Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Tack :) Hon är min guldklimp! Veterinärbesök imorgon med undersökning av hennes skadade knä......

Nedvarvning efter dressyrpass.

422530_364066996948354_100000351702400_1187686_450863000_n.jpg

Portätt av Grevinnan själv ;)

422522_362334197121634_100000351702400_1183574_1541469835_n.jpg

Håller tummarna för att det går bra på återbesöket! :)

*kl*
Här har hästarna börjat sova ute på nätterna. Har haft hö ute, men de har inte ätit så mycket - gräset är godare. Idag hade grannen bestämt sig för att vattna sina åkrar, vilket med dagens blåst resulterade i att hälften av vattnet hamnade in i vår hage... Som tur är så upptäckte stallägarna grannens planer i tid och flyttade hästarna till ena sommarhagen. Nu får de gå där och äta lite nerbetat gräs i någon vecka innan vi flyttar över dem till den andra hagen med mer gräs. Men utesäsongen har definitivt börjat!

Bidrar med en bild på hästrädd mamma tillsammans med djuret:

33039263.jpg

MY GOD vilken läckerbit!! :love: Trodde för en sekund att jag hamnat i dressyrtråden, haha fick kolla extra att det var ridtravartråden jag kommit till. ;)

kl

Ikväll påmindes jag om varför Anna aldrig blev någon travstjärna. :p Red ut med en vän som ville ta en sista galopp på vägen hem, men jag orkade inte och lät därför henne galoppera iväg. Anna vippade lite på örat när hennes hästbästis blåste förbi, sedan fortsatte hon lugnt skritta på på långa tyglar på sidepullet. :D

Är för övrigt ständigt fascinerad över precis hur lerig en häst kan bli vareviga dag och på båda sidorna...

1336334341.jpg

Åh herregud, haha vilken stjärna du har. Min häst skulle bli SKOGSTOKIG rent ut sagt om någon dundrade förbi i galopp..

Måste först säga att alla här inne har jätte fina hästar. :) har följt dom här trådarna länge i smyg och det är väl kanske dags att ja prensenterar mina två hästar.

häst 1

Miss sweet Luck (kallas Liv)
född 1995
E: J.R Broline

Tränas i både hoppning och dressyr, Har även varit ut på någon klubbtävling i hoppning.
Är ganska lugn i både hantering och ridning, taggar då till en hel del i hoppningen och protesterar lite i dressyren när hon tycker det blir tråkigt och jag kräver lite för mycket.

33043177.jpg

Häst 2

Tricksie Ping
född 2003
E: Ambro Trick

Tränas i dressyr och är tänkt att tävla lite så småningom
En dam med väldigt mycket egen vilja som man inte sätter på pltas hur som hellst. Ägt henne i 3 år i augusti och det är inte förän nu i år som hon låtit mig börja rida henne.

33036800.jpg

Tyvär inte dom bästa bilderna på dom och ni får bortse från flodhästen som rider :angel:

Senast ändrad av en moderator:

kl

Usch, idag kom provsvaren från träckprovet, 1500 på lilla blodmasken... Jag förstår bara inte hur han kan ha fått så mycket mask.. Förra året vid samma tidpunkt (när han precis kommit hit) hade han 850 och avmaskades omedelbart, nu är det nästan dubbelt så mycket. Det märkliga är att vi inte har något parasittryck på hagarna ö.h.t. Våra hästar (som gått här ett år) är de första hästarna som betat på dessa marker, ever. Nordsvensken han delar hage med hade 0 på allt, igen... Veterinärens gissning var att han troligen varit resistent mot det maskmedel vi maskade med förra gången och att det är därför han har så himla mycket mask nu. Fick utskrivet Cydectin som ska ges två gånger med tre månaders mellanrum. Får hoppas det hjälper.

Stackars lilla plutten :cry:

Vad fina dina hästar är :love:.......

Ja du mask är inget roligt alls :(...fick svar igår på träckproven och min hade noll rakt igenom (skönt) och dom hästarna hon går med hade oxå noll medans dom andra hade mask men kommer inte ihåg vad dom hade.

Tror Buster känner på sig att jag oroar mig.. Nu på kvällen var han mer pratglad än vanligt. Det är i normala fall inte ofta man hör honom gnägga men ikväll gnäggade han så fort han fick syn på mig och i boxen var han väldigt mammig, gosig och ville sitta i knä.

Missat en del här märker jag;) Välkommen alla nya med fina pållar och tröstkramar till de som har vandrat vidare:cry:

Royal och jag säsongsdebuterade i spöregn för ett par veckor sen, herrn skötte sig perfekt (förutom ett par brallar 1 km före mål...) och har mognat jättemycket under vintern:love:

Nu i helgen blir det debut på 8 mil, alla kan väl hålla tummarna för att vi slipper regn;)

101_1090_199596692.jpg

Kl

Roligt att se alla fina hästar!

Var superlängesedan jag var aktiv i ridtravartråden och vet inte om någon minns mig och min valack. Har varit mycket skador och dåliga ben så nu skrittar vi ut småturer efter vila på ca 1,5 år med vissa undantag och framtiden får utvisa om han kommer hålla för det.

Hästen heter i alla fall Jazz och är en 15 årig olycksfågel.
Vi har pga småskador och avbrott inte kommit någon som helst vart med träning på våra 3 år tillsammans och nu håller han inte för det så vi håller oss till skogen. Pysslar lite med long reining som han tycker är superkul :)

Lite gamla bilder på prinsen :)

30851485.jpg

28082891.jpg

33044492.jpg

33044491.jpg

Lite nyare bilder på friserad Jazz :D

33044494.jpg

33044495.jpg

33044498.jpg

33044544.jpg

33044545.jpg

33044547.jpg

Blir inte så stor variation på bilderna när man är ensam ;)

Tack :)

dom är ritkigt fina dom där två primadonorna jag äger. Men skenet bedrar lite, dom kan vara två :devil: ar när dom ska visa hur kaxig och sur en märr kan vara när det inte passar dom. Tricksie är nog värrst av dom då hon var ganska bortskämd hos förra ägarn och fick styra och ställa.

kl

Älskar att bara sitta och titta på bilder och läsa om alla era fina hästar!

Själv har jag inte så mycket att skriva om just nu, Är fortfarande hästlös men flyttar hem till Sverige om en vecka, och då får jag träffa min fina Snutt igen! :love:

kl

Jag glömde tränset hemma på dressyrträningen igår och improviserade... :D

IMG_1047.JPG

Innan dess fick jag låna ett träns av tränaren, dock var bettet tvådelat och Anna fungerar inte alls på sådana, stretar, tuggar på bettet och vägrar ta stöd i handen. Då fick jag dock höra att det säkert skulle bli bra om jag bara red på, och att både hon och hennes tränare i sin tur ansåg att tvådelat var det absolut snällaste man kunde rida på. Om jag kommit med något annat än ett tvådelat på en av den andra tränarens träningar, så hade han vägrat låta mig rida för honom. :crazy: Det är så tråkigt när folk bara bestämmer sig för att något är rätt och allt annat fel, punkt slut. Jag hade också förstått om någon inte ville dressyrträna någon på typ pessoa, men...

Min M vill inte heller ha tvådelat, hon blir vansinnigt upprörd när jag försökt. Nu har hon ett tredelat bluebit när vi gympar på banan och ett tredelat sprenger danger när vi rider ut. Det gillar hon.

*kl*

Häromdagen löslongerade jag fröken i lillhagen . Hon var supermysig och lyssnade fint på rösten. Tills jag vänligt bad henne byta varv. Då satte hon fart och flög över grinden som den värsta Milton och försvann pruttande upp i storhagen. Nu vet jag att hon tar 120 som ingenting och tekniken var det inget större fel på. =) I morgon tar vi en tur i skogen om det bara blåser lite mindre.

//

Jimma

Ehm, vad är det där för puckad tränare? Tur det inte är honom du rider för...

kl
Ikväll avmaskades Buster. Första dosen av två och nu är det bara att hålla tummarna... Nästa dos kommer i mitten på augusti och efter det ska det tas ett träckprov till för att se om det verkligen hjälpt eller om han är resistent mot detta medlet också. Tror det kommer bli en ny rutin hädanefter att köra med dubbla kolla-masken, ett före avmaskning och ett efter (om hästen behöver avmaskas).

Ni som har hästar som inte är resistenta mot diverse maskmedel kan skatta er lyckliga, det är inte kul vill jag lova..

Ehm, vad är det där för puckad tränare? Tur det inte är honom du rider för...

kl
Ikväll avmaskades Buster. Första dosen av två och nu är det bara att hålla tummarna... Nästa dos kommer i mitten på augusti och efter det ska det tas ett träckprov till för att se om det verkligen hjälpt eller om han är resistent mot detta medlet också. Tror det kommer bli en ny rutin hädanefter att köra med dubbla kolla-masken, ett före avmaskning och ett efter (om hästen behöver avmaskas).

Ni som har hästar som inte är resistenta mot diverse maskmedel kan skatta er lyckliga, det är inte kul vill jag lova..

Men de är väl parasiterna som är resistenta?? Inte hästarna?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 540
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråd