Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gravar: Definitionen av svarta hål i marken som äter hästar eller hästar använder för att begrava ryttare i.

MEN hon hoppade alla gravarna på Hajjerna sista träningen förra året så tänker mig att hon ska lägga det på minnet ;) om vi nu kommer till någon terrängbana i år om inte annat är kanske medryttaren bättre på att övertyga damen.

Okej.. vi hoppade bara lilla graven igår.. MEN hon tittade inte ens :D

11011778_10153371592294224_4069526125168567328_n_555c7ee22a6b220c4d3816cc.jpg

Näemen EXAKT @fio besserwisser!! När JAG red programmet så var det ju inga skänkelvikningar...:angel: Har totalt förträngt det iaf o då måste det vara så.

@Marvin oooops!:o Såklart var mitt Köttbulleinlägg till @Murray!:D

Men jag hatar skänkelvikningar på allvar....är sämsta jävla rörelsen EVER i ett dressyrprogram. Harriet håller med.:mad:

@Novali01 Jag tror inte det är fysiskt möjligt att få honom smalare :p Går o klurar på hur jag ska kunna släppa ut honom i gräshagarna här hemma utan att han ska rulla fram sen.....

@fio nää, inte bara regn i Strömsholm. Förra året var det betonghårt..

Ska du rida strömsholm i år @Murray ? Du behöver väl liksom kvala snart om du tänkt rida UVM? Hade det inte varit så satans långt och dyrt hade jag tom kunnat tänka mig att debutera * där.. Nu blir allt försenat ändå för mig iom att jag missade 2 tävlingar. Så jädra tradigt när allt ligger koncentrerat i april-maj och sen inget typ i juni.. blir ju evigheter om man råkar missa lite tävlingar på våren.

Nu tänker jag nog debutera * på ljuslingsbacken istället ny klass där så det blir ju spännande att se hur den kommer se ut! Ja det förutsätter att jag inte får resten av mina tävlingar förstörda såklart..

Senast ändrad:
@fio Hade inte tänkt det. Tycker jag är besviken efter strömhsolm varje år tyvärr men återkommer ändå eftersom det är så nära. Conny debuterar i Åkerbo helgen innan så tycker det är för tajt att rida internationellt. Jag har dessutom tenta när dressyren går som jag vill ha klar.
Ja jag vet, hade verkligen velat få 3-4 * i maj-juli så att vi hade kunnat åka till tex Sopot i aug.

Egentligen är det en fin bana, bra sandunderlag o blir sällan hal. Men den är väldigt kuperad, finns två riktigt branta backar som används både i debutant och högre klasser. I högre brukar man börja längs ett gärde o sen upp för en brant backe. Kommer direkt upp till en typ av coffin tror jag, sen dubbelhäckar mm uppe på platån. Ytterligare några hinder o sen ned för brant backe o mot vattnet. Efter vatten så upp en slinga på andra backen och sen runt en slinga som även den går lite upp o nedför o avslutar sen på gärdet igen.
Vet ju inte exakt hur de byggt den enstjärniga men kan ju gissa lite iaf.
Dressyren går på gräs på platån så man får krångla upp o ned rätt många ggr i de där backarna....hoppning oftast på den stora grusbanan även om även den gått på platån ibland.

Jaa den är ju brant kuperad, Ljuslingsbacken, så på så vis skiljer den sig från de flesta banorna - men jag tycker inte att 100-klassen är så himla svår rent tekniskt? Alltså om man har en häst som bjuder och hoppar så är den absolut inget problem.
Debutanten har jag inte så bra koll på, men senast hade den nåt trakhener-artat hinder tidigt i banan som många hade stopp på, och det är ju mest publik kring vattenhindret så där var det många gröna hästar som var spända.

I 100 klassen har en del problem på tvåan, för att den är målad blå o ser konstig ut. Sen även på stocken innan vattnet för att all publik står där, inte för hindret i sig. Övrig del av banan är inte svår direkt men som sagt kuperad. I Debutant är inget svårt egentligen förutom anridningen till 3:an som är trahkenern, man måste ju svänga o sen ha en häst som bjuder o det kan ju vara svårt i början på banan. Övrig del är plättlätt i debutant men kuperat.Men just att det är så kuperat gör ju att banan blir svår, även tekniskt då han placerar hindren i backar och där publiken står med lite krångliga anridningar så jag kan bara tänka mig hur en enstjärnig ser ut med tanke på hur enstjärnig ponny såg ut förra året med 3-kombination i vattnet o den sanslöst höga häcken med dike o sen smalhinder efter.

Hahahaha " all publik står där" du menar alla 10 pers? Låter som värsta publiksamlingen a´la Badminton.

Här hoppar mörkgrå senior och jag det vattnet.. nova är hindervakt och filmare

@Murray hade för mig att du har varit där? Som sagt hindren i sig är inte så stora och svåra men det är ju mer hur dom är placerade just för att det är så kuperat, mkt överraskningsmoment sas . Jag gillar banan.. den är gammeldags och mkt naturliga hinder. Min knäppa mörkgrå senior som har ögon stora som tefat utanför huvudet hoppade ju runt felfritt i 100 klassen .. dock tvärvände han uppe på platån så jag höll på att flyga av där, men han är ju mer skrämd av öppna ytor och hindervakter mer än hindren.

ljuslingsbacken är väl en väldigt bra förberedelse inför Eketorp då egentligen, jag har aldrig varit på Eketorp men den är ju oxå kuperad och mkt "natur" . En stor kontrast till alla platta fyrkantiga fält bestående av lådhinder som det är idag. Jag gillar ju även Trossnäs som oxå är mkt natur men gammeldags.. fast jag är ju ett fan av sådana banor, tycker ju det är det som är en "riktig terrängbana" . Sen gillar jag framhoppningen på ljuslingsbacken.. det året jag var där kunde man hoppa en liten bana på framhoppningen! Det var väl en 6-8 hinder har jag för mig.

Hittade en hjälmkamera film från ponny sm * på ljuslingsbacken förra året.. börjar vid 4.15 här ser man ju nästan hela banan, Sen i slutet så halkar hjälmöverdraget ner :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV