Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Men de är väl parasiterna som är resistenta?? Inte hästarna?
Precis!Har då aldrig någonsin hört något annat. Det är ju därför reglerna ändrats pga att parasiterna börjat bli resistenta mot avmaskningspreparaten så träckprov måste till innan avmaskning om det inte är helt uppenbart att hästen har mask.

Ja, det är enormt trist med en sådan inställning, särskilt hos en sådan rutinerad och välutbildad tränare. Tyvärr verkar han vara rätt populär, vet att han tar 500:-/30 minuter och platserna brukar bli fyllda snabbt.

kl

Tränade programridning på egen hand idag och det gick väl cirka skit, av någon anledning går hon bara bra när jag inte har några egentliga mål med passen... börjar fundera på om det är jag som förstör pga. prestationsångest, för sitter jag helt ensam i ett tomt ridhus och bara lallar runt lite så är det som att köra en bil. Förhoppningsvis ska tränaren rida henne på måndag och känna på henne inför de lokala, tror det är bra mtp att det känns som om jag bara sabbar så fort jag sitter upp.

vlcsnap-2012-05-12-21h37m45s29.png

Och häromdagen kom "hjälpryttaren" ut och galopperade. Har haft uppehåll med galopperna sedan februari och därför blev det väldigt jobbigt åt henne, lite stress/passgång och försök till bockningar i det jobbiga varvet, men när hon väl flöt in i ett bra tempo såg hon ut att tycka att det var kul igen.

vlcsnap-2012-05-08-21h15m17s47-Kopia.png

Vad är det för tränare som bestämmer vilket bett man ska ha :mad:......man har väl det som hästens trivs bäst på....tur att den tränaren inte har mig som byter bett ofta på min kuse....sist tog jag av nosgrimman på henne och det blev betydligt bättre....mer lugn och sansad häst fick jag.
Hon gillar inte att man spänner runt munnen eller vad jag hur jag ska uttrycka mig.
Jag byter även nosgrimmor ofta oxå.

Ja du Stormkast...jag tränade oxå dressyrprogram och konstaterade att LC:1 ligger låååångt bort just nu :cool:.....helst när hästen hoppar fram som en kängru i galopp och bryter av i nån slags tölt :cool:...bara att kämpa på antar jag.

kl

Min fina guldhäst debuterade på 80 km igår och var godkänd utan en enda anmärkning på hela tävlingen, fina killen! Synd att det var så trist väder med regn/spöregn/hagel och väldigt mycket lera men klarar vi det med de omständigheterna så tänk vad lätt och härligt det blir att rida i fint och lagom svalt väder;)

101_1101_202412226.jpg

Örona framåt efter 7 mil i regnet!

kl

Fy fan vad jag är orolig nu... Buster maskades med Cydectin i fredags, nu vid insläpp så skakade han som ett asplöv, hela rumpan hoppade, bogmusklerna hoppade och vid tryck mot buken precis mellan bakknäna och skapet reagerar han med bakåtstrukna öron och bakbenskickar...

Enligt FASS kan Cydectin ge denna typen av biverkningar (muskeltremor och buksmärta) och enligt FASS är detta spontant övergående men biverkningarna är extremt sällsynta... Sitter trots det med gråten i halsen och känner för att ringa veterinären omgående... Mamma övertalade mig att iaf vänta tills imorgonbitti med eventuell veterinär och ge honom natten på sig att bli bättre med tanke på att han äter, dricker och tigger godis som vanligt men det tar emot måste jag säga. Lär vara ute och titta till honom åtskilliga gånger inatt...

Jag förstår att du är orolig Inhale och jag hoppas att det blir bättre..håller tummarna för er.

Ponnyfantast..Grattis till debuten :banana:...ser otroligt kul ut.

Provade en dressyrsadel idag men konstaterade att den var för smal där fram :(....man blir lite lurad av henne att hon är rätt nätt men hon är rätt bred över bogbladen och manken...för övrigt låg den sadeln bra men tyvärr kan man inte stoppa om den eller värma den heller...så jag får helt enkelt leta vidare.

Nu har jag min nye Prins i stallet....... Känslorna har åkt berg-och-dalbana sen 1:a maj då jag fick ta bort min Älskade Gamling, och samtidigt som jag av en slump hittade min nye Drömprins! Jättekonstigt att ena stunden ha gråten i halsen, för att en liten stund senare få ett pirr i magen för den nye hästen.Jag är så tacksam över hans förre ägare som lät mig köpa denna Guldklimp! En helt enormt härlig häst, som egentligen har mycket bättre förutsättningar för ridning än min Gamling.... Igår tog vi första ridturen hemma, långa spänstiga skrittsteg med öronen framår, inget tjaffs, inget var läskigt, inget bråk, bara alldeles, alldeles UNDERBAR!

Gud vad härligt. Hoppas känslan håller i sig!

kl
Buster bättrade på sig under natten och i morse var han som innan, inga muskeltremor, ingen buksmärta, men han är fortfarande trött och saknar energi, står mest och hänger i hagen. Tänkte ringa veterinären och iaf rådfråga lite i eftermiddag när jag kommer hem från skolan och se vad h*n säger.

*KL*

*KL*

Lånade en hoppsadel till tant :eek:

33054447.jpg

33054444.jpg

33054448.jpg

och så 21-årige gamle farbror :love:

33054440.jpg

33054441.jpg

och min hund tyckte hon också kunde hoppa lika högt som hästarna!
33054451.jpg

puss puss kompis!
33054452.jpg

Det är så roligt att se bilder på Johan, han ser alltid ut att vara så full av liv och energi. :) Kommer ihåg när han skadade sig och jag som bara såg bilderna tyckte det skulle vara ett rent under om han bara skulle kunna gå någorlunda normalt igen. Härligt att se att han mår som en prins på ålderns höst. :D

*kl*

Lidos fyllde 19 år i lördags! :banana: "Firades" med att bli släppt på bete:

33054694.jpg

kl

Hoppar in här efter månader av frånvaro. Har inte läst igenom tråden men är lite nyfiken om de är någon mer här som skall delta i ridtravarriks i Skara i helgen?
Ejan och jag skall dit iallafall, skall bli jättekul!! Vi missade tyvärr förra årets ridtravarriks i Strängnäs pga kalas, men 2010 i Strängnäs och 2009 i Halmstad var vi med :)

Annars så är allt bra här, legat lite lågt med tävlingarna hittils iår, har ridit 3 LB program på ca 59% alla gånger under våren iaf, så vi får väl se hur de går i helgen:p

Två gamla bilder på oss för er som inte minns oss eller sett oss förr.
32534068.jpg

32814918.jpg

kl

Från att ha siktat på en lokal dressyr på torsdag till att slänga tyglarna till pappa, slänga hjälmen i backen så att den spricker, avanmäla sig och sätta sig i bilen och grina okontrollerat.

Har lagt ut över 1000 spänn för denna enda jävla start (125 på grönt kort, 100 på GK-reg, 150 på endagslicens, 140 i anmälningsavgift, 800 på ny tävlingsutrustning) och så belönar hästfan en med att bara köra upp huvudet, tvära, backa och stå på bakbenen. Allt medan hon går som en klocka för instruktören.

Fy fan vad less och trött jag är på hästägandet och ridningen nu. :cry: Jag vill bara knarka sömntabletter dygnet runt och lägga mig i sängen och aldrig mer göra något eller träffa någon i hela mitt liv. Fy fan alltså. Fy fan.

kl

Buster är på bättringsvägen, tack och lov. Pratade med en vet idag som tyckte att vi skulle avvakta några dagar till iom att hästen äter, dricker, kissar, bajsar, rör sig och inte har någon feber. Om han blev sämre eller inte blev bättre inom 3-4 dagar skulle jag återkomma.

Ikväll vid insläpp var han mycket piggare, trots regnet. Långa raska steg från hagen till boxen och inga skakningar. Han tycker fortfarande inte det är så kul när jag klämmer på hans mage men det är inte lika illa som för ett par dagar sedan. Han är lite trött fortfarande men man ser på hans ögon att han är betydligt piggare, har en klarare mer alert blick istället för trött och hängig.

Får hoppas det håller i sig.

Och ja, för att demonstrera.

Det här är en halt. Innan hon till slut vägrade gå ut på spåret och istället körde in huvudet i sargen och vägrade röra sig ur fläcken, då.

vlcsnap-2012-05-15-20h04m26s121.png

Arbeta? Och trava? Ordentligt? I form? Fuck you, CP-kärring, jag gör vad jag vill.

vlcsnap-2012-05-15-20h32m28s22.png

När jag inte rider? Inga problem eller istadigheter. Alls.

vlcsnap-2012-05-15-20h07m34s208.png

Just nu är jag så jävla ledsen och nere att jag nästan önskar att hon går och bryter benet så att jag kan få henne utdömd och köpa en annan häst... ja, förlåt att jag erkänner att jag tänker så irrationella och hemska tankar som med 110% säkerhet kommer att vara som bortblåsta imorgon, men det är verkligen ett jävla skott rakt in i självförtroendets hjärta att ha en häst som man inte bara inte duger till för, utan en häst som dessutom bevisar att hon hatar en och allt man gör, trots att man gör allt i sin makt för att försöka och försöka och göra saker så bra som möjligt för henne... :( Jag låter henne få sin vilja fram på hemmaplan och gör bara saker som hon tycker är roligt, ut och rejsa med kompisarna i skogen och sådant. Berömmer vid minsta framsteg och pysslar och ledarskapshanterar från marken för att förbättra vår relation, går ut och betar med henne, bara sådant hon gillar, aldrig några krav. Jag tömmer kontot varje månad för att rida för andra tränare också och förbättra min ridning så att den ska duga åt henne, jag har 30 spänn kvar att klara mig på till nästa vecka, allt för hästens skull, men hjälper det? Nej. Inte ett skit. Fy fasen så totalt jävla värdelös och oönskad jag känner mig...

Senast ändrad:

Det är inte så att du blir arg, irriterad, frustrerad och stressad när du rider och hon inte går lika bra som med tränaren? Om det är något som gör att hästar bråkar så är det när personen som hanterar eller rider den är frustrerad/irriterad/arg/stressad för även om man inte visar det genom att dra/slå/sparka/skrika så känner hästen av det ändå och blir därefter. När föräldrar är frustrerade och irriterade blir deras barn jobbiga odågor som skriker, gråter och sätter sig på tvären. Det kan ju också vara en anledning till att hon går så bra med tränaren då denne inte blir irriterad, stressad, pressad och frustrerad?

*kl*

Sitter här inne och "tjuvläser" emellanåt. Så roligt att se hur det går för er alla! Nu är det över 2 år sedan jag blev av med min självfrände, och är nu åter igen igång så sakteliga i hästsvängen igen, men det suuger i tarmen efter en egen igen. Så vi får väl se, kanske att jag gör er sällskap snart igen ;)

Fy vad jag känner igen mig! När min duktiga kompis rider M ser hon ut som en GP häst, när jag rider kan hon, om hon vill väl, få mig att se ut som jag i alla fall går en fortsättningskurs. Fast jag tror att det kan ligga nåt i det som andra också sagt att det är dina krav och förväntningar på dig själv som bygger murar i din ridning. Kan det vara så? För oftast kan jag inte se det du beskriver i bilderna på er. Jag tycker ni ser fina och "proffsiga" ut.

*kl*

Vi kom aldrig ut nåt i skogen i helgen men igår tog vi oss i kragen. Skrittade bara en timme och Frk M skötte sig med den äran fast sniglar, stubbar och hästätande blommiga buskar fick henne att demonstrera sina drakblåsningar.
Vi såg också två ulliga kattuggleungar men dom var tydligen helt ofarliga. I morgon tänkte jag att vi skulle skritta och trava över lite markbommar. Vi får se om
vädret är med eller mot oss.

//
Jimma

+ Jimma

Prestationsångest har jag alltid i allt jag gör, om jag så ska skriva ett inlägg på min privata blogg dit typ sex nära vänner har access... så stressad och ledsen är jag alltid när jag rider, även i skogen. Men de där underliggande känslorna har aldrig riktigt ställt till besvär för oss som ekipage tidigare, utan det har alltid varit först när jag agerat stressen utåt (gråtit, svurit, etc.) som hon blivit stressad eller vrång och lagt ned. Och även de gångerna nu som gått jätte-jättebra har jag varit spänd. Så jag vet inte.

Och tack, men det enda som är proffsigt med oss/mig är nog möjligen färgmatchningen jag ibland får till. :p

http://youtu.be/Hbn7x7BwK1s
Bara för att visa (vill alltså ej ha någon kritik på detta då jag underförstått är extremt medveten om vilka fel jag gör), såhär såg våra allra mest "OK" stunder ut idag. Vill inte visa resten av passet/när allt ballade ur, men i och med att detta alltså var de få sekunderna av "högstanivån" :grin: så behöver jag nog inte förtydliga hur illa resten var. Det här är för övrigt direkt efter att tränaren ridit och lösgjort, då hon hade jättetrevlig framåtbjudning och var mjuk och fin. Det borde alltså inte vara några problem för mig att också rida henne vettigt. Men sedan hoppar jag upp och tjolahopp så har vi en dragspelsgiraff utan bakben med en studsboll i sadeln. Inte ett skvatt förbättring från när jag började rida för snart två år sedan. Fy fasen.

Och som jag sagt vid tidigare sådana här tillfällen, jag VET ju vad jag gör fel och märker jag det inte själv så påpekar ju instruktören det, men jag fattar fan i .... inte varför jag aldrig kan få ihop det. Så äckligt less. Vi skulle egentligen på klubbtävling imorgon + söndag, vilket jag verkligen verkligen sett fram emot, men eftersom det lär sluta med att vi får typ 30% alternativt blir diskade, medan alla 9-åringar på shettisar rider på 70%, så är väl det lika bra att undvika att bli utskrattad och ligga hemma och självömka sig till döds istället.

Senast ändrad:

Glömde ta bort ljudet från filmen, tänker att världen nog kan leva utan mina negativa kommentarer... http://www.youtube.com/watch?v=8FQA3j0Luqo (Anledningen att hon skjuter ut baken vid 0:40 typ är för övrigt att jag rider i kraftigt undertempo där hon knappt orkar, plus att jag sitter ojämnt efter att nästan ha studsat av innan. Det syns kanske men vill ändå poängtera att hon inte är ofräsch.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 540
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråd