Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad skönt att du är död! @fio De där jäkla ulvarna tog ju över hela ditt liv...bukeliv alltså!:D

Om jag hade sett @Marvins film så hade jag sagt till henne att inte bry sig om skänkeln så mycket för det är när Chatsi inte går fram o hon driver med hela kroppen som skänkeln rör sig mest, dvs MELLAN hinder. Framför hinder är den stilla. Sen hade jag också sagt att de blivit duktiga men jag har ju inte sett filmen, speciellt inte 0.51 in i den när Chats skriker: SAY WHAT??? Det är ett nedhopp här din klant!:eek:

@Speedway Tycker du passar i Grönt. Punkt.:sneaky:

Vad skönt att du är död! @fio De där jäkla ulvarna tog ju över hela ditt liv...bukeliv alltså!:D

Om jag hade sett @Marvins film så hade jag sagt till henne att inte bry sig om skänkeln så mycket för det är när Chatsi inte går fram o hon driver med hela kroppen som skänkeln rör sig mest, dvs MELLAN hinder. Framför hinder är den stilla. Sen hade jag också sagt att de blivit duktiga men jag har ju inte sett filmen, speciellt inte 0.51 in i den när Chats skriker: SAY WHAT??? Det är ett nedhopp här din klant!:eek:

@Speedway Tycker du passar i Grönt. Punkt.:sneaky:

Jag har en ny plan! :idea: Långpisk... :devil:

JAAAA!!!! Har bara inte bestämt vilka färger det blir ännu men jag lovar att vi kommer att synas. :laugh:
Jag tycker du ska ha grönt såklart! O sen ska du sy ett sånt drakhuvud som du har på din avatar och sätt som hjälmöverdrag! Du kommer garanterat synas, oavsett om dina planer är att sitta kvar på hästen, ramla i vattenhinder eller flyga till månen! :idea:

@Speedway kanske kan få låna en mössa av unga fröken här hemma :idea:

1966726_10152647227551102_1580523311_n.jpg

Men du @the_connemara...privat ekonomin är ju den som allena råder när det kommer till tävling??? Utan den så blir det inga tävlingar hur många arrangörer som än finns så den är nog i allra högsta grad relevant. Såklart ska klubbarnas tävlingar gå runt o bli vinst men inte hur stor vinst som helst. Inte heller tycker jag att man kan i förväg, dvs INNAN man byggt rivningsbara hinder och badmintongräsbana att galoppera på, höja priserna såsom det nu har gjorts. Sen vet jag inte var jag gjorde jämförelsen att det kostar lika mycket att anordna en hopptävling men jag kan lugnt säga dig att anordna en 5 dagars unghästtävling i hoppning lätt är jämförbart både kostnadsmässigt, funktionärsmässigt vilken fälttävlan som helst.
Och driftkostnader på en terrängbana kan knappast vara så enormt stora utslaget på ett år. Lätt jämförbart med ett fibergrus underlag då detta kräver underhåll flera ggr per vecka och sen finns det ingen klubb i världen som tror eller kan tro att tävlingarna ska finansiera hela driftskostnaden. Klart det kostar att anlita banbyggare, domare och alla andra liknande funktioner som inte är ideella men vi har ju alltid betalat mer än vad det kostar att hoppa en avd B, (vi hoppar ju inte nån omhoppning), eller rida ett dressyrprogram, (och även där är våra program kortare och har färre bedömningspunkter o inga koeffecienter vilket gör domararbetet lättare).

Och vi försöker locka både ponnyryttare och unghästar till vår sport men föräldrar blir ju helt förskräckta när en P70 kostar 700 bara i start och ambulansavgift! För att inte tala om vad en hästägare tänker när h*n jämför med vad det kostar att låta hästen hoppa istället.

Så jag har väldigt svårt att tro att vi inte alltid har fått betala HELA kostnaden för våra starter men en klubb kan som sagt knappast finansiera hela sin anläggning på 2-3 fälttävlan per år eller ens tro att vi kommer ha folk kvar i sporten som har möjlighet att betala dessa pengar för att få rida terräng.
Jag brukar säga att man ska fundera på vad som är "tillräckligt bra", det gäller oavsett gren. Den som börjar tävla vill förmodligen inte betala särskilt mycket extra vare sig för Badminton-gräs eller fibersand, den vill kunna prova på utan att det kostar skjortan. Visst är det kul att rida på sådana banor, men man behöver oftast bli lite "fast" i sporten innan man tycker att det är rimligt att lägga mer än en månads stallhyra på en tävling. Sen förstår jag om arrangörerna vill locka elitryttarna och de å andra sidan betalar förmodligen gärna lite extra för att ge sina framtida stjärnhästar en så optimal resa som möjligt. Men det borde gå att hitta en kompromiss, den kanske iof är att arrangörerna erbjuder olika nivå och olika prisbild.

/Lady_S

Men du @the_connemara...privat ekonomin är ju den som allena råder när det kommer till tävling??? Utan den så blir det inga tävlingar hur många arrangörer som än finns så den är nog i allra högsta grad relevant. Såklart ska klubbarnas tävlingar gå runt o bli vinst men inte hur stor vinst som helst. Inte heller tycker jag att man kan i förväg, dvs INNAN man byggt rivningsbara hinder och badmintongräsbana att galoppera på, höja priserna såsom det nu har gjorts. Sen vet jag inte var jag gjorde jämförelsen att det kostar lika mycket att anordna en hopptävling men jag kan lugnt säga dig att anordna en 5 dagars unghästtävling i hoppning lätt är jämförbart både kostnadsmässigt, funktionärsmässigt vilken fälttävlan som helst.
Och driftkostnader på en terrängbana kan knappast vara så enormt stora utslaget på ett år. Lätt jämförbart med ett fibergrus underlag då detta kräver underhåll flera ggr per vecka och sen finns det ingen klubb i världen som tror eller kan tro att tävlingarna ska finansiera hela driftskostnaden. Klart det kostar att anlita banbyggare, domare och alla andra liknande funktioner som inte är ideella men vi har ju alltid betalat mer än vad det kostar att hoppa en avd B, (vi hoppar ju inte nån omhoppning), eller rida ett dressyrprogram, (och även där är våra program kortare och har färre bedömningspunkter o inga koeffecienter vilket gör domararbetet lättare).

Och vi försöker locka både ponnyryttare och unghästar till vår sport men föräldrar blir ju helt förskräckta när en P70 kostar 700 bara i start och ambulansavgift! För att inte tala om vad en hästägare tänker när h*n jämför med vad det kostar att låta hästen hoppa istället.

Så jag har väldigt svårt att tro att vi inte alltid har fått betala HELA kostnaden för våra starter men en klubb kan som sagt knappast finansiera hela sin anläggning på 2-3 fälttävlan per år eller ens tro att vi kommer ha folk kvar i sporten som har möjlighet att betala dessa pengar för att få rida terräng.

Alltså, näe Nova. Privatekonomin är ju enbart en del i vad som tyr om ekipaget vill anmäla sig. Annars kan vi väl arrangera tävlingar som bara kostar 100 kr, så kan MÅNGA fler tävla varje helg? Då hade min sambo inte misstyckt om jag började tävla igen :)

Hur ska man kunna investera i rivningsbara hinder osv om man inte får in pengar innan menar du?

Jag skrev såhär ang hopptävlingar:
"Sedan både förstår och inte förstår jag alla jämförelser med hoppning. Dit förlorar vi massa ekipage. Men det går liksom inte att jämföra en hopptävling och en fälttävlan i arbetsinsats, ren vinst på arrangemanget och krav på anläggningen inklusive kostnader för drift. Tänker jag."

Det var allmänt riktat, sorry :)

Er hopptävling, hur mycket fick ni in startavgifter då? Känns som att 5 dagars hopptävling jämfört med fälttävlan kanske är jämförbart på just punkterna arbetsinsats och krav på anläggningen (gissar högre nivå o mer runt i kring/fler banor tex) men vinsten då?

Jag erkänner villigt att jag INTE har hundra koll på ekonomin. Men jag har väldigt mycket koll på att saker kostar o tar mer tid än man tror. Och jag har väldigt stor tilltro till de delarna av den ekonomiska aspekten jag fått insyn i genom föräldrarnas engagemang i klubben genom åren.

För att göra exakta jämförelser så behöver vi alla fakta o det har vi ju inte så jag släpper den frågan. Men jo, privatekonomin är den som styr tävlandet, det kan man inte komma ifrån.

Men tanke på trycket på årets första tävlingar så verkar det ju som lågkonjunkturen släppt greppet även om vår sport, vilket vore härligt för ju fler tävlande desto mer utvecklas fälttävlan som sport och det är ju enbart positivt.

Men @Lady_S satte ju fingret på kärnpunkten, dvs differentierade avgifter, rider man P70-80 o vill prova på sporten så är det helt klart lättare att få fler starter med en lägre avgift.

Å Tant Rosa har också varit ute, vi slog till med start i 100 o 110. Kände pressen från Tant Grön så vi lyckades också få med rosetter hem i bägge klasserna! Med tanke på att det var tre år sen jag hoppade 110 på tävling så känns det rätt bra!:bump:

Grattis! Här kunde jag ha varit på första terrängträningen för säsongen, men anmälde mig för sent, och lika bra var det, för jag behöver hitta rätt skruv för att laga mitt släp först. Och Långa hästen var lite våryster när vi tog en liten galopp längs åkerkanten hemmavid; vi kanske ska bli av med det hemma först innan vi åker iväg till några hinder och gör bort oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar