Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja altså, jag förstår helt och hållet vad du menar. Mina händer har blivit otroligt ostabila.. Men jag vet inte, isf borde han ju göra det hela tiden, på t.ex uteritter också. Och han är likadan när vi longerar och tömkör, tugg tugg, när jag sätter lite krav på honom.. Däremot verkar han inte störd på något annat vis, utan han bara tuggar och gör verkligen det han ska göra..

Sen såklart är det självklart att jag ska jobba på hela sitsen, har lagt till med för mycket ovanor nu haha..

Va ledsamt :cry:.....jag lider med dig.

Hua jag har anmält till en träningstävling :eek:...jösses gulp hjälp....med stilbedömning :eek:....
Ja va fasiken vi kör på bara och vi får se hur det går.....(hoppning).
Men sist vi tränade gick kanon iaf....

Min gör det oxå...och hon är kollad i munnen och finns inga fel där...
Brukar skämta att hon har lite tics...men vi har en gammal travare som gör likadant oxå och han är oxå kollad.

Min kan även göra det i boxen eller i när hon står i gången.

*kl*

Stanley är utdömd och kommer somna inom en snar framtid..Min känsla av att han inte var helt fräsch stämde..Efter fler röntgenbilder och ett nytt test på ledvätskan som inte alls såg bra ut, visade sig att hans framknä,ena benet där, är full med sprickor och han har konstant ont:cry:
Nu går han i hagen och mår bra,och det ska ske innan han får mer ont..

Han kommer somna in snart,och jag kommer vara med honom hela vägen...

Neeej, vad tråkigt... :cry: Men vilken tur att du inte sålde honom, vilken ångest om det hade upptäckts hos en ny ägare. Nu får han ju vara kvar hos dig och ha det så bra han bara kan ha det under den sista tiden. Fina Stanley. :love: Massor med styrkekramar!!

Utan att vara ett dugg kunnig/påläst, så är min erfarenhet och teori att många f.d. travare gärna grejar med munnen när något är jobbigt, alltså när de arbetar. Om man tittar på hästar som just sprungit lopp/jobb, allra helst de som vänder upp och segerdefilerar eller skrittas av, så ser man att många gapar, tuggar eller rycker tag i bettet för att kusken ska låta dem sakta ned och sträcka ut halsen - och vad gör kusken? Säger "okej då" och släpper på tömmarna och tada, hästen har lagt sig till med en olat eftersom den nu vet hur man ska göra för att få det bekvämt när det är jobbigt. ;) Jag tror alltså att det där är en grej som kan hänga sig kvar i skallen på dem, även om den reduceras med tiden.

Min Anna gör precis likadant när hon ansträngt och koncentrerat sig på ridbanan (och jag är absolut inte den skyldiga till att ha släppt tömmarna på travet sådär när hon bett om det. Inte alls. :angel: ), med eller utan bett, den enda skillnaden är att hon inte gör det under arbetet utan först när man gjort halt eller längt lite på tyglarna. Hon och hennes utrustning är också kollade efter konstens alla regler, och jag har som sagt sett det här hos väääldigt många travare. Så jag är inte orolig alls, ser det bara som en dryg olat som jag jobbar på att få bort. Efter 1,5 år har det NÄSTAN blivit lite bättre.

kl

Anna är fortfarande tokbrunstig, så nu har jag skjutit upp medryttarsökandet rejält och satsade idag bara på att låta henne gå var hon ville på långa tyglar i skogen. Sedan blev det lite montébusridning där vägen tillät - mycket uppskattat och nu fattades minsann ingen framåtbjudning. :grin: Har dock träning i morgon för instruktören som lovordade henne så på grönt kort-provet, så vi får väl se om vi har cirkus där med eller om hon kanske kan bete sig lite.

Senast ändrad:

En jättefin häst ju!! :) Jag hade dock ridit på betydligt mer framåt så att hästen får ta för sig och jobba igenom kroppen.

Men gud så tråkigt!! :( :( Lider verkligen med dig.. Många kramar till dig!!

kl*

Var ett tag sedan jag skrev här, uppdaterar med senaste dressyrbilderna och en hoppfilm från igår:

dsc_7154_198723299.jpg

dsc_7160_198723333.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=l1gkE9FnC50&feature=player_embedded

Går iaf superbra i både dressyren och hoppningen, och vi hittar nya knappar och utvecklas nästan varje pass nu. Nu är inne i ett riktigt flow! :-)

Åh gud så fin hon är! :love: Kollade på en till film på er som heter "20 mars - hoppning". Har du tänkt på det vid 0.50 på filmen att hon typ byter galopp vid varje skutt? :D Kämpa på i alla fall för det ser superbra ut! :laugh:

Tack!! :laugh: HAHAHAHAHA nej det hade jag missat!! :D Haha vad roligt det ser ut.. Tack de ska vi göra!

Kl
Ojojoj, här var det länge sedan man skrev... Har iaf läst aktivt och det är jättekul att det verkar gå så bra för dem flesta!:)

Här går det framåt! Corett har lärt sig att fatta höger galopp på rakt spår vilket han haft stora problem med tidigare. Det har investerats i en ny sadel, en Maxam syntetssadel, som sitter som en smäck på pålle. Livet springer vidare i sin vanliga snabba takt och jag drar säkert 6 fästingar(Borde utrotas:devil:) från hästen om dagen.

Vi har laggt hoppningen åt sidan nu under vintern men det börjar väl bli dags att ta upp den igen, iaf tycker nog hästen det. Vi var ute och red för ett par veckor sedan och galopperade på vår vanliga väg när det plötsligt dyker upp ett fallet träd tvärs över vägen. Det var lite blött på marken så jag såg framför mig hur vi skulle slira rakt in i träder om jag försökte stanna. Han tänka tanken "det här går aldrig" när jag märker att hästen spetsar öronen och satsar på ett hopp. Jag gör det bästa av situationen och styr mot den lägre delen av stocken och pålle flyger över med en serie av glada bocksprång efter! Min duktiga lilla hopphäst:love: Visserligen var stocken bara ca 70 cm hög men det är lite krävande för en häst som bara hoppat hemmagjorda hinder med bommar smala som tandpetare innan.

Den 2 maj fyller Corett 11 år så då blir det hästkalas:) I sommar har jag haft honom i 6 år<3... Var tar tiden vägen?

kl

Bjuder på en bild av herr Buster som i skrivande stund går här utanför mitt fönster och betar på gräsmattan som idag förvandlats till en hage med hjälp av lite trampstolpar och en lina :D

IMGP0620.jpg

kl

Idag fick Anna hoppa studs för första gången. Jag antar att jag inte behöver förtydliga varför det känns som en bra idé för att få henne att backa av lite, eller att jag är smått livrädd/imponerad över att hon faktiskt hinner lyfta på benen när hon kommer farande...

http://www.youtube.com/watch?v=Uh19k8zaoDY

Tillägger att det inte är jag som filmat och som är dum nog att sätta fingret för linsen. :angel:

Alltså jag står på allvar och håller andan med ett stillastående hjärta varje gång hon kommer sladdande på kortsidan så att gruset sprutar på sargen, innan hon glatt ser hindren och laddar ÄNNU mer. :eek: Har man för låga hinder drar hon på så mycket att hon inte ens hinner lyfta alla benen utan river, jag är fortfarande förvånad/imponerad över att hon inte kraschat och slagit ihjäl sig... :crazy::D

kl.
Får jag vara med i tråden också?
Kanske ska presentera mig och hästen.

Vi börjar med hästen.

5 årigt varmblodsvalack som vars huvudsyssla ska vara att komma ut till kval och senare start, pga skada har detta ännu inte blivit av.
Förra sommaren tog jag hand om hästen eftersom ägaren inte hade varken tid eller möjlighet då han kom hem från tidigare fodervärd väldigt plötsligt.
Nu har jag varit borta sen september men till denna sommaren ska jag ha honom igen och sen till hösten ska jag och ägaren ha 'delad vårdnad' hur vi ska göra med ägandeskapet är ännu obestämt, vi har pratat lite om att jag ska gå in som delägare men inget är bestämt ännu utan vi jobbar på att få fram ett alternativ vi båda trivs med.

Men vid sidan av travkarriären ska han såklart ridtränas, i dagsläget är han riden rakt fram i skritt och trav, han är jobbad på töm och där jobbar han fint i skritten och det började komma så sakta även i trav.

Jag då. 21 år med bakgrund från travet, började rida ganska tidigt men aldrig gått på ridskola förän nu på Irland. Har haft diverse medryttarhästar där jag både ridit och tränat för trav, Hade en foderhäst oktober-juni 2010-2011 som tyvärr fick tas bort pga skada.
Jag har bott på Irland sedan september men flyttar hem nu i mitten av maj. har gått på ridskola här en gång i veckan och har tagit hopplektioner vilket har varit fantastiskt roligt! Men nu är jag redo att åka hem, jag saknar hästlivet väldigt mycket, men framförallt saknar jag ju min stora älg!

Och så lite bilder på Snutten som han kallas:

P8030197.jpg

P8030192.jpg

P8010180.jpg

Här går han med mig på ryggen, det var lite oklart hur mycket han blivit riden innan jag tog honom så i början tog vi det väldigt piano och, men han var så lugn så. Han kan inte ha vart mycket riden dock för han hade svårt att balansera ryttaren i början.
P6210169.jpg

På bilderna ser han inte allt för rolig ut, men foderväden som hade honom innan mig hade inte tagit hand om honom särskillt bra, ägaren fick tillbaka honom mager och eländig, med en kotledsinflamation och full i mask. Så under sommaren jobbade vi på att rehabilitera honom både från inflamationen och genom att sätta muskler och komma upp i hull.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 992
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 529
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka