan terrängen.

Överlag är jag nöjd och extra roligt att laget vann allsvenskan :)

Den gamla damen tycktes uppskatta den lilla hästskötarens ivriga hejarop och hoppade trevligt på dagens tävling. När jag tabbade mig i den andra klassen var den lilla hästskötarens dom hård: "Cinna är duktig. Du var inte så duktig mamma." Det är skönt när folk inte hymlar med sina åsikter :p
Vädret var otrevligt med regn, blåst, hagel och förvisso en liten gnutta solsken.
Det var inte heller jättekul att bilen bestämde sig för att lägga av en knapp mil hemifrån. Två timmar senare hade vi lastat ur ponnyn på väg 108, hakat av släpet, puttat undan bilen, fått låna en mycket vänlig trafikants bil, hakat på släpet, lastat ponnyn, kört till stallet och där lämnat av ponnyn och släpet, tagit den vuxna hästskötarens bil, kört den till väg 108, flyttat hund+bur+bilstol+alla tävlingsgrejer till den bilen, fått min bil bogserad till en parkering, fått bilen åtgärdad och sen kört tillbaka till stallet igen.
Ponnyn var inte alls bekymrad över att bli ut- och inlastad på vägen. Det fanns gräs att äta och då är allt frid och fröjd. Barnet var om möjligt ännu mindre bekymrat. Den stackaren sov när bilen la av, väcktes något bryskt och fick uppgiften "Gå ut en bit i slänten vid sidan av vägen och stanna där". En mycket samlad 4-åring gjorde detta och kommenterade sakligt händelsen med "Det är sånt som händer.".

11330044_10153838427166102_1591909916756276341_n.jpg

10523981_10153838427746102_5487635073856882673_n.jpg

11238214_10153836897226102_6640649216202263862_n.jpg

11391775_10153836722226102_1146117862594881216_n.jpg

Jag försöker hålla nån slags nivå på det här forumet. Inser dock att jag jobbar i motvind.:banghead:

Ibland tänker jag också (korkat/naivt nog) att det vore kul med lite nytt blod här också och att det kanske är lättare att hitta vad man söker om det är lite mer struktur...

Men alltså?! Skall du föreställa moderator? Vi HAR ju en tråd för alla oss nya galningar. Det är ju övertydligt. Sedan hamnar man ändå i den här tråden förr eller senare också.... :angel:

@emma-vsm var det 2010 programmet?som gjort för att rida fel i.. Alla börjar galoppera istället för att göra skänkelvikning nr 2 undan vänster skänkel vid A. Jag har gjort det två ggr. Var hade du din felridning?

Så, idag har jag tre ikeakassar med genomblöta kläder att tvätta efter gårdagen i Åkerbo. Vädret iår alltså :rage:

Anyway, bortsett från regnet som vräkte ned i stort sett hela tiden hade vi en bra dag!
Debut i CNC* för lilla häst. Helt ok dressyr som belönades med 46 straff (samma domare som sågade oss totalt i Mantorp. Vilket förstås ytterligare stärker min teori om en särskild Mantorpskonspiration ;))
Hoppningen var jag verkligen inte nöjd med. Vi hoppade fram jättebra, men väl inne på banan var lilla häst verkligen inte på jobbet och totalt ointresserad av att hjälpa till. Blev tre räcken ned. Kanske att han var mer fokuserad på allt folk i regnrockar än på uppgiften, men hur som helst här har vi lite att jobba på.

Terrängen är jag såå nöjd med däremot! En fin bana, inte särskilt stor men med många olika typhinder, lämpliga frågor för klassen skulle jag säga. Lilla häst löste alla frågor jättefint (upphopp med grav framför, trakhener med lite trixig anridning, inhopp över häck på kulle och uthopp över stock i vatten, smalhinder efter vatten), det enda vi behövde titta extra på var den stora spetsen, den som stod på Valla en gång i tiden. Så i mål med ett stopp och en himla massa tidsfel, hade bestämt på förhand att ta tid på mig och göra en skolrunda, men mycket mycket nöjd med min häst :)
Sen visade det sig att nästan alla hade stannat ut sig, trillat av eller hade ännu fler stopp, så med vårt slutresultat på blygsamma 102 straff blev vi mirakulöst 4e-placerade!

DSC04221_redigerad-1.jpg

DSC04228_redigerad-1.jpg

DSC04230_redigerad-1.jpg

DSC04236_redigerad-1.jpg

DSC04238_redigerad-1.jpg

Haha, ja det var precis där. Och ryttaren innan mig också.
Sjukt!
Jaaaa det är ju därför jag inte tror på att det är skänkelvikningar i det programmet, för jag gjorde ju inte en iaf...:mad:

Så, idag har jag tre ikeakassar med genomblöta kläder att tvätta efter gårdagen i Åkerbo. Vädret iår alltså :rage:

Anyway, bortsett från regnet som vräkte ned i stort sett hela tiden hade vi en bra dag!
Debut i CNC* för lilla häst. Helt ok dressyr som belönades med 46 straff (samma domare som sågade oss totalt i Mantorp. Vilket förstås ytterligare stärker min teori om en särskild Mantorpskonspiration ;))
Hoppningen var jag verkligen inte nöjd med. Vi hoppade fram jättebra, men väl inne på banan var lilla häst verkligen inte på jobbet och totalt ointresserad av att hjälpa till. Blev tre räcken ned. Kanske att han var mer fokuserad på allt folk i regnrockar än på uppgiften, men hur som helst här har vi lite att jobba på.

Terrängen är jag såå nöjd med däremot! En fin bana, inte särskilt stor men med många olika typhinder, lämpliga frågor för klassen skulle jag säga. Lilla häst löste alla frågor jättefint (upphopp med grav framför, trakhener med lite trixig anridning, inhopp över häck på kulle och uthopp över stock i vatten, smalhinder efter vatten), det enda vi behövde titta extra på var den stora spetsen, den som stod på Valla en gång i tiden. Så i mål med ett stopp och en himla massa tidsfel, hade bestämt på förhand att ta tid på mig och göra en skolrunda, men mycket mycket nöjd med min häst :)
Sen visade det sig att nästan alla hade stannat ut sig, trillat av eller hade ännu fler stopp, så med vårt slutresultat på blygsamma 102 straff blev vi mirakulöst 4e-placerade!

DSC04221_redigerad-1.jpg

DSC04228_redigerad-1.jpg

DSC04230_redigerad-1.jpg

DSC04236_redigerad-1.jpg

DSC04238_redigerad-1.jpg

Alltså den här graven ovanför med häck...den gillade inte jag. Den är ju varken stor eller nåt men den kändes inte inbjudande för fem öre. Spetsen du talar om tidigare också, den var banne mig inte helt lätt så jag är djupt impad av dig o @Murray som gjorde fantastiska debuter bägge två!:bow:

Helt vansinnigt att man inte har tappskokompetens? Då skulle detta aldrig inträffa! Jag ska se till att skaffa det så slipper hela tillvaron rasa ihop för en sådan här grej!

Ja, jag hatar tappskor. Har ju verkligen inte många men det är ju omöjligt att hitta sko-faan på 3 hektar hage när det händer och sen så tappar häst-faan säkert ett par bitar i hoven så det blir svårt att fästa o sen är cirkusen igång.

Nåväl, @fio vi taggar för Bohuslän istället, då jädrar!!:D

Det var banken med studshäcken! Han blev helt förvirrad o fattade inte alls vad han skulle göra, lilla Påwnien. Han har aldrig stannat förut så tösen blev nog väldigt förvånad, han hoppade snällt upp 3 ggr på banken men fattade inte att han skulle studsa vidare över häcken. Vi ska öva såna hinder nu o återkommer i höst!!

Jättekul att träffas och tack för fina tävlingar, solen lyste ju tack o lov på oss idag! @emma-vsm

Det var banken med studshäcken! Han blev helt förvirrad o fattade inte alls vad han skulle göra, lilla Påwnien. Han har aldrig stannat förut så tösen blev nog väldigt förvånad, han hoppade snällt upp 3 ggr på banken men fattade inte att han skulle studsa vidare över häcken. Vi ska öva såna hinder nu o återkommer i höst!!

Jättekul att träffas och tack för fina tävlingar, solen lyste ju tack o lov på oss idag! @emma-vsm
*kl*

Jag har också varit och tävlat i regnet! :) Var lite osäker på hur stjärnhästen skulle reagera, hennes pappa tyckte inte om blött gräs, men stjärnhästen gick som en klocka! En sjätteplacering blev det. :)

Men på tal om regn... Har någon av er något tips på hur man får lädersvarta ridbyxor vita igen? :(

/Lady_S

Alltså den här graven ovanför med häck...den gillade inte jag. Den är ju varken stor eller nåt men den kändes inte inbjudande för fem öre. Spetsen du talar om tidigare också, den var banne mig inte helt lätt så jag är djupt impad av dig o @Murray som gjorde fantastiska debuter bägge två!:bow:
Den där jäkla häcken har varit lite av mitt nemesishinder eftersom Kamel aldrig ville hoppa den slags. Men så förra året bestämde jag mig att det fick vara nog, så jag satte sporrarna i lilla häst, och han som är en mindre troubled soul bara hoppade, vad var problemet liksom :confused: så nu har jag inget problem med den längre :D Man får låta bli att titta ned i graven och bara tänka sig att det är en häck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar