Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Men fy så jag lider med dig! Jag håller alla tummar det går för att det inte är en spricka.

kl

Jag red upp för grönt kort för en ny tränare idag och är så jäkla glad. Är som vanligt inte nöjd med min urusla ridning, men Anna fick så enormt mycket beröm, att hon hade jättetrevlig ridexteriör, kanonfina gångarter och inte alls liknade en travare, och att jag fick lova att aldrig göra skogsmulle av henne. :D Jag tror att jag växte två meter där. Jag vill ju inte gärna tala FÖR gott om f.d. travare i ridkretsar utan brukar vara ödmjuk som tusan och ha lite självdistans kring att jag rider travare, men när ridfolk börjat tala så gott om henne vågar jag kanske sträcka lite på mig och skita i jante nästa gång.

YES!!!!!! Det var ingen spricka i bäckenet!!! Istället är det förmodligen en form av att leden flyttats ur led lite. Men den akuta faran är över, sen vet vi ju inte hur allt detta slutar, men jag slipper sitta med en klump i magen, och telefonen i handen och numret till Svensk Lantbrukstjänst framför mig. Det var nära i torsdags/fredags att samtalet hade ringts, men som tur var så vände det och nu ser jag en ljusning.
Sen återstår det att se om det går att "fixa till honom" tillbaka i sin gamla form, och om han blir ridbar igen.

Stormkast-sträck på dig! Vi som har ridtravare vet hur mycket jobb det ligger bakom att forma om en fd travare till ridhäst, du har gjort ett jättejobb och ska vara stolt över vad du åstadkommit med din vackra lilla tjej!!

Vad härligt ändå! Hoppas att resten av prognosen också ser positiv ut nu.

Och jo, men grejen är ju den att jag inte vill riskera att hamna i det där facket bland ryttarna som skryter om att de har värsta GP-hästen fast det bara skriker TRAVARE om hästkraken som springer med nosen i bringan... :D Men jättetack ska du ha!

kl

De senaste dagarna har varit en katastrof, med lös häst x 2 - jag skulle spänna för vagnen utomhus, hon stack inte i panik, hon lunkade lugnt därifrån och började inte springa, bocka och pipa förrän jag småjoggade ifatt henne. :grin: - och igår stod hon mest och... BETEDDE sig på dressyrträningen. Var kanonfin att samla ihop i traven, men när jag bad om skänkelvikning och öppna stod hon antingen still, backade, tvärade över till andra kvartslinen eller gjorde skänkelvikningen åt motsatt håll... så nu blir det lite lägre krav ett tag tills brunst och pälslossning gått över lite. Skulle ha haft ut medryttare för provrining i veckan, men tänker nog avvakta med det. Tjejer med PMS är ju inte att leka med. ;)

Blev terräng träning med min dam i Måndags.
Jag, min kompis och hennes mor packade in 4 hästar och drog till Kristianstad. Oj oj vad vi hade tur med värdet, strålande sol och aldeles vindstilla.

Måste först skryta lite om hennes bäbis som vi tog med oss, knappt 3 år och fick följa med för att få komma ut och ha lite miljö träning. Jag skritta runder på henne medans min kompis träna sin häst. lill tjejen brydde sig inte alls om att min kompis for runder i 190, nädå. Vi gick på egna äventyr. Lite ner hopp, upp hopp och ner i vattnet. Hon tyckte det va botten kul.

Sen va det dags att byta hästar och min dam fick komma ut. Hon skötte sig väldigt bra utan att stressa upp sig vilket hon brukar vara bra på när man kommer på nya ställen och den andra hästen sticker iväg.
Vi började med att värma upp på en mindre stock sen körde vi lite ner hopp och upp hopp. Hon va försiktig men lätta ganska snabbt. Kommer fram till ett märke i marken där gräset försvunnit och där ligger en mini hög med singel. Ikke sa nikke att hon skulle gå där. Vi stod nogh och bråka i minst 15 min innan hon kunde nudda ens med ena hoven.. :grin:
Dags för lite hinder (ca 80-90cm) hon hoppar ett hinder sen bestämde hon sig för att hon inte skulle över ett ända hinder till..:confused:
Hon tog ner och upp hoppen super fint och även över gravar både med och utan vatten i men när de kom till större rygg arbeten så sa de stop.
Jag hoppas ju att det va som damen blev trött och inte att hon fått en låsning. :( Jag skritta ut en runda på henne igår o då tuffa hon på fint o va glad. Får väl se om jag behöver ta ut ngn o kolla på henne. :(

Just de, hon gick ner i vattnet o gissa om matte va stolt :love:
Damen vågar ju inte ens gå i en vattenpöl eller bli motionerad på en blöt ridbana..

Terrang_traning_med_Line.jpg

Plask plask
Terrang_traning.jpg

Kanin öron :rofl:
70215_1334663868.jpg

Hej allihopa!
Är en fan av ridtravare, har redan haft två och ridit fler.
Nu har jag blivit erbjuden en ridtravare, för ägaren har inte tid pga studier.
Det är en valack, 9 år, som gått löp. Vet inte riktigt för hur länge sedan han slutade, men han är iaf inte inriden än.
Han är lite rädd av sej, svårt att lita på folk, men när han väl litar på någon så är han väldigt tillgiven.
Är det något att tänka på? Är det svårt att rida in en häst som är såpass gammal? Skola om och allt sånt? De första månaderna kommer ju i vilket fall bara bli jobb från marken, att bygga tillit etc..
Jag har tiden som krävs, har redan två unghästar som står på samma stall som jag tänkt ställa honom på. Har reda ridit in hästar, men aldrig någon så gammal, och aldrig en travare. Så därför frågar jag er experter ;)
Vad säger ni?

Mitt tips är att behandla honom som en unghäst som inte är riden alls. Allt för många tror att bara för att hästen dragit sulky och haft sele är det bara att hoppa upp och rida och när det sedan blir pankaka så förstår de inte varför. Så gör som man gör med unghästar, jobba mycket från marken, jobba från marken med sadel, häng på honom osv osv. Nu är han ju van att ha saker på ryggen och är van vid gjordar osv så där har du mycket gratis, men skynda inte, se till att han blir trygg med att bära vikt på ryggen. Många som stressar med just själva insittningen får problem senare när de ska börja skola hästen eftersom själva grunden, dvs trygghet inför att bära ryttare, är bristfällig.

Håller med föregående talare. Det är klart inte för sent att skola om vid 9 års ålder.

Det va som jag trodde. Loppan har fått en rejäl låsning vid korset. :cry:
Det blir till att boka tid hos kiropraktiker och när man ändå är hos vet så kan man ju lika bra kolla tänderna för det behövs också göras. Även dags för vaccination och hovis nästa vecka. Jag känner redan hur plånboken kommer att eka efter detta. Gnäll gnäll gnäll. :(

Jag håller med de andra, det är absolut inte för gammalt. Min häst var 8 när jag började rida henne och jag tycker inte att vi stött på några "travbakgrundsrelaterade" problem på resans gång.

Och min häst var 11 när jag började skola om honom. :) Han var i och för sig riden lite hos travtränaren, men inte utbildad. Bara man är beredd på att ge hästen den tid den behöver, så tror inte jag att det automatiskt behöver betyda problem bara för att hästen är lite äldre.

kl

Här hos oss går det bra bortsett från att Buster börjat få röta igen på framhovarna, så nu får tjäraburken komma till användning igen. Satans regnande är inte bra för hans fötter...

Skicka ner lite till oss, här är allt snustorrt och jag smörjer Lidos hovar med olja för att de inte ska torka ut så mycket. :p

*kl*
Idag har jag ridit!! Över ett år sedan jag satt på Lidos rygg sist och snart två sen jag verkligen red senast, så jag var minst sagt ringrostig. Men oj, vad kul det var! Och jisses vilken skillnad att rida en välutbildad dressyrponny jämfört med min travare. Allt man gjorde fick liksom ett resultat (vare sig man menade det eller inte). Jag försökte till exempel svänga in på en volt från fyrkantsspåret och fick istället ett galoppombyte. Haha, jag kände mig som en nybörjare och kunde inte ens sitta ner i galoppen. :o

Eftersom ponnyn är arab och inte travare så visar jag bara en bild och länkar till RESTEN.

33018882.jpg

Åh jäklar vad grönt och fint ni har det då, här uppe i Dalarna är världen en härlig blandning av grått, gult och brunt just nu. Flytta till Danmark var det ja...

kl

Så. Jävla. Roligt. Med brunstiga ston. Jag har i dagsläget en häst som blir rädd för ALLT i skogen, som knatar över mig när hon behagar, vägrar ta hjälperna, och stannar/tvärar åt sidorna om jag så mycket som försöker jobba henne på ridbanan. Vill någon byta mot en valack? Eller kanske en hamster? Eller varför inte en snygg bläckpenna? Jag är öppen för förslag. :devil:

*kl*

Stanley är utdömd och kommer somna inom en snar framtid..Min känsla av att han inte var helt fräsch stämde..Efter fler röntgenbilder och ett nytt test på ledvätskan som inte alls såg bra ut, visade sig att hans framknä,ena benet där, är full med sprickor och han har konstant ont:cry:
Nu går han i hagen och mår bra,och det ska ske innan han får mer ont..

Han kommer somna in snart,och jag kommer vara med honom hela vägen...

Men vad tråkigt :( Så fruktansvärt jobbigt och behöva ta bort sin älskade häst :(

KL
Jag beklagar verkligen, tråkigt när sånt händer.. Skönt ändå att du följer med honom hela vägen, det kan vara jobbigt men i slutändan tror jag hästen tackar dig, samt att du kommer tacka dig själv för att du var med.
Styrkekramar!

En liten uppdatering från oss i form utav en film:
https://www.youtube.com/watch?v=LB1ual7c4J0

Varför ser jag brister jag inte hade då, som jag har nu? Åååååh att man hela tiden ska lägga till sig med olater.

Och ni som funderar över hästens mun, jag försöker också komma fram till varför han håller på sådär.. Han är grundligt kollad, både kropp och tänder och ingenting är fel.. Sadeln ligger bra, och han gör sådär med alla sorters bett, till och med bettlöst.. Och han gör det endast när han är koncentrerad och arbetar, aldrig under uteritt t.ex.. någon som kan ha en idé??

Och all konstruktiv kritik är varmt välkomna=)

Fy vad jobbigt för dig, Jag fattade samma beslut med min 24 åring i vintras. Han hade jag varit med sen jag va 4 år gammal.. Jag va också med honom hela vägen och det kändes faktiskt skönt att få lov att vara det. Jag tyckte allt va jätte tufft men visste att det va för hans eget bästa och att han haft de bästa liv en häst kan få ha. Har aldrig ångrat mitt beslut! Hoppas det går bra för dig!

Har efter många om och men fått tid på fredag i helsingborg åt min dam så jag ska få kollat både rygg och tänder. Hoppas hoppas att vi får rätt med allt!

FrontLine_ Jag har ju samma problem med en gapande, juxande, grejande häst när det kommer till munnen, med eller utan arbete. Jag tänkte faktiskt fråga vet på fredag. Funderar även på att ta med mina bett o se hur hon tycker de ligger i munnen eller vilka bett hon rekomenderar.

En liten uppdatering från oss i form utav en film:
https://www.youtube.com/watch?v=LB1ual7c4J0

Varför ser jag brister jag inte hade då, som jag har nu? Åååååh att man hela tiden ska lägga till sig med olater.

Och ni som funderar över hästens mun, jag försöker också komma fram till varför han håller på sådär.. Han är grundligt kollad, både kropp och tänder och ingenting är fel.. Sadeln ligger bra, och han gör sådär med alla sorters bett, till och med bettlöst.. Och han gör det endast när han är koncentrerad och arbetar, aldrig under uteritt t.ex.. någon som kan ha en idé??

Och all konstruktiv kritik är varmt välkomna=)

Jag tror att han tycker att din hand är lite ostadig eller stum (ser ut som ostadig för mig), kanske i kombination med ''stress-tugg''. Crow och jag har samma problem, men jag vet att min hand inte är bra.. vi börjar komma till rätta med det. Hoppas jag :3 Crow stresstugar också när han tänker, fast det är mer ett ''sticka ut nosen och föltugga''.. mest när vi provar något han inte riktigt förstår och på lång tygel, eller efter ett träningspass där vi jobbat.

Bra händer är svårt att få..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 464
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat