Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan både förstår och inte förstår jag alla jämförelser med hoppning. Dit förlorar vi massa ekipage. Men det går liksom inte att jämföra en hopptävling och en fälttävlan i arbetsinsats, ren vinst på arrangemanget och krav på anläggningen inklusive kostnader för drift. Tänker jag.

Jahapp, hur kommer anmälningsavgifterna utveckla sig tror ni? Och hur kommer det sig att alla klasser är fulla direkt? Har det hänt någonsin i fälttävlan tidigare? Vad är skillnaden i år? Många nya/färre klasser?

Jag hittar bara en enda tävling inom 50 mils radie där proppen är inne och det är en regional. Brukar startavgiften skilja sig mellan lokal och regional? Jag har ju aldrig startat så jag har noll koll.

En rookie fråga till. Skiljer sig svårighetsgraden på banan mellan en lokal H90 och en regional dito?

Jag är för kass på att rida så jag behöver inte oroa mig för avgifter. Jag får titta på när mina hästar springer i hagen istället

Titta, nu ser jag att även @FiaM har smugit sig hit! Hon rider hoppning så vi kan väl värva över henne hit på riktigt? :angel:
Säger jag som inte ridit fälttävlan sen Dackefejden eller nåt och vars privatekonomi är ganska lycklig över det... :o
Så kul ska vi inte ha det!:crazy:
Kommer kanske, eventuellt, möjligen att vara med på en terrängträning som den galna fälttävlansryttaren vi har i stallet ska ordna men det är ett stort kanske. Hästen är lite väl duktig på att "stretcha ryggen" i vanlig hoppning med (relativt) sansat tempo och jag är tveksam till att det blir lättare i full fart ute på en terrängbana :cautious:. Dessutom bor det både krokodiler, hajar och andra monster i vatten så det är heeeelt kört! :D

Däremot tycker jag att det är en fantastisk stämning här och ni har väldigt roliga trådar att följa! :banana:

Alltså vad krävs egentligen för att få kalla sig fälttävlansryttare?? :confused: Råkar jag någon gång säga att jag är just det får jag sjukt dåligt samvete och försöker förklara bort det lite snyggt eftersom jag inte har några resultat i TDB :p

Jag är verkligen fälttävlansryttare i själ o hjärta, varenda liten cell :love: Men inte fasen hinner jag någon gång rida så mycket att jag skulle ha mage att lura ut min häst i en 90-klass! Ponnytiden måste ju vara preskriberad nu mtp att mitt bästa resultat är typ nån DM valör jag inte ens minns (silver? Eller kanske KM? Eller å vann jag KM? Skitsamma, det var ju typ inte många fler hallänningar o vi var väl felfria eller nåt!)). Iofs med min nuvarande häst pappa (åka snålskjuts ;)) men ändå!

Men du @the_connemara...privat ekonomin är ju den som allena råder när det kommer till tävling??? Utan den så blir det inga tävlingar hur många arrangörer som än finns så den är nog i allra högsta grad relevant. Såklart ska klubbarnas tävlingar gå runt o bli vinst men inte hur stor vinst som helst. Inte heller tycker jag att man kan i förväg, dvs INNAN man byggt rivningsbara hinder och badmintongräsbana att galoppera på, höja priserna såsom det nu har gjorts. Sen vet jag inte var jag gjorde jämförelsen att det kostar lika mycket att anordna en hopptävling men jag kan lugnt säga dig att anordna en 5 dagars unghästtävling i hoppning lätt är jämförbart både kostnadsmässigt, funktionärsmässigt vilken fälttävlan som helst.
Och driftkostnader på en terrängbana kan knappast vara så enormt stora utslaget på ett år. Lätt jämförbart med ett fibergrus underlag då detta kräver underhåll flera ggr per vecka och sen finns det ingen klubb i världen som tror eller kan tro att tävlingarna ska finansiera hela driftskostnaden. Klart det kostar att anlita banbyggare, domare och alla andra liknande funktioner som inte är ideella men vi har ju alltid betalat mer än vad det kostar att hoppa en avd B, (vi hoppar ju inte nån omhoppning), eller rida ett dressyrprogram, (och även där är våra program kortare och har färre bedömningspunkter o inga koeffecienter vilket gör domararbetet lättare).

Och vi försöker locka både ponnyryttare och unghästar till vår sport men föräldrar blir ju helt förskräckta när en P70 kostar 700 bara i start och ambulansavgift! För att inte tala om vad en hästägare tänker när h*n jämför med vad det kostar att låta hästen hoppa istället.

Så jag har väldigt svårt att tro att vi inte alltid har fått betala HELA kostnaden för våra starter men en klubb kan som sagt knappast finansiera hela sin anläggning på 2-3 fälttävlan per år eller ens tro att vi kommer ha folk kvar i sporten som har möjlighet att betala dessa pengar för att få rida terräng.

Hatar att vara seriös så.... @Speedway, hobbyryttare??? ha hahaha ser framför mig hur du knypplar ihop dina hjälmöverdrag, slår på stort och syr ett rutigt schabrak med matchande luva...på tävlingsdagen dyker ni upp, du o din Bruna, vildsint matchade i randigt o rutigt som du glatt berättar för alla att du har sytt själv!:laugh::laugh::laugh::devil::laugh:

Alltså vad krävs egentligen för att få kalla sig fälttävlansryttare?? :confused: Råkar jag någon gång säga att jag är just det får jag sjukt dåligt samvete och försöker förklara bort det lite snyggt eftersom jag inte har några resultat i TDB :p

Jag har ju aldrig ens varit med på en p&c :o eller hoppat mer än enstaka 90 hinder.. brukar säga att jag tränar terräng, tävlar i hoppning och rider dressyr :p.

Men är kanske mest inne på att rida jakter, inte så att jag åker land och rike runt för att rida jakt, men det är den grenen jag tycker bäst om.
Lagom små hinder och många andnings pauser ;).

Jag är verkligen fälttävlansryttare i själ o hjärta, varenda liten cell :love: Men inte fasen hinner jag någon gång rida så mycket att jag skulle ha mage att lura ut min häst i en 90-klass! Ponnytiden måste ju vara preskriberad nu mtp att mitt bästa resultat är typ nån DM valör jag inte ens minns (silver? Eller kanske KM? Eller å vann jag KM? Skitsamma, det var ju typ inte många fler hallänningar o vi var väl felfria eller nåt!)). Iofs med min nuvarande häst pappa (åka snålskjuts ;)) men ändå!

Jag är distansryttare i själ och hjärta! Men gillar även dressyr, hoppning, terräng och körning. :angel:

Skall man kolla resultat så har jag en godkänd PP20 km med valacken -10 och en avbruten CR40 km med stoet -12. :o

I fjol startade jag två klubbhoppningar, en klubbruksridning samt två LB dressyr.

Inte undra på att jag är lite vilse... :crazy:

För er som inte har lagt mig på ignorelistan så kommer här film från söndagens träning. Kändes som att hästen hade järnkoll medan jag var lite rostig...

Bitvis var underlaget lite mjukt och det gillar hon inte (speciellt inte efter den gången vi gick ner oss och fastnade i ett lerhål). Jag lät henne komma in för stort och fort på coffin och hon straffade mig med lite rodeo efteråt.

Grönt? Gäsp! Jag tänker mig nåt lite mer klatschigt. Typ Glöckler-stuket. Knallrosa och leopardmönstrat? Klämmer man in en liten guldpasspoal på det så blir det perfekt. :up:

Isåfall har vi ju hälften på plats redan så jag behöver bara fixa lite med leoparden.

Färgerna gör ju att jag syns bra när funktionärerna ska dragga efter mig i vattenhålet också. :rofl::laugh::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar